193cm lång med 162cm bräda?

toyou

Ny medlem
Går det eller är det FÖR kort? Nämnas bör att jag är nybörjare och nästan bara kommer åka pist.

Någon i min längd som har någon erfarenhet?

Jag är 196 cm och har kört på 163 cm till nu. Funkar fint för mig iaf, men nu är det dags för ny. Lånar tråden lite och frågar vad som är lämplig längd till mig. Ska till Kanada och åka puder o pist och förhoppningsvis några hopp också.

Enligt mig så allt som går under hakan är för kort ! Och över näsan för långt ! perfekt där emellan :D

aa okej... Har ju inte provat speciellt många olika så ja har ingen direkt uppfattning!
lite OT i min egen tråd kanske men vad är Atlantis för märke? är det nåt att ha? Har ett ganska bra beg. erbjudande på Atlantis bräda med bindning

tjao tjao, jag är 195 cm och kör en 159 bräda, men jag kör park så den duger bra åt mig, eftersom du ska köra pisetn så borde du satsa på en lite längr bräda, kolla burton costum brädan, den finns i lite längre längder har jag för mig, sen är det en fin bräda.
/twenty

Brädor för stora grabbar i pist/offpisut och lite att tänka på:

Lång = tung kille - tillräckligt styv för pist, tillräckligt bärig i POW. Inga jävla parkbrädor!
Lång = mycket massa - inga problem att rotera en längra bräda. Minst 165+
Lång = stora fötter - bred bräda. Hur långa fossingar har du?

Sedan skall man också väga in effektiv kant. Är det en extrem pow-bräda kan nosen vara 15cm längre än en liknande "normal" bräda, vilket innbär en på pappret lång bräda som beter sig väldigt kort. Så kolla in eff kant längd och inte bara längd på brädan!

Skall man mest bränna pist är det extremt viktigt att hitta en bräda som är vridstyv om du vill kunna hålla rent skär och slippa att tappa greppet. Du vill inte heller ha för liten radie om du gillar fart. Försök hålla dig runt 9-10 meter.

Förslag på brädor för pist blir självklart boardercrossbrädor. De är gjorda för hög fart och hårt underlag. F2 har ex Eliminator LTD.

RAD AIR har sina Tankers vilka är fantastiska både i och ur pist. Finns ända upp till 200cm.

Dessvärre finns ingen av dessa märken i Svenska butiker på grund av den härskande Burton-sjukan, men kolla på nätet. Ex bluetomato eller E-bay.de.

Carve low!

/Mats

förfään jag är 184 å kör 167 ,allt mindre är förlitet ,ska man bara kryssa å carva omkring så kan det inte bli förlångt! jag skulle rekommendera typ 168-178 med rätt bredd för dina fossingar och flex för din vikt.en stor park bräda kan va hur korrekt som helst tex en illuminati pentagon... direktionell och styv om man kör freeriding med "pipe" stance dvs old school flava.

Var hittar man långa brädor i Sverige då?
Internet känns så farligt när man är nybörjare och inte har stenkoll.

Jag är 193 cm och väger ~100kg. har 43-44 i fotstrlk och vill åka pistad backe utan träd i vägen.

Senast ändrad:
Jag är 191 och kör på en 162 burton royale. Funkar finfint för mig som allroundbräda, kör allt från stora kickers i parken till extreme powpow-åkning. Den fäster bra i pisten också. Enda som den e lite bongstyrig med är rails då den är lite för stiff, men man lär sig hantera det. Dessutom är den midwide så fossingarna får plats :) Jag väger la runt 78-80kg o har 44,5 i skostorlek.

Take care

Som tumregel är att brädan bör bara mellan näsan och hakan på dig.
Sen beror det givetvis på vilken åkning du vill göra, på räcken och i park så går en kortare bräda bra. Ska du svänga i pist vill du ha en vridstyv lite hårdare bräda, är du nybörjare gör det ingen om den är lite mjukare. Kör du i puder kommer du vilja ha en längre bräda så du får bättre flyt i den.
Visst det går att köra på askorta brädor, och det finns skidåkare som åker snowblades med...

Senast ändrad:
är 191 och har min 157 haha, jag vet ska köpa ny till vintern. men den är faktiskt riktigt skön :)

iof så är jag inte prylbög =/

Senast ändrad:
Är 193 vikt 85, Bräda 163 Burton Supermodel,inte särskilt styv, funkar skit bra då jag spenderar mesta tiden offpist och även en del i park.

Senast ändrad:
Som någon var inne på tidigare, det spelar egentligen ingen roll hur lång du är. Brädan känner inte av det. Vad som spelar roll är hur TUNG du är.

Är du stor och tung behöver du kanske en styvare å hårdare bräda än en lättare person.

Jag är 190 väger ca 80 kilo och kör på en bräda som är 157. Flex 4. Fukar bra för mig, åker över hela berget..

Lycka till!

Kuske sa:
Som någon var inne på tidigare, det spelar egentligen ingen roll hur lång du är. Brädan känner inte av det. Vad som spelar roll är hur TUNG du är.

Är du stor och tung behöver du kanske en styvare å hårdare bräda än en lättare person.

Jag är 190 väger ca 80 kilo och kör på en bräda som är 157. Flex 4. Fukar bra för mig, åker över hela berget..

Lycka till!
Kuske. Du tycker inte den är lite kort ;)...

Jag är 186 och väger in på 77 och jag tycker att mina 159 plankor är för korta för att fungear tillfreställande i pudret :/ Testa åk på en 165+ bräda i vinter så tror jag att du kommer ändra uppfattning.. Kanske inte i parken men definitivt i pist och puder.

Tillbaka
Topp