Lite tips till en som skall eventuellt köra en säsong i Norge 14/15

Marschall

Ny medlem
Hejsan gott folk av Freeride,

Jag söker lite tips på vad som kan vara bra att tänka på inför en eventuell säsong som jag funderar på att spendera i Norge och förhoppningsvis i Hemsedal.

Jag har aldrig kört en hel säsong utan kört som max ca 20 åk dagar på ett år men jag känner att de är dags att ge livet i fjällen en mer värdig chans.

Min plan är att söka till skistar och se ifall man har någon chans att få en plats. Så de jag undrar är ifall någon tidigare kört en säsong i Norska fjäll och kanske framförallt i Hemsedal och vad ni tyckte om de. All information om jobb inom skistar välkomnas.

Anledning till att jag valt att just försöka få jobb hos skistar är att företaget jag jobbar för nu är delägare i de och jag söker tjänstledigt för att få jobba för dem i några månader för att sedan återgå till mitt fasta jobb här i Stockholm.

Sen har jag en lite övrig fråga va de gäller skidor.
Jag har sen många år kört bräda både på snö och vatten och kört skidor lite lätt några gånger men de är inget jag är mästare på (skidor that is).
Jag har planer på att eventuellt införskaffa skidor och pjäxor för att tvinga mig själv till att bli bättre så jag kan bemästra både bräda samt skidor.
Jag är extremt sugen på att köpa ett par Rossignol Soul 7 för att ha ett par skidor som är lite mer lössnö inriktade men skall tydligen fungera helt ok i pist. Är de en smart/dum idé att införskaffa ett par sådana skidor eller dylikt och tvinga upp talangen för att slippa köpa flera par skidor att "växa ur" rent erfarenhetsmässigt. Tanken är ju ändå att jag ska ha några dagar på mig att träna upp talangen på skidor. Är väldigt sugen på att höra vad folk har att säga.

Kan för övrigt tillägga att jag är 180cm väger 73 kg. Vad tror ni är lämplig längd? bör jag gå med egen längd för offpist egenskaperna eller bör jag tänka att jag inte är så duktig nu och ta lite kortare och offra lite lössnö(flytkraft) men få de lättare i pist och rent kunskapsmässigt?

Alla tips och förslag är välkomna.

Med Vänliga Hälsningar:
Marschall

Senast ändrad:
Vänta tills början av december och testa skidor under skidtestarhelgen!
Köpte mina Salomon rocker2 108 pga av det

Själv har ja sökt jobb via skistar till hemsedal och håller tummarna. Dock ingen erfarenhet av att säsonga tidigare. men det löser sig! Dock är boende en bra sak att ha fixat innan kanske :rolleyes:

Tillbaka
Topp