100-108 till lössnöskogskörning :)

sethief

Ny medlem
Jaha,

kunde visst inte hålla mig till att bara leta efter skidor till tjejen.. och nu behöver jag visst själv hjälp..

Jag är:
179 cm, 77 kg

Och kör så här:
95% toppturer i nordnorge, i all slags snö.
Gillar att svänga (telemark), och drar bara på enstaka gånger.

På dessa:
Kommer från Pocket Rocket 175cm, alltför mjuk och kort, så bytte till
Fischer Atua, 186 cm, 96 på midjan

Nu är jag ute efter en skida med mer flyt än Atuan men som är kvick och hanterbar i skogen. Jag har kollat på skidor i 100-108 intervallet, vill ju ha nåt fetare än det jag har, men som jag fortfarande får upp på fjället:

K2 Sidestash
K2 Coomback
K2 Kung Fujas
Atomic Access
Atomic Coax
Salomon Shogun
Line Blend

osv..

Nu till min fråga:

K2 Sidestash frestar en del men jag får intryck av att den gör sig bäst i stora svängar och dra-på-åkning. Hur är den för kortsvängar? Undrar om det blir för mycket skida för mig med förutsättningarna ovan..

Äre evt nån som kört både Atua och Sidestash som kan ge råd? Och alla ni andra ocskå så klart (edit)

/Niklas

Senast ändrad:
Har kört 5idestashen i ganska tät skog och tycker den är otroligt lättsvängd. Måste bero på rocker fram. Har inte turat på den än men bredden gör väl att man får spåra även om man går sist samt att skråa på hårt underlag blir jobbigare. Atuan har jag ingen uppfattning om,

Ok. Låter ju bra :)

Ja, tror att skråandet blir mest irriterande. Detta är för övrigt anledningen till att jag inte sett på ännu bredare lagg, och tycker nog att 108 är på gränsen.

Vilken längd har du?

Har förstått att de är några cm längre "tip-to-tip" än vad K2 uppger.
Tänkte mig i utgångspunkt en lite kortare skida än den jag har nu, (183), men kanske SS i 181 faktisk är längre..

det är i mina ögon inget problem att skråa på hårt underlag med varken full rocker eller tiprocker, så länge det inte är riktigt isigt och slagigt och mycket stenar och annat skit att undvika, jag vet inte vad andra har för åsikt i det ämnet men så anser iallafall jag

Jag menade skråing/gå på kant på hårt före på tur upp. Fetare skida ger större momentbelastning och blir jobbigare/svårare att gå tryggt..

Jag har 181 på Sidestashen. Har alltid brukat åka på de längsta oavsett modell men gick ned ett snäpp på dessa. Testade 181 på skidprovningen och tyckte de var OK i längd. Har nu testat att släppa på ordentligt då det var mer eller mindre tomt i pisten och gillar man att köra rakt ned så ska man nog ha en hårdare skida då framdelen har tendens till fladder i hög fart. Tror inte man tjänar något nämnvärt i fartstabilitet med en längre Sidestash men i farter under 80 knyck så är 181an helt OK eller rättare sagt mycket bra. Det är alltså en låg till hygglig speed snarare än en rakt ned för stupet skida.

K2 längden jfr andra skidor är i regel omkring 3-4 cm extra. Jämfört med mina gamla Watea 192 som är en större kusin till Atuan så skiljer det inte mer än 3-4 cm åt andra hållet om man räknar belaglängd i backen pga att Watean har twintip som hänger i luften vilket väl även Atuan har. Skulle tippa att Sidestash 181 i praktiken är lika långa som eller 1 cm längre än Atua 186.

Är det bara mjukt så du går på mer än bara kanten så är de nog OK att tura på.

Senast ändrad:
Tack för nyttig info,

det bekräftar egentligen min uppfattning av skidan. 1 cm längre än Atua stämmer nog ganska bra, men jag misstänker att den ändå är mer lättsvängd/hanterbar i lössnö mtp rocker-tip/early rise eller vad det nu heter. :)

Ska se om jag hittar nåt bra pris på den häruppe.

Jag har kört PR (185) och nu ett par Sidestash (188). De övriga skidorna har jag inte testat.

Sidestashen är mycket lätthanterlig i lössnö och blandade snöförhållande, inte lika lekfull och kvick som PR och behöver lite mer fart men går då kalasfint både i klassisk pumpapuderkortsväng och lite större surfande svängar. Tillskillnad från PR är den stabil och trygg även när det börjar gå fort och underlaget är slagit. Dvs. en skida som fungerar utmärkt både i tajt skogskörning och feta linjer på öppna sluttningar.

/MM

Tack för hjälpen alla. Har beställt Sidestashen i 181cm längd. Blir nog bra att ha en lite mer lössnöspecifik skida som är ganska olik det jag redan har, jämfört med andra alternativ jag sett på.

/N

Tillbaka
Topp