Ännu en 360 med snowboard..

Granum

Ny medlem
Tjenare
Ja har åkt bräda rätt länge och känner mej rätt stabil på det. Sätter både 360 och 540, men stället ja kommer från har ganska begränsat med bigs jumps så när jag kommer till större ställen med lite fetare hopp får ja väldiga problem att sätta snurrarna snyggt och hur kul är de att sätta trick utan någon stil? Får liksom ingen höjd i dom och de brukar även kunna bli ganska slappa och flaxiga. Jag börjar oftast med den seende delen av rotationen, alltså en fs snurr (Rätta mej gärna om ja har fel, men de är inte de den här tråden ska handla om). Så nu undra jag om det var någon som hade något bra tips om hur man kan få mer höjd och stabilitet i snurren? Undra även om hur mycket ni tycker man ska skära och trycka ifrån?

jag brukar trycka från rätt rejält samtidigt som jag lägger mej lite lite bakåt när de är i störe hopp tycker man får mer flyt i snurren då å kryp ihop! de e väll dom tipsen jag kan komma på!

Kör du FS så är svaret enkelt: Hoppa från tåkant!
Det löser alla problem.. testa en 180 från häl o sen en från tå så kommer du känna skillnaden.. Du kommer högre, rakare, snabbare och gör hela snurren i luften vilket gör att det generellt sett ser snyggare ut än om börjat snurren lite på lip'en som fs-häl oftast ger upphov till...

Ut o testa!

blizzy sa:
Kör du FS så är svaret enkelt: Hoppa från tåkant!
Det löser alla problem.. testa en 180 från häl o sen en från tå så kommer du känna skillnaden.. Du kommer högre, rakare, snabbare och gör hela snurren i luften vilket gör att det generellt sett ser snyggare ut än om börjat snurren lite på lip'en som fs-häl oftast ger upphov till...

Ut o testa!
Kör du fs så hoppar man väl från hälkant?

asså dra upp bena mot kroppen och försök ta nån grab så blir de mycket snyggare aotomatiskt.., sen är de bättre om du snurrar med bräda och inte tvärtom :P lycka till, hejdå..

hoppa tåskär på frontside är hyfgsat svårt, blir typ en halv fs rodeo, nej det allra viktigaste är att du går i skär och trycker ifrån (poppar) på kicken..

sedan för att få bra balans och ste´zze så ska du ta en mute, vänsterhands indy.
Om du tar en mute så måste du poppa upp brädfan så att du får tag i den och då kommer stilen och balansen i luften av sig själv

hoppa tåskär på frontside är hyfgsat svårt, blir typ en halv fs rodeo, nej det allra viktigaste är att du går i skär och trycker ifrån (poppar) på kicken..

sedan för att få bra balans och ste´zze så ska du ta en mute, vänsterhands indy.
Om du tar en mute så måste du poppa upp brädfan så att du får tag i den och då kommer stilen och balansen i luften av sig själv

För att få stabilitet, tryck inte ifrån utan åk ut med lätt böjda ben men utan att dämpa hoppet. Måste du hoppa själv för att komma tillräckligt högt är hoppet antingen felbyggt eller så tar du för lite fart.
Åk med lite skär antingen på tåkanten eller hälkanten, kör det som känns bäst, och vrid huvudet i rotationsriktningen.
Slutar du vrida huvudet kommer rotationen att stanna upp.

Senast ändrad:
Det är svårare att snurra fs från tåkant. Men blir galet mycket snyggare när man lyckas. Men gör som Iron_Patrik sa. åk in med lätt böjda knän och dämpa inte hoppet. Vet inte hur mycket du skär i hoppet, kan vara att du skär får mycket så du tappar höjd.

teku beror väll på om man kör goofy eller regular =) Sen tycker jag det nästan är lättare att få bra balans i luften med en indy men skiljer sig väll från person till person.

Försök bara att få ett cleant skär i kicken och försök att inte sladda av den så brukar rotationen komma av sig själv.

maft sa:
Kör du fs så hoppar man väl från hälkant?
Roppilu sa:
precis blizzy hoppa tåskär på fs nu e du nog ute å snurrar ;)
Det "naturliga" är tåskär på bs och hälskär på fs i och med att man då kan börja snurren lite innan upphoppet, alltså lämna kicken i vinkel istället för vinkelrätt mot.. På så sätt är det mycket enklare och "naturligare"..
Men om man kör FS från tåskär, alltså man kör in på tåskär som om man skulle snurra BS, fast man kör vinkelrätt mot hoppet, hoppar upp och sen efter man lämnat kicken gör hela snurren i luften så får man mycket bättre stabilitet och det ser mycket snyggare ut.. men, haken är att det är svårare.. men det är bara en vanesak..
Innan när jag körde omkring o hoppade på små gupp o kanter i pisten körde jag alltid backside 1 eller 3 om jag kom in från vänster och frontside om jag kom in från höger (kör goofy) för det är ju enklast.. men när jag testade att köra frontside på ett vänsterhopp kom jag mycket högre, clean'are spin och var helt rak i luften..

Som sagt, ut o prova så får ni se!

Okej aldrig provat de faktiskt blizzy men de låter gött som fan.. Ska försöka komma iväg till backen och prova de imorgon! :P Tack alla andra som svarat också, blir till att bygga upp ett rejält hopp i hemma backen och börja nöta allting!

Att "lära" folk att köra på tåskär vid frontsidespin är helt fel. Visst ser man folk som är skitduktiga och gör på detta viset. Jag själv gjorde så innan jag testade att skära av kicken riktigt. Mina spins blev sjukt mycket cleanare av att skära av kicken och jag fick mycket mer kontroll. Tåskärsspins vart ganska flaxiga och "kämpiga" att göra. Det snyggaste är att ligga på skär utan att sladda för mycket och låta spinnen gå av sig själv långsamt och smooth!

Håller inte med rydellen. Blir hoppet flaxigt har du inte lagt i tillräckligt med kraft! Hoppet är hur simpelt som hälst, jag sätter fs 540 från tåskär och vill påstå att det inte är så svårt, man bör bara våga pröva. Åk in på tåkanten, "släng iväg" kroppen medan du ennu är på tåkanten, tima "laddningen" så att du lämnar hoppet då din övrekropp är vriden som mäst, då du lämnar lippen följer nedre kroppen med rörelsen =D Stabilitet får man ju alltid med att bara ta en grab ;)
Om du vill hoppa en vanlig 360 från hälkanten ser jag inte vad problemet är, man kör en en setup-carv i god tid före hoppet så att man hinner carva åt andra hållet så att du inte spinnar snett ut från hoppet. Desto rakare du hoppar från lippen desto högre och längre kommer du.
Återstår prblemet efter det här kan jag bara säga att du är lite feg på hoppen och försöker stjäla för mycket spinn på lippen (ser töntigt och fult ut och ger en bra orsak att hoppa fs hopp från tåkanten ;) ).

Jag sätter också 540 på tåskär. Men efter för lång tid av ovetande har jag "lärt" mig att carva av kicken. Ger iaf mig mer kontroll. Men detta kan väl självklart vara olika från person till person. Mycket onödigt snack, men jag tycker det är myyyycket mer smooth och stilrent att glida av kicken och låta snurren sköta sig själv :D Lättare så.... ;D

Är inte riktigt med på vad Rydellen snackar om om att "carva av kicken" men som Scandinaven säger, "desto rakare du hoppar från lip'en desto högre o längre kommer du".. och det är just det som är grejen med fs tåskär: du är tvungen att komma in rakt! Kommer du in med vinkel åt fs så trillar du i och med att du kör på kanten som är "frammåt" och kommer du in med vinkel åt bs så kommer du ju behöva snurra mer än 360/540 grader i och med att du börjar i ett läge i motsats till hur du ska snurra..
Så gör nån speedcheck i god tid, kör absolut rakt mot kicken med lite tåskär, gör en ollie och pop'a upp från tårna på lip'en/kanten och när du precis har lämnat marken helt o hållet gör du din snurr och kommer högre och längre -> mer tid i luften -> mer tid att snurra på -> mer tid att kolla landingen -------> Bättre/clean'are hopp!

Ja ska kolla om jag inom snar närtid skulle få filmat en 360 eller 540 från tåcarv, och jag menar faktist tåcarve och inte bara från tåkanten. Jag älskar att carva åt "fel" håll när jag gör de. Men jag börjar min carve i god tid så att jag ändå lämnar lippen relativt rakt :D Jag e bara så otroligt dålig på att förklara saker :D

Okej säg till när du har filmat den då, för förstår inte riktigt hur du tänker.. men ska prova så fort som möjligt iaf då men :P

hahaha mycket snack i denna tråden. Pekpinnen går varm. Kör på det sätt du tycker känns bra. Sedan att vissa sätt blir en begränsning efter du når en viss nivå är en annan sak...Good luck!

Tillbaka
Topp