2009 Mantra vs 2009 Legend Prp

streimert

Medlem
Hej jag behöver lite tips angående val av offpistskidor för nästa säsong. Valet står nog mellan dessa två Mantra och Pro Legend. JAg är 183cm lång och väger ca 85kg och åker med kraft.
Har ett par mantra från 2007 (191cm) som jag gillar,, men känner att dom är samtdigt väldigt styva när det är lite mjukt och så är radien lite väl lång för carving storsväng de gånger man är där. Gillar åka med fart och mellan stora till stora svängar,,, och ibland skog,,,Har någon erfarenhet av dessa två, dvs provat båda?
Vad jag har hört så är den nya mantra som fjortårets, lite mjukare än 2007 och mer skärning medan Pron är helt ny med andra mått och en mjukare nos..

Vad har ni för tankar o tips??
Tror att det blir ett par Duke bindningar också..

den kommer användas i främst alperna,,, Grand montet,,, eller VAldisere,,,. HAR även varit i en vända i Kanada,,, så det kan bli av igen,,

Du vill inte ha något bredare då? Pro'n har ju varit en storfavorit hos många förut, ingen aning om vad de tycker nu, mjukar och mer skärning. Det finns ingen chans du kan prov åka dem innan du ska köpa?

Jag har nog tyvärr ingen möjlighet att prova ngn av dom innan jag åker,, och jag vill ha tag i grejorna innan jag drar iväg,,, så jag kan jaga priser på det,,

Det blir nog itne att rua så mkt,,, ngn gång på sommaren i Norge,,, o då pratar vi om turer på ca 2-3 timmar sen ner,,, sen 2-3 timmar igen,,..
Skall jag väl köpa ett par riktigt bra skidor nu,, och då vill ha flexibiliteten till tura om det faller in,, Har ju provat att tura och åka med ett par Katana och dom var fantastiska att åka med och var väldigt lätta jämför med mina Mantra,,

Jag har provat båda dessa skidor, dock var det ett par mantra 2007 medans jag har testat legend pro 08/09 dvs den nya ombygda, jag var inte särskilt imponerad av mantran då jag tyckte att den gav lite dålig respons i många lägen, bra att åka fort med men mycket mer än så var det inte.
Tycker att nya Pro är en grym skida, 100 i midja och mycket skär.
den är mjukare än den gamla pro:n den är riktigt bra i alla underlag, snabba att får runt men ändå stabila i farter, har svårt att tänka mig en bättre skida och du skulle inte ångra ett par sådana. du bör ta den längre av dem med tanke på din tyngd.
Mvh Reine

streimert sa:
Det blir nog itne att rua så mkt,,, ngn gång på sommaren i Norge,,, o då pratar vi om turer på ca 2-3 timmar sen ner,,, sen 2-3 timmar igen,,..
Skall jag väl köpa ett par riktigt bra skidor nu,, och då vill ha flexibiliteten till tura om det faller in,, Har ju provat att tura och åka med ett par Katana och dom var fantastiska att åka med och var väldigt lätta jämför med mina Mantra,,
Ska du inte tura så mycket tycker jag att det är bortkastade pengar med ett par dukes, bättre med trekkers. Då får du ett par riktiga bindningar att åka utför på också =)

Det har också varit en tanke,,, men vad jag förstått på de flesta så är trekkers lite ostabila och inte rekommenderade av antalet sk... sen skall man ju konka på det i ryggan också..Så de är jag lite tveksam till...

streimert sa:
Det har också varit en tanke,,, men vad jag förstått på de flesta så är trekkers lite ostabila och inte rekommenderade av antalet sk... sen skall man ju konka på det i ryggan också..Så de är jag lite tveksam till...
Men du får ett par bindningar som du kan lita på utför.. det tycker iaf jag är värt allt pjäxpulsande i världen

kan inte mer än hålla med Jarle. Om du inte är säker på att du ska tura mkt så är ett par dukes bara bortkastade pengar. Bättre att köpa trekkers och ett par bra bindningar som du kan lita på. Mitt tips är att köra salomon bindningar till trekkers då trekkers är gjorda för dom.

Ang Trekkers:
Om man nu har starka ben, gott om plats i ryggan så är Trekkers ett billigt alternativ.
Men vill du spara lite vikt, plats & har gott om pengar är Duken att föredra.
Om du inte är lika brådoll som Jarlenäs lär Duken funka perfa. :-)
I dessa Dukes-tider kan man göra bra deals på Trekkers...

Ang. Mantra vs Legend kan ja tyvärr inte hjälpa dig men Legenden verkar mkt intressant.

// Kricke

Jag har kört bägge så klart;) Jag föredrar Pro legenden alla gånger före Mantran. Den ny är grym faktiskt..

Och Duke är värd varje öre oavsett vad Jarle säger. Jag har kört på de sen de släpptes. Har ALDRIG haft problem med de. de sitter kvar, går inte sönder. Och om de går sönder så är det bara att reklamera de. Vi hade inga problem med det på hela vintern.

//H

Jag tackar det ödmjukaste för svaret. Det är ju också så att jag brinner för detta intresse och om det kostar 2000-3000kr mer för en underbar upplevelse,,, vad är det?? Man lever en gång.

Angående monteringspunkter på pro legenden, på Mantran hade jag den 2cm bakmonterad. Är det något jag skall tänka på för pro legenden eller den är redan opitmerad med fabriksspecificerade punkter??

Vet ni Förresten när Legenden släpps i Europa?? Jag kan bara hitta den i USA, och det verkar lite lurigt med plocka från USA. I Sverige kommer väl ett packer med Legend pron o duke på 9000-10000sek??

Hasse sa:
Och Duke är värd varje öre oavsett vad Jarle säger. Jag har kört på de sen de
släpptes.
Och hur många gånger har du gått uppför med dom? Det är ju liksom tanken med dom... ;) Håller
med Jarle, ingen idé att slänga på ett par Dukes om du bara tänker gå nån enstaka gång per vinter.
Gör du inte det kan du lika gärna välja en annan binding som dessutom lär trycka ner priset en del och
köpa till ett par Trekkers.

Och jag lägger min röst på Legend Pro, om du inte redan var övertygad.

Senast ändrad:
Jo det stämmer. Det skiljer 3m...men detta är bara av vikt om jag går på kant vilket sker i pist,.,,,... Men det har mindre betydelse i offpisten...

go for LP isf. Den nya är ju en helt ny skida! Iofs så har väl LP ändrats rätt mkt för varje år som har gått?!
Tänk bara på att LP194 är betydligt hårdare än 184...

Men vad jag har hört så är 2009 helt omändrade i sin konstruktion dels med bredd o skärning, men även att alla längder skall vara mjukare än fjörårets. Vad jag har hört så skall den vara gasnka styv rakt under skidan, men att man har mjukat upp nosen lite för att få lite enklare flyt i puder....

streimert sa:
Men vad jag har hört så är 2009 helt omändrade i sin konstruktion dels med bredd o skärning, men även att alla längder skall vara mjukare än fjörårets. Vad jag har hört så skall den vara gasnka styv rakt under skidan, men att man har mjukat upp nosen lite för att få lite enklare flyt i puder....
Helt rätt i allt du säger men som jag sa tidigare så gjorde dom ändå 194an bra mkt styvare än 184an då många av deras åkare tyckte att 194an inte fick bli för mjuk och tappa dess chargingegenskaper.

En liten trådkapning bara...
Har kollat på ovan nämnda skidor men såg att Stöckli kommit med en bredare DP Pro (DP Pro+) med lite mer skärning. Har någon testat dessa? Hur är de i jämförelse med Legend Pro?

fransosen sa:
En liten trådkapning bara...
Har kollat på ovan nämnda skidor men såg att Stöckli kommit med en bredare DP Pro (DP Pro+) med lite mer skärning. Har någon testat dessa? Hur är de i jämförelse med Legend Pro?
Nå om man ser till tidigare DP skidor och till hur dom har konstruerat denna DP Pro+ så känns det som att det ska vara en LP XL kan man säga. Finns även i den mkt manliga längden 0.00201km.

Vet inte om jag borde lägga mig i, men men kan bara inte hålla mig. Det ni säger om LP:n att den blivit mjukare och fått mer skärning, det är exakt vad man får om man tex väljer en Hendryx skida utan att för den delen tumma något på åk stabiliteten(och har varit under flera år). Dessutom får du ett par bredare lagg med mera sväng. Har iof inte testat LP 08/09, men föregångaren och tycker då att det är en mycket bättre skida i jämnförelse med mantran. Så min röst faller på LP:n om du inte kan tänka dig några andra märken/modeller.

Jag kan bara säga att jag är sjukt nöjd med mina mantra 07or.

Dock inte testat, utan bara ett par vanliga legends, och inte årets. Åkte då på 191orna.

Legend upplevde åtminstone jag som klart fladdrigare och mer instabila än legend. Pro kanske skiljer sig, det vet jag inte.

Det är ju så att jag har ju haft ett par mantror 2007,, men vill se vidare på ngt nytt mer utvecklat...och då hamnar det mellan NYA mantra 09 eller Legend pro 09.. ..

Men Henrixen är kanske ett bra alternativ,,, även om jag till 98% besträmt miog för LP med dukisar,,,

Får se om jag hittar någon tråd ang henrixen...tackar för tipset,,,

Jag har visserligen inte provat nya legend pro men väl den gamla, och åker också mantra 191 till vardags. Tror inte det är någon gigantisk skillnad mellan dessa skidor egentiligen. Båda är stabila köttarskidor som kräver hyfsad fart för att komma till sin rätt. Gamla LP var ju något styvare än mantra och hade något snävare svängradie. Nya LP är ju enligt de som provat mjukare och har samtidigt mer midja och större radie. Båda förändringarna gör att nya LP borde bli ännu mer lik mantra.
En sak som talar för LP är att völkl haft en del (inkörnings-?) problem i fabriken i kina med bristande kvalitet på skidorna. Antar att man även flyttat produktionen av mantra till kina numera?

robRhino sa:
Vet inte om jag borde lägga mig i, men men kan bara inte hålla mig. Det ni säger om LP:n att den blivit mjukare och fått mer skärning, det är exakt vad man får om man tex väljer en Hendryx skida utan att för den delen tumma något på åk stabiliteten(och har varit under flera år). Dessutom får du ett par bredare lagg med mera sväng. Har iof inte testat LP 08/09, men föregångaren och tycker då att det är en mycket bättre skida i jämnförelse med mantran. Så min röst faller på LP:n om du inte kan tänka dig några andra märken/modeller.
Inte för att Hendyx gör dåliga skidor men det är en ruggigt stor skillnad på LP och valfria hendryxar, både vad det gäller radie och styvhet, gelt olika skidor. LP är ju en -nujävlarskahäråkasforochbrutaltt-skida medans hendryxen riktar sig mer till dem som hellre åker på teknik än kraft?

Hendryxar är kung i skogen dock

Jarle: Vi snackar årets skidor. De är inte alls så längre. Nu är LP en bra mycket mjukare skida...

Hasse sa:
Jarle: Vi snackar årets skidor. De är inte alls så längre. Nu är LP en bra mycket mjukare skida...
MEn kan de verkligen gjort en så bra skida sååå mjuk? Hoppet mellan Hendryx o LP var ju tidigare lika långt som hoppet mellan kina o USA via europa

Nää kanske inte så mjuk men betydligt mjukare än många andra skidor och mycket mer sväng.

Nu drar jag på VM i Kiteboardercross hej hopp gummisnopp!!!

//H

Jarle sa:
robRhino sa:
Inte för att Hendyx gör dåliga skidor men det är en ruggigt stor skillnad på LP och valfria hendryxar, både vad det gäller radie och styvhet, gelt olika skidor. LP är ju en -nujävlarskahäråkasforochbrutaltt-skida medans hendryxen riktar sig mer till dem som hellre åker på teknik än kraft?

Hendryxar är kung i skogen dock
Kan inte vara mer fel! Har du testat ett par Rhinochasers och ärligt kan säga att du inte kan åka "nujävlarskahäråkasforochbrutaltt" så vet jag inte hur du åker. Men helt klart är det mycket mera sväng idom, (men svängradien är ju något man styr över själv). Måste påstå att jag har åkte en hel del skidor i mina dar och är dessutom ganska stor 185cm o ca 87kg och dessa är helt sjuka att bomba på med. Iaf enligt mina erfarenheter. Men helt klart är ju LP en bra skida......

Nej du robRhino, rhinon har jag faktiskt, tyvärr, inte testat men jag tvekar på att den går att köra lika hårt på slagig skare som en LP dock. Går går det väl men jag misstänker att LP'n är bra mycket stabilare.

Bäste robRhino,
Hendryx är en alldeles förträfflig skida. Tekniskt krävande, och oerhört livfull. Skidorna vänder verkligen på en femöring och G-dräkt borde följa med till några av modellerna...

Men anser man att RhinoChasern är en bra "nu-j*vlar-ska-här-köttas-skida" så åker man förmodligen med bromsfallskärm i Lindvallens Gustavbacken.

Rhinon kan helt enkelt inte konkurrera i stabilitet med skidor som är 10-15 cm längre och med betydligt större radie.

Hmm jag har mer eller mindre nu bestämt mig för Dynastar Legend Pro med Dukisar.
Men sen är det där med längden,,, jag är 183cm lång och väger ca 85kg.. JAg ahr tidgare alltidg haft offpist skidor som är ca 10cm längre än mig,, men funderar nu på med tanke på mina dukisar att eventuellt gå ner från 190cm längden som Pron kommer ha till 184cm.

Resonomanget bakom är då att skidan blir något lättare och mer hanterbar vid åking i skog och brantåkning,,Visst jag tappar lite stabilitet när jag bränner på i öppna ytor..

Vad anser ni?? Är jag helt ute o cyklar eller??

Ser fram emot ett svar,,,

Var inte rädd för längder. Väger du 85 kg och åker med kraft kommer du köpa en längd längre till nästa säsong. Gjorde samma tabbe som dig första året jag köpte det som var "feting" på den tiden och köpte ett par PR i 175 längd, köpte året där på B3or i 185 och året därpå AK rocket lab i 195 och nu ligger jag stadigt på 190 om jag inte ska ha en renodlad skogsskida. Jag är bara 170 lång och väger 75 kg...

Vad det gäller skärningen på LP så ligger den på 30 m i 190 längd och 27 i 184. Inte så stor skillnad från förra året, verkar vara 2 m mindre på alla längder. XXL'en ligger 41 samt 37 m beroende på längd.

Tillbaka
Topp