Blizzard Cochise el Bonafide el Rustler?

TobbeHaska

Ny medlem
Som rubriken antyder så har jag børjat spåna på ett par nya skidor!
Är det någon som har erfarenheter av dessa?
Kör för närvarande på ett par Mantra (191) ca 8 år gamla o men fortfarande ok, men man vill ju känna sig lite fräsig när man står i liftkön!
Jag är lång o måttligt tung o kör där snön finns men gillar stabila prylar i hyggligt hög fart!
Tackar før era svar!
Tobbe

Ganska bra spann på skidor det där, både typen och bredd under foten. Menar du Rustler 10 eller 11 (eller båda)?

Åkt mycket på Kabookie (i 180 cm), som var en turvariant av Bonafide, och precis testat Rustler 11 (i 188 cm). Kabookie klart mer krävande, inte mycket rocker fram och ännu mindre bak och lång aktiv kant. Men när man åker de rätt riktigt roliga och stabila både i och utanför pisten. Bonafide och Cochise är ju båda ännu lite styvare i samma shape så helt klart mycket skida att jobba med.

Rustler 11 som sagt bara en dag än så länge, men kul skida och känns mycket kortare än vad det står på dem tack vare rocker och relativt låg vikt. Förhållandena var lite så där pga dålig sikt, men ca en dm puder på jämn pist och bitvis knädjup när sikten tillät att man åkte lite bredvid. Skidorna kändes trygga och stabila, går rakt igenom högar där det blivit uppkört och inga överraskningar. Bättre flyt känns givet med tanke på bredden och rockern. Inget fladder i spetsarna på glidpassagerna på dalnedfarten.

Är själv inte så stor, 176 cm och runt 70 kg.

Kalle_Luzern sa:
Ganska bra spann på skidor det där, både typen och bredd under foten. Menar du Rustler 10 eller 11 (eller båda)?

Åkt mycket på Kabookie (i 180 cm), som var en turvariant av Bonafide, och precis testat Rustler 11 (i 188 cm). Kabookie klart mer krävande, inte mycket rocker fram och ännu mindre bak och lång aktiv kant. Men när man åker de rätt riktigt roliga och stabila både i och utanför pisten. Bonafide och Cochise är ju båda ännu lite styvare i samma shape så helt klart mycket skida att jobba med.

Rustler 11 som sagt bara en dag än så länge, men kul skida och känns mycket kortare än vad det står på dem tack vare rocker och relativt låg vikt. Förhållandena var lite så där pga dålig sikt, men ca en dm puder på jämn pist och bitvis knädjup när sikten tillät att man åkte lite bredvid. Skidorna kändes trygga och stabila, går rakt igenom högar där det blivit uppkört och inga överraskningar. Bättre flyt känns givet med tanke på bredden och rockern. Inget fladder i spetsarna på glidpassagerna på dalnedfarten.

Är själv inte så stor, 176 cm och runt 70 kg.
Tack för utläggningen! Som sagt kör på ett par mantra idag utan rocker o endast 95 i midja o kan inte direkt resa mig upp o slösladda lite! Det krävs att man är aktiv o jobbar lite! Tänker att bonafiden o mantran har mest gemensamt o att Rustler är mer förlåtande medans cochise kräver mer! (Kanske inte mycket mer än mina gamla mantra utan rocker)! Har jag uppfattat det korrekt?

Har aldrig åkt på mantra, men på din beskrivning låter de lika bonafide då. Rustler klart mer förlåtande och lekfulla, men utan att det går till överdrift. Från vad jag läst är nog Rustler 10 klart mer lekfulla än 11. Cochise ska ju enligt uppgift vara riktigt stabila...

Passar på att fråga här istället för att starta ny tråd. Någon som vet var jag kan få tag på Rustler 11 188cm? Spelar ingen roll om det är här i Sverige eller webshop i EU.

Johisco sa:
Passar på att fråga här istället för att starta ny tråd. Någon som vet var jag kan få tag på Rustler 11 188cm? Spelar ingen roll om det är här i Sverige eller webshop i EU.
Blue tomato verkar ha, och skickar till Sverige.

Skistore.se har oxå ett par av längd 188! Får man fråga hur lång du är då jag själv funderar på någon av ovan nämnda modeller! Jag tänker till mig själv 191-192 då jag är 193 lång o 92 tung!?
Tobbe

Senast ändrad:
Kalle_Luzern sa:
Johisco sa:
Blue tomato verkar ha, och skickar till Sverige.
Tack, det är den enda jag hittat också ;) Men just Blue Tomato är totalt 250 euro dyrare än den som är billigast samt verkar krånglig då Baron-bidningen jag tänker köpa till står att den har 110 stopper och inte heller skriver de något om montering. Dvs. om de inte monterar så får jag väl en bindning som jag måste montera själv och byta stopper på :(

@TobbeHaska Kör på 192, ingen tvekan. Jag är 176 cm och 70 kg och kör på 188. Inte känts för långa hittills, men iofs bara två dagar i väldigt mjuka förhållanden så här långt... ;)

TobbeHaska sa:
Skistore.se har oxå ett par av längd 188! Får man fråga hur lång du är då jag själv funderar på någon av ovan nämnda modeller! Jag tänker till mig själv 191-192 då jag är 193 lång o 92 tung!?
Tobbe
Nej varken Ski-Store eller udenssport har dem fast de står så på hemsidan. Som tur var ringde jag och kollade innan jag tryckte på köp...

Jag är 180, - är du 193 så har du inte så mycket att välja på :D

Både roligt o räligt att va lång! ? Vad tror ni om Kingpin på nån av ovanstående modeller? Har hört mycket gott om bindningen men jag funderar på stabiliteten i just tådelen? Kör med technica Zero G PRO just då jag tänkt mig Kingpin o få möjligheten att ha en utrustning för det hela!

TobbeHaska sa:
Både roligt o räligt att va lång! ? Vad tror ni om Kingpin på nån av ovanstående modeller? Har hört mycket gott om bindningen men jag funderar på stabiliteten i just tådelen? Kör med technica Zero G PRO just då jag tänkt mig Kingpin o få möjligheten att ha en utrustning för det hela!
Vet ej men tänkte tipsa om att 192orna finns för väldigt bra pris här
https://www.sport-bittl.com/en/blizzard-rustler-11-17-18::99670_1_1528.html?setpos=1

Själv får jag väl vänta tills de får påfyllning eller att de dyker upp hos någon annan normal butik... suck

Tillbaka
Topp