One quiver-offpistskida med camber + tiprocker

Lintan1

Aktiv medlem
Ett antal långa nätter framför datorn har jag letat efter en ny skida att inhandla. Visst har jag blivit klokare och mer påläst men inte har valet klarnat för mig. Därför ber jag er om fler åsikter.

Skidan ska passa för stora svängar utanför pisten. Mellan 110-120 mm i midjan och helst en radie på runt 30m. Puder, skare, vindpackat och mjuk pist ska den klara av - en allround offpistskida för alperna alltså. Därför har jag ställt in siktet på en skida med camber under foten och tiprocker. Har inga ambitioner att en skida med 110mm+ i midjan ska ha något otroligt isgrepp. Men dom får inte vara dåliga på is. För dom bottenlösa dagarna har jag ett par Armada ARG. Har också ett par renodlade pistskidor.

Provkörde Dynastar pro rider 115 en dag och var helt lyrisk. Riktigt roliga i pisten. Köttade genom vindpackat puder och kändes väldigt solida. Skulle egentligen vilja ha den ett snäpp hårdare. Varför jag inte köper den med en gång är för att den känns för kort. 184 cm (!) tycker jag är en väldigt underlig längsta längd. Fanns den i 192 hade jag utan tvekan slagit till för länge sedan. Såg att det kommer en pro rider 105 i 192cm, men jag tror att jag vill upp på 110mm under foten.

Andra skidor jag kollat på (har inte provkört någon av dessa):
Line Mothership 195 (verkar fått bra resentioner, ser bra ut på pappret)
4frnt ehp 193 (för tråkiga i pist som vardagsskida?)
Salomon el dictator (för krävande som vardagsskida?)
Salomon czar 191 (hur hård är den? har väldigt stor radie för pisten)
K2 Sidestash 188 (för mjuk för mitt ändamål?)

Jag är 184cm lång och 77kg och hade inte planerat att minska i vikt. Åker helst fort med stora svängar. Har tidigare åkt på Völkl Gotama 190cm från 08/09 (den utan rocker). Var till en början nöjd med dom men har själv utvecklats och tycker nu att den varken flyter i puder och är alldeles för mjuk och sladdrig när det bli hårdare eller när man ville stå på.

Har ni några tips vad jag ska kolla på?

Senast ändrad:
Martok sa:
Har du kollat på Hendryx Rhino chaser?
mjo. men vill minnas att den har en ganska ordentlig bananform. min erfarenhet är att det är betydligt mycket stabilare att straightline:a med camber. eller ha stabiliteten i pisten utan att behöva kanta skidan. jag har fått tipset att kolla på völkl katana, men även där - full rocker

Senast ändrad:
Har testat förra årets Katana, och tror att den är ganska likt som årets, och den har inte full rocker. Katanan har lite twintip i tailen och en liten tip rocker och funkar fint som en charge skida. Rhinon är grymt stabil skida, det är bara att fråga her Slarsson som åker på dom själv.

Kanske Coreupt born to drop (richard permin pro) skulle kunna vara något? Möjligen för bred men den har ordentlig tiprocker, liten tailrocker och rejäl camber. Candide vann FWT på den så den går onekligen att charga med den. Är grymt sugen att köpa den själv, kostar ju "bara" 359 euro för förra årets modell.

samma skida, olika årsmodeller:
http://www.coreupt.com/skis/born-to-drop
http://www.coreupt.com/outlet/richard-permin

Bra recension och bilder:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/186053-coreupt-Richard-Permin-09-10-review

GOS sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76003
Kollade in din tråd, GOS. Mycket nyttig fakta och funderingar. Har du själv bestämt dig för något? Vid närmare eftertanke letar vi efter samma skida, ungefär.
Niklas-Borg sa:
Kanske Coreupt born to drop (richard permin pro) skulle kunna vara något? Möjligen för bred men den har ordentlig tiprocker, liten tailrocker och rejäl camber. Candide vann FWT på den så den går onekligen att charga med den. Är grymt sugen att köpa den själv, kostar ju \"bara\" 359 euro för förra årets modell.

