50-årsmånad i alperna

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Nästa år fyller jag 50 och tänkte fira det med en månad i alperna (missad ju att säsonga när jag var ung...). 3 veckor/helger själv eller snarare med olika kompisgäng och 1 vecka med familjen.
Vad ska jag tänka på?
Kommer jag tröttna efter 10 dagar? Är det någon som gjort något liknande?

Vilken tid är det bäst i alperna, har nog bara varit där runt v9 tidigare. Enda veckan jag vet att jag måste vara nere är v.9 då familjen kommer ner, men det går ju att både börja och sluta med den veckan.
Vart ska man åka, Italien eller Österrike väljer mellan. Kommer vilja åka lättillgänglig offpist och kidsen vill ju åka park såklart. Har testat t.ex. Lech vilket var nice, Hochgurgle för två år sedan, också fint. Scladming var jag i för kanske 4 år sedan osv, Champuluc har jag åkt i också, men finns det något ställe ni tycker att det där får man inte missa. Eller ska man mer tänka åk till X, då har man nära till många områden om man har bil.
Okonkret fråga, men jag måste ha lite input för att börja leta och planera.

PisteCarver

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Med en månad tillgodo hade jag valt att tillbringa ca en vecka på varje ställe, och då på orter som ligger inom nära räckhåll till andra liftsystem så att man kan variera från dag till dag, och sedan byta miljö/område helt veckan därpå.
Jag hade valt feb eller mars, tänk på att om du väljer mars så välj områden i Alperna som ligger på hög höjd, våren kommer tyvärr tidigare och tidigare till Alperna.
Prova att använda Bergfex kartfunktion där alla skidsystem/liftar är inritade och bara svep runt för att hitta lämpligt stora och många skidsystem.
Lycka till med ditt val!

pd

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Helt rätt! "Säsonga" som vuxen är grymt. Vi gjorde en månad i Selva längst upp i Val Gardena för två år sedan och det gör vi gärna om.

Stanna på samma ställe eller byta ort varje vecka beror på hur man är som person och hur stort området är. För egen del uppskattade jag att vara på samma ställe och för en gång skull hinna lära mig området riktigt ordentligt, inkl. diverse genvägar, och att kunna sätta undan dagar för att utforska sånt som inte hamnar på listan när man bara har en vecka. Men då hade vi också 500+ km pist i närområdet. Också lite roligt att bli igenkänd av locals.

De flesta länder har sportlov v.6 - 10 typ så jag skulle nog satsa på att börja v.8 eller 9 och sedan stanna kvar. Nu vet jag inte vilken nivå du och resten av familjen åker på men kommer de exempelvis ner din sista vecka så kommer du att vara betydligt mera varm i kläderna än dem och kanske bli lite frustrerad av det. Eller så ger det dig äntligen en chans att hänga på tonåringarna.

Kan vara värt att satsa på bättre boende när du skall bo där lite längre. Tänk på att kolla hur värden tar betalt för en del ändrar hyran beroende på hur många som bor där - upptäckte vi när kompisen kom på besök.

Joj2

Medlem
50-årsmånad i alperna
Vilken dröm!
Med tanke på att du redan prickat av några av Österrikes pärlor är det kanske dags för ett nytt land? Schweiz är ju lite dyrt men i Frankrike söder om Geneve ligger ju en uppsjö fina orter och skidsystem av olika karaktär och höjd.
Exempelvis Grand Massif, La Clusaz, Avoriaz och så klart Chamonix. Lite längre bort Les Arcs/La Plagne och Tre Dalarna. Aosta i Italien når man enkelt via tunneln och håller man västerut i stället finns Turinalperna med Via Lattea samt franska destinationer som La Grave, Serre Chevalier, Deux alpes m fl. Finns ju hur mycket variation som helst inom räckhåll!

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Alltså, det är väl bara i det här forumet man får så mycket bra återkoppling och snabba svar. Frankrike, jag kanske det, är väl bara språket som hindrar mig 😀.
Tack för tipsen kring tid, och hejjaropen!

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Nu har jag börjat leta boenden, men är det någon som har bra tips. AirBnB känns ju som helt fel söktjänst. Det billigaste jag hittat i t.ex. Lech är en lägenhet för 113 000, sen ligger det ju på upp till 4 000 000 för en månad. Börjar kännas som budgeten inte riktigt räcker till :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Jag hade kollat respektive orts turistbyrå. Om de inte själva hjälper folk att hyra ut sina lägenheter har de säkert en lista på agenturer som gör det.
Sen är väl Lech inte direkt känt som billigt ställe heller, ingen järnkoll iofs.

PisteCarver

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Jag hade kollat respektive orts turistbyrå. Om de inte själva hjälper folk att hyra ut sina lägenheter har de säkert en lista på agenturer som gör det.
Sen är väl Lech inte direkt känt som billigt ställe heller, ingen järnkoll iofs.
Lech är den mest exklusiva av alla skidorter i Österrike.
Ett tillhåll för kungligheter och kändisar.

fredw

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Ja Lech är dyrt. Såg Myley Cyrus där en gång. Eller hur hon stavas. Fast en del enklare och t o m prisvärda boenden, som kungligheterna ratar, kan man ibland hitta på såna ställen.
Om du vill åka i Lech igen så kan du ju leta boende i Warth/Schröcken, fint eget system med god liftförbindelse till Lech och övriga Ski Arlberg.
Tror också på lokala turistbyråer samt i viss mån Booking.com och liknande. Jag brukar använda Bookings kartsökfunktion för att få en uppfattning om prisläge och lokalisation av boenden. Sedan brukar det finnas fler boenden på samma plats som inte är listade på Booking.com

Om du inte har varit i Italien så mycket så ger Dolomiti Superski typ 450 liftar i 12 olika liftsystem på samma liftkort, spridda över en mängd olika fina dalar och orter. Sedan finns det ju hur många liftsystem som helst överallt som är värda en dag eller två. Fundera på om du helst vill "åka runt och utforska" eller hellre "stanna och lära känna". Lyckans ost! :)

PisteCarver

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Ja Lech är dyrt. Såg Myley Cyrus där en gång. Eller hur hon stavas. Fast en del enklare och t o m prisvärda boenden, som kungligheterna ratar, kan man ibland hitta på såna ställen.
Om du vill åka i Lech igen så kan du ju leta boende i Warth/Schröcken, fint eget system med god liftförbindelse till Lech och övriga Ski Arlberg.
Tror också på lokala turistbyråer samt i viss mån Booking.com och liknande. Jag brukar använda Bookings kartsökfunktion för att få en uppfattning om prisläge och lokalisation av boenden. Sedan brukar det finnas fler boenden på samma plats som inte är listade på Booking.com

Om du inte har varit i Italien så mycket så ger Dolomiti Superski typ 450 liftar i 12 olika liftsystem på samma liftkort, spridda över en mängd olika fina dalar och orter. Sedan finns det ju hur många liftsystem som helst överallt som är värda en dag eller två. Fundera på om du helst vill "åka runt och utforska" eller hellre "stanna och lära känna". Lyckans ost! :)
För en hel månad hade jag också valt Dolomiti Superski före Arlberg. Mycket större utbud och bättre utflyktsmöjligheter till andra saker än skidåkning.

50-årsmånad i alperna
Jag hade nog satsat på Champoluc eller Alagna. Bra system, otroligt mycket liftnära offpist. Mat, vin och båda byarna innebär mindre fest än resten av alperna, även om det är tillgängligt om man verkligen vill! Ta inte Gressoney bara, där kommer du ruttna om du bor i en månad. Byarna är också relativt nära Verbier, och Cervinia där du får gratis liftkort ett par dagar på säsongskortet.

sajo

Medlem
50-årsmånad i alperna
Härligt!
Jag har planerat ett liknande upplägg men först 2023. Fortsätt gärna att rapportera här!
Jag funderar eventuellt på att dra ner i Husbil. Då kan man kanske hålla ner konstnaden lite och besöka olika orter beroende på snöförhållanden.
Lycka till och ha det kul!

chrillelille

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Tjena @Nordman! Helt rätt plan - hur har det gått med planeringen? Jag och familjen (fru och två barn 4+1 år nästa säsong) kommer spendera våren i alperna och ta till vara på föräldraledigheten. Vi har precis bokat en lägenhet för två månader i Verbier.

Kolla forumet Verbier Community på facebook, där hittade vi vår lägenhet. Lyckas du boka privat så får du ner priset väsentligt. Det kan även vara relevant att kolla Le Chable (i dalen) som nu kommer få ännu bättre kommunikation då gondolen går 06:30-23:30 varje dag. Också hört att det kan komma fler objekt på marknaden nu eller i höst, men vi ville låsa detta.

Vi körde två månader i Chamonix för två år sedan och jag tycker att det är ett bra upplägg då, som @pd utrycker det, så lär man sig området. Bästa tiden under vår resa var i slutet då vi hade de smultronställen som passade vår åkning bäst.

Verbier är lite dyrare, men inte brutalt mycket mer än de franska orterna. Vi satsade på Verbier då det är vår favoritort alla kategorier. Åkningen är bäst, det är snösäkert, byn ligger i söderläge så "grytan" får en massa sol, det är ett STORT system med bra pister, lättåtkomlig offpist, bra skog i Bruson etc.

Kan vara värt att komma februari framåt då de i år i alla fall haft ett halvsäsongskort, vilket gör den posten lite mindre.

Lycka till!

Hawk100

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Ja Verbier är riktigt bra. Synd bara att det är så sjukt dyrt att äta ute!!! Oavsett om man är på berget eller i byn..... Men en riktigt bra by att säsonga i.
Ska man knuffa barnvagn blir man dessutom stark eftersom det i princip inte finns en plan kvadratmeter i hela byn.....
Allt lutar uppför!!! 🤣🤣

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Tjena @Nordman! Helt rätt plan - hur har det gått med planeringen? Jag och familjen (fru och två barn 4+1 år nästa säsong) kommer spendera våren i alperna och ta till vara på föräldraledigheten. Vi har precis bokat en lägenhet för två månader i Verbier.

Kolla forumet Verbier Community på facebook, där hittade vi vår lägenhet. Lyckas du boka privat så får du ner priset väsentligt. Det kan även vara relevant att kolla Le Chable (i dalen) som nu kommer få ännu bättre kommunikation då gondolen går 06:30-23:30 varje dag. Också hört att det kan komma fler objekt på marknaden nu eller i höst, men vi ville låsa detta.

Vi körde två månader i Chamonix för två år sedan och jag tycker att det är ett bra upplägg då, som @pd utrycker det, så lär man sig området. Bästa tiden under vår resa var i slutet då vi hade de smultronställen som passade vår åkning bäst.

Verbier är lite dyrare, men inte brutalt mycket mer än de franska orterna. Vi satsade på Verbier då det är vår favoritort alla kategorier. Åkningen är bäst, det är snösäkert, byn ligger i söderläge så "grytan" får en massa sol, det är ett STORT system med bra pister, lättåtkomlig offpist, bra skog i Bruson etc.

Kan vara värt att komma februari framåt då de i år i alla fall haft ett halvsäsongskort, vilket gör den posten lite mindre.

Lycka till!
Tack så mycket för din input och dina tips. Grym tajming med föräldraledigheten.

Jag har ju också hört att det är riktigt bra i Verbier, men hade slagit det ur hågen pga prisläget, men det kanske inte är så farligt då.

Vore ju bra om det fanns lik andra FB-gruppet för andra ställen. Får börja kika efter det.

chrillelille

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Tack så mycket för din input och dina tips. Grym tajming med föräldraledigheten.

Jag har ju också hört att det är riktigt bra i Verbier, men hade slagit det ur hågen pga prisläget, men det kanske inte är så farligt då.

Vore ju bra om det fanns lik andra FB-gruppet för andra ställen. Får börja kika efter det.
Jag tänker lite att den dyraste komponenten är ens tid och ser detta som en once in a lifetime opportunity (förutom att vi gjorde det för två år sedan då 😊). Så då sparar jag hellre lite extra inför och ser till att få detatt funka ekonomiskt för att göra den tiden så maximal som möjligt.

Med det sagt så finns det ju många olika bra skidorter!

chrillelille

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Ja Verbier är riktigt bra. Synd bara att det är så sjukt dyrt att äta ute!!! Oavsett om man är på berget eller i byn..... Men en riktigt bra by att säsonga i.
Ska man knuffa barnvagn blir man dessutom stark eftersom det i princip inte finns en plan kvadratmeter i hela byn.....
Allt lutar uppför!!! 🤣🤣
Double win då halva tiden blir väl att rulla vagn 😊 blir väl pendla triangeln mellan place central, le rouge och pub Mont fort på barnvagnsdagarna

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Jag letar fortfarande boenden, vilket inte var det lättaste... Inser att man får sikta in sig på ett ställe/ort och söka mer noga där. Så vad skulle nu välja, Ischgl eller Saalbach för en månads vistelse?

PisteCarver

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Jag letar fortfarande boenden, vilket inte var det lättaste... Inser att man får sikta in sig på ett ställe/ort och söka mer noga där. Så vad skulle nu välja, Ischgl eller Saalbach för en månads vistelse?
Saalbach?!!! 😲 :rolleyes: ooh noo!
Sorry, för det.... alla deltagare i "gissa-bilden-tråden" förstår vad jag menar.;)

Ischgl är mycket fint men en av de absolut dyraste orterna i Österrike (om det är viktigt för dig med en rimlig budget).
Som exempel kan man säga att det kostar ungefär samma att bo på frukostpension i Ischgl som att bo på 3* hotell med halvpension i Zillertal. Och Zillertal har som helhet också mer skidåkning att erbjuda.

Jag förslår Mayrhofen, en mycket trevlig och vacker by som behållit hela sin charm när ställen som Sölden och Ischgl har blivit mer "modern up-market" (Mayrhofen är nästan en liten stad). Den är heller inte kuperad och jobbig att promenera runt i.(y)
Från centrala Mayrhofen kommer du med Penkenbahn direkt upp i ett område med 140 km pist (Mayrhofen-Hippach-Finkenberg-Lanersbach). I Zillertal finns sedan ytterligare tre stora fina skidområden (Zillertal Arena = bäst!, Hochzillertal och Hintertux).

Hawk100

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Ja Zillertal har mycket bra åkning. Bussar och tåg går mellan skidsystemet och (åtminstone tidigare) ingår i liftkortet så man behöver inte ha bil. Håller med om att Mayerhofen är fin by. Flera av de andra byarna i dalen är rätt trista att bo i.

fredw

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Avseende Ischgl... Man kan iofs bo billigare och trevligare i Kappl eller Galtür med täta snabba skidbussar och två fina "bonus"-liftsystem (allt ingår i liftkortet) som ger betydligt mer än vad som syns på pistkartorna. Särskilt Galtür verkar vara en liten solig, trevlig och barnvänlig by med begränsad trafik och utan höjdskillnader.

En nackdel med Ischgl (förutom priser etc) är att hela systemet ska nås från nästan samma "lifttorg" vilket är en nackdel både på morgon och eftermiddag. Kapacitet finns numera men där är ganska livligt. Gillar mer skidberg som kan nås från flera olika håll samtidigt.

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Saalbach?!!! 😲 :rolleyes: ooh noo!
Sorry, för det.... alla deltagare i "gissa-bilden-tråden" förstår vad jag menar.;)

Ischgl är mycket fint men en av de absolut dyraste orterna i Österrike (om det är viktigt för dig med en rimlig budget).
Som exempel kan man säga att det kostar ungefär samma att bo på frukostpension i Ischgl som att bo på 3* hotell med halvpension i Zillertal. Och Zillertal har som helhet också mer skidåkning att erbjuda.

