50-årsmånad i alperna

Pillard

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
Aldrig varit i La Grave, men min erfarenhet är att det skiljer sig väldigt mycket kring hur du vill spendera din månad och som du säger om du vill utforska andra system. När vi var i Chamonix så var vi helt bilberoende, både för chamonix egna system men även kringliggande. Nu när vi var i Verbier i två månader så tog vi inte ut bilen en enda dag och det var helt onödigt att ha den med, då Verbiers system räckte gott för oss att utforska i två månader.

Men, vill du åka runt utanför la grave så ta bilen, vill du fokusera på att verkligen lära dig la grave flyg ner. Största behållningen med att vara länge på en ort var enligt mig att verkligen utforska systemet med Fatmap, så var lite självkritisk gällande hur mycket du tror att du åker runt.

Lycka till :)
Skulle nog inte använda "systemet" som beskrivning på La Grave :) Det är en lång lift och en jäkla massa puckelpist. Det finns också massa fantastisk åkning men jag skulle inte våga mig på den bara genom Fatmap.

Som svar på ursprungliga frågan, ja du vill ha bil. Inom rimligt bilavstånd har du ju Alpe d'Huez, Les 2 Alpes, Serre Chevalier samt Montgenevre och du kommer att tröttna på La Grave. Dessutom kommer det vara kass väder ibland och då är ju La Grave ganska meningslöst.

Hawk100

Aktiv medlem
50-årsmånad i alperna
I området är det ju sk mikroklimat vilket ibland innebär att det knappast snöar i LG men kan dumpa i Serre. Bra med bil då, även om det så vitt jag förstår kan vara svårt ibland att köra över passet.
Jag vill passa på att tipsa om Puy Saint/-Vincent om du tar med dig bilen. En timmas körning från LG och en helt fantastisk ”baksida” som man når efter ca 15 min hike med skidorna på axlarna. Väl värt ett besök om det snöat i det området….

Senast ändrad:

sajo

Medlem
50-årsmånad i alperna
Wow, tack för bra tips. Det lutar alltså åt att ta med bilen. Jag håller också på att uppdatera mitt "smygalpinist-kitt". Det har hängt med länge på toppturer, glaciärpassager, och scrabling turer på vintern. Har någon av er erfarenhet av Petzl RAD system? Det känns som ett sådant kitt skulle kunna kapa vikten på ryggsäcken rejält.

Snödjup

Topp