24/25 - Vad är din plan(ka)

Kaskar

Aktiv medlem
Det är för dött på det här forumet. Jag livar upp med en tråd för 2025.

Det har börjat snöa i de norra delarna av Sverige och säsongen är på ingående.
Vad är din plan för 2025? Ny bräda? Nya bindningar, boots etc?

Själv inleder jag säsongen starkt med operation av hopparknä i November. Så det blir förmodligen bara en ny bräda. Jag funderar på att gå tillbaka till gammal hederlig camber. Skunk Ape Camber som enligt Lib ska släppas i en 169W senare under säsongen.
Har en gammal Flagship som jag förvisso är nöjd med men börjar lessna på parketten på ovansidan. Men de envisas med att fortsätta göra likadan formgivning år efter år. Dags för dem att fräsha upp utseendet på Flagship!!

Nu när man kan se snö på fjälltopparna från kontoret så börjar köpsuget att vakna till liv ordentligt.

En ny bräda är man ju alltid sugen på. Köpte en Jones mountain twin som allround-bräda förra året och gillar den för det mesta, men den har inget som sticker ut egentligen och på slutet av säsongen hade jag börjat tröttna på den. Nu har jag istället börjat snegla på en Jones Stratos, då den verkar vara mer vad jag är ute efter. Men det blir nog inte i vinter.

Däremot har jag ett stort behov av nya boots då mina Vans infuse är helt sopslut och har ungefär samma stabilitet och vattentäthet som ett ett par gamla snowjoggers. Testade ett par Niktro team pro förra året och gillade dom skarp, så det kanske får bli ett par såna.

Wow, ,,siktar på 30+ dagar på snö, denna säsong (bor på fel ställe i sverige).(brukar mest nå 20 dagar). . .. köpt några nya och begagnade snowboards och ett par nya skidor ....nya boots, och oakleys nya högkontrast-lins (Iced 38%)... tränar hårt på gymmet. . Två nya bindningar till brädorna också. Önskar att jag inte var så jäkla kär ... då hade jag flyttat till något snösäkert ställe och bara åkt året runt, hela tiden.. :-)

Nu när man kan se snö på fjälltopparna från kontoret så börjar köpsuget att vakna till liv ordentligt.

En ny bräda är man ju alltid sugen på. Köpte en Jones mountain twin som allround-bräda förra året och gillar den för det mesta, men den har inget som sticker ut egentligen och på slutet av säsongen hade jag börjat tröttna på den. Nu har jag istället börjat snegla på en Jones Stratos, då den verkar vara mer vad jag är ute efter. Men det blir nog inte i vinter.

Däremot har jag ett stort behov av nya boots då mina Vans infuse är helt sopslut och har ungefär samma stabilitet och vattentäthet som ett ett par gamla snowjoggers. Testade ett par Niktro team pro förra året och gillade dom skarp, så det kanske får bli ett par såna.
Stratos är jäkligt snygg! Tryckte nästan på köp-knappen ifjol men efter lite filosoferande kändes det som att twin och camber är min melodi.

Nitro boots har jag ingen erfarenhet av men jag ser att de börjat göra StepOn-modeller så de har officiellt blivit ett alternativ för mig igen.

Wow, ,,siktar på 30+ dagar på snö, denna säsong (bor på fel ställe i sverige).(brukar mest nå 20 dagar). . .. köpt några nya och begagnade snowboards och ett par nya skidor ....nya boots, och oakleys nya högkontrast-lins (Iced 38%)... tränar hårt på gymmet. . Två nya bindningar till brädorna också. Önskar att jag inte var så jäkla kär ... då hade jag flyttat till något snösäkert ställe och bara åkt året runt, hela tiden.. :-)
Det där känner man igen. Jag jobbar 100% hemma så jag skulle i princip kunna sitta i Alaska och jobba men min sambo kommer från Umeå så nu får jag säsonga Bränbergsmassivet med mäktiga 50 fallhöjdsmeter…

Jag har redan för många brädor för mina 25-30 dagar/säsong (bor tyvärr i sthlm...) så jag borde absolut inte köpa fler i år. Har dock redan köpt en fjolårs dancehaul 154 för halva priset och är sjukt sugen på att testa ngt från Capita i år, kanske megadeath, kazu, eller aeronaut.

...Jag funderar på att gå tillbaka till gammal hederlig camber. Skunk Ape Camber som enligt Lib ska släppas i en 169W senare under säsongen.
Har en gammal Flagship som jag förvisso är nöjd med men börjar lessna på parketten på ovansidan. Men de envisas med att fortsätta göra likadan formgivning år efter år. Dags för dem att fräsha upp utseendet på Flagship!!

Ja nu har ju libtech blivit lite intressanta igen när dom inte bara gör måsvinge-rocker längre utan även gammal hederlig camber. Jag spontanköpte en GNU (samma tillverkare som lib, Merwin) Banked country förra säsongen och även om den har lite rocker nånstans i mitten så är den mest camber och beter sig som camber. Trevlig bräda. Merwin gör rejäla brädor.

Flagship är väl bra men jag tycker den är lite tråkig. Inte bara visuellt.

Jag har redan för många brädor för mina 25-30 dagar/säsong (bor tyvärr i sthlm...) så jag borde absolut inte köpa fler i år. Har dock redan köpt en fjolårs dancehaul 154 för halva priset och är sjukt sugen på att testa ngt från Capita i år, kanske megadeath, kazu, eller aeronaut.
Megadeath känns som att den hypeats upp med god anledning. Tänk om något händer och du får 40 dagar? Då kommer du ångra att du inte slog till

Ja nu har ju libtech blivit lite intressanta igen när dom inte bara gör måsvinge-rocker längre utan även gammal hederlig camber. Jag spontanköpte en GNU (samma tillverkare som lib, Merwin) Banked country förra säsongen och även om den har lite rocker nånstans i mitten så är den mest camber och beter sig som camber. Trevlig bräda. Merwin gör rejäla brädor.

Flagship är väl bra men jag tycker den är lite tråkig. Inte bara visuellt.
Ja, de har vispat om lite i hur modellerna ser ut till det bättre. Sen läser jag att vissa experter inte tycker deras belag är de bästa. Men jag har ju allt för mycket fritid och pengar så min vallabod borde hålla det problemet i schack.

Och ja. Jones känns som att de fastnat i gamla spår. Å andra sida. När jag var i Japan i vintras så var fjärde bräda en Jones kändes det som. Å alla uthyrare matade ut Jones Twins. 75% av de uthyrda lätt.
Så det går ju bra för dem i Japanien.

Megadeath känns som att den hypeats upp med god anledning. Tänk om något händer och du får 40 dagar? Då kommer du ångra att du inte slog till

Mm synd att den är så satans dyr bara. Kul med lite high tech, men i övrigt är det nog lite mkt överlapp mot mina Banked country och Stranda descender som båda är i bra skick så kanske måste jag sälja ngt först...om jag ska va rationell.

Har åkt alldeles för lite dom två senaste säsongerna och har fortfarande inte riktigt vant mig med min uppgradering från Capita OSL med Salomon District bindningar till Capita Mercury med Salomon Highlander bindningar så jag behöver nog bara nöta, laborera med vinklar på bindningar etc. Jag gick tillbaka till gamla brädan under en period och behöver kanske bara nöta och jobba på tekniken. Kanske ska ta en lektion eller två med någon vass instruktör?

Jag är dessutom sjukt sugen på att testa Nidecker Supermatic. Den verkar riktigt smidig och lockar mest av alla step-in bindningar.

Har åkt alldeles för lite dom två senaste säsongerna och har fortfarande inte riktigt vant mig med min uppgradering från Capita OSL med Salomon District bindningar till Capita Mercury med Salomon Highlander bindningar så jag behöver nog bara nöta, laborera med vinklar på bindningar etc. Jag gick tillbaka till gamla brädan under en period och behöver kanske bara nöta och jobba på tekniken. Kanske ska ta en lektion eller två med någon vass instruktör?

Jag är dessutom sjukt sugen på att testa Nidecker Supermatic. Den verkar riktigt smidig och lockar mest av alla step-in bindningar.
Är det så stor skillnad på dem? De känns ju ändå rätt lika i form så jag antar att den ena är styvare än den andra?

Är det så stor skillnad på dem? De känns ju ändå rätt lika i form så jag antar att den ena är styvare än den andra?
Nja, Mercury ÄR styvare än OSL och dessutom inte true twin som min årgång av OSL var. Det sistnämnda spelar i sig sannolikt liten roll men .....

Bindningarna är däremot avsevärd skillnad mellan. District anges vara rätt mjuk och brukar av vissa handlare säljas som en bra nybörjarbindning. Highlander däremot är tvärtom rätt styv. Det är betydligt större skillnad mellan bindningarna än mellan brädorna.

Min grej är fart och när jag bombar på känns allt toppen, carvar bra etc. Det är framförallt i "medelhastighet" eller när när gubben hasar sig runt och ska försöka lära sig lite tricks som det är stor skillnad. Då är brädan rätt oförlåtande och jag måste kämpa en hel del. OSL och District är rätt fladdriga och carvar inte alls lika bra men hur chill som helst i övrigt, lätttåkt som fan. Men jag behöver aldrig kämpa eller känna mig osäker.

Men jag ska som sagt testa och laborera lite med stance och vinklar i den lokala backen i vinter.

Men jag är ju även jävligt sugen på att testa Supermatic-bindningar :)

Varför inte nya Infuse? Tycker dom är riktigt riktigt bra!

Ja dom har v
Varför inte nya Infuse? Tycker dom är riktigt riktigt bra!
Dom har varit bra, men har inte riktigt passat min fot till 100%. Dessutom känns skon klumpig, framförallt när jag jämförde med Nitron som kändes både styv, men nättare som sko. Men visst, hittar jag ett par infuse på bra pris så kan jag köpa dom igen.

Men jag är ju även jävligt sugen på att testa Supermatic-bindningar :)
StepIns är fan game changer. Man tänker att ”vad kan det göra för skillnad” men det gör stor skillnad.

Sen visst. Om man är proffs och måste ha känsla ut i tånaglarna är det säkert inte optimalt men för att bara bomba puder, pist och sparka ut den udda backside airen funkar det utmärkt.

Jag har just skaffat Burton Step on. Hittade ett par Ion skor på rea i våras. Har hunnit testa några dar i Åre kring 1 maj. Funkar bra, framförallt väldigt bra kontakt mellan skor och bräda. Och lättare än vanlig bindning.

Dessutom skaffat lite vintagebrädor, Burton Rippey från 1997, Jones Flagship från 2009 och Allian Backman från 2012.

Kul att testa lite olika.

Jag har just skaffat Burton Step on. Hittade ett par Ion skor på rea i våras. Har hunnit testa några dar i Åre kring 1 maj. Funkar bra, framförallt väldigt bra kontakt mellan skor och bräda. Och lättare än vanlig bindning.

Dessutom skaffat lite vintagebrädor, Burton Rippey från 1997, Jones Flagship från 2009 och Allian Backman från 2012.

Kul att testa lite olika.
Jag rekommenderar hacket att sätta dit handtag som löper upp längs med bakkappan för att öppna bindningen. Det blir så smidigt att folk tror att man noboardar.

Det är för dött på det här forumet. Jag livar upp med en tråd för 2025.

Det har börjat snöa i de norra delarna av Sverige och säsongen är på ingående.
Vad är din plan för 2025? Ny bräda? Nya bindningar, boots etc?

Själv inleder jag säsongen starkt med operation av hopparknä i November. Så det blir förmodligen bara en ny bräda. Jag funderar på att gå tillbaka till gammal hederlig camber. Skunk Ape Camber som enligt Lib ska släppas i en 169W senare under säsongen.
Efter pandemin kom jag inte riktigt igång med åkningen igen, men efter en tur till Åre förra säsongen blev jag påmind om varför jag älskar att åka bräda. Så jag gick lite crazy på säsongsrean och köpte en ny Burton Custom, boots, bindningar, byxor och jacka. Planen var att ta igen för ett par säsonger med på tok för lite åkning, och att fokusera på park och pist.

Sen hände en sjuk grej. Eftersom jag spenderade en del hos Burton seglade jag upp i deras högsta medlemsnivå, och så drog de igång en tävling för Tier 3- medlemmar där de lottade ut 13st limited edition-brädor till minne av Craig Kelly, tillverkad på Craig’s prototype facility. De beskriver brädan som en freeride-bräda inspirerad av Kelly Air.

Så nu har jag blivit medlem här och ska ge mig på freeride-åkning. Nästa år ska jag bland annat åka till Japan och Bad Gastein (har aldrig varit i varken alperna eller Japan förut), och försöka åka på dagsutflykter till orter runt 4 timmar från Stockholm så ofta det bara går. Gissningsvis blir det mycket Romme. Alla tips på vad jag bör ha i åtanke, bra orter att börja i och annat tas varmt emot.

Bifogar några bilder på Kelly-brädan för den nyfikne.

Bilagor

• IMG_2867.jpeg
    IMG_2867.jpeg
    116.4 KB · Besök: 109
  • IMG_2869.jpeg
    IMG_2869.jpeg
    254.6 KB · Besök: 109
  • IMG_2913.jpeg
    IMG_2913.jpeg
    594 KB · Besök: 107
Senast ändrad:
Efter pandemin kom jag inte riktigt igång med åkningen igen, men efter en tur till Åre förra säsongen blev jag påmind om varför jag älskar att åka bräda. Så jag gick lite crazy på säsongsrean och köpte en ny Burton Custom, boots, bindningar, byxor och jacka. Planen var att ta igen för ett par säsonger med på tok för lite åkning, och att fokusera på park och pist.

Sen hände en sjuk grej. Eftersom jag spenderade en del hos Burton seglade jag upp i deras högsta medlemsnivå, och så drog de igång en tävling för Tier 3- medlemmar där de lottade ut 13st limited edition-brädor till minne av Craig Kelly, tillverkad på Craig’s prototype facility. De beskriver brädan som en freeride-bräda inspirerad av Kelly Air.

Så nu har jag blivit medlem här och ska ge mig på freeride-åkning. Nästa år ska jag bland annat åka till Japan och Bad Gastein (har aldrig varit i varken alperna eller Japan förut), och försöka åka på dagsutflykter till orter runt 4 timmar från Stockholm så ofta det bara går. Gissningsvis blir det mycket Romme. Alla tips på vad jag bör ha i åtanke, bra orter att börja i och annat tas varmt emot.

Bifogar några bilder på Kelly-brädan för den nyfikne.
Nä fy fan va snygg! Avis på den!

Vad gäller resa både till Japan o Alperna så är rekommendationen som vanligt guide. Jag brukar alltid tycka att ”Äh vaffan det där kan man ju klura ut själv!” men en guide hjälper onekligen för att hitta puderrepor första gången man år någonstans.

Och i Japan. Fixa tredelade stavar. Många åk är transport för att ta sig ut/tillbaka och då är stavar guld värt för det tar oändligt lång tid att knata jämfört med att staka en transport.

Nä fy fan va snygg! Avis på den!

Vad gäller resa både till Japan o Alperna så är rekommendationen som vanligt guide. Jag brukar alltid tycka att ”Äh vaffan det där kan man ju klura ut själv!” men en guide hjälper onekligen för att hitta puderrepor första gången man år någonstans.

Och i Japan. Fixa tredelade stavar. Många åk är transport för att ta sig ut/tillbaka och då är stavar guld värt för det tar oändligt lång tid att knata jämfört med att staka en transport.
Tack! Kunde fan inte tro att det var sant. Man vinner ju aldrig något liksom, men den här gången gjorde jag det 😊

Jag har kikat på dessa guides för Japan. Deras powder guides verkar utgå från liftsystemet vilket känns ganska skönt för en nybörjare. Tänkte försöka undvika att behöva skaffa snöskor/driftboard och stavar så här i början. En jättedyr splitboard med allt vad det innebär vill jag nog helst vänta med också. Vad har du på fötterna när du vandrar?

Såg att du nämnde Bränbergsmassivet längre upp i tråden, därifrån har jag många goda minnen från min uppväxt, och många förstörda snowboardhandskar från det där snöret de hade (kanske fortfarande har kvar?) som lift.

Jag har kikat på dessa guides för Japan. Deras powder guides verkar utgå från liftsystemet vilket känns ganska skönt för en nybörjare. Tänkte försöka undvika att behöva skaffa snöskor/driftboard och stavar så här i början. En jättedyr splitboard med allt vad det innebär vill jag nog helst vänta med också. Vad har du på fötterna när du vandrar?

Såg att du nämnde Bränbergsmassivet längre upp i tråden, därifrån har jag många goda minnen från min uppväxt, och många förstörda snowboardhandskar från det där snöret de hade (kanske fortfarande har kvar?) som lift.
Man klarar sig utmärkt i systemen. Såvida det inte snöat på en vecka. När jag åkt till Japan har jag åkt med Xtravel/Apollo. Mest för jag åkt solokvist och det gör att man åker i grupp. Och för att det blir sjukt enkelt. Man trycker på ”Boka” sen är allt klart med resa, boende, liftkort å guide. Och de fixar nånstans att käka på kvällarna.

Med stavar menar jag till din vanliga setup, inte till en split el dyl. Grejen med transpoergerna i offpisten är att det är skidåkare som lägger dem. Å de stakar sig ut. Så fallhöjden finns inte för brädåkare. Då blir det så mycket enklare med stavar.

Bräntis har bytt ut till två tallriksliftar. Medan grabben tränade alpint fick jag då o då jobba i liften. Perfekt till våren, då stack jag tidigare från jobbet och öppnade tre timmar tidigare och hade slush-hoppen för mig själv.

försöka åka på dagsutflykter till orter runt 4 timmar från Stockholm så ofta det bara går. Gissningsvis blir det mycket Romme. Alla tips på vad jag bör ha i åtanke, bra orter att börja i och annat tas varmt emot.
Vill du åka park ska du komma till Källviken ( Falun), tröttnar du på att trängas i Romme åker du till Bjursås.

Inte direkt kopplat till Japan men jag tänkte köpa nya stavar och tycker det verkar väldigt smidigt med stavar som kan fällas ihop och bli riktigt korta, t.ex. de här:
https://www.standtall.se/snowboard/...splitboard-stavar-alu-pole-110-135-black-grey
Någon som har provat och vet fördelar/nackdelar?

Inte direkt kopplat till Japan men jag tänkte köpa nya stavar och tycker det verkar väldigt smidigt med stavar som kan fällas ihop och bli riktigt korta, t.ex. de här:
https://www.standtall.se/snowboard/...splitboard-stavar-alu-pole-110-135-black-grey
Någon som har provat och vet fördelar/nackdelar?
Tumme upp på dem. Bra att de har långa… handfästen eller vaffan man kallar det.
Möjligen att de kan bli lite sladdriga med det där teleskopsystemet men alla tredelade stavar blir sladdriga.
Vill du gå upp ett steg är det Jones stavar som gäller. Men de är snäppet dyrare också.

Senast ändrad:
Skulle vara kul med ett omdöme sen när du hunnit testa dom. Vilken bräda kommer du montera dom på?
Det kan jag bjuda på. Tänker att det värsta som kan hända är att de kommer ut som lätt begagnade i köp och sälj till våren. Har en mountain twin som allround bräda, så det blir nog på den.

På brädfronten tror jag inte det kommer hända så himla mycket personligen, det skulle vara en Jones freecarver 9000 möjligtvis. Annars är det sig likt:
Jones Stratos 164w.
Tur Labb 162.
Oxygen Proton 185.

Men eftersom jag troligen inte kommer ha något säsongskort någonstans så känns det tveksamt.
Det som troligtvis kommer hända är att jag kommer hem med ett par Key equipment boots någon gång under vintern, trivs egentligen väldigt bra med mina TLT6or med Mimic-liners från Atomic. Men dom börjar bli till åren och rätt slitna generellt..
PXL_20241118_145245972.jpg

Drog korsbandet och skadade menisken 3/3 2023 och opererades 9/8 2023 och har inte stått på bräda sen dess.
Tar igen det genom att boka 5 snöresor varav en till Japan i 17 dagar(inkl resdagar). Väntar på att Riks bänked ska släppas så bokar jag det också.

Har sedan skadan köpt ca 30 begagnade (1 ny) brädor(sålt 13 av dom) och 9 par begagnade bindningar plus ett par nya boots. Svårt att motstå ett bra pris och samlar dessutom, mest på gamla Custom.

Riks banked vore sjukt kul att testa men har aldrig kört en banked-bana. Vilken nivå måste man hålla för att inte skämma ut sig helt?? :unsure:
Är ett banked evenemang i Falun, brukar vara runt påsk. Gesundatemä har också kört i Gesunda om du vill köra nått innan banked.
Du har även Mariepig som brukar vara någon/några veckor innan banked. Då kan du ta en lång semester i gränsen och köra båda 😄
Du skämmer inte ut dig, det är en tävling som 98% ser som en möjlighet att träffas och köra gänghäng. Placering är inte i fokus.
Oavsett om du tävlar eller ej så är det riktigt kul att vara där då.

Aj fan de där black skit veckorna lyckas sälja mig varje år något. Nu blir det en Ride Superpig i längden 154! Och jag är 191, 95 kg gammal fläsk... Ville ha en liten fånig bräda för att carva ner från en afterski krog till en annan krog på jullovet någonstans. Och synnerligen en bräda lätt att bära i handen omkring byn. Lägger mina gamla flow-bindningar på brädan, så det blir lätt och enkelt. Eller jag hoppas så. Min kära Jones Hovercraft sparar jag för sportlovet och Anton.

Tillbaka
Topp