Jag förslår Mayrhofen, en mycket trevlig och vacker by som behållit hela sin charm när ställen som Sölden och Ischgl har blivit mer "modern up-market" (Mayrhofen är nästan en liten stad). Den är heller inte kuperad och jobbig att promenera runt i.(y)
Från centrala Mayrhofen kommer du med Penkenbahn direkt upp i ett område med 140 km pist (Mayrhofen-Hippach-Finkenberg-Lanersbach). I Zillertal finns sedan ytterligare tre stora fina skidområden (Zillertal Arena = bäst!, Hochzillertal och Hintertux).
Tack för din input. Jag blir ju väldigt nyfiken på vad du menar med att Saalbach inte är ett bra alternativ? Anledningen till att det dök upp på min radar var att några bekanta har varit där och de pratade sig väldigt varma om stället. Vad är det du/ni tycker är dåligt med det?

PisteCarver

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Tack för din input. Jag blir ju väldigt nyfiken på vad du menar med att Saalbach inte är ett bra alternativ? Anledningen till att det dök upp på min radar var att några bekanta har varit där och de pratade sig väldigt varma om stället. Vad är det du/ni tycker är dåligt med det?
Skidåkningen är på låg höjd och mycket av den ligger i söderläge, redan i jan/feb blir det lätt dåliga snöförhållanden vid solsken. Och sedan finns det ingen högalpin terräng där, vilket gör orten ”ospännande”.
Jag skulle inte välja att åka dit även om det var gratis. Det gäller naturligtvis inte bara ”stackars Saalbach”, utan det finns fler sådana orter: Hopfgarten, Sankt Johann osv.

kebacken

Medlem
50-årsmånad i alperna
Aostadalen i Italien två veckor och Alagna/Champoluc två veckor?

Kort förflyttning.

Fördelar:
Världsklass skidåkning
Mindre folk i mindre system (la thuile f.ex.)
Billigt i Italien

fredw

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Jag får instämma. Det beror på vad man jämför med och i ditt fall gäller det ju att jämföra med dina andra alternativ i alperna.
Jag har svårt att se att det finns något i Saalbach (inkl. "trevlig by med familjevänligt skidsystem" etc) som inte går att få bättre ur alla sätt på ett stort antal andra orter i alperna. Att vi svenskar överhuvudtaget känner till Saalbach beror antagligen mest på att resor dit under årtionden gett goda stabila vinstmarginaler för svenska researrangörer, och att många svenskar därmed känner sig hemma där.
Alperna är en fantastisk region på denna jord, med en stor mängd för oss okända pärlor, och du är bara att gratulera! :giggle:

localhost

Medlem
50-årsmånad i alperna
Jag kommer att sikta på 6v i norra Italien i början av 2022, varav 4 i Aosta-dalen. Också 50-årskris :) Kör egen bil ner, och kommer inte bo på en skidort utan på rimligt avstånd från några olika istället och försöka vara flexibel.

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Jag kommer att sikta på 6v i norra Italien i början av 2022, varav 4 i Aosta-dalen. Också 50-årskris :) Kör egen bil ner, och kommer inte bo på en skidort utan på rimligt avstånd från några olika istället och försöka vara flexibel.
Ah, kul. Ja det är ju också ett alternativ, att inte bo på en skidort. Jag tänker att man kanske vi ha lite besök och då känns det roligare att bo i en skidort, kanske... Jag har också kikat lite på Champoluc och Alagna. Jag var där för länge sedan, så jag kommer inte ihåg alls, men det låter ju riktigt bra.

KaitsuH

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Om du är intresserad av Arlberg: St. Anton, Lech, Zurs, Stuben, då leta efter boende i Klösterle. Mycket mycket billigare, och också smidigare. Från Klösterle kör fria skid bussar till Stuben, bara 10 minuter, och därifrån kan du åka skidor till Anton och Lech-Zurs med skid liftar.

Senast ändrad:

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Om du är intresserad av Arlberg: St. Anton, Lech, Zurs, Stuben, då leta efter boende i Klösterle. Mycket mycket billigare, och också smidigare. Från Klösterle kör fria skid bussar till Stuben, bara 10 minuter, och därifrån kan du åka skidor till Anton och Lech-Zurs med skid liftar.
Strålande, tack för tipset. Jag ska kolla vidare på det.

Tälja

Medlem
50-årsmånad i alperna
Nästa år fyller jag 50 och tänkte fira det med en månad i alperna (missad ju att säsonga när jag var ung...). 3 veckor/helger själv eller snarare med olika kompisgäng och 1 vecka med familjen.
Vad ska jag tänka på?
Kommer jag tröttna efter 10 dagar? Är det någon som gjort något liknande?

Vilken tid är det bäst i alperna, har nog bara varit där runt v9 tidigare. Enda veckan jag vet att jag måste vara nere är v.9 då familjen kommer ner, men det går ju att både börja och sluta med den veckan.
Vart ska man åka, Italien eller Österrike väljer mellan. Kommer vilja åka lättillgänglig offpist och kidsen vill ju åka park såklart. Har testat t.ex. Lech vilket var nice, Hochgurgle för två år sedan, också fint. Scladming var jag i för kanske 4 år sedan osv, Champuluc har jag åkt i också, men finns det något ställe ni tycker att det där får man inte missa. Eller ska man mer tänka åk till X, då har man nära till många områden om man har bil.
Okonkret fråga, men jag måste ha lite input för att börja leta och planera.
Hej
Lysande ide! Lite tips från en ”livslång” säsongare jag bor i Mayrhofen i Zillertal sedan 5 år,
vi har 7 system i dalen med Hintertux glaciären längst upp där man kan åka året om( om man vill).Största systemet är Zell am Ziller-Gerlos-Königsleiten.Du kan åka i alla system på samma liftkort,vill du inte ta bilen (vi gör aldrig det)hoppar man på det lilla tåget som går genom dalen och stannar på alla platser ingår i liftkortet.Vill du sen ha riktigt enorma möjligheter att åka överallt i Tirolen ska du köpa Snowcard Tirol då har du 92 skidorter att välja på i hela Tirol!
Vi har alltid det.System som ex Wilde Kaiser ligger en timme bort Kitzbuhl likaså mm mm.Boende i Mayrhofen till rimliga pengar finns.Jag jobbar själv som skidlärare och det kommer ned ett par kolegor från Sverige varje år och jobbar ett par månader,
dom brukar hyra en ferievåning.
Vi har två kabinbanor i byn och uppe på Penken finns en jätteanläggning för ”parkråttor”.Ja har du frågor så hör av dej men vart du än ska så vänta inte för länge det börjar redan bli fullbokat på många platser skidabstinensen märks av!!!
Lycka till!⛷⛷⛷⛷
Skidhälsningar Åke

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Hej
Lysande ide! Lite tips från en ”livslång” säsongare jag bor i Mayrhofen i Zillertal sedan 5 år,
vi har 7 system i dalen med Hintertux glaciären längst upp där man kan åka året om( om man vill).Största systemet är Zell am Ziller-Gerlos-Königsleiten.Du kan åka i alla system på samma liftkort,vill du inte ta bilen (vi gör aldrig det)hoppar man på det lilla tåget som går genom dalen och stannar på alla platser ingår i liftkortet.Vill du sen ha riktigt enorma möjligheter att åka överallt i Tirolen ska du köpa Snowcard Tirol då har du 92 skidorter att välja på i hela Tirol!
Vi har alltid det.System som ex Wilde Kaiser ligger en timme bort Kitzbuhl likaså mm mm.Boende i Mayrhofen till rimliga pengar finns.Jag jobbar själv som skidlärare och det kommer ned ett par kolegor från Sverige varje år och jobbar ett par månader,
dom brukar hyra en ferievåning.
Vi har två kabinbanor i byn och uppe på Penken finns en jätteanläggning för ”parkråttor”.Ja har du frågor så hör av dej men vart du än ska så vänta inte för länge det börjar redan bli fullbokat på många platser skidabstinensen märks av!!!
Lycka till!⛷⛷⛷⛷
Skidhälsningar Åke
Tack för bra input! Jag kontaktar dig:)

ollemalmo

Ny medlem
50-årsmånad i alperna
Skulle faktiskt varmt rekommendera Saalbach, speciellt om du har familj med dig en del av tiden. Enormt område med fantastiska offpist möjligheter trots den låga höjden. Spenderat ett gäng säsonger i alperna bla i St Anton och Chamonix men håller fan Saalbach högt ändå trots att skrytfaktorn är låg för området. Systemet är fullt med grymma åk överallt med rejält med fallhöjd som du inte behöver slåss med 2000 andra "bummare" för innan det är sönderåkt om du vet vart du ska leta, samt enorma ytor med liftnära offpist. Gjort 2 säsonger i Saalbach och ett gäng semesterveckor men känner att jag bara skrapat på ytan av det som området har att erbjuda, speciellt om man gillar att tura. Är du inte ute efter extrema högalpina äventyr och glaciärer samt möjligheten att glida runt med isyxor och rep på stan utan att se ut som en idiot, så kan Saalbach och områdena omkring lätt underhålla dig i en månad. Släng iväg ett pm om du har några frågor, kan inte hjälpa med boende och dylikt tyvärr men tips om åk och området i sig bjuder jag gärna på.

chrillelille

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
@Nordman hur gick det? Blir det nån säsong? Vi drar (förhoppningsvis) neråt om två veckor för två månader i Verbier. Just nu när folk insjuknar till höger och vänster är man ju lite orolig för det där PCR-testet, men vi hoppas att vi klarar oss.

Någon annan som kommit iväg?

Nordman

Medlem
50-årsmånad i alperna
Yes, en förkortad variant iaf.
v9 Alpe d'heuz med familjen, hem och jobba v10
Sen ned till Sölden från fredag v.10 tom v.12.
Sen är planen att avsluta v.13 någon annanstans.

Nice med Verbier, såg att Schweiz är lite kinka med testerna ja. Vi kommer också landa i Schweiz, men Langley, som vi åker med v.9, har samarbete med ExpressCare som man kan göra test på Arlanda med.

chrillelille

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Ja, vi bilar ner med ett färskt PCR test i ryggen. Har 72 timmar på oss att ta oss in i landet så borde vara görbart.

Dock med barn i bilen vet man ju aldrig 🙃

sajo

Medlem
50-årsmånad i alperna
HEJ! Jag väcker liv i den här tråden igen!
Nu är det min tur att fylla 50. En månad i LaGrave planerad. Jag har bokat ett litet rum och håller nu på att planera hur jag åker ner. En huvudfråga just nu är om jag kan klar mig utan bil eller om jag skall köra ner. Det lutar åt att jag vill ha bilen med mig. Jag tänker att det kan vara bra att kunna åka även i andra system än i LaGrave. Jag tänker att man blir ganska trött på den gamla liften efter någon veckal. :) Hoppas på mycket snö och lite Covid!

chrillelille

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Aldrig varit i La Grave, men min erfarenhet är att det skiljer sig väldigt mycket kring hur du vill spendera din månad och som du säger om du vill utforska andra system. När vi var i Chamonix så var vi helt bilberoende, både för chamonix egna system men även kringliggande. Nu när vi var i Verbier i två månader så tog vi inte ut bilen en enda dag och det var helt onödigt att ha den med, då Verbiers system räckte gott för oss att utforska i två månader.

Men, vill du åka runt utanför la grave så ta bilen, vill du fokusera på att verkligen lära dig la grave flyg ner. Största behållningen med att vara länge på en ort var enligt mig att verkligen utforska systemet med Fatmap, så var lite självkritisk gällande hur mycket du tror att du åker runt.

Lycka till :)

Senaste inläggen

Topp