samma skida, olika årsmodeller:
http://www.coreupt.com/skis/born-to-drop
http://www.coreupt.com/outlet/richard-permin

Bra recension och bilder:
http://www.tetongravity.com/forums/show … -10-review
Har två kompisar som kör på den skidan. Båda är väldigt nöjda med dom. Men den känns lite väl stor när pisten fryser på. Skulle vilja hamna runt 115 i midjan. Det känns allround

Det jag tror jag söker är nån som har åkt på Pro rider 115,Mothership, EHP och Czar och kan jämföra dem lite =)

Nja, har inte riktigt bestämt mig. Det lutar åt en Armada ANT, för att jag får tag på dem billigt. Men vet som sagt inte riktigt.

Atomic Atlas 182? Den borde passa rätt bra, 115mm r22, camber, tiprocker.
Jag har inte testa skida, men den verkar riktigt intressant.
Jag har letat efter atlas 182cm på någon av nätbutikerna men hittar ingen.

EDIT Borde inte alls passa bra eftersom han ville ha en skida som var +190 och ~r30 :rolleyes:

Senast ändrad:
Jag har ungefär samma kroppsstats som du och kör på El Dictator.

Har testat skidan i alla typer av underlag och är hur nöjd som helst. Trodde att den skulle vara för köttig och stor för att ha som en allsidig skida men jag hade fel. Det går att komma runt fint mellan träden i skogen och den fullständigt slaktar uppkört, skare och vindpinat. Sjukt stabil när man kommer upp i fart och flyter mycket fint i pudret. Körde skidan i Åre efter att det regnat och sedan frusit, så det var ren blankis på hela berget, där va sidan inte så kul :p
Kan vara svår att få i ett par att provköra men det är absolut en skida som klarar allt du beskrev att du ville ha skidan till.

Hello, jag har Line M-ship i 185cm tycker att den fungerar bra i hård pist.
Även i uppkörd lössnö går den som tåget. Det är en riktig charger skida.
Den är hård så flytet i puder blir lidande + att man står ganska mitt på skidan.
195cm kanske fungerar bättre i puder.

Vill du ha en charger kan jag rekomendera Mothership.

Tack för alla svaren
Entoft sa:
Jag har ungefär samma kroppsstats som du och kör på El Dictator.

Har testat skidan i alla typer av underlag och är hur nöjd som helst. Trodde att den skulle vara för köttig och stor för att ha som en allsidig skida men jag hade fel. Det går att komma runt fint mellan träden i skogen och den fullständigt slaktar uppkört, skare och vindpinat. Sjukt stabil när man kommer upp i fart och flyter mycket fint i pudret. Körde skidan i Åre efter att det regnat och sedan frusit, så det var ren blankis på hela berget, där va sidan inte så kul :p
Kan vara svår att få i ett par att provköra men det är absolut en skida som klarar allt du beskrev att du ville ha skidan till.
Det va just det där med \"för köttig\" som jag var rädd för. Tack för din erfarenhet av skidan. Med den tiprockern borde den inte vara allt för tungjobbad som enda skida, om man inte ska fisåka dvs. Den verkar helt klart väldigt intressant! Blankis är väl inte roligt på någon skida över 70mm under foten, så det är ingen fara. Hur fungerar den i pisten. Har själv haft några åk på Dynstar XXL. Går det att jämföra dessa? Vet att diktatorn inte har samma spann som XXL:en, men endå!

Får man dreadlocks på köpet? Vore ju väldigt coolt

supercross sa:
Hello, jag har Line M-ship i 185cm tycker att den fungerar bra i hård pist.
Även i uppkörd lössnö går den som tåget. Det är en riktig charger skida.
Den är hård så flytet i puder blir lidande + att man står ganska mitt på skidan.
195cm kanske fungerar bättre i puder.

Vill du ha en charger kan jag rekomendera Mothership.
Mothership 195 verkar ju också som en stark kandidat. 195:an har 26m radie, vilket är roligt i pisten. Men min erfarenhet är att radien är i vägen när man ska göra super g-svängar i offpisten (skare, vindpackat och puder). Det är därför jag blir lite osäker på den. Runt 32-35 m borde vara optimalt =)

Senast ändrad:
Black diamond justice skulle kanske funka? 115mm, dock bara 185cm men runt 30m. Jag blev otroligt imponerad över dess allround egenskaper. Otroligt lättàkta o fina även när de började gà undan. Kör nu den med duke som allround och har sen en bredare (Mountain Wave Wanted) för de dagarna jag vet att det är guld överrallt.

Nu är jag kanske lite färgad men om du vill ha info om EHP har jag det:)

Visst den är inte den roligaste skidan i pisten om det är betonghårt men helt ärligt. Är det en skida för pist du vill ha? EHPn svänger mer än man kan tro så länge det ytan inte är stenhård. Självklart kräver det lite tryck men det är fullt möjligt, och du får kanske ingen riktig kick ur svängen.

Som bonus får du en riktig storbergscharger, som flyter i det mesta. Och är sjukt lättmanövrerad bara du har någon cm mjukt.

D

Och jag är oxå partisk i den frågan...

Men Jagur Shark eller Bibby Pro 196 eller 190 skulle vara rock n´roll skidan för dig...

SkiLogik Howitzer.
Den går som ett expresståg i pisten, går att carva med som en storslalomskida om du vill det och något av det mest fartstabila jag åkt på. Tiprockern är ganska måttlig men tillräcklig. Du behöver inte alls upp mot 30m svängradie. Skidan är förhållandevis lätt och styv tack vara trä/kolfiber-kombo. Det gör den aningen trist i långsam åkning, men det är väl inte det du är ute efter? Jag vet att du skriver att du vill ha en över 190 lång skida, men med en måttlig tiprocker så har du ganska lång snökontaktyta vilket ju är mer intressant ur stabilitetssynpunkt.
Bomb Squad har samma kurva, men lite mer rocker fram och är 122 bred. 188 lång. Funkar också.

Vilken skida blev det till slut?

Om du inte har köpt någon ännu så är Kästle MX 108 något som kan passa.
Läs MnO skidtest.

dannedieharder sa:
Nu är jag kanske lite färgad men om du vill ha info om EHP har jag det:)
Hasse_Lindborg sa:
Och jag är oxå partisk i den frågan...

Men Jagur Shark eller Bibby Pro 196 eller 190 skulle vara rock n´roll skidan för dig...
Jag är också partisk! Jag vill också vara med!!! :D

somebody sa:
Bonumm sa:
Säger bara DPS Wailer 112RP pure 190cm.
Säger bara läs första posten i tråden och inte bara rubriken.
Wailer 112RP har chamber, men är knappast en chargingplanka.
Lotus 120 däremot, där har du något att bita i!

Nojlas sa:
Jag är också partisk! Jag vill också vara med!!! :D
va roliga ni är

Valet stod tillslut mellan ehp, diktatorn och mothership. Det blev ett par line mothership i alla fall, och jag är väldigt nöjd hittills. Har vart uppe i tandådalen-hundfjället och idre i 9 dagar och testat dom. Har bara kunnat åkt pist i olika utföranden. Så detta omdöme blir inte helt optimalt. Först och främst vill dom åkas på väldigt fort. Man måste upp i ganska höga farter för att dom ska bli roliga, vilket jag iofs gillar. Dom går väldigt stabilt och snabbt. Har inte hittat någon hastighet där dom börjar fladdra ännu. Jag klämde väggen i hundfjället på ca 5 st skärande svängar. Det gick fort och stabilt. Så länge jag orkade och vågade kanta skidorna gjorde dom precis som jag ville. 26 m radie passar mig helt prefekt som allroundskida. Isgreppet tycker jag är bra. Det kräver dock att man har fart för att få fast skidorna. Ska bli roligt att få prova dom utanför pisten också. Förhoppningsvis beter sig dom lika bra i puder, skare och vindpackat också :)

jag hade svårt att hitta en bild på skidans profil. därför tog jag en bild själv. kan underlätta andra som letar skidor i framtiden. (förstår inte varför inte alla skidtillverkare har officiella profilbilder på sina skidor. hasse, säg inget om att man ska köpa sina skidor i butik nu bara ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp