LawndartGustav
Aktiv medlem
DÄMPAD OFFPISTSKIDA MED TIPROCKER 105-115mm?
Grejen är att det varit väldigt hårt i Åre denna säsong och har insett att jag behöver en mer dämpad skida, kommer monteras med Salomon 16 bindning.
Är 178, 75kg, har ingen raceteknik eller skolad teknik, är autodidakt helt enkelt men åker ok, försöker åka mer aktivt.
Har idag Down skis CD2 2014 och Opinion och det är de som åker med till alperna i mars. Opinion är för bred på hård snö för mig (får ont i fötterna över 115mm) och CD2 är för lite dämpad tyvärr. Har även ett par Coreupt Slasher och ett par och ett par Hendryx Purple Haze jag åker på i Sverige. Däremot vill jag hålla kanterna fina på Purple Haze plus att jag tycker de skär ner för mkt offpist (är med andra ord min pistskida). Slasher är rätt dämpad o funkar grymt i Åre men nosen är för mjuk när det ska dras på eller hoppa större, går genom nosen helt enkelt, tyvärr (skär iofs fast den också i vindpackat/skare pga formen).
Letar alltså efter en skida som är/har:
- bra dämpad
- vara stabil att landa med (blir oftast 3-5m, går sällan över 7, tycker 7 e stort men ska inte vara något problem för skidan)
- nosrocker, gärna inget tvärt slut
- radie 20-30m men skidan står eller faller inte på radien
- längd på skidan 190isch, kan vara kortare om det inte är twintip. Är inte världens största kille så över true längd över 190 brukar bli tungt men beror ju på skida såklart =)
- lättsvängd är ett plus då puckel och tajt skog finns i överflöd i Åre.
- ska vara en bakmonterad skida, tycker jag går över styret på mittmonterade när jag landar dropp aggressivt.
- 105-115mm midja
- ej skära fast eller hooka i vindpackat/skare
Tittar på
Blizzard Cochise 185
Dynastar pro rider 105?
Line Influense 105 (skär den fast för mkt offpiste om det e halvdann snö?)
Salomon Q-lab 109mm midja 190 (blir dyrt och svår o få tag på)
Har även funderat på:
- Line Influense 115
- Salomon Q-115
- Salomon Q-105
- Dynastar 107
Vad mer bör jag kolla på? tips? tankar?
Ska väl kanske tilläggas att jag faktiskt inte åkt på någon av dessa skidor...
Är 178, 75kg, har ingen raceteknik eller skolad teknik, är autodidakt helt enkelt men åker ok, försöker åka mer aktivt.
Har idag Down skis CD2 2014 och Opinion och det är de som åker med till alperna i mars. Opinion är för bred på hård snö för mig (får ont i fötterna över 115mm) och CD2 är för lite dämpad tyvärr. Har även ett par Coreupt Slasher och ett par och ett par Hendryx Purple Haze jag åker på i Sverige. Däremot vill jag hålla kanterna fina på Purple Haze plus att jag tycker de skär ner för mkt offpist (är med andra ord min pistskida). Slasher är rätt dämpad o funkar grymt i Åre men nosen är för mjuk när det ska dras på eller hoppa större, går genom nosen helt enkelt, tyvärr (skär iofs fast den också i vindpackat/skare pga formen).
Letar alltså efter en skida som är/har:
- bra dämpad
- vara stabil att landa med (blir oftast 3-5m, går sällan över 7, tycker 7 e stort men ska inte vara något problem för skidan)
- nosrocker, gärna inget tvärt slut
- radie 20-30m men skidan står eller faller inte på radien
- längd på skidan 190isch, kan vara kortare om det inte är twintip. Är inte världens största kille så över true längd över 190 brukar bli tungt men beror ju på skida såklart =)
- lättsvängd är ett plus då puckel och tajt skog finns i överflöd i Åre.
- ska vara en bakmonterad skida, tycker jag går över styret på mittmonterade när jag landar dropp aggressivt.
- 105-115mm midja
- ej skära fast eller hooka i vindpackat/skare
Tittar på
Blizzard Cochise 185
Dynastar pro rider 105?
Line Influense 105 (skär den fast för mkt offpiste om det e halvdann snö?)
Salomon Q-lab 109mm midja 190 (blir dyrt och svår o få tag på)
Har även funderat på:
- Line Influense 115
- Salomon Q-115
- Salomon Q-105
- Dynastar 107
Vad mer bör jag kolla på? tips? tankar?
Ska väl kanske tilläggas att jag faktiskt inte åkt på någon av dessa skidor...
Senast ändrad: