Snö och lavinläget i Alperna (och resten av världen) just nu.

Hawk100

Aktiv medlem
Det vore kul att få en kort rapport från alla er säsongare säsongare som är ute i värden just nu. Hur är snöläget på er ort jämfört med en "normal" säsong? Hur lavin farligt är det? Håller man sig i pisten eller kör man off-pist som vanligt?
//H

Kom precis hem från en vecka i Val D'isère och Cham och kan vittna om det värsta baslagret jag någonsin upplevt. Ett par blocktester visade att det krävdes i stort sett ingen belastning alls för att det skulle släppa. Extremt instabilt på både syd- och norrsidor. Vid minsta lilla osäkerhet håll er till pisten.

Som ett extra litet varningsfinger kan det tilläggas att franska pistörer är ganska eniga om att det här kommer bli den värsta säsongen i fråga om antal lavindödsfall sen rekordsäsongen 05/06 då 55 (!!!) människor dog i enbart franska alperna.

Be safe!

Dolomiti Superski (Alp Cermis på nyår): Riktigt bra bas som också kändes stabilt, i alla fall i måttliga lutningar. Inget brant åktes av någon och inte heller av mig. Det har snöat flera gånger de senaste veckorna och det är mer snö än vanligt från 1500m och uppåt. I den delen av alperna kan det annars vara lite klent med den vita varan i början av säsongen, men det har varit en riktigt bra start i år. Vind de senaste dagarna har förändrat läget en del på kammar och utsatta ställen, men det är mycket snövolym överlag. Lavinläget växlar såklart, men är normalt skulle jag säga. Jag såg inte vad som hände med det sista snöfallet dock och det kan ha förändrat bilden.

Östra Österrike (lite blandade orter i Salzburgerland och Kärnten): Riktigt dåligt med snö runt jul på flera ställen. Relativt stabilt, men mycket sten, även oväntade uppstickande stenar på stora öppna ytor. Den 4-5:e januari kom det nästan 200mm nederbörd som på vissa håll var i regnform ända upp på 2000m, men någonstans har det förmodligen kommit upp mot en och en halv meter snö enligt mätarna. Vi hittade det inte dock tyvärr. På 2000-2500m kom det blötsnö som gjorde det extremt lavinfarligt och flera system var helt stängda den 5:e. Över 2500 bättre kvalitet på snö, men mycket vindpåverkan. En del mindre typiska vindpack/snöflakssläpp sågs under dagen, men inga stora grejor. Riktigt bra påfyllnad av basen dock som nu börjar närma sig acceptabel och förhoppningsvis kan lavinläget stabilisera sig om temperaturen sjunker. Det är en klar risk för att det bildas glid- och eller instabila lager med tanke på temperaturfluktuationer och vind den senaste tiden. Stor vaksamhet om lavinläget krävs även där, men det är nog ändå mindre kritiskt än i Frankrike.

Ischgl, Tirol: Andrahandsrapport från julen. Nästan ingen snö utanför pisterna. Lite rimfrost bara i princip och inte ens nära åkbart. Sista veckan har det fyllt på rätt ok, men basen måste fortfarande vara tunn. Minst ett snöfall till behövs innan offpisten blir bra.

Gastein förra veckan var baslagret oerhört tunt och under veckan så drogs snön iväg med vinden, de som försökte åka det som samlade sig råkade illa ut. En död och 2 skadade i Sportgastein enligt ryktena (Detta var det som sades på afterski, har inte sett några säkra källor). Vindblåst, instabila samlingar av mycket snö och instabilt baslager, ingen superrolig kombination.

Gastein i övrigt gick det att hitta en del orört tack vare ett snöfall under natten 28:e-29:e men den snön är nog uppkörd eller borta nu.

Någon som har koll på Val Thorens och Sestriere ?

Om ni vill ha förstahandsinformation kan jag rekommendera den utmärkta powdercommunityn wepowder.com

Grundaren, Morris, ger riktigt bra prognoser över hela alperna och jag har navigerat efter hans prognoser ett par år och de felar sällan. Det som han gör riktigt bra är att han kan vara väldigt specifik över vilka dalar som kommer att få mycket snö och vilka som kommer att få mindre. Och det kan ju vara hela skillnaden mellan bra och jävligt bra.

Dessutom, vilket nästan är det bästa, skickar medlemmar in bilder med rapporter. De flesta med sanningen överenstämmande, några är kanske lite för positiva men man får iaf en någorlunda uppfattning.

Finns även som utmärkt app, sök på Salomon Powderquest i appstore. Bör finnas för Android men vet ej.

/ Tommy

Val Thorens – var där förra veckan och kan bara instämma med ovanstående om Val d'Isère (samma region/väder), baslagret är en jävla mardröm. Utgå från att allt är superfarligt, undvik allt brant och/eller sällan åkt.
Jag upplevde att de typiska jämte-pisten-åken var mindre obehagliga då de dels i huvudsak är rätt flacka och dels åkts så mycket och ofta att det inte finns några större sammanhängande lager i dem. Detta är dock min personliga, amatörmässiga bedömning utifrån vilka risker jag själv velat ta, och jag rekommenderar en koll på till exempel pistehors.com för aktuellare lavinrapporter/bedömningar.

Dessutom är det stenigt satan då det egentligen inte kommit några stora mängder snö sett över hela säsongen – terrängen i VT kräver ett par meter för att inte käka belag till frukost, lunch och middag. Huruvida detta är bra eller dåligt beror på hur man ser det – mer sten = färre dårar utan koll på laviner och snö som ger sig ut, iallafall..
Nu har det ju dock dumpat på litegrann de senaste veckorna. Men ja – pistehors och generellt stor försiktighet rekommenderas.

Åker runt i tyrol österrike med husbil nu och har vart genom ett par orter, norr i tyrol finns det knappt snö att prata om utanför pisterna.

Söder i tyrol finns det snö, men ingen riktig bas att prata om.

Öst-tirolen fick vara med på 2 stora dump, grossglockner osv fick snö.

http://lawine.tirol.gv.at/schnee-lawineninfo/aktuelle-karten/ har kartor som stämmer gott.

Sjukt kasst med snö i schweiz. Fick ett par hyggliga svängar i disentis. Drog sen en sväng till st anton och det var knappt så man kunde lämna pisten.. Södra spetsen av schweiz är tydligen bättre, men absolut inte bra.

Ingen bas, allt ligger direkt på gräset och lossnar lätt. Varm å jäkligt är det också...

Tack för många direktrapporter precis som jag hoppades få. Synd bara att snösituationen verkar vara så sjukt dålig/farlig. Blir till att ta det försiktigt när jag åker ner alltså..... :-(

//H

Mycket försiktigt!!
Är det orört och ser bra ut så åk inte! Alla som INTE åkt det har gjort det av en anledning....

åkte Grand Montet både på framsidan o mest baksidan idag. Ganska lite snö för säsongen men inga skiktningar. Helt ok på nordsidan, fast delvis uppåkt. Skulle uppskatta låg lavinfara o det ska ju bli kallare nu.

alltså Grand Montet, Chamonix. Schumacherläge. Le Tour igår, hade släppt lie på sydsluttningarna för ngra dagar sedan, men det var ju väntat.

lennartberggren sa:
åkte Grand Montet både på framsidan o mest baksidan idag. Ganska lite snö för säsongen men inga skiktningar. Helt ok på nordsidan, fast delvis uppåkt. Skulle uppskatta låg lavinfara o det ska ju bli kallare nu.
Tror vi alla skulle uppskatta låg lavinfara, men så är det tyvärr inte generellt på bergen i nuläget och troligtvis inte heller framöver bara för att det kommer bli någon grad kallare.
http://www.meteofrance.com/previsions-meteo-montagne/bulletin-avalanches/mont-blanc/OPP03

Hur är läget i norra alperna, Mayrhofen mer specifikt? Det blir liftnära offpist för sällskapet jag åker med, om jag nu kan få med dom utanför pisterna.

Blide sa:
Nån som varit i Verbier? Ska dit om 2 veckor...
Vårskidåkning i Verbier!
Laviner går överallt, Verbier har klarat sig bättre än Nendaz som är väldigt grönt i pisterna. Vi fick över 40 cm på tre dagar förra veckan vilket hjälpte snöläget lite och det ska ju komma en 30 cm nu mån-tis. Men åker man stora åk i stora face så önskar man att bli begravd i en lavin. Blir att hålla sig till mindre, men ändå roliga smååk.

Alpe d´Huez (sydvästra alperna) 28:e Dec - 4:e Jan.

Som i övriga Frankrike vad det verkar: sketchy bas! Kom mycket snö i mellandagarna. Därefter varmt, kallt, vind och nederbörd = no steep faces, no big faces. Solen värmer mer på sydsidorna (dööhh) som känns något mer safe än nord och östsidor. Åkte någon lite brantare korridor med hygglig run out, mycket sten men snötäcket kändes mer stabilt med fler kontaktytor (hyffsat smal, för att var mer exakt 183 cm i smalaste partiet) i rännan än på mer öppna bergssidor. Överlag bör man nog tänka fler än en gång, marksläppen blir jävligt stora jävligt fort. Live to ski another day.

lennartberggren sa:
Jag vill inte vara otrevlig, men vad har du för utbildning och erfarenhet som gör att du kan bedöma risken på Grand Montets? Har du den erfarenheten från Kisa? till och med mkt kunnigt folk med vettet i behåll garderar sig om man uttalar sig om ev lavinfara på ett forum

Graden av lavinfara varierar från dag till dag och från ställe till ställe. Det som är säkert kan vara riskabelt hundra meter bort. Att det skulle vara låg lavinfara på Grand Montets framsida och baksida uppskattar jag eftersom många andra hade åkt där och det inte hade gått några laviner, ihop med inga skiktningar. Vad annars?
Jag pratar om nivån ovanför 2500m, nedanför på sydvända sidor är det farligare, men det finns inte så många sådana på GM.
Jag har för övrigt inte uttalat mig om lavinfara på något annat ställe än GM, och just igår. Det var inte meningen att du skulle tro att det gällde hela Alperna överallt och hela säsongen.
Idag gick jag på stighudar från LeTour botten, ligger på 1500 tror jag, upp till Aiguillette du Posette, 2200m på sydsluttning, några plus därnere och några minus däruppe. Startade vid 11. Tunt snötäcke som släppt på vissa ställen i sydlägen men det hade ju varit kallare på natten så snötäcket var fast och jag bedömde lavinfaran även där som låg. Alltså idag.

Att säga att en sluttning är "säker" för att många har åkt på den utan att något släppt är väl det absolut dummaste man kan säga i lavinsammanhang? Det argumentet säger du ju själv emot när du säger att förhållanden skiljer sig mellan olika delar av samma sluttning, vilket ju stämmer.

Men säg då att det ligger 20 spår relativt nära varandra och inget har släppt, person n.21 åker något till höger om dessa spår för att få åka orört. Säg att vinden legat på och gjort att snötäcket är djupare där alla andra har åkt men dragit bort snö för den högra delen av sluttningen så att denna personen träffar en svag punkt som sen drar med sig hela sluttningen, inklusive de gamla spåren... Inget ovanligt scenario... Speciellt inte med rådande snöförhållanden i alperna nu när där ligger ett riktigt svagt lager i botten som fått stora mängder snö på sig i kombination med mycket vind som ger stor spridning och ojämn belastning på snötäcket.

Jag har ingen aning om vad du har för erfarenhet eller kunskap, du lever ju än så länge så något rätt får man ju anta att du gör. Men att anta att en sluttning är säker för att andra har åkt där är bara ren idioti. Skriver inte det här som något påhopp eller kritik mot dig och jag säger inte heller att det var fel att åka som du gjorde men så där kan det inte stå på ett forum där folk från alla håll läser vad som skrivs utan att det sägs emot.

Hmmmmmm......
Inta så mycket info från resten av världen ännu.
Kan det vara så att de åker puder hela dagarna i Japan och Amerika och står och skryter om det i baren på kvällarna och därför inte hinner meddela oss vanliga knegare som hänger här på Freeride hur bra de har det där borta????

Nä det är klart, det som är säkert kan släppa en timme senare när det blivit varmare, det vanligaste scenariot. Men om det ligger ett helt orört snötäcke precis på gränsen till att släppa jämfört med ett snötäcke som inte har släppt trots att folk har åkt på det, så säger sunda förnuftet att det senare är mer stabilt än det förra, om allt annat är identiskt alltså. Så det faktum att folk har åkt tidigare är ju en variabel att ta hänsyn till. Det var inte den enda variabeln jag kollade efter igår.
Men skit i allt, om man inte har erfarenhet och själv kan känna efter med staven tex och avgöra hur snön är och väga risker eller hålla rätt på syd och nordsidor eller hur brant sluttningen är eller var det kan ha byggt upp snö etc ska man givetvis aldrig ge sig ut utanför pisten. Det är ju grundrådet. Är det någon som har trott att jag menat något annat, vilket det tydligen är..., så beklagar jag det. Jag trodde att läsarna på freeride-forumet var några som i varje fall har åkt en del annanstans än bara Kisa-backen, vilket är det enda jag har erfarenhet av.

