110 mm läst, är det kört?

Hej! Jag är en nybliven skidfantast med väldigt breda fötter! Min läst mäter ungefär 110 mm vilket ger problem vid användning utav pjäxor. Jag köpte ett par pjäxor för två år sedan Atomic Hawx 120 som butiken lästade ut för att passa men när jag sedan åkte första dagen fick jag jätteont plus att högra stortånageln blev svart. Brukar hyra pjäxor och då kör jag på en till två storlekar för stora pjäxor för att få plats på bredden och det brukar ändå bli för trångt och göra jävligt ont. Alltid ett helvete med pjäxorna.

Finns det något hopp för mina fötter? Funderar på att åka till en butik och försöka hitta någon lösning igen men mina fötter är kanske för breda för att passa i ett par pjäxor?

/Tomas

Det tror jag absolut inte! Jag har själv samma problem (jepp 110er) och håller på att boota in ett par lange super blaster 120or (25,5). Två tryckningar senare är jag nere på den förhoppnings sista kring hålfoten (stryper fortf. blodflödet lite i framfoten) men det lovar gott. Lovar att återkomma med en sjysst rapport när jag får tillbaka dem i veckan.

Annars har ju faktiskt Fischer släppt en smått revolutionerande variant de kallar Vacuum, där man även formar ytterskalet efter foten. Lite dyrare i pris då förstås.

'Check it out: http://www.fischersports.com/en/Alpine/VACUUM-FIT/VACUUM-FIT?s_cc=1352757225

Fischer Vacuum? Daleboot? Strolz? Inte en aning om hur mycket ett par Vacuum ger med sig dock. Strolz känns ju lite trött och förlegat och ett par daleboots ska man tydligen kunna bredda 15mm enligt deras hemsida, ingen koll på hur breda dom är från scratch..

somebody sa:
Fischer Vacuum? Daleboot? Strolz? Inte en aning om hur mycket ett par Vacuum ger med sig dock. Strolz känns ju lite trött och förlegat och ett par daleboots ska man tydligen kunna bredda 15mm enligt deras hemsida, ingen koll på hur breda dom är från scratch..
Vad menar du med att Strolz känns trötta? Är på väg att köpa nya Strols racingskor eftersom jag lider av samma problem som trådstartaren - bredden på mina fötter motsvarar 2-3 storlekar större längd.

Inga problem mina är 112-114 mm (28,5)å har strolz inga problem.mina är långt ifrån maxade i bred :) i Lech har dom ett fot avtryck från en tjej med 23,0 i Stl å 140 mm om jag inte minns helt fel ett riktigt dasslock. Men det kunde dom lösa! Gå till någon som gör strolz och prata med dom om du är sugen!

Atomic b-tech 120 är 110mm i lästen eller ganska nära iaf. Har också ankfot.
la_grave Strolz är inga pionjärer direkt, plastspännen, dyngfula, ok de kan bygga vad som helst och de har en bra innersko annars är det inte mycket att hänga i granen.

Senast ändrad:
Tack så mkt för alla svar! Ska nog prova ett par Atomic B-Tech de låter ju faktiskt bra! Det borde ju bli jäkligt breda om man lästar ut dem! Annars får jag väl spara alla mina pengar ett tag och investera i ett par skräddarsydda pjäxor!

havreboll sa:
Om du har problem med fötterna kan jag inte säga något illa om Vaccum pjäxorna från fischer.
Tyvärr tror jag ficher är för smala i grunden för att det ska funka, för de med någorlunda normala fötter är det säkerligen en grym pjäxa.

snes sa:
Atomic b-tech 120 är 110mm i lästen eller ganska nära iaf. Har också ankfot.
la_grave Strolz är inga pionjärer direkt, plastspännen, dyngfula, ok de kan bygga vad som helst och de har en bra innersko annars är det inte mycket att hänga i granen.
Tala inte med mig om spännena. Jag är inne på mitt tredje par Strolz och vet inte hur många skiddagar som blivit halvdana eller förstörda pga trasiga spännen. Numera reser jag med 1,2 kg (ja, jag har vägt) extraspännen och har alltid med två wire:ar i ryggsäcken. Obegripligt att de inte löst detta även om senaste generationen (som jag inte har) verkar robustare.

