47-årig skåning söker ny bekantskap

Jag behöver nya pjäxor!!!

Efter alldeles för många år på mina Raichle Tf9 är det dax att skaffa nytt och jag behöver en del råd.
Var finns det en vettig bootfitter i södra Sverige? Helst i Helsingborg eller Malmö men Göteborg går också bra. Jag har funderat en del på Fischers vaccum pjäxor och har fått höra både ris och ros. Skulle annars gärna ha en tredelad pjäxa igen och då är det väl Fulltilt eller Dalbello som gäller?

Jag åker skidor 15-20 dagar per år mest i pisten men helst utanför. Åkte mer skidor förr och det finns spår av god skidteknik kvar:-) . Jag har breda fötter (113 mm) och storlek 43 i skor har också ganska höga vrister.

Att gå in i en vanlig sportbutik och få hjälp med pjäxor omöjligt iallafall i skåne. Alpingaraget har en fillial i Helsingborg men jag vet inte om de är så bra på pjäxor och det är framförallt en kunnig person jag letar efter.
Hoppas på hjälp!

Jag kan säga att passformen på de 2 vaccum pjäxor jag gjort är helt grym. Jag hade första årets Ranger men de gick sönder i infästningen mellan under och överdel. Fick ett par nya på garantin och de passar i princip lika bra som de första. Man hör om vissa som inte får till passformen. personligen tror inte jag det handlar om att pjäxan är dålig utan att personen som gör utformningen inte är duktig. Om du går för vaccumserien, se till att trycka dom mellan 300 och 320 psi.

Klarar du dig utan vacuum så är det ju bra då de slits avsevärt mycket snabbare än en vanlig pjäxa.

Kan rekommendera dalbello panterra, se bara till att hålla koll på innerskon, lite kvalitetsproblem från intuition verkar det som.

Eller så köp på orten du ska åka i, så har du möjliget till den eventuella servicen som kan behövas direkt. Visst kan många trycka pjäxor om så behövs mot en liten slant men skulle de inte alls passa har man ju då möjlighet att byta omgående och inte om en vecka. Ännu bättre om du åker till samma skidort varje år.

Har du breda fötter vill jag minnas att man ska ha en storlek som slutar på .5, alltså t.ex 37.5 och inte 37,.0.

Vart åker du?

Scubamike sa:
Eller så köp på orten du ska åka i, så har du möjliget till den eventuella servicen som kan behövas direkt. Visst kan många trycka pjäxor om så behövs mot en liten slant men skulle de inte alls passa har man ju då möjlighet att byta omgående och inte om en vecka. Ännu bättre om du åker till samma skidort varje år.

Har du breda fötter vill jag minnas att man ska ha en storlek som slutar på .5, alltså t.ex 37.5 och inte 37,.0.

Vart åker du?
De flesta skal görs enbart i halvstorlekar och då i ,5 27,5,28,5 etc. Det som skiljer en 27,0 från en 27,5 är då oftast bara innerskon som är i storlek 27,0 respektive 27,5. Detta innebär att det i stort sett är meningslöst att köpa en sko i 27,0 eller 28,0 eftersom innerskon i alla fall kommer att töja ut sig till en 27,5 eller 28,5 efter några dagar åkning ... Många butiker tar därför bara in halvstorlekar!

/MM

Faktum är att innerskon också brukar vara i samma storlek, det som skiljer är oftast tjockleken på den medföljande sulan... Som man i 95% av alla försäljningar byter mot en formgjuten dito.

Vill också slå ett slag för Snö&Sjö! Har köpt mycket utrustning där, bl.a. ett par pjäxor denna vinter. Fantastisk service och stabil bootfitting.

bootfitta sa:
Kan rekommendera dalbello panterra, se bara till att hålla koll på innerskon, lite kvalitetsproblem från intuition verkar det som.
Nu blev jag nyfiken, vad är det för kvalitetsproblem som du har sprungit på? :)

Kan varmt rekommendera Alpingaraget i Helsingborg, de har hjälpt mig med att förbättra passformen på två olika par pjäxor (atomic hawx och tecnica cochise) och jag är jävligt nöjd med resultatet. Trevlig butik med bra service och bra utbud.

bootfitta sa:
naje sa:
bootfitta sa:
Rent allmänna. De håller inget vidare.
Jag vill inte vara jobbig men kan du inte utveckla ditt påstående? Vad är det med just panterras intuition innersko som inte håller i jämförelse med någon annan intuition innersko?

Senast redigerad av en moderator:
naje sa:
bootfitta sa:
naje sa:
Rent allmänna. De håller inget vidare.
Jag vill inte vara jobbig men kan du inte utveckla ditt påstående? Vad är det med just panterras intuition innersko som inte håller i jämförelse med någon annan intuition innersko?
Inte bara panterran som går sönder. Sömmen under tån slits onaturligt.

Tillbaka
Topp