Project 100 vs Wailer 112rp Pure

macmac

Medlem
Hej,
Står i valet och kvalet över vilken skida jag ska välja. Är 180 cm lång, väger runt 80kg och åkt hela mitt liv. Min nuvarande skida är en snart 10 år gammal Salomon Crossmax Pilot 10.0 med 65mm bredd (https://www.freeride.se/prylar/skidor/2004/salomon/crossmax-pilot-100.html), ca 16m:s svängradie. Även åkt en del på Bandit 80 när jag besökt UCPA.

Tekniken i pisten är ganska okej för att vara skåning. Gillar o kötta ganska rejält i pist, o med kötta menar jag dels speed o dels carving med kicken ur svängen. Offpistmässigt har jag tagit en del kliv framåt på senare år, särskilt då jag haft möjlighet att åka på Bandit 80n, äntligen kändes det som man hade kontroll... (Har kort filmmaterial i både pist och enklare offpist om det hjälper...)

Nu vill jag ha en OQ-skida för säg 60/40 pist/offpiståkning och funderar över om jag ska välja Extreme Project 100 eller DPS Wailer 112rp Pure. DPS:en har länge varit en drömskida, men är lite orolig över klivet från 65 mm till +57 mm mer i midjan...inte så stor skillnad mot Project 100 iofs, men den vore kanske ett vettigare steg? Till saken hör även att jag vill använda hudar och därför har funderat på att sätta dit antingen en Salomon Guardian eller en ren AT-bindning, typ Plum Guide(Look alti 12). Det som gör att jag tvekar en del kring en ren AT-bindning är att jag är lite orolig för om de inverkar mycket på carvingprestandan när man köttar pist, och även deras tillförlitlighet.

Vore guld om några forumrävar ville hjälpa mig i valet kring skida och bindning..! :)
/doublemac

Wailern är grym skida men jag skulle tro att du hittar bättre (och billigare...) alternativ för att utveckla din åkning. Särskilt pure modellen kan kännas rätt aggressiv ifall man inte har koll på sin teknik. Har 2st vänner som inte gilade dem pga bristfällig teknik och ovana.

Ifall du åker 60% pist skall du definitivt köpa Guardian.

JanN sa:
Wailern är grym skida men jag skulle tro att du hittar bättre (och billigare...) alternativ för att utveckla din åkning. Särskilt pure modellen kan kännas rätt aggressiv ifall man inte har koll på sin teknik. Har 2st vänner som inte gilade dem pga bristfällig teknik och ovana.

Ifall du åker 60% pist skall du definitivt köpa Guardian.
Jag kan faktiskt bara hålla med!
Jag körde 112RP i Pure som endaskida 10/11 och det är ju en skitkul skida om man vet hur man ska köra den. För min del blev den dock för mjuk och lekfull när jag ville utnyttja allroundegenskaperna. Jag behövde med andra ord den Charger-modell som kom som pre-release nu i somras. Senaste säsongen kompletterade jag 112RP med ett par Rocker2'or i 192 och det blev en bättre kombo. En kvickare lekfullare, och en större lugnare skida som klarade fart och fläkt.

Så Wailern är inte bara mer specifik och kräver sin åkare, man skall vara rätt typ av åkare för den. Men kollar du på tech-bindning så är nog Wailern rätt skida. Project 100 känns rätt om du lutar åt Guardian. Mitt tips är Guardian och P100. Om vi nu håller oss till de två skidorna. Du har ju Wailer 99 också. Då hade jag nog lutat åt DPS faktiskt...

Instämmer med Carled om att Project 100 är nog mer jämförbar med modellen Wailer 99 i det här fallet.
(Tror extrem har en project 110 som storleksmässigt ligger närmare Wailer 112RP)

Skillnaden mellan Wailer 99 och Wailer 112RP är väl (förutom midjebredden) i stort sett att Wailer 112RP är väldigt svängvillig och lekfull, medans Wailer 99 är lite mer "lagom" och allround.
Av dina preferenser att döma så tror jag att W99 är att föredra framför W112RP.

Bindningsmässigt skulle jag rekommendera en guardian - för att dra fördel av en tech-bindning (Dynafit, plum, etc) ska man tura en hel del (plus att du tvingas köpa sådana pjäxor om du inte redan har det).

Om jag inte var färgad så skulle jag ha sagt att Project 100 är en av de bästa skidorna jag har kört på. Men nu är den bara näst bäst då jag har kört på Moment skidor ;)

Du gör inte bort dig någonstans med Project 100. Skulle lätt kunna tänka mig att ha den som enda skidan i Sverige. Och i detta fallet hade jag dessutom valt Dynafit som bindning då den bespar ganska många kilo uppför om du skall gå på tur.

//H

Alright, tack för inputen så här långt! Ni verkar allmänt rekommendera Wailer 99/Project 100 åt mig istället, och jag kan nog köpa det resonemanget. Men angående W99:an, kan man säga att den är mer byggd för fart än W112, men ändå fortfarande lekfull? Är det någon av W99/112/Project 100 som är mer lämplig som telemarksskida? (Hade nämligen tänkt kombinera mha inserts om möjligheten finns.)

Hasse, så får du inte säga utan att nämna vilken Moment du menar! :)

Då jag tidigare tittade mest åt W112 var tanken en på 190 cm, men funderar om inte en W99 på 184 cm skulle passa bra för mig? Har möjlighet att slå till på en sån nämligen. Dock har den rental-bindning. Stor nackdel? Är den då borrad med fler hål än om den skulle varit direktmonterad?

Angående bindningssystemet så är tanken att oavsett köpa nya pjäxor. Därför vill jag gärna köpa "rätt" direkt och har dragit ut på det hela. Om jag väljer techbindning, rekommenderar ni snarare Dynafit än Plum då?

För övrigt har jag en kompis som köpt ett par Project 100 nu, så kan förhoppningsvis testa de i Sölden om några veckor...vore grymt att ha möjlighet att testa några DPS oxå...Nojlas, du vet inte om ni har några provlagg därnere i månadsskiftet!? ;)

Jag åker på ett par w99:or i 184 cm. Jag är 180 lång och väger 86 kilo (när jag gått ner 5) tycker dom är suveräna både i pist och i lössnö. Det betyder i och för sig inte att du kommer gilla dom. Har satt på ett par Marker F12 på dom, dom känns plastiga men höll förra säsongen iallafall.

Åkte tidigare på völkl racetiger och tycker inte att steget upp i bredd kändes konstigt.

tompelompe sa:
Jag åker på ett par w99:or i 184 cm. Jag är 180 lång och väger 86 kilo (när jag gått ner 5) tycker dom är suveräna både i pist och i lössnö. Det betyder i och för sig inte att du kommer gilla dom. Har satt på ett par Marker F12 på dom, dom känns plastiga men höll förra säsongen iallafall.

Åkte tidigare på völkl racetiger och tycker inte att steget upp i bredd kändes konstigt.
Tombelompe:
Tack för inputen! Du kör alltså Marker F12, duger de bra till att kötta med? :)

Lutar allt mer åt W99:an nu. Svårast nu är att bestämma bindning/pjäxa. Har ingen aning egentligen. Ska ändå köpa ny pjäxa, så det spelar inte så stor roll om det blir vanliga eller dynafitbindningar av den anledningen. Fått rekommendation på dels en Marker F12:a, men även en Radical FT. What say you?

macmac sa:
tompelompe sa:

Tombelompe:
Tack för inputen! Du kör alltså Marker F12, duger de bra till att kötta med? :)

Lutar allt mer åt W99:an nu. Svårast nu är att bestämma bindning/pjäxa. Har ingen aning egentligen. Ska ändå köpa ny pjäxa, så det spelar inte så stor roll om det blir vanliga eller dynafitbindningar av den anledningen. Fått rekommendation på dels en Marker F12:a, men även en Radical FT. What say you?
Dom höll för mig under förra årets 3 veckors åkning plus lite helger, nu tror jag inte "kötta" beskriver min åkning men har gjort en del hopp, näbbat rejält några gånger men grejorna har hållt.

Project 100 och RP112/W99 i Purekonstruktion är EXTREMT långt från varandra när det gäller känsla, i alla fall om jag jämför RP112 och P100 som jag har testat. W99 lär vara ganska lik i grundkänsla som RP:n, med tanke på shape och konstruktion, men det låter jag i viss mån vara osagt. Men jag tycker att man ska ta sig en funderare på vilken känsla man egentligen vill hitta i en skida iom att grundfrågan handlar om två skidor som är så pass långt från varandra i snökontakt och attityd.