Utseendet är väl subjektivt, de är väl rent allmänt ganska diskreta, men bortsett från det: hur liten penis har man om man tycker utseendet på ett par pjäxor spelar roll??? Och hur lågt IQ (ungefär samma som penislängden mätt i meter skulle jag gissa)? Jag skulle åka med orange:a läderpjäxor (och neonrosa skidor) om det gjorde skidåkningen bättre.

@Tomas:
Det finns flera modeller som kan tryckas så att de passar dig, Strolz skulle jag säga är onödigt dyrt.
Mina fötter är kortare och lika breda som dina och jag har lyckats få riktigt billiga pjäxor att sitta bra. Vill dock inte rekommendera dig att köpa nya billiga prylar, såvida det inte råkar vara "typ 70%" REA.

Tips 1:
Om du köper NYA pjäxor, gör det på en skidort, t.ex Åre eller Hemsedal, där det finns bootfitters värda namnet. Det är ovärdeligt att kunna ta några åk i backen och sedan gå direkt till butiken och tala om var det klämmer.

Tips 2:
Om du köper BEG pjäxor, se till att du får dem billigt, räkna sedan med c:a 900 Kr extra för fomgjuten sula samt 500 kr för lästning. Återigen görs allt på en skidort med bra bootfitter.

Själv blev jag lovad av en mycket välrennomerad alpinbutik i västsverige att ett par Atomic racepjuck skulle gå att lästa så de passade mig perfekt. De kostade då 5000 kr. Tre besök senare, efter många mil i bilen och ömma fötter bekräftar en annan kille i butiken att det inte är möjligt att få just dessa pjäxor att passa mina fötter.

Desperat köper jag ett par gamla Salomon här på FR för 800 kr, stoppar i ett par gamla innerskor jag har och beger mig till Hemsedal. I originalskick klämde pjäxorna så mycket att jag endast klarade åka 1 åk. Jag tänkte: Det är billiga pjäxor, så om de spricker vid lästningen så är det inte hela världen.
Efter tre tryckningar och 450 NOK sitter de perfekt och (utskrattad av min tjej) har jag sedan åkt över 200 åkdagar med dessa gamla "holkar" till pjäxor. Det är två säsonger sedan och just nu råkar dessutom färgen på pjuxen matcha med årets lagg.
Det finns med andra ord inga problem som inte har en lösning... Ibland behöver den inte kosta skjortan heller. Hör av dig på PM om du har frågor, så hjälper jag dig gärna.

Hallå igen!

Jag åkte till skidsport i bromma och fick hjälp utav den otroligt servicemindade Valter där. Efter mycket fundering och provning blev det ett par Lange Super Blaster 120 som han "lästade skiten ur". Blev två stycken lästningar för att få till bredden och nu sitter pjäxan som en dröm! Så det visade sig att det inte alls var kört med 112 mm läst! :) Nu längtar jag bara som fan till att få åka upp och köra!

Trevlig vinter

/Tomas

Kan varmt rekommendera Daleboot om du är ute efter skräddarsydda pjäxor. Valde länge mellan dem och Strolz. Till sist valde jag Daleboot och har inte ångrat mig en sekund. Har ca 120 skiddagar i mina nu och aldrig haft något problem med spännen eller kvaliteten på pjäxan. Rob som äger Daleboot och gjorde mina är en av de mest professionella och seriösa människor jag träffat.
Men jag hade fördelen att kunna åka till kitzbuhl och göra den direkt på deras huvudkontor, har ingen aning om hur de blir om man köper dem i Sverige. Förstod det som att alla mått tas på plats i butiken sen skickas det ner till kitzbuhl där de sedan formar ett par som skickas upp. Men har som sagt ingen aning om hur det blir då. Sen är det ju inte direkt gratis men jag har inte ångrat den investeringen en sekund med tanke på de 2 par pjäxor jag kämpade med innan....

Lycka till!

Kul att höra, Tomas! Jag fick nyligen tillbaka mina (tog lite längre tid än väntat såklart) men jag lovade ju en uppdatering även om det nu är sent. Mina Super Blaster sitter också smäcken ;)

Shredd on!

Tillbaka
Topp