Graden av lavinfara varierar från dag till dag och från ställe till ställe. Det som är säkert kan vara riskabelt hundra meter bort. Att det skulle vara låg lavinfara på Grand Montets framsida och baksida uppskattar jag eftersom många andra hade åkt där och det inte hade gått några laviner, ihop med inga skiktningar. Vad annars?
Jag pratar om nivån ovanför 2500m, nedanför på sydvända sidor är det farligare, men det finns inte så många sådana på GM.
Jag har för övrigt inte uttalat mig om lavinfara på något annat ställe än GM, och just igår. Det var inte meningen att du skulle tro att det gällde hela Alperna överallt och hela säsongen.
Idag gick jag på stighudar från LeTour botten, ligger på 1500 tror jag, upp till Aiguillette du Posette, 2200m på sydsluttning, några plus därnere och några minus däruppe. Startade vid 11. Tunt snötäcke som släppt på vissa ställen i sydlägen men det hade ju varit kallare på natten så snötäcket var fast och jag bedömde lavinfaran även där som låg. Alltså idag.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/65bb44bd335ce06d2dad1cf5f1a24709.jpg[/url]