P100 är en skida med raceaktigt metalldämpat lugn i som bas som sedan livas upp med tip- och tailrockern. Den har fullängdskontakt vid kantning och är sådär obevektligt spårande i skäret, samtidigt som den kan driftas lätt om det behövs, men alltid med en stuns i botten. Isgreppet är obevekligt och grundar sig i en väldämpad påkostad traditionell racekonstruktion med dubbla titanallager som blåser igenom det mesta som kommer ivägen utan att röra en min. En sådan skida blir aldrig lätt och det är den inte heller. Den här skidan kommer att driva dig mot att köra större, hårdare och fortare framförallt i pisten.

W99 har jag som sagt inte testat, men väl RP112 i Pure-konstruktion. Den är kanske den krispigaste skidan som någonsin har gjorts med en ren kolfiberbaserad direkthet. Det är i känslan ett dyrt fiskespö med ambassadeur och flätlina. Den är extremt lätt, snärtig och poppig. Isgreppet är lika sjukt bra som med P100, men på ett helt annat sätt. Den är otroligt vridstyv, men mycket odämpad och direkt i kantningen. Man känner minsta växling i snökvalitet, både på gott och ont. Den effektiva kantlängden är kort, vilket ger ett aggressivt beteende som påminner om en racestockskida för slalom. Skidan gör dig till en lekfull åkare som poppar, lattjar och carvar slalomsvängar, men det är ingen skida som laddas ur med stora svängar i en folktom pist.

Som sagt... båda är något av det bästa som finns idag, men de attackerar sitt segment från två helt olika håll. Vill du ha en trygg och stabil racebaserad pistdödare? P100 är svårslagen. Vill du ha en lekfull och kolfibrigt spänstig kamrat på berget? Välj DPS Pure.

Senast ändrad:
MnO sa:
Project 100 och RP112/W99 i Purekonstruktion är EXTREMT långt från varandra när det gäller känsla. Det är tre mycket högpresterande skidor, men med helt olika konstruktionstänk.

P100 är en skida med raceaktigt metalldämpat lugn i som bas som sedan livas upp med tip- och tailrockern. Den har fullängdskontakt vid kantning och är sådär obevektligt spårande i skäret, samtidigt som den kan driftas lätt om det behövs, men alltid med en stuns i botten. Isgreppet är obevekligt och grundar sig i en väldämpad påkostad traditionell racekonstruktion med dubbla titanallager som blåser igenom det mesta som kommer ivägen utan att röra en min. En sådan skida blir aldrig lätt och det är den inte heller. Den här skidan kommer att driva dig mot att köra större, hårdare och fortare framförallt i pisten.

W99 har jag inte testat, men väl RP112 i Pure-konstruktion. Den är kanske den krispigaste skidan som någonsin har gjorts med en ren kolfiberbaserad direkthet. Det är i känslan ett dyrt fiskespö med ambassadeur och flätlina. Den är extremt lätt, snärtig och poppig. Isgreppet är lika sjukt bra som med P100, men på ett helt annat sätt. Den är otroligt vridstyv, men mycket odämpad och direkt i kantningen. Man känner minsta växling i snökvalitet, både på gott och ont. Den effektiva kantlängden är kort, vilket ger ett aggressivt beteende som påminner om en racestockskida för slalom. Skidan gör dig till en lekfull åkare som poppar, lattjar och carvar slalomsvängar, men det är ingen skida som laddas ur med stora svängar i en folktom pist.

Som sagt... båda är något av det bästa som finns idag, men de attackerar sitt segment från två helt olika håll.
Det skulle va kul och intressant att läsa om din upplevelse av w99:an, hoppas du får tid och att inte liften står still på Åres skidtest iår.

Hoppas att "PROJEKT OPINION" skidan inte blir allt för olik Projekt 100 i känsla och egenskaper då. Men det var ett sidospår och väldigt OT, sorry.

MnO sa:
Project 100 och RP112/W99 i Purekonstruktion är EXTREMT långt från varandra när det gäller känsla, i alla fall om jag jämför RP112 och P100 som jag har testat. W99 lär vara ganska lik i grundkänsla som RP:n, med tanke på shape och konstruktion, men det låter jag i viss mån vara osagt. Men jag tycker att man ska ta sig en funderare på vilken känsla man egentligen vill hitta i en skida iom att grundfrågan handlar om två skidor som är så pass långt från varandra i snökontakt och attityd.

W99 har jag som sagt inte testat, men väl RP112 i Pure-konstruktion. Den är kanske den krispigaste skidan som någonsin har gjorts med en ren kolfiberbaserad direkthet. Det är i känslan ett dyrt fiskespö med ambassadeur och flätlina. Den är extremt lätt, snärtig och poppig. Isgreppet är lika sjukt bra som med P100, men på ett helt annat sätt. Den är otroligt vridstyv, men mycket odämpad och direkt i kantningen. Man känner minsta växling i snökvalitet, både på gott och ont. Den effektiva kantlängden är kort, vilket ger ett aggressivt beteende som påminner om en racestockskida för slalom. Skidan gör dig till en lekfull åkare som poppar, lattjar och carvar slalomsvängar, men det är ingen skida som laddas ur med stora svängar i en folktom pist.

Som sagt... båda är något av det bästa som finns idag, men de attackerar sitt segment från två helt olika håll. Vill du ha en trygg och stabil racebaserad pistdödare? P100 är svårslagen. Vill du ha en lekfull och kolfibrigt spänstig kamrat på berget? Välj DPS Pure.
Oj, vilken finsmakare du är! ;) Tack för tankarna! Då jag inte har kört så många olika sorters skidor är det ändå svårt att koppla och bestämma mig utifrån dina ypperliga beskrivningar. Men det låter nästan som att P100an skulle vara mer av en skida jag är van vid. O även om du nu inte just åkt W99, utifrån vad jag skrivit om mina preferenser, tycker du då att jag passar bättre med P100an än W99an?

Vad gäller Wailer 112RP och Wailer 99 finns det två konstruktioner.
Pure är ruskigt lätt, vridstyv, och känns ganska "krispig", den reagerar snabbt och distinkt.
Hybrid, är mer dämpad tack vare bambukärna och glasfiber/kolfiberkonstruktion, och har en mer "traditionell" känsla. (Hybrid är även lite billigare)

Har beställt ett par Wailer RP Pure 112, 178. Kommer att tura en del på skidan. Står dock i valet och kvalet i val av bindning. Skidan är lätt så hjärnan säger lätt bindning Marker F12, hjärtat säger "riktig", säker och tyngre bindning Duke alt. Guardian. Är F12 så bra att jag med 74 kg skapar en höna av en fjäder eller satsa på mer metall och kg?!

Senast ändrad:
Starcommander sa:
Har beställt ett par Wailer RP Pure, 178. Kommer att tura en del på skidan. Står dock i valet och kvalet i val av bindning. Skidan är lätt så hjärnan säger lätt bindning Marker F12, hjärtat säger "riktig", säker och tyngre bindning Duke alt. Guardian. Är F12 så bra att jag med 74 kg skapar en höna av en fjäder eller satsa på mer metall och kg?!
Du pratar ju om 2 tunga bindningar ju. Ta steget fullt ut och kör dynafit isället. Än så länge har dom inte svikit mig med mina 185cm/100kg.

Piglet55 sa:
Starcommander sa:
Har beställt ett par Wailer RP Pure, 178. Kommer att tura en del på skidan. Står dock i valet och kvalet i val av bindning. Skidan är lätt så hjärnan säger lätt bindning Marker F12, hjärtat säger "riktig", säker och tyngre bindning Duke alt. Guardian. Är F12 så bra att jag med 74 kg skapar en höna av en fjäder eller satsa på mer metall och kg?!
Du pratar ju om 2 tunga bindningar ju. Ta steget fullt ut och kör dynafit isället. Än så länge har dom inte svikit mig med mina 185cm/100kg.
Tack för tipset. Dynafit är dock inte aktuellt för mig på den typen av skida utan vanliga alpinpjäxor kommer främst att användas samt mina Scarpa (utan Dynafit).

Bindningsval beror ju på hur du använder den. F12 är ju bra om du inte har dynafit-pjäxor och ska topptura mycket.
Guardian/duke är sju gånger bättre åkmässigt, och fungerar fint för kortare hiker och enstaka dagsturer.
Dynafit är lätt - men det ställer krav på pjäxorna...

Rent spontant säger jag guardian! (Men det är jag det...)

Nojlas sa:
Guardian/duke är sju gånger bättre åkmässigt, och fungerar fint för kortare hiker och enstaka dagsturer.

Rent spontant säger jag guardian! (Men det är jag det...)
Hur motiverar du att de är bättre åkmässigt? F12 är vridstyvare än Duke så hur kan den vara bättre åkmässigt? Lite nyfiken på din tanke där....

