360 på snowboard

Halling

Ny medlem
360 på snowboard
Tjena, var uppe nu på vemdalens säsongsöppning i helgen. jäkligt kul. Speciellt sista dan då vi byggde en "liten" kick i en naturlig quarter-pipe bakom mellanliften om ni vet hur det ser ut där (bilder kommer nog snart). Jag är rätt ny i hopp och när jag skulle testa 360`äs efter satt 180`s rätt bra så kom jag runt nästan alla gånger men lyckades hela tiden landa på fel kant, hur jag än gjorde så kom jag på backkanten ( quarter-pipen lutade vänster) och jag åker regular style. funderade på att dra en 540 för att landa goofy som var enklare men gick ine uppnå kontroll med den farten som behövdes.. eftersom man behövde åka störlopp 80m(minst!) bara för att hoppa vanligt på den.

till sist: några tips till framtida spins?

360 på snowboard
hmm. jag har åkt i v-dalen ett antal år, men jag fattar inte var den där naturliga halfpipen ligger. måste tänka, men förklara gärna lite mer noggrant, är sugen på o kolla in den i vinter..
hur var snön förresten??

360 på snowboard
" funderade på att dra en 540 för att landa goofy som var enklare men gick ine uppnå kontroll med den farten som behövdes.."

Jag förmodar att du menar landa fakie. Men i en quarterpipe (och halfpipe) så landas en 360 fakie och en 540 vanligt. Jag hoppas att du förstår varför. Om du inte förstår så tänk dig att du landar på samma plats där kicken är och tänk på hur brädan roterar så klarnar det nog.

360 på snowboard
travel är i pipe när man har mycket förflyttning i sidled/höjdled. Ju mer travel destå bättre och svårare är pipehopp, om man inte vet detta bör man kanske inte snacka om hopp etc. Det bedöms högt hos höjd dommaren i s-board pipetävlingar med mycket travel.

orsaken till att jag skrev som jag gjorde tidigare var att det faktiskt underlättar framförallt landningen på q-pipe hopp om man närmar sig lippen från sidan ock landear likadant. Dock är travel inte någonting eftersträvansvärt i q-pipe hopp......

360 på snowboard
kan du beskriva närmare var den där quarten ligger? Jag har varit i vemdalen och backarna både sommar och vinter sen jag kunde gå ungefär, men jag fattar inte riktigt vart du menar..?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp