1a resan med bil till alperna med familj.

JGT

Medlem
Hej.
Halva familjen ska åka Pappa och 2 tonåringar. Och det får bli bil. Har varit en del i min ungdom i Livingo och Saalbach Kufstein.
Vi åker för skidor i pistade områden (mest), 2 på bräda 1 på skidor.
1. Tips på resort och då hotell som ligger närma pisterna ?
2. Vart bokar vi resan och bokar man hotell och liftkort i paket ?
3. Vi blir tvungna att åka v8 är det då lördag-lördag man bokar ?

fredw

Aktiv medlem
1. Österrike ligger närmast om du kommer med bil från Sverige. Där finns massor av fina skidorter att välja på.
2. Titta på lokala websidor för att hitta boende och boka den vägen. Det blir oftast billigast. Ibland kan det blir ännu bättre om man ringer eller mailar direkt till ett boende som man tycker verkar bra, men det kan vara tidsödande innan man får napp. Man kan använda booking.com och hotels.com men det är dyrare, fast kan vara bra ändå för att få en överblick och sedan ta lokal kontakt. Men många boenden finns inte ens där. Oftast köper man liftkort på plats, eller bokar online i förväg, men sällan i paket med boendet.
3. Ja lördag/lördag är absolut vanligast. Litet varning just vecka 8 för trafiken ut/hem från Skåne, det är ju sportlov här då och längre köer till färjorna - boka bilfärja i förväg med anda ord. Men väl nere på autobahn och söderut så är vecka 8 inte värre än vilken högsäsongsvecka som helst.

JGT

Medlem
Hej.
Kanon tack för tipsen.
Om du får råda oss till ort i Österrike då vi inte behöver värsta utelivet utan mer fokus på skidåkning och boende närma pisterna ?

fredw

Aktiv medlem
Vecka 8 är ju en bra skidvecka då man kan knappast behöver oroa sig för snötillgång, så man kan välja även bland de orter som ligger lite lägre.
Zillertal är med bil (och tåg) en lätt tillgänglig dal med flera orter med Mayrhofen som huvudort, med flera stora skidområden att välja på i samma liftkort som man lätt når med bil eller skidbuss. Inte ski in/out iofs, men nära till liftarnas dalstationer.
Paznaun-dalen med Ischgl som huvudort har fantastisk skidåkning, och man måste inte bo just i Ischgl som är dyrt (See, Kappl och Galtür ligger inom 20 minuter från Ischgl med bil eller skidbuss). Där är redan halva liftsystemet öppet och de har 30-40 cm natursnö i backarna.
Arlberg är ett enormt skidsystem med St Anton som huvudort. Vi bodde iofs en gång i Warth/Schröcken i utkanten av systemet, mycket fint och "lagom", nås också lätt med bil norrifrån. Man kan också bo i St Jakob/Pettneu som har fin snabb skidbuss till St Anton.
Sen finns det massor av andra säkert orter som jag själv inte besökt - Bad Gastein t.ex. De som har pengar över åker gärna till Serfaus/Fiss/Ladis - ser mycket fint ut (har ej varit där) men är litet dyrare.

PisteCarver

Aktiv medlem
Apropå Zillertal som @fredw rekommenderade så finns där fantastiska skidområden, bl a tre stora liftsystem plus glaciärsystemet i Hintertux.
Man får välja vad man prioriterar, vill man testa och åka i olika skidområden från dag till dag (gillar jag), då får man vara beredd på att lägga lite tid på transporter på morgonen.

Men om ni verkligen vill ha nära till liften och pisten i Zillertal, så kan jag rekommendera att bo i Hochfügen som ligger i liftsystemet Hochzillertal.
Ännu bättre är kanske hotellbyn uppe på Königsleiten som ligger i Zillertals största liftsystem Zillertal Arena, och i direkt anslutning till liftarna på Königsleitenberget som har i mitt tycke den bästa skidåkningen i Zillertal.
Men med de alternativen prioriterar ni bort nattliv och möjlighet att testa andra skidområden till förmån för direkt access till lift och pist på morgonen.
Liftkortet gäller på alla liftsystem i hela Zillertal.

Här kan ni leta hotell, men det är nog ganska fullbokat nu:

OBS!
Tänk på att lördag är den stora resedagen.
På nerresan mellan förmiddag och fram till sen eftermiddag får ni vara beredda på att det är bilköer i Österrike.
När ni ska hem, starta innan kl 8 på morgonen, annars kan det ta 6 timmar innan ni har kommit till München.

Jag ska själv ner till Österrike den veckan (inte Zillertal, har varit där ”tillräckligt” många gånger ;)).

Trevlig resa!

JGT

Medlem
Hej tack.
Ja jag är sugen på St.Anton och barnen med. Men Zillertal låter intressant.
Behöver tips om just länkar till bra boende som "PisteCarver" tipsar om, för där var det mesta fullt nu (Zillertal)..
St anton har ju Lech och flera andra ställen som då har nära till lift.
(y)(y)

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej tack.
Behöver tips om just länkar till bra boende som "PisteCarver" tipsar om, för där var det mesta fullt nu (Zillertal)..
(y)(y)
Det är fullt på de flesta ställen om man vill boka på högsäsong så här sent.
St Anton är ganska mycket fest och röj, och inte ski in ski out, räkna med lite liftköer på morgonen upp från byn. Inte ett område som jag hade valt för första alpresan, branta och puckliga nerfarter till byn.
Serfaus är ett fantastiskt och vidsträckt skidområde med långa svepande pister i högalpin terräng.

Här kan ni leta boende i Serfaus:

Boende i Serfaus och St Anton är dyrare än i Zillertal.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej tack.
Om du inte hittar boende på den Zillertallänken jag skickade, så blir det svårt att hitta något.
Byarnas egna webbsidor har alltid det största utbudet.

Henke_K

Aktiv medlem
Ibland finns inte allt på Zillertal.at heller, utan kan hjälpa att gå in på respektive by/områdes sida (exempelvis https://booking.mayrhofen.at/unterkuenfte/angebote/ för Mayrhofen). Med Mayrhofen som exempel hittar jag ibland fler eller annat pris på deras egna sida.

Du kan också testa att leta genom Tirol.at som söker via flera olika tjänster. Här är en sökning för Zillertal med en vuxen och två barn (gissade helt på åldrar så det får nog uppdateras) för vecka 8: https://www.tirol.at/urlaub-buchen/...4&childAge2=15&sort=price&isFinderSearch=true.

fredw

Aktiv medlem
(y)(y)

Ja som Zürs som ligger jättefint men som liksom Lech har få hotellrum under 3000 euro per vecka... :) Förr fanns det några enklare hotell i Lech med ok pris men de verkar ha renoverat och uppdaterat prisbilden. Instämmer också helt med Pistcarver i att just St Anton har sina baksidor och kanske inte ger den bästa första alpupplevelsen.

Kan tilläggas att de italienska orter som ligger strax bortom Brennerpasset (Dolomiterna inklusive Madonna di C och hela Sella Ronda-området) inte ligger särskilt mycket längre bort än Österrike. Men för den första alpresan med bil finns egentligen ingen anledning att inte stanna i Österrike.

JGT

Medlem
Tusen tack, alla ! Kanon med denna service, ringer jag resebyrån så låter det annorlunda. Ska kolla mer på Zillertal. Återkommer.:giggle::giggle:

PisteCarver

Aktiv medlem
Tusen tack, alla ! Kanon med denna service, ringer jag resebyrån så låter det annorlunda. Ska kolla mer på Zillertal. Återkommer.:giggle::giggle:
Boka inte med en resebyrå, du betalar överpris plus att du bara får tillgång till det vanliga standard charterutbudet (varav St Anton är ett).
Här får du andra tips från skidåkare som är vana alpresenärer och har vana av att organisera sina resor själv (är inte svårt).

Ju mer du preciserar dina önskemål (hur vana skidåkare ni är, önskemål om storlek på skidsystem etc.) desto lättare är det att ge er en bra rekommendation.
Hör gärna av dig om du har fler frågor.:)

JGT

Medlem
Hej. Det fanns lite kvar i Zillertal men hittar inte det "Pistecarver" tipsar om. Vad säger ni om boendet, se bif..
Zillertal.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej. Det fanns lite kvar i Zillertal men hittar inte det "Pistecarver" tipsar om. Vad säger ni om boendet, se bif.. Visa bilaga 21028
Liftsystemet är vidsträckt och Königsleiten ligger inte i Tirol utan i Land Salzburg.
Du hittar hotellen för den delen av skidområdet här:
https://www.zillertalarena.com/wald-koenigsleiten/der-ort/unterkuenfte/

Men detta är om prio är skidåkningen. Den högt belägna hotellbyn heter Almdorf am Königsleiten och är inte en typisk genuin österrikisk kyrkby. Fördelen här borta är att det finns inte så mycket folk i liftsystemet som hittar hit.
Ni kan också välja att bo i Gerlos eller Zell am Ziller för mer traditionellt byboende.
Titta här på pistkartan för att få en orientering om var de olika byarna ligger:
Och detta är bara ett av skidområdena i Zillertal, det finns ytterligare två andra nästan lika stora liftsystem plus glaciären i Hintertux.
Om det är första alpresan så är det säkert mer än tillräckligt med bara Zillertal Arena. Det är för övrigt min frus favoritområde.
Om ni kommer dit missa inte att att äta nygrillad kycklinglunch på Larmachalm på Königsleiten, eller rykande Pizza Diavolo på Seppi’s ovanför Gerlos.
Båda har stora uteterrasser med söderläge och fantastiskt utsikt.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Vi gillade att bo nere ”på platten ” nära Zell am Ziller. De största systemen inom nära räckhåll med bil.

Hawk100

Aktiv medlem
Kör ni ner själv finns ju möjligheten att byta ort efter några dagar. Visst blir det lite mekigare, men kul att få se fler orter…..

JGT

Medlem
Nu messade en polare som varit skibum på 80 talet detta. Ska jag byta fokus nu och släppa Zillertal ?
"Val Gardena alternativt Canazei tror jag på!
Oaktat mängden natursnö är alltid pisterna välskötta
!"

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Jag brukar alltid framhäva Dolomiterna och har återvänt dit många gånger. Och där är verkligen mycket fint.
Men!
Ni kommer norrifrån med bil och för er första alpresa med bil finns ingen anledning att välja något annat än Österrike! Smaken är som baken, och alla alpländer är olika. Men sammantaget är Österrike svårslaget.

Dolomiterna finns kvar, ta det nästa gång. Och då inte främst Canazei som många svenskar landar i (där är iofs fint och litet billigare) men som ligger onödigt långt bort med bil, utan hellre just Val Gardena eller Alta Badia.

Peter S

Ny medlem
Att tänka på är att Österrike har också sportlov v8 så det kan vara svårare att hitta boende

JGT

Medlem
Vi gillade att bo nere ”på platten ” nära Zell am Ziller. De största systemen inom nära räckhåll med bil.
Ja vi ska leta boende här först....
Fanns ledigt någon som kan ge feedback ?
1.Rosengarten
2.Theresa Wellness (halvpension)
3.Appartments Sonnenau
4.Apart Hotel Garni Bäckerei Strasser
5.Hotel Bräu

Senast ändrad:

JGT

Medlem
Liftsystemet är vidsträckt och Königsleiten ligger inte i Tirol utan i Land Salzburg.
Du hittar hotellen för den delen av skidområdet här:
https://www.zillertalarena.com/wald-koenigsleiten/der-ort/unterkuenfte/

Men detta är om prio är skidåkningen. Den högt belägna hotellbyn heter Almdorf am Königsleiten och är inte en typisk genuin österrikisk kyrkby. Fördelen här borta är att det finns inte så mycket folk i liftsystemet som hittar hit.
Ni kan också välja att bo i Gerlos eller Zell am Ziller för mer traditionellt byboende.
Titta här på pistkartan för att få en orientering om var de olika byarna ligger:
Och detta är bara ett av skidområdena i Zillertal, det finns ytterligare två andra nästan lika stora liftsystem plus glaciären i Hintertux.
Om det är första alpresan så är det säkert mer än tillräckligt med bara Zillertal Arena. Det är för övrigt min frus favoritområde.
Om ni kommer dit missa inte att att äta nygrillad kycklinglunch på Larmachalm på Königsleiten, eller rykande Pizza Diavolo på Seppi’s ovanför Gerlos.
Båda har stora uteterrasser med söderläge och fantastiskt utsikt.
Är det billigare att köpa skipass nu ?
Vore bäst att göra det på plats kanske..
Zillertaler superskipass 6 dagar 305 euro. Förmodar det är detta vi ska ha.👀?

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Är det billigare att köpa skipass nu ?
Vore bäst att göra det på plats kanske..
Och ett pass täcker hela området?
Vart handlar jag detta ?
Zillertal har alltid haft fasta liftkortspriser och när jag kollade nu ser det fortfarande ut så.
Finns ingen anledning att köpa i förväg online.
Köper du på plats första morgonen du åker skidor, finns vid alla liftstationer som tar en upp i systemet.
Liftkortet heter Zillertaler Superskipass och gäller i hela Zillertal inkl Hintertux.

Här hittar du all info:

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja vi ska leta boende här först....
Fanns ledigt någon som kan ge feedback ?
1.Rosengarten
2.Theresa Wellness (halvpension)
3.Appartments Sonnenau
4.Apart Hotel Garni Bäckerei Strasser
5.Hotel Bräu
Du får fundera själv om du vill bo med självhushåll (appartment) eller Hotel.
Jag bor alltid med halvpension, gillar att gå till dukad frukostbuffé och bli serverad middag på kvällen, och slippa bädda, diska och laga mat. Men det är en smaksak, andra gillar att bo lite rymligare i appartment med självhushåll (eller gå ut på olika restauranger).
Boendestandarden i Österrike är oftast väldigt bra, troligen bäst av alpländerna.

EDIT:
Om du hittar boende nära en busshållplats så kan du ta skidbussen till liften på morgonen i stället för bilen. Är smidigt och sparar tid.

JGT

Medlem
Du får fundera själv om du vill bo med självhushåll (appartment) eller Hotel.
Jag bor alltid med halvpension, gillar att gå till dukad frukostbuffé och bli serverad middag på kvällen, och slippa bädda, diska och laga mat. Men det är en smaksak, andra gillar att bo lite rymligare i appartment med självhushåll (eller gå ut på olika restauranger).
Boendestandarden i Österrike är oftast väldigt bra, troligen bäst av alpländerna.

EDIT:
Om du hittar boende nära en busshållplats så kan du ta skidbussen till liften på morgonen i stället för bilen. Är smidigt och sparar tid.
Har hittat ett hotell med frukost i Mayerhofen. Dom sa att det bara var 200m till liften. Jag förmodar att vi då kan åka i Mayerhofens system, och då ta skidbuss eller bil till andra områden. Synpunkter ska vi boka ?

fredw

Aktiv medlem
Har hittat ett hotell med frukost i Mayerhofen. Dom sa att det bara var 200m till liften. Jag förmodar att vi då kan åka i Mayerhofens system, och då ta skidbuss eller bil till andra områden. Synpunkter ska vi boka ?
Boka! :) Smaken är som baken men det låter bra för "1A RESAN MED BIL TILL ALPERNA MED FAMILJ " Tummen upp från mig, som var där för första gången förra vintern och kan rekommendera Zillertal helhjärtat.
Ni kommer bo invid ett av de två större liftsystemen - det andra stora är Zillertal Arena dit ni lätt tar er med buss eller bil (till dalstationen i Zell am Ziller). En dag med fint väder rekommenderas en tur till glaciären vid Hintertux. En mer snöig dag kan ni gärna prova det mer väderskyddade systemet vid Hochfügen, med dalstation vid Kaltenbach.
Glöm inte testa Gröstl, Kaiserschmarrn och Zillertaler Märzen!

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Mayrhofen är en mycket trevlig by/stad, trevligaste i Zillertal. Var dock beredda på att det är mycket folk som ska upp med kabinbanan därifrån på morgonen. Man kommer upp till skidområdet Zillertal 3000 som även innefattar byarna Finkenberg och Lanersbach.
Väldigt mycket folk just ovanför Mayrhofen (Horbergområdet), om tar sig åt vänster ut i systemet mot Rastkogel och Eggalm så hittar man bra skidåkning utan trängsel.
Från Mayrhofen kan man ta skidbussen (ingår alltid i liftkortet) eller bilen till Hintertux - får inte missas en dag med vackert väder!
Glöm inte heller att ta er till Zillertal Arena (buss eller bil) ett par gånger vid fint väder - trevligaste skidområdet tycker jag.

JGT

Medlem
Ok superbra. För denna snabba info. Det ingick bara frukost , men förmodar att det finns lite restauranger med gångavstånd ? Och hyfsad prisbild..

PisteCarver

Aktiv medlem
Ok superbra. För denna snabba info. Det ingick bara frukost , men förmodar att det finns lite restauranger med gångavstånd ? Och hyfsad prisbild..
Ja, massor av restauranger i Mayrhofen.
Tänk på att vecka 8 är Fasching vecka nästa år = många glada firande bayrare och österrikare (och holländare). Det kan vara nödvändigt att boka bord på restaurang en dag innan för att vara säker på att få plats.
Räkna med en härlig stämning av bästa österrikiska sort i Mayrhofen den veckan!🎉🥳

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tänk på att vecka 8 är Fasching vecka nästa år = många glada firande bayrare och österrikare (och holländare). Det kan vara nödvändigt att boka bord på restaurang en dag innan för att vara säker på att få plats.
Räkna med en härlig stämning av bästa österrikiska sort i Mayrhofen den veckan!🎉🥳
Inte exakt koll på hur de firar där, men här i Luzern är det torsdag v7 till tisdag v8 (fettisdagen som ju även svenskar känner till). Då undviker jag konsekvent att åka in till stan. :LOL:

fredw

Aktiv medlem
Kom på att jag får handla nya vinterdäck, har enbart dubbdäck idag. Kommer igenom Tyskland med dubbat?
Bara odubbat söder om Danmark. Det finns de här på Freeride som försökt med dubbar men det är en annan story…

PS just v 8 kan det bli köer genom Köpenhamn och till bilfärjorna också.

JGT

Medlem
Cred till alla som svarar i den här tråden för bra tips och vänlig ton. Du kommer få en bra vecka i Zillertal, ni gör ett bra val.
Ja utan den supporten hade jag inte kunnat boka så snabbt. Utan fått ringa en resebyrå.😉👍👍. Prata med Thomas nu ägaren till hotellet i Mayerhofen. Och fick tom en liten rabatt.

JGT

Medlem
Vilket hotell blev det?
Det blev Ferienhof.
Vid bokningen kunde man välja en försäkring som täckte sjukdom etc.. så vistelsen blev inställd för 92euro. Jag tog inte den vi har reseförsäkring i hemförsäkringen. Europäische (Hotel Cancellation plus). Kanske jag skulle tagit den ?

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Det blev Ferienhof.
Vid bokningen kunde man välja en försäkring som täckte sjukdom etc.. så vistelsen blev inställd för 92euro. Jag tog inte den vi har reseförsäkring i hemförsäkringen. Europäische (Hotel Cancellation plus). Kanske jag skulle tagit den ?
Jag har aldrig tagit sådana extraförsäkringar då jag har extra reseskydd genom min hemförsäkring (Länsförsäkringar/Dalarnas)

PisteCarver

Aktiv medlem
Det blev Ferienhof.
Jättefint genuint österrikiskt hotell med hög standard, blir säkert bra.
5 min gångavstånd till Penkenbahn.
Precis bredvid hotellet har ni även busshållplatsen Waldfeldweg, därifrån tar ni skidbussen till Hintertux, går var 20 min.
Till Zell am Ziller går bussen från Postamt, lite långt att gå från ert hotell, ta bilen till Zillertal Arena i stället.

Topp