Onlytelemark sa:
lennartberggren sa:
Jag vill inte vara otrevlig, men vad har du för utbildning och erfarenhet som gör att du kan bedöma risken på Grand Montets? Har du den erfarenheten från Kisa? till och med mkt kunnigt folk med vettet i behåll garderar sig om man uttalar sig om ev lavinfara på ett forum
Fast svarar han han inte just på trådskaparens fråga?
Hawk100 sa:
Det vore kul att få en kort rapport från alla er säsongare säsongare som är ute i värden just nu. Hur är snöläget på er ort jämfört med en "normal" säsong? Hur lavin farligtär det? Håller man sig i pisten eller kör man off-pist som vanligt?
//H
Hela tråden tappar poängen lite om man inte kan få uttala sig om lavinfara. Men visst hur trovärdigt svaret är får man tolka själv.

Senast ändrad:
Visst svarar han på TS fråga, men svaret är fel :)
Det ÄR hög lavinfara i princip i alla vädersträck pga. instabil undre snö. Att det blir kallare kommer bara minska risken i sydsidorna, vilket svaret verkar rikta sig mot.
Då det är ett rätt känsligt ämne med svåra konsekvenser bör man vara försiktig när man säger att det INTE är lavinfarligt. Kort o gott bör alla som åker till alperna i år ha klart för sig att det är största försiktighet som gäller!

Länkar samma länk igen, läs själva från experter: http://www.meteofrance.com/previsions-meteo-montagne/bulletin-avalanches/mont-blanc/OPP03

Tjena!
Tänkte kolla om det är någon som har bra koll på hur det ser ut i Ski Welt Wilder Kaiser alltså Hopfgarten, Söll, Itter och Brixen im thale?
Ska nämligen åka till alperna v.8 så man får ju hoppas att omständigheterna blir betydligt bättre tills dess.
Vad tror ni som är rutinerade och mer erfarna än jag, tror ni att det blir bättre omständigheter eller ska man avboka resan?
Tilläggas skall att det är första gången jag ska till alperna och jag åker iväg med mina polare.
Tack på förhand! :)

Senast ändrad:
Det blir som det blir, vi som hängt med ett tag oroar oss inte över de saker vi inte kan göra någoting åt. Saken är den att de roligaste stunderna tillbringas tillsammans med människor. Vädret har bara en biroll.

Mycket kommer hända med vädret. Ingen kommer veta hur vädret är v.8 eftersom Saida är död.

En sak vet jag iaf, hemma kommer du göra det du alltid gjort. På resa kommer du se och få nya upplevelser, vad är roligast? It's up to you!

/Leder

Det är sant det du säger.
Är bara osäker om jag vill lägga så pass mycket pengar på en resa där förhållandena är dåliga.
Men som sagt, huvudsaken är ju sällskapet :)

Breckenridge, CO, fick 15cm igår, 5cm idag. Prognosen säger 20cm+ till imorgon. Snösituationen här är hemsk just nu, varmt och kallt om varannat, det blåser som fan. 1 lavindöd igår i Vail, ort i närheten.

JoppeNoppe sa:
Det är sant det du säger.
Är bara osäker om jag vill lägga så pass mycket pengar på en resa där förhållandena är dåliga.
Men som sagt, huvudsaken är ju sällskapet :)
Jag är nyfiken pa hur man kan boka en resa langt i förväg till ett omrâde som har en högsta âkhöjd pâ 2000möh och sedan vara nervös för snöläget 7 veckor innan man ska dit? Westendorf som ingâr i systemet är riktigt bra om det har dumpat

