360

Rarry

Ny medlem
360
Jag undrar om nån har nåt bra tips hur man lättast lär sig att görs en 360. Skiljer det nåt i teknik mellan skidor och telemark?
//Rickard

360
Jaaa... du... det är liiite svårare att börja rotationen me telisar... och klocka landningen bra... men annars är det ingen skillnad!!!

1a gången jag testa telisar gjorde ja 360.... så... Testa d du! :) :)

//JOhan

360
Du ska börja med att träna lite 360:s hemma på barmark utan skidor så att du får in känslan.

Sen när du ger dig ut i backen så gäller det att VÅGA testa. Om du tvekar det minsta så kommer du att krascha.
Börja med ett lite mindre hopp innan du ger dig på att göra det i ett big jump. Du behöver inte ta så mycket fart men farten underlättar för då behöver du inte ta i som en galning för att komma runt. Det där känner du när du hoppar. Åk med lätt böjda ben och när du lämmnar hoppet så tryck ifrån med benen samtidigt som du vrider överkroppen åt det håll du vill snurra. Försök att sträva uppåt för att få en clean rotation.

Det viktigaste här är att du följer med med blicken under hela rotationen. Så fort du börjar kolla framåt så kommer rotationen att hävas = smärta.

När du sedan har kommit så långt i rotationen så att du ser landningen är det bara att hålla blicken frammåt så slutar du rotera och du kan landa en snygg 360 som impar ganska bra på "vanliga" skidåkare. Vill du impa på de inbitna får du nog slänga på ett varv till :) Då är det bara att ta mer fart och ta i lite mer i upphoppet (och inte glöma att fortsätta hålla blicken över axeln efter ett varv) så går det bra. Men börja inte med det innan du sätter cleana 360:s

Hoppas du lär dig! Jag VET att du kommer göra det. Det är inget svårt trick. Det gäller bara att våga!

//Micke

360
Jag brukar använda armen som rotations startare, jag roterar motsols och använder högern. Med hjälp av den kan du få en jävla rotation. Sträck ut armen snett bakåt sen gör du en cirkulär rörelse framåt innan du hoppar när du lämnat moder jord drar du in den mot kroppen. Testa på barmark med och utan för att känna skillnaden. Kikar du på jibb-rullar ser du att snubbarna där använder denna teknik...

En annan grej att komma ihåg är att inte börja rotera för tidigt vänta tills du är i balans. Du vill ju inte göra en ofrivillig flat-spin...

360
Hej du!

Jag är ingen guru på trick, men just när det gäller 360:n vill jag gärna som komplement till flera andra tipsare, som jag i och för sig håller med i mycket, öppna möjligheten för dig att lära dig 360:n tämligen riskfritt och gradvis. Steget känns ju som bekant ganska stort från att göra ett rakt hopp till att göra ett helt varv.

Here it goes:

Det gäller för telis, alpint, bräda, m.m.

Hitta en "limpa" eller annan liknande vall som går i fallinjen på pisten. Vill du snurra åt vänster så letar du reda på en på vänster sida av pisten och vise versa.

Åk sakta som attan upp på vallen. Meningen nu i början är att du skall stanna helt och hållet någonstans uppe på den (innan krönet).

Under tiden du närmar dig böjer du dig i fotleder, knän och höft, men behåller överkroppen tämligen upprätt. Du vrider dig också en aning i motsatt riktning mot det håll du tänkte rotera (du vrider dig neråt backen till). Strax innan du har tappat all fart trycker du ifrån med benen samt vrider kroppen åt det håll du skall rotera (uppåt backen). Skidorna som i detta skede fortfarande står kvar på backen håller då emot i skapandet av den vridrörelse du ger din kropp.

Försök tajma det så att du, när skidorna tappat all fart, lämnar snön och fortsätter rotationen i luften i den riktning du dragit igång den (uppåt backen).

Du landar sedan utan fart med skidspetsarna pekandes nedför vallen och åker tillbaks ner i pisten igen.

Lämpligt kan vara att börja åka vinkelrätt (rakt) uppför vallen och vrida sig ett halft varv (180) för att sedan åka rakt ner igen. Sedan kan man öka det till 270 grader (snett upp-snett ner). (Detta blir ungefär det som kallas alley-oop i halfpipen.)

Steget vidare därifrån är att åka upp på samma sneda sätt på en limpa i fallinjen. Men nu med lite högre fart, så att du kommer över kammen och landar någon meter eller två ner på andra sidan krönet. Du kan nu ta ut svängen på snö lite längre så att du åker lite uppåt backen när du är vid krönet. Den här gången skall du ha lite fart kvar när du trycker ifrån vid krönet.

Landningen sker till att börja med snett neråt backen (typ 270 grader rotation) på andra sidan krönet.

Sedan är det bara att öka rotationen till 360 grader över limpan och till sist överföra den till ett rakt hopp i falllinjen.

Jag föredrar ett ganska brant hopp (med jämn transition) och ganska låg fart, framför ett flackt hopp och högre fart. Men där är meningarna delade. Tänk dock på att det är höjden (och inte längden) i hoppet som bestämmer hur lång tid du har på dig att snurra. Om du hoppar ganska brant uppåt, men inte speciellt högt (typ max en meter) är det tycker jag en fördel om landningen är flack (och mjuk), då skidorna inte skenar iväg så mycket under fötterna i landningen då. (I början får de flesta en viss bakvikt orsakad av rädsla, som måste jobbas bort).

Vad gäller telis, så brukar jag några meter före uthopp växla till parallell stil (speciellt vid rotationshopp). För att sedan (åtminstone vid måttliga hopphöjder)landa i telisstil igen. Telislandninginen är mjukare så länge man orkar ta den (när det blir för tunga landningar får man nog återgå till parallell landning). När man kommer ur en snurr blir det oftast att man landar med samma ben främst som det håll man har snurrat åt (snurrar man vänster landar man med vänster ben främst). Detta då det då blir mindre massa man behöver få runt i snurren. Skall man fram med det andra benet (höger) främst så behöver man mer snurr eller tid.

Ursäkta att jag har så svårt att vara fåordig.

Lycka till,
Olof

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp