Turbindning till Extrem Opinion 108

badtant
61 inlägg
badtant 61 inlägg 3 år sedan

Hej,

Jag är i kast med att köpa ett par Extrem Opinion 108 och tänkte sätta på ett par turbindningar av "grövre" sort som funkar till vanliga alpinpjäxor. Har kika lite på dessa:

Marker Baron/Duke
Salomon Guardian
Tyrolia Adrenalin

Lockas lite av att Guardian har en lägre ståhöjd men i övrigt tycker jag det är klurigt att välja. Så, ni som har erfarenhet av dessa bindningar. Vad tycker ni? Har jag missat någon modell att kika på?

Svar

vctr
135 inlägg
vctr 135 inlägg 3 år sedan

Jag tycker mest om Guardian, baserat på låg ståhöjd, den tar alla sorters pjäxsulor (nya MNC gör det) och den är tålig som fan. Det enda jag inte gillar är vikten. Men det är ju alltid något som inte är perfekt. Men för sidecountry/slackcountry funkar den utmärkt. Sen komplementerar jag med en tech-bindning för annat.

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad OHellsing (3 år sedan)

Jag kan rekommendera Guardian MNC över Duke, men det är nog mer en personlig preferens än något vetenskapligt. Tyrolia har jag inte testat.

PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 3 år sedan

Jag bytte från Marker Jester tilll Guardian på min Opinion 118. Ståhöjden är ok, märker ingen skillnad från mina Jester. Ang vikten så har jag ett par 194cm så 200-300g extra per bindning känns lite som det kvittar. Ska det bli lättare att gå uppför så finns det andra ställen där man kan kapa kilon wink

LawndartGustav
Online 1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (3 år sedan)

Marker tour 12?

Åk mer jobba mindre! Citera
MnO
2231 inlägg
MnO 2231 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad MnO (3 år sedan)

Jag har kört mycket med både Guardian och Duke. Båda har sina för- och nackdelar.

Guardian känns smidigare när man växlar mellan gå och åkläge framförallt när man går på tur där det är böljande terräng och det då och då går att glida nerför med stighudar. Det går snabbt och relativt enkelt att låsa fast eller lösa upp hälen, men inte så enkelt som man tror eftersom man nästan alltid måste rensa bindningen från snö innan det går att låsa den. Många som knäcker Guardian gör det genom att pressa ner hälen när det finns snö längst fram under plattan. Man får betydligt mer kraft när man trycker ner med foten jämfört med att göra det för hand med Duke. Då är risken för att knäcka bindningen minimal. Ståhöjden är lägre och det känns mer som en alpin bindning i den aspekten jämfört med Markers varianter. Känslan i Guardian i kantnärvaro och direkthet är dock sämre jämfört med Duke, speciellt efter inslitage. Kontakten med skidan känns mer diffus, vilket i grunden beror på den på tok för smala infästningen bak. En obegriplig design i mina ögon som hade kunnat bli otroligt mycket bättre om infästningen hade breddats ut iaf till normal skruvbredd bak. Belastningen blir stor på de piggar som låser ner häldelen och efter någon månads användning börjar det glappa. Iom närheten till centrum ger även några tiondels millimeter slitage ett tydligt glapp i sidled. Vridstyvheten baseras då nästan enbart på infästningen i tådelen. Det är samma princip som den gamla Diamir Freeride med en smal infästning bak och en kraftig infästning fram. Guardian är stabilare än Diamir och inte i närheten av lika svampig, men grundproblemet med bara tre belastningspunkter, varav två fram och en bak, finns ändå. Det är helt enkelt en dålig variant på konstruktion som kräver onödigt mycket förstärkningar för att bli acceptabel. Däremot känns Guardian väldigt gedigen och har en go kassaskåpskänsla när man kliver i. Den är också mycket bra när det gäller elasticitet och utlösningssäkerhet, både för tjuvsläpp och fasthållning. Jag har aldrig haft några problem med det åt endera hållet. Överlag en väl fungerande bindning, men den förlorar mycket på den begränsade vridstyvheten och känsligheten för slitage.

Duke är lite högre i ståhöjd och aningen mindre rampvinkel, vilket gör att den i grundposition känns lite mindre aggressiv. Ståhöjden ger också en aning frånvaro från skidan som utgångspunkt. Växling mellan gåläge och åkläge kräver som bekant att man kliver ur bindningen, vilket inte är något problem om man med turer menar att man slänger på hudarna och går uppför en slänt och sen tar av hudarna. Om man däremot mer tar sig fram i växlande terräng, tex för att ta sig fram till en större hike är det störigt att man inte kan låsa fast hälen på ett enkelt sätt. Istället blir det en telemarksrunout-stil på åkningen när man lägger på en bakvikt värdig en sportlovsfarsa och hoppas att glidet ska räcka till. Det gör det sällan och mer än en gång har jag dragit på telemarksnäsan när hudarna bettar när det börjar flacka ut. Plötsligt ligger man där och övar v-stil i bästa Boklövsanda och hoppas att bindningen inte har gett upp. Vridstyvhetsmässigt i praktisk åkning är Markers konstruktion väldigt mycket bättre än Guardian. Den var bättre redan innan EPF-modellerna kom och nu är den på en egen nivå i den aspekten. Däremot är Duke mer plastig och känns inte alls lika robust, även om den funktionsmässigt är snarlik när det gäller utlösning och DIN-tal. Duke har framförallt en riktigt bra elasticitet i häldelen i höjdled, men även Guardian är bra där. Tådelen är likvärdig på de båda.

Snöproblemet under plattan är något som båda bindningarna dras med. Guardian har problem med att snö fastnar nära tådelen längst in och Duke är bökig när det växlar mellan varmt och kallt och isar ner. Överlag ungefär samma.

Mao fungerar båda bindningarna och ingen av dom är perfekt. Duke ger enligt mig bättre direktkontakt med skidan framförallt vid kantning på hårt underlag, men är lite plastigare och med högre ståhöjd vilket tar bort lite av närvaron mot skidan på andra fronter. Guardian blir svajig i sidled efter ett tag och saknar bra infästning bak, men känns bastant och bra i funktionen i övrigt. Välj först sida i form av Salomon/Marker och sen väljer du en modell som passar i vikt och DIN. Personligen föredrar jag Marker, eftersom jag värdesätter direkt känsla i kantning framförallt. Men även Guardian får mycket åktid. På 108:an hade jag med min vikt (77kg) och åkstil (relativt lugn) förmodligen valt Marker Baron EPF. Den tycker jag ger en bra kompromiss mellan stabilitet och vikt.

Tyrolia har jag aldrig testat.

badtant
61 inlägg

Tusen tack för era svar, speciellt det utförliga av MnO. Jag väger själv 65 så Duke är egentligen helt onödig. Guardian finns väl också i en 13-variant har jag för mig.

Är det någon som testat Tyrolian? Vore intressant att få ett utlåtande kring den också.

mattiaswij
17 inlägg
mattiaswij 17 inlägg 3 år sedan

Jag har ca 40 åkdagar fördelat på två säsonger på Tyrolia Adrenalin. De är mina enda bindningar på ett par Down CD2 med 114 mm midja. Jag är en fullvuxen man med ca 95 kg.

Jag är mycket nöjd med bindningarna. De har fördelen att man kan switcha mellan gå och åkläge lätt utan att ta av skidorna. Detta funkar ok om snöförhållandena är rätt. De har en konstruktion i ramen som gör att snö fastnar. Dock känns det inte som det varit någon risk att bryta bindningen när snö fastnat. Bara att det inte går att stänga den i åkläget.

Jag har inte så stor erfarenhet av andra bindningar eftersom jag åkt Snowboard de senaste 20+ åren och sen jag tog upp skidåkningen igen har jag bara åkt med Tyroliorna förutom lite olika skidtest. Jag upplever dem som väldigt solida. De har en bred infästning för häldelen som sitter stadigt. Jag har aldrig haft en tjuvutlösning (kör med mina på ca 11). Jag gillar att stå på både i pist och utanför men föredrar att hålla skidorna på snön. Droppar eller hoppar inte så högt eller ofta.

Jag är på det stora hela mycket nöjd. Väntar hem nya skidor vilken dag som helst som kommer monteras med inserts och så kommer båda skidorna att få dela på Tyroliorna.

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 3 år sedan

Kan väl slänga in att jag kört på Marker tour F12 kanske 5-6 veckor och tour f12 epf i tre veckor utan att uppleva några problem. Jag åker dock relativt lugnt utan några större dropp etc. Dom känns och låter plastiga när man klickar i men jag sitter fast och har inte haft några problem. Åker på Opinion 118, väger knappt 80kg.

MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad MarkusO (3 år sedan)

Jag åkte en hel del med kombinationen Rocker2 122 och F12 för ett par år sen. Det tyckte jag funkade kanonfint. Jag kör dock också lugnt och fint.

När xJonx lånade prylarna flög det dock alltid delar till höger och vänster. Förmodligen var det dock mest kopplat till att den stod lite lågt. Men faktum kvarstår, och det är att det inte är en överdrivet bastant bindning.

På Op118 har jag ett par Baron. Trygga grejer. Hög och lite klent med ramp för min smak som en har nämnt redan. Men otroligt strulfritt så länge man inte har bråttom på turer som går lite upp och ner.

På Op118 LDE sitter ett par Guardian. Den gillar jag i åkkänsla och mekaniskt utförande. Kassaskåp typ. Men sidledsglappet går inte riktigt att blunda för. Åker man inte så mycket är det garanterat inget problem, men ska skidorna gå några hundra dagar så hade jag faktiskt valt en annan bidning.

Ett par Op108 Std är på ingång, men då blir det faktiskt tech och KingPin... big_smile

- Hel och ren? - Citera
badtant
61 inlägg

Hur snabbt skulle ni säga att sidglappet på Guardian börjar komma? Alltså ungefär i skiddagar räknat med normal åkning.

iSooLi
Online 868 inlägg
iSooLi 868 inlägg 3 år sedan

En till skillnad mellan Guardian/Tracker och Duke/Baron som inte poppat upp i tråden ännu är att de förstnämnda inte har något helt platt turläge. Ovidkommande om det bara lutar lite uppåt när man hudar, men rätt störande på platten, och sjukt oskönt på platten i alpinpjuck utan gåläge..

The older I get, the faster I was. Citera
niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 3 år sedan

Tänkte sätta tech-bindning på carbon2 varianten som jag föreställt. Blir lite rikigt klok på man man ska köra kingpin, ion eller radical ft 2.0?

Har testat radical 2an förra säsongen och tyckte det kändes bra. Ion och kingpin saknar ju den roterbara tådelen, något man kommer sakna?

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan

Om du planerar att köra den som "allt-i-allo" och den kommer se en del hårdare underlag aka pist så japp. Det skulle jag tro och det är min erfarenhet, inte kört nya FTn eller ion men har kört en hel del Kingpin och gamla FT12an. Kingpin ger en "mjukare" känsla i tådelen än mina FT12or, inte lika stum alltså. Luddig förklaring men hoppas det går fram. Men FT/ST 2.0 kommer kännas mer som en vanlig alpinbindning utför på hårdare underlag.

Sen så kommer både kingpin och ion fungera alldeles utmärkt även i pist, även om du lär ha en liten inkörningsperiod när du kan tycka att det "känns konstigt" och lite stumt fram i tån om du kommer direkt från massa år på vanliga alpinbindningar.

AxelHassel
31 inlägg
AxelHassel 31 inlägg 3 år sedan

Vad är fördelarna med lägre ståhöjd?

På raceskidor så har ju plattan många klara fördelar men då står man ju klart högre helt plötsligt...

nostar
124 inlägg
nostar 124 inlägg 3 år sedan

@sune_mangs

Vad blev det tillslut för bindning? Är nämligen i en liknade sits att det kanske vore fint att ha en turbindning ibland.

Känns som ett svårt val att hitta en turbindning som inte väger bly men som håller ihop utan att börja glappa.

badtant
61 inlägg

@nostar det blev en marker baron för mig. verkade pålitligare än guardian... var lite rädd för den höga ståhöjden men känner faktiskt inte av det så mycket alls.

Skals-Benno
9 inlägg
Skals-Benno 9 inlägg 2 år sedan

Är precis på g att beställa ett par Opinion 98 och hade bestämt mig för Baron men Skistore rekommenderar Guardian. Var övertygad och glad över att komma närmre skidan med en Guardian tills jag läste om glappet här på forumet. Någon som vet om det blivit bättre på årets modell av Guardian?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook