110%

• Trådstartare Trådstartare balanselius
  • Start datum Start datum
B

balanselius

Guest
110%
Hur kommer det sig att idrottsmän ofta säger att de gett 110% efter en match eller prestation , är det ett tecken på att de är otroligt usla på matematik eller har de kommit på nåt sätt att tänja på fysiken?

110%
Det är väl snarare en metafor för "jag gav så mycket jag kunde och försökte pressa mig lite till".
Ett uttryck som många andra, typ "ingen fara på taket" eller vilken rapakalja som helst.

110%
Uttrycket kommer ifrån att muskler faktiskt kan prestera 110%. En muskel arbetar genom att förbränna syre. Om den förbränner allt syre den får, alltså producerar maximalt med kraft, arbetar den ju på 100%. Det finns normalt inget förbränningssätt som fungerar utan syre (bilar, eld, allt behöver syre för att fungera) men korta stunder kan muskeln överarbelasta sig själv och förbränna mer än vad den får syre till. Det är en anaerob process och då bildas slaggprodukter (mjölksyra) och muskeln arbetar alltså till 110%, därav uttrycket..

110%
lommasurfarn:Men vid den anaeroba processen försämras ju prestationen normalt sett hastigt så en 10%:ig ökning av själv prestationen är ju inte aktuell.

I princip alla högintensitetssporter hamnar inom den anaeroba området, om man joggar och ligger i max av det aeroba området kan man ju inte påstå att man ligger på 100% av sin prestationsförmåga?
har du nån länk till dina siffror?

110%
Läste det i en lärobok på gympan, har för mig att den hette nått med kondition och hälsa men det var ett par år sedan så jag är inte helt säker...

110%
Men å andra sidan så går det inte att få ut mer energi från nåt än 100%.. Så förbrännigen kommer aldrig över 100%.
Däremot så kan man förbränna annat än syre och få ut mer energi än vid vanlig förbränning. Då bildas mjölksyra.

Jag kan iofs ha skitfel.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp