1101 vindsnurror i fjällen

snowbum

Ny medlem
Ska vi tillåta 1101 vindkraftverk i fjällen?
Hur kul blir det att åka där då! Åtminstone jag åker till fjällen för den vackra naturen och den underbara åkningen i orörd terräng. Med vindsnurror överallt kan man ju lika gärna åka i ett industriområde. De lär dessutom låta som lastbilar på tomgång.
Det finns seriösa planer på 1101 vindsnurror i fjällen just nu.

Senast ändrad:
avillberg, kan hända att det är ganska mycket oanvänd mark i fjällen.

OK om dom sätter dom på berg där man inte ser från skidanläggning.

tänk såhär då:

varför inte?
det är ju bra för miljön? mycket bättre än alla kärnkraftverk som vi använder idag?
och vad betyder det för miljön om vi får 1101 vindsnurror? jo kanske längre vinter, och är de inte de alla skidåkare vill?
jag åker gärna i en anläggning med vinsdnurror.. hellre det en en anläggning utan snö!

men snälla kom igen..... hur farligt kan det vara att man på jävligt långt håll ser en lite vindsnurra. jag säger som jeppe om det är bra för miljön så är det bara bra. jag stör mig så jävla mycket på folk som bara klagar........

bygg på "topparna" i sälenområdet så man kan se skillnad på topp och dal.

Miljövänligheten är en myt.
En kall vindstilla dag blir det ingen ström och vattenkraftverken får gå som vanligt. När det sen blåser blir det för mycket vatten i dammarna och man får släppa ut det så det blir översvämning.
Man ersätter alltså vattenkraft med vindkraft men vattenkraften måste finnas som backup hela tiden. F-n, jag som trodde vattenkraften var miljövänlig.

balanselius sa:
bygg på "topparna" i sälenområdet så man kan se skillnad på topp och dal.
dagens

har vi lite tur så sänker också de 1101 vindkraftverken priserna på elen vilket i sin tur leder till mer pengar över för skidanläggningarna. med lite flyt investeras det här i bättre backar och billigare liftkort. ELLER?

Men ska man ha vindsnurror så är det ju onekligen svårt att hitta bättre platser än fjäll och kuster för att dom ska få sina icketurbulenta vindar i stora mängder.
Men jag tycker att man hellre ska satsa på kustmodellen och låta fjällens känsliga ekosystem vara i fred, samt sprida ut det mer över sverige för att minska energi förlusterna i transporterna

Senast ändrad:
Absolut! Sätt upp dem i anslutning till liftområden, där vi redan har massa "fula pyloner" lämna övriga fjällvärlden ifred. Jag bor i skärgården, sätt gärna uppe ett par här oxå fast längre ut mot Ålands hav för att inte "störa". Skåne får fan ta å sätta upp ett par oxå, åkrar är inte mycket att titta på hursomhelst...

Klart vi ska tillåta det. Skitsnack om att det skulle låta mycket eller störa utsikten går inte ens en treåring på längre. Bor några dagar om året själv på en ö där det är monterat 4-5 vindkraftverk några minuter gåavstånd från byn. Har aldrig stört mig något på det? Skulle det blåsa är det ju i första hand blåsten man hör, och inte vindkraftverken.

perbac sa:
Men ska man ha vindsnurror så är det ju onekligen svårt att hitta bättre platser än fjäll och kuster för att dom ska få sina icketurbulenta vindar i stora mängder.
Men jag tycker att man hellre ska satsa på kustmodellen och låta fjällens känsliga ekosystem vara i fred, samt sprida ut det mer över sverige för att minska energi förlusterna i transporterna
Helt rätt!

Dessa vindkraftverk... För det första går det åt enorma mängder energi/olja till att bygga och underhålla rackarn i jämförelse med vad de levererar, för det andra störs ekosystemet väldigt mycket och för det tredje kommer elen behöva transporteras långa sträckor, precis som perbac skriver.

Håller också med till fullo om att skaffa bättre/nya kärnkraftverk då det, i dag, faktiskt är den mest pålitliga, effektivaste och renaste energikällan vi har. Visst är avfallet långt ifrån harmlöst men för att ersätta ett kärnkraftverk krävs en yta lika stor som Gotland full med vindverk, är det ett rimligt alternativ? Projektet på andra sidan pölen för att förvara nukleärt avfall är mer eller mindre idiotsäkert och vad skulle vara fel emd att gräva ner det? Moder jord klarar ju uppenbarligen att ta vara på det under mark...

En annan rolig sak med vindkraft är att mp i ett område (låter vilket vara osagt) där en stor vargflock håller till, vill bygga en vindkraftpark och därmed tvinga flocken att flytta. Värna om planeten allt ni vill, det gör jag också, men i hasten för att handla gott missar man lätt saker som gör ont...

Varför är det alltid totala nykomlingar med kanske ett eller två inlägg på forumet som startar såna här intressanta debatter? Vore ju roligt om det kunde komma från nån som man sett här ett tag, eller är man osäker på hur inlägget ska tas och behöver en fasad att gömma sig bakom?

Slutar aldrig att förvånas över Svenskars syn på just el. Alla vill ha den men ingen vill se varifrån den kommer.

Det som Jarle skriver om underhåll stämmer inte. Vindkraftvärk är ganska så underhållsfria och självklart så generar de bra mycket mer än det tar att bygga.

Att elen skulle behöva transporteras långa sträckor är inte heller något bra argument emot. Det är inte betydligt längre sträckor man behöver "dra kabel" där än om man skulle slå upp ett kraftverk på plattan i stockholm.

Dom stör heller inte djurlivet speciellt mycket.

Jeffa

miljömässigt så är det absolut försvarbart att bygga vindkraftverk i fjällen. Det genererar mycket energi och i jämförelse till vad det kostar att hålla dom i ordning.
Men. Det tråkiga är att t.ex i Jämtland där jag kommer ifrån så är redan i princip allt strömmande vatten utbyggt till vattenkraft. Detta har fått till följd att fisket har påverkats till väldigt hög grad, skoteråkningen drabbas också på sätt och vis om än inte lika mycket och sen även det visuella med att ha sjöar som är tomma halva sommaren. Det kan jag köpa för att det ger mer än det skadar precis som vindkraftverk.
Men nu när dom kommit upp på tapeten så är just Jämtlandsfjällen tydligen ett jättebra ställe att smälla upp dom på. Hur är resonemanget? Ska man passa på att förstöra så mycket som möjligt där det redan är påbörjat??

Att kalla markbygden utanför Piteå för fjällen låter ju oerhört roligt när våra fina kullar inte ens når över 300 meter. Jag är då För för vindkraftvärk. Stör ej naturlivet som jeffa sa speccielt mycket om de är inget om stör folket förutom samerna som blir förbannade när minsta lilla pinne flyttas i norrbotten.

Och SveVind kommer ta hänsyn åt lokalbefolkningen med ersättning tex pengar. Och det går folket med på.Så folket är beredda att det kommer finnas jättelika snurror på 138 meter höjd och de blir ju norra europas största vindkrafts parker så de blir stor PR för Piteå! Yea!

Och 2 miljoner hushåll kommer att ju att förses med den hära energin så detta är enbart posetivt.

Go norrbotten

felix sa:
Varför är det alltid totala nykomlingar med kanske ett eller två inlägg på forumet som startar såna här intressanta debatter? Vore ju roligt om det kunde komma från nån som man sett här ett tag, eller är man osäker på hur inlägget ska tas och behöver en fasad att gömma sig bakom?
Har läst mycket i forumet, men kände mig tvungen att skriva nu.
Jag blev så j-a f-d på vindsnurrehysterin. Miljövänligheten ÄR bluff. I Holland körs kolkraftverk som backup för vindkraften. De släpper ut 1.7 miljoner ton koldioxid i onödan för att de måste gå ryckigt för att kompensera vindens ryckighet och danskarna har massor av snurror men kör ändå alla sina kolkraftverk. F-n sånt vill jag inte ha här.

J-rockner sa:
Och 2 miljoner hushåll kommer att ju att förses med den hära energin så detta är enbart posetivt.
Var får dom hushållen ström ifrån när det inte blåser?

Jag är inte mot vindsnurror, men placera dem i havet där det inte är människor i närheten.
Blir nog bara alperna i fortsättningen för mig. Där finns inga snurror och kommer aldrig att finnas. Dessutom kör jag snowkite och det vore så lagom kul att fastna i en propeller med kiten. Fram för vindsnurre fria zoner!

J-rockner:
kan vi inte bygga ett kärnkraftverk i piteå istället för vindsnurror? luktar ju nog illa som det gör. lite utsläpp i sjön så fiskarna flyter upp å möglar gör det ju bara ännu mer underbart.

om inte annat sätter väl vindsnurrorna vinden i stiltje och den allt för underbara bajsdoften varje jävla höstmorgon man far dit blir till som bortblåst!

och snowbum, nu tycker jag att du är orättvis. sure att vindkraftverken är fula och jävligt trista att se i en annars underbar natur. men att stoppa dom i vattnet är ingen bra idé. om du är insatt i miljöfrågorna så är sjön rätt instabil och döende om man får tro forskarna. om dom sedan ska muddra och "plantera" 1000 vindkraftverk så kommer ju Östersjön se ut som en flod i Kina.

offline sa:
Absolut! Sätt upp dem i anslutning till liftområden, där vi redan har massa "fula pyloner" lämna övriga fjällvärlden ifred. Jag bor i skärgården, sätt gärna uppe ett par här oxå fast längre ut mot Ålands hav för att inte "störa". Skåne får fan ta å sätta upp ett par oxå, åkrar är inte mycket att titta på hursomhelst...
Rätt och riktigt!
Fula pyloner, massa ljud och stört djurliv finns redan i liftområden, så några snurror gör varken från eller till.
Om man dessutom kopplar kablarna rätt, blir det ju lokalproducerad el till liftarna. Och lokalproducerat, det är fint det...

jeffa sa:
Slutar aldrig att förvånas över Svenskars syn på just el. Alla vill ha den men ingen vill se varifrån den kommer.

Det som Jarle skriver om underhåll stämmer inte. Vindkraftvärk är ganska så underhållsfria och självklart så generar de bra mycket mer än det tar att bygga.

Att elen skulle behöva transporteras långa sträckor är inte heller något bra argument emot. Det är inte betydligt längre sträckor man behöver "dra kabel" där än om man skulle slå upp ett kraftverk på plattan i stockholm.

Jeffa
Ett vindkraftverk kräver inte mycket underhåll, men när de blir många blir ju lite arbete mycket arbete som bekant.

Ska man smälla upp vindkraftsparker ute bland bergen 'r det v'l klart som krovspad att det ska transporteras långa sträckor? Visst ska det transporteras långt från kärnkraftverken med men där kan vi själva bestämma hur mycket som produceras.

Vad det anbefaller djurlivet s¨störs det nte, återigen, av ett kraftverk. Men när det blir hela parker.. Vad skulle du göra om någon dunkade upp 500 stolpar i din lägenhet? Eller dundrar in med en hög med elektriker, lastbilar/helikoptrar osv hemma hos dig? Bo kvar?

Läste f.ö. att vargflocken jag nämnde har flyttat från området då de börjat bygga vindkraftverken. Men jag antar att de bara kände för ett miljöombyte, de kanske var sugna på en solsemester, vad vet jag. Men det har ju säkert ingenting med bygget att göra....

Att bygga det i anslutning till ett/flera liftsystem vore helt klart ett bra alternativ om elen går till liftsystemet. Däng upp några i stryn först, så att deras läckande dieselaggregat, som drier hela bygget, får lite semester ibland.

1101 vindkraftverk kan låta som enormt mkt, mest för att det är väldigt svårt att få ett perspektiv på hur mycket det är och hur stort det är.
Ta följande räkneexempel (inte jätteexakt men det ger en uppfattning iaf): Om man tittar på en karta så ser det ut som om ca 10 % av sverige består av fjäll (beror lite på hur man ser det såklart). Sverige är 450000 kvadratkilometer stort, om vi räknar lågt och säger att 5 % av landet består av fjäll, ger det 22500 kvadratkilometer fjäll. Vindkraftverk behöver ett avstånd av ca 300 m mellan snurrorna, detta gör att 9 snurror får plats per kvadratkilometer. 1101 vindkraftverk tar alltså upp 123 kvadratkilometer, dvs 123/22500 = 0,5 % av den totala fjällytan.

snowbum tycker att detta är vindsnurror överallt, det är jag rätt tveksam till.

När fàr vi se en skidanläggning i som tar ansvar för de resurser de använder för att spruta snö? Kan man bygga snökanonsystem som i miljösynpunkt màste ses som helt förkastligt sà borde man kunna sätta upp lite vindkraftverk i anläggningen som man ändà har massa fula liftstolpar i. Jag väntar med spänning pà den första självförsörjande anläggningen. Hur var det med ekoturism.....

Senast ändrad:
Jarle sa:
jeffa sa:

Jeffa
Ett vindkraftverk kräver inte mycket underhåll, men när de blir många blir ju lite arbete mycket arbete som bekant.

Ska man smälla upp vindkraftsparker ute bland bergen 'r det v'l klart som krovspad att det ska transporteras långa sträckor? Visst ska det transporteras långt från kärnkraftverken med men där kan vi själva bestämma hur mycket som produceras.

Vad det anbefaller djurlivet s¨störs det nte, återigen, av ett kraftverk. Men när det blir hela parker.. Vad skulle du göra om någon dunkade upp 500 stolpar i din lägenhet? Eller dundrar in med en hög med elektriker, lastbilar/helikoptrar osv hemma hos dig? Bo kvar?

Läste f.ö. att vargflocken jag nämnde har flyttat från området då de börjat bygga vindkraftverken. Men jag antar att de bara kände för ett miljöombyte, de kanske var sugna på en solsemester, vad vet jag. Men det har ju säkert ingenting med bygget att göra....

Att bygga det i anslutning till ett/flera liftsystem vore helt klart ett bra alternativ om elen går till liftsystemet. Däng upp några i stryn först, så att deras läckande dieselaggregat, som drier hela bygget, får lite semester ibland.
Jag förstår inte ditt resonemang om underhåll och att man skulle behöva transportera elen... Tror du inte man redan gjort dom beräkningarna och kommit fram till att det är lönsamt? Man skulle väl inte slå upp 1000 vindraftvärk om det inte var lönsamt eller?

Anledningen till att man vill bygga i fjällen är att det är rätt förhållanden där. I Sverige så är det inte så många ställen där det är ekonomiskt försvarbart att bygga vkv så vi har nog inte så mycket val tyvärr.

Klart att miljön blir lidande i någon utsträckning men jag tror att vindkraft påverkar miljön betydligt mindre än både kärnkraft och vattenkraft idag....

Jeffa

Jamen alltså. Det finns inte ett enda vindkraftverk som är lönsamt av sig självt i hela Sverige. Alla får bidrag med 27öre per kilowattimme. Det betalas via våra elräkningar och kallas elcertifikatavgift och höjs hela tiden. Det är inget annat än bidraget som styr.

Visst är liftstolpar fula, men inte 150m höga och de slänger inte is omkring sig.

Jeffa har rätt om underhållet. Man gör inget. Istället spränger man ned de gamla verken efter 15år när de är utslitna och bygger nya. Det gör man på Gotland nu.

Fast Jarle har helt rätt om Stryn. Komplettera de stinkande dieslarna med ett par mindre vindsnurror gärna en bit bort i dalen där värsta blåshålet är. Bara man slipper gå upp när det inte blåser.

snowbum, du har din fulla rätt att tycka vad du vill om vindkrafverk men dina argument håller inte.

Du säger att vindkraftverk ersätter vattenkraft, det är inte sant. Då elbolagen vill tjäna så mkt pengar som möjligt stänger de av den el som är dyrast att tillverka först. Dvs kol och oljeeldade kraftverk. Det vill säga varje producerad kWh vindkraft ersätter en kWh kolkraft. I Europa produceras 50 % av all el med hjälp av kol/olja så det är en bit kvar innan vattenkraften påverkas. Eftersom elen är dyrare i ex Tyskland än Svergie så kan elbolagen exportera all el som vi inte använder dit.

Sedan säger du att det skulle kosta 50 miljarder att bygga dessa vindkraftverk, det kan säkert vara sant. Men argumentet att det skulle leda till högre elpriser är ju helt felaktigt. Priserna på el styrs via handel på en elbörs (Nordpol) och bestäms huvudsakligen efter tillgång och efterfrågan, och kan inte sättas av de enskilda elbolagen. Elbolagen bygger alltså bara om de kan räkna hem investeringen givet de priser som råder på elbörsen.

Att de får bidrag för detta är en helt annan sak, det finns mängder med saker som staten subventionerar för att de tycker att det är bra ur ett sammhällsperspektiv, vindkraft är ett av dem, miljöbilar är ytterligare en. Att det subventioneras av staten är inte ett argument för att det skulle vara dåligt. Hur många procent av Sverige tror du exempelvis skulle kunna ha bredband/mobiltelefoni etc om inte staten gick in med bidrag.

Vindkraft är långt ifrån den enda lösningen på våra energiproblem, men det finns områden i sverige som har mycket goda förutsättningar för att bygga vindkraftverk på och detta bör vi utnyttja.

1. Verk, inte värk. Snälla.

2."Åtminstone jag åker till fjällen för den vackra naturen och den underbara åkningen i orörd terräng." Hur var det med den levande landsbygden? Eller ska allt norr om Sundsvall vara ett museum som stockholmare kan besöka vecka 8? Klart som fan vi ska dela på "bördan" (och inte fan är det på kebnes topp de ska smälla upp snurrorna, orörd natur kommer det finnas gott om ändå). Eller är att skona miljön något som är bra sålänge det inte drabbar en själv? Fick nyligen utsikten från föräldrahemmet förstörd av en skog av vindkraftverk ute i havet (dessutom ligger det en hyfsat stor bro till Danmark i bakgrunden också) men det är bara att svälja. Vilka är alternativen? Kolkraft? Kärnkraft? Fulel från Ryssland? Vattenkraften är ju nästintill så utbyggd den kan bli...

3. balanselius, cred för att få mig att skratta :)

jeppenator sa:
tänk såhär då:

varför inte?
det är ju bra för miljön? mycket bättre än alla kärnkraftverk som vi använder idag?
och vad betyder det för miljön om vi får 1101 vindsnurror? jo kanske längre vinter, och är de inte de alla skidåkare vill?
jag åker gärna i en anläggning med vinsdnurror.. hellre det en en anläggning utan snö!
Hehe jo, de där med naturvänligt är ju alla gröna nissarnas argument men de e så kass så inte ens dom tror på de.

Argument kärnkraft!
*ett kärnkrafft tar fram mer energi en alla dessa vindkraft tillsammans.
*ett kärnkrafft är inte miljöovänligt på nått sätt.
*folk får arbete.

argument vindkrafft!
*vindkrafften är nog det oeffektivaste som finns.
*det är dyrt som sjutton
*inga arbeten.
*om man ska montera 1101 vindkrafft i fjällen fatta då hur många lastbilar som måste åka och lämna alla dom delarna ja de blir la minst 2000 lastbilar. kanske de dubbla, där kan vi snacka om mindre snö i fjällen?

dessutom snackar regeringen om att bygga ett kärnkraft till så tror detta rykte om vindkrafft kan vara lite löst?

visst ja gillar iden men vindkrafft men den håller inte i längden, däremot vatten krafft är good shit;)

fred ut

HARS:

Vad är din lösning då? Lite naivt att säga att de inte är fina att titta på när de BEHÖVS eftersom vi förbrukar som vi gör...

Jag tycker dessutom inte att de är så fula.

Behovet finns. Så länge vi använder el i den utsträckningen vi gör är det lite korkat att klaga på det som förser oss tycker jag......

Tillbaka
Topp