18 års gräns på REDBULL?

18 års gräns på REDBULL?
Erik sa:
felix sa:
Erik sa:
Det är ju mer koffein i kaffe, så varför är det inte åldersgräns på det?
Nej, en Redbull motsvarar en kopp kaffe.
Dessutom är det väl inte bara för att den innehåller koffein man vill sätta åldersgräns...???
en red bull motsvarar en kopp kaffe ja, men en redbull är 250 ml, en kaffekopp är ca 150 ml.
jag tror inte att det är pga koffeinet som dom sätter en åldersgräns, det är snarare pga taurinet. eller kanske som dom skrev i någon artikel, att ungarna blir för speedade, men de vore ju lite udda...

Senast ändrad:
18 års gräns på REDBULL?
JagGillarSkidor sa:
Erik sa:
felix sa:
Dessutom är det väl inte bara för att den innehåller koffein man vill sätta åldersgräns...???
en red bull motsvarar en kopp kaffe ja, men en redbull är 250 ml, en kaffekopp är ca 150 ml.
jag tror inte att det är pga koffeinet som dom sätter en åldersgräns, det är snarare pga taurinet. eller kanske som dom skrev i någon artikel, att ungarna blir för speedade, men de vore ju lite udda...
Ungarna blir väl "speedade" pga koffeinet?

"På senare tid har ämnet blivit en populär ingrediens i energidrycker, såsom Red Bull. Ämnet har dock inga som helst dokumenterade effekter på att vara varken prestationshöjande eller verka förstärkande ihop med koffein. Det är okänt varför taurin inkluderas i energidrycker, men en teori är att det beror på ordets manliga karaktär då det härstammar från latinets taurus (tjur), och därför skulle ha en psykologisk effekt, placeboeffekt, snarare än en fysiologisk sådan."

18 års gräns på REDBULL?
Erik sa:
felix sa:
Erik sa:
Isåfall var ju din text ännu med konstig och onödig, eftersom mängden koffein man får i sig inte blir mer i en kaffe än en redbull = alltså har påtydaden som "att det är mer koffein i kaffe" ingen betydelse. Speciellt inte för åldersgränsen, då koffeinet bara är en del av det man vill förbjuda för ungdomarna.

Om du nu vill kontra med att "men ungdomarna kanske dricker flera koppar kaffe" så kan jag redan nu säga att i så fall kanske dom lika gärna delar sin redbull på två och halverar koffeinhalten som de hade fått i sig vid intag av en hel redbull.

EGD :E

18 års gräns på REDBULL?
felix sa:
Erik sa:
felix sa:
Isåfall var ju din text ännu med konstig och onödig, eftersom mängden koffein man får i sig inte blir mer i en kaffe än en redbull = alltså har påtydaden som "att det är mer koffein i kaffe" ingen betydelse. Speciellt inte för åldersgränsen, då koffeinet bara är en del av det man vill förbjuda för ungdomarna.

Om du nu vill kontra med att "men ungdomarna kanske dricker flera koppar kaffe" så kan jag redan nu säga att i så fall kanske dom lika gärna delar sin redbull på två och halverar koffeinhalten som de hade fått i sig vid intag av en hel redbull.

Skojjar du med mig? Det jag skrev i mitt första inlägg var:
"Det är ju mer koffein i kaffe, så varför är det inte åldersgräns på det?"

inte
"Det är ju mer koffein i en kaffekopp kaffe än i en redbullburk, så varför är det inte åldersgräns på det?

"Om du nu vill kontra med att "men ungdomarna kanske dricker flera koppar kaffe" så kan jag redan nu säga att i så fall kanske dom lika gärna delar sin redbull på två och halverar koffeinhalten som de hade fått i sig vid intag av en hel redbull."

Japp, då får dom i sig lika mycket koffein som en kaffehopp, varför ska dom då förbjuda red bull?

Senast redigerad av en moderator:
18 års gräns på REDBULL?
Erik sa:
felix sa:
Erik sa:

inte
"Det är ju mer koffein i en kaffekopp kaffe än i en redbullburk, så varför är det inte åldersgräns på det?
Ja, jag ser det och just därför tycker jag det var onödigt.
Dessutom innehåller majoriteten av Sveriges kaffekoppar 2dl (väldigt nära på en RB) och inte 150ml.

18 års gräns på REDBULL?
felix sa:
Erik sa:
felix sa:

inte
Dessutom innehåller majoriteten av Sveriges kaffekoppar 2dl (väldigt nära på en RB) och inte 150ml.
Var vill du komma? Att det är rätt att förbjuda bara redbull eller att man borde förbjuda kaffe också?

18 års gräns på REDBULL?
Erik sa:
felix sa:
Erik sa:

inte
Var vill du komma? Att det är rätt att förbjuda bara redbull eller att man borde förbjuda kaffe också?
Varken eller, däremot kan man ju insätta vissa "medel" i samhället för att begränsa drickandet av energidrycker bland unga, vilket man även kunde gjort för kaffe om det vart ett lika stort problem.

18 års gräns på REDBULL?
Tycker du kaffe är ett lika stort problem som intag av energidrycker eller varför undrar du varför man inte sätter åldersgräns på kaffe också?

18 års gräns på REDBULL?
felix sa:
Tycker du kaffe är ett lika stort problem som intag av energidrycker eller varför undrar du varför man inte sätter åldersgräns på kaffe också?

något som är otydligt där?

18 års gräns på REDBULL?
Ja, för att citera dig korrekt:

Erik sa:
Frågan är då, vad får dig att undra det? Det är ju inte bara intag av koffein man vill begränsa.
Svaret tror jag hur som helst är, att kaffedrickande inte är ett lika stort problem och då behövs inte åldersgräns.

18 års gräns på REDBULL?
felix sa:
Frågan är då, vad får dig att undra det? Det är ju inte bara intag av koffein man vill begränsa.
Vad är det mer då?

felix sa:
Svaret tror jag hur som helst är, att kaffedrickande inte är ett lika stort problem och då behövs inte åldersgräns.
Det argumentet håller ju inte. Det är tillräckligt många som är under 18 som dricker kaffe ändå.

18 års gräns på REDBULL?
Erik sa:
felix sa:
Vad är det mer då?

felix sa:
Det argumentet håller ju inte. Det är tillräckligt många som är under 18 som dricker kaffe ändå.
Det har sagts flera gånger i tråden redan, TAURIN
och anledningen till åldersgränsen enligt artikeln i aftonbladet var att elever i Boden drack 7 burkar om dan och blev "stirriga", alltså tyckte dom att det var ett problem, inga elever drack sig speedade på kaffe.

ska också lägga till att jag dricker både kaffe och energidricka och är emot åldersgräns

18 års gräns på REDBULL?
ahj sa:
Erik sa:
felix sa:
Vad är det mer då?

felix sa:
och anledningen till åldersgränsen enligt artikeln i aftonbladet var att elever i Boden drack 7
Taurin har nämnts flera gånger i tråden ja, har det nämnts någon annanstans?

18 års gräns på REDBULL?
Erik sa:
felix sa:
Vad är det mer då?

felix sa:
Det var inget argument, utan bara vad jag tror kan vara svaret på din fråga.

Vad är det mer då? Till exempel Taurin, Glukuronolakton och vitaminer som man kanske inte ska ha för mycket av.

Du böjer dig fortfarande från att svara på min fråga... vad som fick dig att dra jämförelsen mellan åldersgräns på kaffe och redbull och undra varför man inte sätter en åldergräns på kaffe.

18 års gräns på REDBULL?
Butiker/Affärer/vasomhelst kan alltid vägra att sälja varor till kunder vare sig det handlar om åldersgräns eller inte, så bara för att ni blir vägrade energidryck behöver inte det betyda något.

Ang. kaffe vs energidryck är ju kaffet mer potent förutsatt att det är kokat av någon som vet hur man gör en bra kopp kaffe. Spelar det någon roll?
Att sätta en 18års åldersgräns på energidryck skulle bara vara riktigt jävla löjligt.

18 års gräns på REDBULL?
felix sa:
Du böjer dig fortfarande från att svara på min fråga... vad som fick dig att dra jämförelsen mellan åldersgräns på kaffe och redbull och undra varför man inte sätter en åldergräns på kaffe.
det gör jag verkligen inte, har svarat flera gånger. Koffein.

Dom påstår att eleverna blir "speedade". Vad är det då som gör eleverna speedade? Jo koffein. Och vad är det som finns i i både kaffe och red bull. Just det, koffein.

edit: http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/aktuellt/?id=1633

"Enligt utlåtandet från EFSA verkar det inte vara skadligt att inta stora mängder taurin och glukuronolakton."

Senast redigerad av en moderator:
18 års gräns på REDBULL?
Emil_Wiklund sa:
Jaja känns skönt med storebror samhället vi lever i.. Det är omöjligt att göra något efter egen vilja vi slipper tänka överhuvudtaget. Men å andra sidan har vi nåt att skylla på när de går åt skogen.. Sossarna... Rösta rött i år igen och vi lär få fler åldersgränser på både de ena o de andra.
Allt blev så mycket bättre när de blå kom till makten eller? FRA, IPRED, vadå storebrorssamhälle? : >

18 års gräns på REDBULL?
Erik sa:
ahj sa:
Erik sa:
Vad är det mer då?

och anledningen till åldersgränsen enligt artikeln i aftonbladet var att elever i Boden drack 7
Taurin har nämnts flera gånger i tråden ja, har det nämnts någon annanstans?
haha ja såklart det har, tror du att dom som har nämnt det i tråden är dom första som kommit på den tanken? :P Det finns t.ex. läkarstudier som bevisar att taurin skapar hjärtarytmi och det finns hur mycket snack som helst om det bara du söker lite. Ämnet är ju också förbjudet i Frankrike, Norge och Danmark.
Men att sätta åldersgräns är ju ändå en stor överdrift, skulle kanske funka med 14-årsgräns eller nåt

Senast ändrad:
18 års gräns på REDBULL?
läste just skiten på aftonbladet, sjukt , om man får dricka kaffe så ska man fanimej få dricka energidryck , btw så gällde det alla energidrycker, t.ex redbull, monster, burn, battery

18 års gräns på REDBULL?
kaal sa:
Butiker/Affärer/vasomhelst kan alltid vägra att sälja varor till kunder vare sig det handlar om åldersgräns eller inte, så bara för att ni blir vägrade energidryck behöver inte det betyda något.

Ang. kaffe vs energidryck är ju kaffet mer potent förutsatt att det är kokat av någon som vet hur man gör en bra kopp kaffe. Spelar det någon roll?
Att sätta en 18års åldersgräns på energidryck skulle bara vara riktigt jävla löjligt.
När du kokat det springer man väl omkring som en duracellkanin i flera dygn ;)

18 års gräns på REDBULL?
felix sa:
kaal sa:

När du kokat det springer man väl omkring som en duracellkanin i flera dygn ;)
mer eller mindre, yup! Hörde förresten att det kanske ska bli straffskatt på godis o. dyl. SKÄRPNING!

18 års gräns på REDBULL?
Det stog i tidningen att det ska bli åldersgräns på alla energy dryker för att ungdommarna blir spidade enligt skolorna. skolornas elever köper tydligen choklad kakor och red bull istället för äta skol maten

18 års gräns på REDBULL?
wire sa:
Metro - http://www.metro.se/2009/03/19/40597/18arsgrans-for-red-bull-i-butik/#

Aftonbladet - http://aftonbladet.se/kropphalsa/article4679216.ab och http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4683063.ab

jag har en polare som drack 26 st energidrycker på en dag en gång, han kunde inte sitta still och skakade lite lätt i armar och ben, fast det gör han ju typ i vanliga fall också.. :)

..undra hur mycket skid/snowboardproffs som är sponsrade av energidryckföretag dricker?
fanns en webfråga på metro-länken, hela 67% var FÖR åldersgränsen!!!! galet!!
vart e vi på väg??

18 års gräns på REDBULL?
kan vi inte ha lag på att man måste va 18 år för att ens köpa något? MER kontroll åt staten!

Ska man inte kunna få ta ansvar själv för sina handlingar? måste det gå så långt att man måste ha en lag för hur mycket och vad man får konsumera? jävla kontrollsamhälle!

18 års gräns på REDBULL?
fredrisch sa:
Eller så är alla på denna tråd dumma eftersom den inte skrivits på för ens 2006, förutom idag då..
Eller så är du ett jävla särmongo som inte förstår att frågan fortfarande är aktuell.

18 års gräns på REDBULL?
kBerglund sa:
läste just skiten på aftonbladet, sjukt , om man får dricka kaffe så ska man fanimej få dricka energidryck , btw så gällde det alla energidrycker, t.ex redbull, monster, burn, battery
Källa?

syftar du på bilden som är på aftonbladet så hoppas jag verkligen att du skämtar.

18 års gräns på REDBULL?
Men sluta nu. Jag drack kaffe o rebull och bara hällde i mig pk och inte hände det någonting förutom att jag blev pigg som bara den.

Det finns studier som min lillebror gjort som visar att det inte kan vara skadligt att dricka Floursköljmedel tillsammans med koffeinhaltiga drycker. Studien tyder dock på att de som drack mer sköljmedel än fosforlösning klarade sig bättre än de som inte gjorde båda delarna.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp