2- eller 3-lagerjacka?

Baske

Ny medlem
2- eller 3-lagerjacka?
Ska köpa en ny skidjacka och undrar om man ska satsa på en 2- eller 3-lagersjacka? Vad är fördelarna/nackdelarna med de båda alternativen?

2- eller 3-lagerjacka?
3-lager. Lite dyrare men mycket bättre. Beror lite på vad du ska göra iofs, men ska du använda den mkt ute i friska luften så är det inget att tveka om.

2- eller 3-lagerjacka?
Hej! Som tidigare nämnts så beror det helt på vad du ska göra med jackan.
Ska du: bara åka utför i den på vintern när det är kallt (låg luftfuktighet=inget regn) så ska du du kanske istället satsa på en jacka utan gore-tex eller motsvarande material. kolla då in en jacka som har så bra andningsförmåga som möjligt och kanske inte nödvändigtvis är vattentät. eftersom detta inte behövs när det är flera minusgrader.

Om du därimot ska: gå på tur o kanske ska vara ute på fjället flera dagar i sträck i varierande väderlek så behövs det kanske ett vattentätt plagg. då är defenitift gore-tex att föredra pga allsidigheten.
Om man då ska välja mella 2 eller 3 lagers beror helt på hur mycket man kommer att använda jackan som "regnjacka". 2-lagers är lättare men inte riktigt lika vattentåligt som den tyngre och betydligt grövre 3-lagers gore-texen.

Gör som jag: skaffa en tunn windstopperjacka och en tjock 3-lagers jacka så har du båda delarna haha...
hoppas det har fått nån nytta av mitt svammel!
/Kim

2- eller 3-lagerjacka?
Kan säga att valet föll på en Marmot kor jacket. Det är en 2 lagers gore-tex xcr jacka. Den är helt klockren, ska inviga den i kittel nu snart när dom har premiär :)

tack för tipsen

/Baske

2- eller 3-lagerjacka?
Du kanske redan vet om det här men det är många som inte gör så jag berättar det ändå, skillnaden mellan 2 o 3- lagers "funktionsmaterial" är huruvida innerfodret är fäst vid membranet eller ej. Det har alltså ingenting med tjocklek eller vattentäthet att göra, 3 lagers (där yttertyg, membran, och foder sitter ihop) brukar generellt sett anses vara något mera slittåligt, från insidan vill säga!

Tillbaka
Topp