Rossignol S3 BC

Dagottoson

Ny medlem
Rossignol S3 BC
Hej! som många andra så står jag inför mitt första skidköp iår. Hittade i en annan tråd en som skrev om rossignol S3 BC och blev intresserad.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/rossignol/s3-bc-by-koopman.html

Söker efter en allround skida som fungerar till det mesta då jag kör 60% offpist, 30%park och 10%pist. Väger ca 71 kg och är 187cm lång. Hittade skidan för ca 400 euro på Sportconrad inklusive marker griffon och frakt vilket jag tyckte verkade vara ett schysst pris. Någon som har något att säga/erfarenheter av skidan?

Har ni någon annan skida som ni rekommenderar?

Är marker griffon en bra bindning för mig?
Var ska jag montera bindningarna för puder och park? hörde något om 2cm bakom corecenter?

och ja, jag har sökt och sökt utan något resultat.

/Dag

Senast ändrad:
Rossignol S3 BC
Nu ska du inte ta mina ord som fakta, utan en väldigt begränsad och subjektiv upplevelse kring dessa...

Har åkt ett par dagar på mina (186 cm, väger 68 kg och jag är 178 cm lång), men bara i en lokal, liten backe. Hård packad pist, isfläckar, uppåkt "off-pist" (och då menar jag knappt ankeldjupt), och sönderåkt pist.

Litar du på stålkanterna, så biter de sig igenom allt det. Tack vare nosen med "early rise", eller tip-rocker om du hellre vill, så har jag inga problem med att det känns som om nosen ska ens fundera på att fastna i något vilket underlättar för mig.

Och de funkar i stora, svepande svängar, men är inga problem att få runt i kortsvängar heller.. och de känns definitivt inte långa eller klumpiga i den längden jag har.

Jag ångrar inte mitt köp i alla fall, och ser fram emot att få prova dem ordentligt snart! :)

Edit: köpte mina på Skistore.se, 5kkr inklusive Ross Freeride 110 XL och frakt.

Senast ändrad:
Rossignol S3 BC
Ser iaf intressanta ut, en miniversion av s7. Tydligen aningens mjukare också.
Gällande bindning så hade jag helt klart valt 07/08 jester framför en ny griffon, men känner du att en 12-din bindning räcker så är det ett bra val.

Rossignol S3 BC
Låter bra! Dock så kvarstår et problem, var jag ska montera bindningarna. Då jag åker ca 50%offpist och 50% pist och park så verkar +2cm (från standard) vara en bra ide. Någon som har några synpunkter eller andra ideer?

Rossignol S3 BC
Köp dem! Jag har kört på mina S3 nu i 5 veckor i Whistler, kan varmt rekommendera dem! Första gången jag kört med rocker och reversed sidecut, det är fantastiskt i pudret! Samtidigt är dem stabila och sköna i pisten och inte för tunga och klumpiga i parken! Grymma all-mountain-skidor!

Jag kör på 177cm och Rossi Freeride 120 XL standardmonterade. Funkar kalas!

Rossignol S3 BC
Jag löste monteringsproblemet med nya marker griffon schitzo... kan nu stå både mitt-mitt och upp till 6cm bakom mitt-mitt... kostar i och för sig 50 euro mer men jag tycker lätt det var värt det... Hur som är jag supernöjd med skidan!

Rossignol S3 BC
Heimer_V sa:
Köp dem! Jag har kört på mina S3 nu i 5 veckor i Whistler, kan varmt rekommendera dem! Första gången jag kört med rocker och reversed sidecut, det är fantastiskt i pudret! Samtidigt är dem stabila och sköna i pisten och inte för tunga och klumpiga i parken! Grymma all-mountain-skidor!

Btw inte reversed sidecut..kanske på en liten del av skidan..men inte hela. Rev sidecut ær typ...armada arg, lotus 138, spatula.....

Rossignol S3 BC
Heimer_V sa:

Hur lång och hur mycket väger du?

Är som sagt tidigare runt 188cm lång och väger runt 72kg. Borde jag ta 177 eller 186?
kan tillägga att jag växt klart på längden men inte på bredden så lär gå upp en del tills nästa säsong ;)

Rossignol S3 BC
Är 176cm, 75kg. Har ett par 177:or med marker schitzo-bindning... kör dom oftast mitt-mitt i parken, men framförallt har jag kört dom 3cm bakom mitt-mitt över hela berget, inkl lite park... funkat super... dock har det ju inte varit bottenlöst med puder direkt... men då har jag ju möjlighet att skjuta bak dom 6cm bakom mitt-mitt... Men skulle jag vara tvungen att montera en bindningen som inte går att flytta skulle jag montera den 3 cm bakom mitt-mitt. Förövrigt sjukt nöjd med skidorna!

Rossignol S3 BC
Lånar tråden lite. Funderar också på ett par S3or, men vet dock inte hur ja ska låta bindningen bli monterad. Åker puder/off pist när jag får chansen men är inte allt för ofta annars blir det mycket park men också pist. Någon som har ett förslag på detta? Tack på förhand // Erik

Snödjup

Tillbaka
Topp