Nya skidor - Moment Wildcat 108, 2nd Opinion 108, DPS A106/110c2?

fluffie

Ny medlem
Ska köpa nya skidor, har åkt på ett par DPS Wailer 112RP (Pure3) i 184cm ett par år, men som jag har hittat fartgränsen på. Skulle vilja utöka med en till skida som går att pressa lite hårdare och inte kastas runt lika hårt i uppkört puder, samt är smalare. Tanken är att ta med båda skidorna på 2-3 resor till alperna/USA per år.

Älskar känslan i 112'orna i lägre hastighet och hur enkla de är att svänga med, men på dagar då jag vill åka snabbare/ta rakare linjer saknas stabiliteten, de ger mig inte direkt självförtroende i hög hastighet, särskilt när det är lite stökigare. Lånade en polares Down CD114 (190) i Serre förra året, och då gick det betydligt bättre att stå på ordentligt - den var dock lite för lång/stor, och även om jag inte kan sätta fingret på det gillade jag inte känslan i den lika mycket som mina DPS.

Väger ~66-67 kg, 174 cm lång. Gjort en säsong för ~10 år sedan, åkt 2-3 veckor per år sedan dess, primärt i alperna. Är en relativt erfaren åkare, men inte fantastisk tekniskt sett.

Gjort en del research, och landat i att Moment Wildcat 108, 2nd Opinion 108 alternativt DPS A106/110C2 skulle kunna passa. Vad tror ni?

rabbit

Aktiv medlem
...
även om jag inte kan sätta fingret på det gillade jag inte känslan i den lika mycket som mina DPS.
...
Allt låter som du skulle haft 112 RPC istället. Förutom att den inte är några mm smalare så är den ju rejält stabilare men med samma känsla men dom kanske inte gör dom längre?
DPS-känslan är ju lite speciell och inget du hittar varken moment eller opinionen även om det inte gör dom sämre, bara annorlunda.
#fwiw

fluffie

Ny medlem
@rabbit dels görs inte 112 RPC längre, sen tror jag en del av problemet med 112RP för min del är att jag skulle vilja ha en till skida som är lite mer direktionell.

A106/110C2 skulle kunna vara svaret, men skulle vilja höra från någon som har kört dem om de är i linje med vad jag letar efter. Finns inte många reviews ute, och de som finns beskriver dem snarare som väldigt annorlunda i känsla mot övriga DPS-skidor, samt relativt oförlåtande.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp