Recept på bra skogslagg?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Recept på bra skogslagg?
Jag är på jakt efter något sjukt lättåkt tänkt för skog och lek. Laggen behöver inte funka för överljudsfart i alperna eller kvällsåkningen i gästrappet. En ren lekskida alltså.

Själv röstar jag för något mjukt med lite rocker, runt kroppslängd och 100-115 under foten. Vad tror ni?

Efter att ha sneglat på vad som går att köpa till rimligt pris landar jag i årets Obsethed på 179 (den är egentligen runt 184 cm). Kruxet är att jag är 181 lång och väger in på 93 kg och magen säger att jag vill upp i längd. Samtidigt så hjälper ju inte långa lagg i tät skog, även om dom flyter bättre.

Vad sägs?

Senast ändrad:
Recept på bra skogslagg?
Rossignol S7. Inget för överljudsfart i alperna eller kvällsåkningen i gästrappet, men mycket trevlig i skog.

Recept på bra skogslagg?
Recept på bra skogslagg?
SFB har jag kikat på tidigare, den verkar ju kul. Och nu när den får lite rocker kan det inte bli annat än skoj i skogen.

Nya Obsethed känns också intressant med sansad midja och rejäl rocker. Ska tydligen ha lite styvare bakskida också (även om den handflexade som en nudel). Ingen som har en länk till K2s katalog för 10/11?

Recept på bra skogslagg?
Sockerfarsan sa:
SFB har jag kikat på tidigare, den verkar ju kul. Och nu när den får lite rocker kan det inte bli annat än skoj i skogen.

Nya Obsethed känns också intressant med sansad midja och rejäl rocker. Ska tydligen ha lite styvare bakskida också (även om den handflexade som en nudel). Ingen som har en länk till K2s katalog för 10/11?
Nästa års obseth blir 117mm i midja och jag har för mig den ska få "mer" rocker också.

Recept på bra skogslagg?
Jag skulle nog inte gå på obsethed pga att de jag åker med som har 2010 års modell av obsethed inte flyter och surfar lika lätt på den som jag gör på mina hellbents 189. Det är enligt mig mycket mer av en chargeskida (om än lite mjuk) än en sväng/lekskida.

Min polare flyter ungefär lika bra som mig på sina JJ, och jag har även åkt på dem en del. Jag upplever JJ som aningen för lätta och plastiga för högre hastigheter, men de är fantastiskt lättsvängda om man vill åka fort bland träd. De väger dessutom inte nånting så de är väldigt lätta i luften om man vill dra upp dem för en grab eller snurra ett varv. Här skiljer de sig från t.ex. Hellbent som enligt mig är mer av en surfskida, som är helt fantastiska att åka om du har puder. 10 cm puder och hellbent gör att du får bottenlöst,. tills du får puckel och nästan dör med dem :P

det blev lite snurrigt, men kort och gott;

- JJ är en väldigt lätt och "plastig" skida som är mycket mycket lättsvängd och som gjord för skog och lek.
- Obsethed svänger inte lika lätt och flyter sämre
- Hellbent är om än mjukare än JJ, men den väger mer och i den långa längden (189) så har är den ett surf-slagskepp att räkna med.

resten av skidorna kan jag inte kommentera men mycket bra skrivs ju om S7..

Recept på bra skogslagg?
Visst att du inte ska ha några skidor som tål väldigt hög fart men jag tycker ändå att man ska ha klart för sig att skidor som både Hellbent och Armada JJ ändå är skidor som behöver en hel del puder då dom är allt annat än bra när det blir lite hårdare i skogen eller ska köras i backen.
Jag håller fast vid Sir Francis Bacon i 182 cm. Sjukt lättkörda och kvicka i skog och ändå stabilare än både Hellbent och JJ när det kommer till backen.

Funderar också lite på ifall detta är tänkt som dina enda "everyday skis" eller om du har andra skidor som du tänkt använda också?

Recept på bra skogslagg?
assr sa:
Jag skulle nog inte gå på obsethed pga att de jag åker med som har 2010 års modell av obsethed inte flyter och surfar lika lätt på den som jag gör på mina hellbents 189. Det är enligt mig mycket mer av en chargeskida (om än lite mjuk) än en sväng/lekskida.

Min polare flyter ungefär lika bra som mig på sina JJ, och jag har även åkt på dem en del. Jag upplever JJ som aningen för lätta och plastiga för högre hastigheter, men de är fantastiskt lättsvängda om man vill åka fort bland träd. De väger dessutom inte nånting så de är väldigt lätta i luften om man vill dra upp dem för en grab eller snurra ett varv. Här skiljer de sig från t.ex. Hellbent som enligt mig är mer av en surfskida, som är helt fantastiska att åka om du har puder. 10 cm puder och hellbent gör att du får bottenlöst,. tills du får puckel och nästan dör med dem :P

det blev lite snurrigt, men kort och gott;

- JJ är en väldigt lätt och "plastig" skida som är mycket mycket lättsvängd och som gjord för skog och lek.
- Obsethed svänger inte lika lätt och flyter sämre
- Hellbent är om än mjukare än JJ, men den väger mer och i den långa längden (189) så har är den ett surf-slagskepp att räkna med.

resten av skidorna kan jag inte kommentera men mycket bra skrivs ju om S7..
Som sagt Obsethed kommer i ny dimension till nästa år så jagtycker det är förtidigt att stryka den från hans lista redan.

Recept på bra skogslagg?
Om du har pengar skulle jag föreslå nån i hendryx utbudet, tex purple haze, en otroligt lättmanövrerad skida i skog, helt otrolig i pist och puder. rocker i tip och tail, en lite halv hård skida. värd sitt pris!

Recept på bra skogslagg?
Heelt klart 4frnt CRJ 188, EHP 186, Atomic Bentchetler, Salomon Czar 182,

Ær sj 187 och har kørt på EHP 193 i skog en hel del. Den kræver lite fart men ær ændå rætt lætt att hantera æven om det blir lite trångt. Jag hade dessutom 06/07 varianten, årets har sin monteringspunkt ca 4cm længre fram och ær ænnu kvickare.

CRJ 188 har jag æn så længe bara testat i pisten...en uppkørd o "hård" sådan. Tror att det kommer bli ett sjukt kompetent vapen som varjedag skida som verkligen klarar av det mesta utan att den kænns før fet eller før mjuk/hård. Monteringspunkten kænns vældigt balanserad, rockerformen kænns igen från EHP dvs rætt flack. Ahh... bara før att skryta liite så drar jag till revy imorrn :) :) :) Dær kommer skisen bli testade ordentligt :)

Recept på bra skogslagg?
för att göra det jobbigare tänkte jag tipsa om Extrem Big Pen, 120 under foten, 157 fram och 150 bak. finns i längderna 178 och 187 cm. modest rocker fram, styv i övrigt.

grymt kul skida med mycket skärning, tror radien ligger på typ 21m på 187 i längd.

känns mycket mer smidig än man tror att den ska göra i skogen, och den breda tippen lyfter riktigt bra i lössnö =)

Recept på bra skogslagg?
Nope, men när jag tänker skogsåkning tänker jag mycket snö (se mjuk snö), brant, pillows och lagom gles skog.
Och där briljerar ARGn. Vem kör skogsåkning på is eller hårdsnö liksom?

(Nej, ARG är inget rymdskepp och fungerar inte speciellt bra i hårda (men dock mjuka) pister, till världscupen i slalom eller när det inte snöat i systemet på tre veckor, du bör inte häller ha den som en 1-quiver-skida. Men när det dumpat, eller all snö blåst in i skogen är det bland det absolut bästa man kan ha på fötterna)

Recept på bra skogslagg?
Eric_W sa:
Nope, men när jag tänker skogsåkning tänker jag mycket snö (se mjuk snö), brant, pillows och lagom gles skog.
Och där briljerar ARGn. Vem kör skogsåkning på is eller hårdsnö liksom?

(Nej, ARG är inget rymdskepp och fungerar inte speciellt bra i hårda (men dock mjuka) pister, till världscupen i slalom eller när det inte snöat i systemet på tre veckor, du bör inte häller ha den som en 1-quiver-skida. Men när det dumpat, eller all snö blåst in i skogen är det bland det absolut bästa man kan ha på fötterna)
Ah fan, när kan tittar på konstrtuktionen kan jag inte fatta hur man åker pist med dem..

Men jag tror dig! :)

Recept på bra skogslagg?
Hehe, ja, de går tro det eller ej ganska bra och snabbt så länge du går på sladdsvängar! ;)
Men som sagt, de funkar till transport och vårslask och inte så mycket mer. En ren puder skida är det, som du plockar fram de lite djupare dagarna!

Tillbaka
Topp