Senast ändrad:
lennartberggren sa:
Graden av lavinfara varierar från dag till dag och från ställe till ställe. Det som är säkert kan vara riskabelt hundra meter bort. Att det skulle vara låg lavinfara på Grand Montets framsida och baksida uppskattar jag eftersom många andra hade åkt där och det inte hade gått några laviner, ihop med inga skiktningar. Vad annars?
Jag pratar om nivån ovanför 2500m, nedanför på sydvända sidor är det farligare, men det finns inte så många sådana på GM.
Jag har för övrigt inte uttalat mig om lavinfara på något annat ställe än GM, och just igår. Det var inte meningen att du skulle tro att det gällde hela Alperna överallt och hela säsongen.
Idag gick jag på stighudar från LeTour botten, ligger på 1500 tror jag, upp till Aiguillette du Posette, 2200m på sydsluttning, några plus därnere och några minus däruppe. Startade vid 11. Tunt snötäcke som släppt på vissa ställen i sydlägen men det hade ju varit kallare på natten så snötäcket var fast och jag bedömde lavinfaran även där som låg. Alltså idag.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/65bb44bd335ce06d2dad1cf5f1a24709.jpg[/url]
Du bedömde lavinfaran? Vilka utbildningar eller hur stor erfarenhet i högalpin miljö har du?
det finns manga här pa freeride som är mkt kunniga och det finns även de som jag absolut inte skulla vilja ha ovanför mig pa berget, vilken kategori tillhör du?

Alltså, det här börjar ju bli jävligt jobbigt med folk som börjar misstolka, avsiktligt verkar det som, enbart för att kunna framstå som några slags extrembesserwissrar på forumet. För övrigt gäller tråden om det går att åka offpist, som jag fattar det inte alltför extremt, i alperna, och jag vill bara säga att GM, Chamonix i förrgår var ok högst upp. Hade det varit så j-la farligt brukar det vara avstängt, eller guider brukar inte ta med grupper ut då. Jag såg en tre, fyra ucpa-grupper däruppe, offpist bla, där jag åkte. Men du har förstås så mycket mer erfarenhet av HÖGALPIN miljö än de. Branta sydsidor etc i dagsläget i sol på eftermiddagen är definitivt ngt att hålla sig undan från, som jag skrev men som du tydligen inte kunde läsa.

En till synes bra tråd som jag följt från början, för att jag själv ska till alperna om en vecka, men som nu spårat till smutskastning och tävling i kunskap, från alla håll. Tråden är till och med länkad i en artikel på startsidan så skärpning på er nu och håll er till att rapportera om snöläget och generella lavinläget. Dock vill jag hålla med om att specifikt gå in på sluttningar kan vara olämpligt, bedömningen är upp till var och en när man står där och vill åka. Så att nämna en viss sluttning här på forumet kan tyvärr leda till att när folk googlar "lavinläget i alperna", läser vad som står här och tror att det är säkert att åka, åker på olämpliga ställen vilket kan leda till onödiga lavinolyckor på grund av kunskapsbrist. Nu väntar jag vackert på en rapport från norra Italien, Champoluc närmare bestämt om någon är där :)?

Oavsett vad som skrivs och påstås här på forumet måste man ta i beaktande skrivarnas erfarenheter och riskbenägenhet.
En junior bummare har i mina ögon inte samma trovärdighet som de lokala lavinbedömningar som ges ut av de officiella kanalerna där långvarig erfarenhet och forskning ligger till grund för bedömningarna
Det enda raka är ju att noga studera de lavinprognoser som ges ut av tex SLF.ch eller Lawine.at, mfl. Följer man dessa under en period kan man nog lära sej en del. För att kunna bedöma lavinfara så korrekt som möjligt måsta man ha följt utvecklingen under hela snöperioden och helst veta hur topografin ser ut utan snö.
Att läget denna vinter är extra svårbedömt visar ju SLF,s statistik att redan 12 dödsfall inträffat.
Det kostar att hyra en riktig bergsguide på orten där man befinner sej men det är i alla fall enligt min mening det bästa sättet att minimera faran. Eftersom jag och mitt skidgäng trots lång erfarenhet inte är så tvärsäkra åker vi mycket sällan utan en bra guide.
Nu är det ju ingen garanti, för det händer olyckor även med guideledda grupper.

Senast ändrad:
kalle188 sa:
http://pistehors.com/watch-out-say-swiss-mountain-guides-23147387.htm

bra artikel och bör beaktas

finns det någon här som gör säsong i la grave eller les deux alpes som kan infomera mera om områdets snö läge?
Erik och Henrik är där. Ser bra ut på deras bilder.... L-Å bor väl där som vanligt..

Tillbaka
Topp