Starcommander sa:
Har beställt ett par Wailer RP Pure 112, 178. Kommer att tura en del på skidan. Står dock i valet och kvalet i val av bindning. Skidan är lätt så hjärnan säger lätt bindning Marker F12, hjärtat säger "riktig", säker och tyngre bindning Duke alt. Guardian. Är F12 så bra att jag med 74 kg skapar en höna av en fjäder eller satsa på mer metall och kg?!
Jag är som du sett också i valet o kvalet. Var inne på Alpingaraget Hbg igår, o kom i princip fram till att jag nog oxå ska slå till på en W112RP Pure. Vi pratade givetvis en del bindning oxå, blir troligtvis en Marker Tour F12 för mig, med ett par Salomon Quest 120.

Här är några recensioner kring bindningarna du funderar på btw:
Gear Institute
Southern Ascent

Senast ändrad:
macmac sa:
Starcommander sa:
Jag är som du sett också i valet o kvalet. Var inne på Alpingaraget Hbg igår, o kom i princip fram till att jag nog oxå ska slå till på en W112RP Pure. Vi pratade givetvis en del bindning oxå, blir troligtvis en Marker Tour F12 för mig, med ett par Salomon Quest 120.

Här är några recensioner kring bindningarna du funderar på btw:
Gear Institute
Southern Ascent
7 gånger bättre med Guardian åkmässigt är en hel del. Vad menas med åkmässigt?

Hur resonerade ni över valet av bindning mellan F12 relativt Duke/Guardian. Var det främst vikten då skidan är lätt. Frun har "gamla" F12 och jag tycker de känns plastiga och samlar is i spåren då du ska ta av/sätta på hudar. Med frusna fingrar och skidorna avtagna kan det lätt halka ur en och annan förbannelse. Är "nya" F12 bättre och faktiskt konkurrent både i känsla och säkerhet med en metallbindning som Duke/Guardian. Skidan är ändå både styv och relativt bred med 112 i midja. Är F12 helt rätt för skidan eller en kompromiss för att spara 900gr?

Åker oxå Tour F12 men tydligen så är den 7 gånger sämre än Duke så i så fall är jag förmodligen snäppet under turiståkare. Fick ju bara ihop 65 dagar förra året. Och hade inga problem med bindningen. Och jag kör den på en 116 mm bred skida.
Sedan att Duke och F12 är "samma" bindningar har tydligen ingen betydelse och att den är vridstyvare än Duke oxå.

Guardian har jag bara testa i två dagar i pist och inte gått med än.

Men jag hade som sagt lätt gått på F12 fast som jag skrev men jag är ju bara snäppet under turiståkare då jag tycker att F12 är bra ;)

Ps. Bitter jo men visst.. Framför allt så länge jag inte får en förklaring hur Duke och Guardian kan vara bättre åkmässigt än F12? Ds.

Senast ändrad:
Fint Hasse! Min största fundering med Marker F12 har varit om den är tillräckligt hållbar i längden (läs säsong). Tror inte det är så många som behöver DIN 16, men en bindning som är långlivad däremot...

Senast ändrad:
Det blev ett par DPS W112 RP som syns här, med Marker Tour 12 och Salomon Quest 120. Tack för eran input! Testade första dagen idag i Hochgurgl vid Sölden. Kom dit från Sverige imorse, prickat in långhelgen perfekt...hade snöat 20-60 cm under ett par dagar och vi fick en sjukt underbar dag (förutom några svårt oundvikliga preseason smårepor ;)) med många riktigt goa åk i skönt puder!

macmac sa:
Det blev ett par DPS W112 RP som syns här, med Marker Tour 12 och Salomon Quest 120. Tack för eran input! Testade första dagen idag i Hochgurgl vid Sölden. Kom dit från Sverige imorse, prickat in långhelgen perfekt...hade snöat 20-60 cm under ett par dagar och vi fick en sjukt underbar dag (förutom några svårt oundvikliga preseason smårepor ;)) med många riktigt goa åk i skönt puder!

[Äckliga bilder på puder och nyspårad snö]
Jag hoppas att du avlider långsamt i en eld.

@Vattendroppe
Någon form av straff måste ju naturligtvis utdelas ... riktigt äckligt med ny fräsch utrustning och dessutom spårsnö (utan en massa träd och annan skit i vägen) ... men en långsam död är väl ändå att ta i! Skärpning!

;-) / MM

Mountain_Man sa:
@Vattendroppe
Någon form av straff måste ju naturligtvis utdelas ... riktigt äckligt med ny fräsch utrustning och dessutom spårsnö (utan en massa träd och annan skit i vägen) ... men en långsam död är väl ändå att ta i! Skärpning!

;-) / MM
Förlåt. Men en rejäl magsjuka är väl gott förtjänt va?

Tillbaka
Topp