Grattis med Prosjekt Opinion! En annen synsvinkel..

arildGFB

Medlem
Lykke til med byggprosjektet, Svenssons, det ser fantastisk ut, så langt det er kommet. Tror på gulblå suksess der i gården.

Disclaimer/bakgrunn: Jeg er en prylbög av dimensjoner, og elsker slike ideer som blir realisert via kollektiv innsats. Jeg er dog ikke i målgruppen for Opinion, da jeg er en halvtradisjonalistisk idiot som ser innsving(sidecut) som den figurative djevelens verk. Early taper og rocker er dog fine oppfinnelser. Liker rette, stive ski, avskyr totalt det motsatte, men har en "udde" fascinasjon for Hendryx Skis, og spesielt GLH. Må prøve disse en dag. Jeg veier 90kg naken, er 177cm høy, og har tendens til ølmage, spesielt etter disse juletider. Jeg er ikke ekstremt teknisk, men har gjort mye knebøy i høst, og var god på ski for 10 år siden. Etter dette leflet med telis og snowboard, men et par år på TGR kurerte meg til en viss grad for dette.

Selv har jeg (kanskje til inspirasjon, eller skrekk og advarsel/varning??) satt i gang et lite customskiprosjekt med Igneous skis i Jackson Hole, og diskusjonene startet i mars/april 2012. Grunnet små komplikasjoner fikk ikke crewet hos Igneous begynt byggingen så smått før i oktober, og det ga meg over et halvt års tid å fundere på hvordan jeg ville at shapen skulle være.

Vi kan si det sånn at jeg startet på rundt 205cm og 45mR, og endte opp på 200cm og 56mR i løpet av tankeprosessen (i den grad tankene styrte prosessen og ikke et rent testo-, ego-, macho markeringsbehov) og tidvis intenst arbeid i Draftsight/CAD. "Behovet" dreide seg om en moderne charger på to meter, i alle fall.

Den endelige "blueprinten" ser sånn ut:
8332420619_08ce5e9c2f_b.jpg

Ved første øyekast kanskje lignende en gravid EHP som har fått en penisforlenger, og det er jo ikke så jævla langt fra sannheten. Inspirasjonen til skien stammer fra en haug med ski som allerede finnes på markedet, blant andre SiSt´s design på CD2(tuppen) og 3(resten) (Down Skis), EHP, ON3P C&D, etc etc, men med en gal, lite praktisk manns touch (yours truly). Har fått mye hjelp av Simen/SiSt med CAD, uten at han på noen måte skal stilles ansvarlig for dette. Likt Jesus som lærte mannen å fiske i stedet for å gi ham dagens fangst(fri reminiscens fra barndommens kristendomundervisning), har Simen lært meg en del rundt å bruke Draftsight og generelt CAD, og heller unngått meg som vanskelig kunde som egentlig ønsker meg en CD3 i 200cm.

Noseshapen (bullet) kan på sett og vis ligne noe på det MnO&Co kreerer, og jeg tror den funker jævla fint til alt. Godt valg.

Skiene ble ferdigbygget rett før jul, og jeg regner med å se dem i ferdig finish i løpet av januar. TTT(ting tar tid).

Jeg fikk dog et bilde tilsendt av Michael Parris hos Igneous:
8274190759_c5ae3844ca_c.jpg

I og med at jeg bor i Tromsø med liten mulighet for reise, blir det nok ingen stor test av disse før i mars, når vi får litt lys oppi dette forblåste helvetet av en by. Shapen er ikke designet for kortsvinger i tett skog, men heller enkel "pivoting" gitt den moderate tailrockeren og det flate spennet, i kombinasjon med tupprockeren. Big mountain til kjernen av det hele, i min oppfatning. Mangelen på sidecut er helt bevisst, da jeg har en sterk antipati for brede tailer, med all ustabilitet og lignende det medfører i mindre gode forhold, samt at midjen i seg selv vil generere en viss flyt sammen med tiprocker og en betydelig (42cm) early taper. Jeg tror de blir stive, uten at jeg har noen mulighet til sammenligning før de er meg i hende, og mine referansepunkter vil være Faction 13 194,Dynastar XXL 194, "gamle" Pro Rider 186+194, nye Pro Rider105 192, Rossi B-Squad 189 og Whitedot Ragnarok 193.

Spørsmål og kommentarer tas gjerne imot, og et review kommer senere (selvfølgelig helt uvesentlig, i og med at dette blir en relativt unik ski). Jeg har et snowboard i reverse/reverse fra før, laget av Igneousgutta, og både kvaliteten og kjørefølelsen, samt mine instrukser, kjennes noe jævlig i brettet. Derfor er jeg helt sikker på at skiparet blir akkurat slik jeg ønsker.

Senast ändrad:
Poenget var at jeg har enorm respekt for arbeidet MnO&Co gjør, da det er tøft nok å skulle skape en ski kun ment for meg, nevermind et utall andre brukere, ved hjelp av Extrem. Stort ansvar!

Intressant! Samma tankegångar, men ändå totalt annorlunda. Om den är en stridsvagn eller en rapp leksak lär helt och hållet bestämmas av flexet med tanke på den raka konstruktionen. Men iom referensobjekten så gissar jag snarare på att den närmar sig det förstnämnda...

Jeg er faktisk veldig spent selv. Ettersom running surface og sidecut er relativt kort,vil jeg tro den iallfall vil bli lettere å styre i lavere hastigheter enn f.eks. ragnarok eller squad,som rent bort fra bredden er ekstremt like ski,med sine bastante personligheter.

Praktiske forskjeller isidecut fra35mR og lengre er i min erfaring forsvinnende små - i upreparert og mer eller mindre løs snø. Jeg følte derfor at jeg kunne koste på meg litt midtbredde,og dermed også et helt ubetydelig innsving.

Jeg tror også dette kan bli en tank. Jeg tror også jeg vil få problemer med a rettferdiggjøre helt mange innkjøp av "køttarlagg" de neste par årene....:-)

I mellomtiden ser jeg frem til oppdateringer rundt Opinion.

Ser jo riktig trivelig ut. Da har du ett par ski og ett snowboard jeg skal prøve om vi en gang møtes. Legg inn en link her om tidenes mest progressive shaping, Spoon go home!

Det skal jeg fikse i morgen!

Parris@Igneous sier skiene ble noe mykere enn forventet' grunnet rocker' og at de derfor ikke skal være umulige å kjøre også under 100kph..

En dag forsinket, men her er altså mitt forrige samarbeid med Igneous.

Snowboard i skateboardkonstruksjon med reverse camber, reverse sidecut og konveks såle (sistnevnte var det Igneous´ surfentusiast, Mot, som ville ha med. Godt valg!).

Det flyter, er fantastisk stivt og kan kjøre gjennom/over alt.

175cm, 290/300/285.

418958_m.jpg

418956_m.jpg

418960_m.jpg

418961_m.jpg

oppdatering:

har gitt dem alt hva en 27 år gammel tobarnsfar med lite tid kan, over ca ti dager.

de fungerer fantastisk fint etter mine premisser, og kan gå grønnjævlig fort på all slags føre, og det går til en viss grad an å legge dem i carve på groomice, men det er skummelt, for da går det raskt fort. I oppkjørt pudder, frisk pudder, gjenfryst crust og alt slikt er de superbe. på is er de tunge, gitt 120mm waist og praktisk talt ingen sidecut, men alt går. ikke mitt førstevalg til ekstremtvariabel hard snø, men til alt med et minimum av løs snø er de goooode.

i pudder hjelper rockeren i tip og tail i svingen, og alle svingformer er mulig. dette var kanskje det herr ottosson funderte på. flexen er ca en 8, 5/10 på friflytskalaen, mens tuppen er 5-6, og tailen er en relativt solid 7. fint som snus.

rabbit: her var det jo bilder til deg! :)

Tillbaka
Topp