6500 för en jacka, wtf?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
6500 för en jacka, wtf?
Alltså, har priserna skjutit i höjden eller vad? Nu minns jag inte vad en Sweet Crusader kostade för 4-5 år sedan, men inte fan kostade den väl 6500kr? Du får en fin vecka i alperna för dom här pengarna, eller helt nya skidor med bindningar... kommer aldrig aldrig aldrig lägga så mycket pengar på en jacka, helt idiotiskt.

Det jag vill med tråden är att veta hur mycket priserna stigit (eller sjunkit) senaste 10 åren, även på andra produkter så som goggels, skidor, bindningar... minns ni vad era saker kostade då och kostar idag? Sen vill jag diskutera anledningen till varför priserna stigit, eller varför dom eventuellt sjunkit på vissa typer av produkter.

6500 för en jacka, wtf?
En jacka för 6500 är inte så mycket bättre än en jacka för 2000 att dte är värt dom pengarna. Ett märke får status och sen blir det så. Det kommer ofta upp nya märken med billigare priser osv så det finns ganska mycket alternativ.

6500 för en jacka, wtf?
Som jag minns det har sweets jackor alltid kostat runt där, är du verkligen säker på att priserna gått upp. Inte för att jag vet vad just Sweet crusader kostat men Sweet jackor är i allmänhet mycket dyra då de har hög kvalité

6500 för en jacka, wtf?
bajskorvenflerkzfejja sa:
Som jag minns det har sweets jackor alltid kostat runt där, är du verkligen säker på att priserna gått upp. Inte för att jag vet vad just Sweet crusader kostat men Sweet jackor är i allmänhet mycket dyra då de har hög kvalité
Nej, det är ju därför jag gjort tråden... jag vill veta om dom har gått upp eller om priset alltid varit så bisarrt högt.

6500 för en jacka, wtf?
håller med, det ballar ur! Men har det inte blivit mer överklass att sticka till alperna 1 vecka eller har det alltid varit det?

6500 för en jacka, wtf?
Instämmer. 11-12 papp för ett skidställ är ganska maffigt. Med lite handskar, skydd och andra attiraljer är man över 20K på bara kläder!

Dessutom tycker jag att samtliga high-end skalkläder är ganska kassa vad gäller funktion.
Norröna får man reklamera stup i kvarten, delvis p.g.a. tunna material.
Köpte ett sweet supernaut ställ förra året (fick kompispris) och har flera synpunkter (värdelös huva, trasiga blixtlås, linningen i byxan är styv, oergonomisk placering av fickor.
Peak gav sig in i matchen med "riktiga" skalkläder förra säsongen, men kragen är knölig och skaver bl.a. - vilket gjorde att jag skippade det alternativet.
Klättermusen känns för skogsmulle för mig, annars gillar jag deras koncept och tankesätt grymt.

Skulle kunna kräka ur mig hur mycket som helst om dåliga kläder, men det finns enligt mina erfarenheter två exempel på mkt lyckade kläder:
1. ArcTeryx Sidewinder SV Jacket. Fulländad jacka för skidåkning - bara att köpa om du har 6,5K liggande! Den ÄR (nästan) värd pengarna!
2. Norröna lofoten-serien i GoreTex i XCR - från runt år 2007-ish. Fullständigt odödliga kläder. Lite problem med bubblor i materialet och vissa fall av delamineringar, men på det stora hela riktigt bra skidkläder som håller för allt.

6500 för en jacka, wtf?
Över lag skulle jag säga att konsumtionsprodukter över lag har blivit billigare i förhållande till den genomsnittliga köpkraften. När det gäller just jackor så vet jag att min Arcteryx Theta AR kostade 5600 när den var ny säsongen 07/08. Sen är det klart att beloppen som sådana sticker ut när de blir höga men samtidigt ökar ju också den allmänna köpkraften. Idag är jag dock ganska övertygad om att det finns fler bra märken och det håller nere priserna och den kvalitet du får från de lite billigare märkena är nog närmare premiummärkena idag. Det ska dock sägas att min arcteryx inte har minsta skråma trots sin ålder, så kvalitet är det. Problemet är ju bara att man hinner tröttna på produkterna numera, redan innan de går sönder så det kanske inte alltid är ekonomiskt fördelaktigt att handla saker med extrem kvalitet

6500 för en jacka, wtf?
Sweet har ju alltid legat relativt högt i pris, iaf 5500-6000 för en trelagers GTX. Små serier och högt kvalitetstänk skapar ju ett högt pris, därmed inte sagt att kvaliteten alltid är hög ( gäller alla märken ).

Rent generellt skulle jag nog säga att priserna nog gått upp lite de senaste åren, iaf på high end kläder. Billigt krafs har snarare blivit billigare.

När det gäller hårdvara känner iaf jag att det inte händer så mkt med prisnivåerna.

6500 för en jacka, wtf?
Tittar man längre bakåt i tiden, säg 15-20 år så har nog det reella priset sjunkit på det mesta du avänder till skidåkning. Om jag minns rätt kostade ju ett par Fischer Vacuum lagg ca 4 papp i början på 90 talet.

6500 för en jacka, wtf?
6500 är dyrt, helt klart. Räknar man tillbaka till början på 90-talet får man att 1 krona idag var c:a 0,68 kr då (källa scb.se). En jacka för 6500 idag skulle alltså kosta c:a 4400 då.
Drar mig till minnes att toppmodellerna på jackor man tittade på då kostade 4-4500 kr, rätta mig gärna om ni anser att jag har tokfel.
Hårdvara har blivit billigare och framförallt mycket bättre.

6500 för en jacka, wtf?
Vadmal och tjärade skidor är det enda rätta!
Skidkläder kostar mycket pengar, absolut. Ibland undrar man faktiskt och tycker att det inte är rimligt att lägga så mycket på kläder.
Ser man däremot till priset idag jämför med för 10-20 år sedan så har det sjunkit i de flesta fall. Det är inte intressant att jämföra kronor och ören, då det är lätt att gå vilse i den djungeln. Tittar man istället på hur länge man var tvungen att arbeta för att ha råd med en jacka så ser vi nog att det har minskat rejält jämfört med tidigt 90-tal.
Även om de dyra jackorna kostar lika mycket så vill jag nog påstå att kvalitet har blivit billigare. Mellansegmentet som finns tillgängligt idag håller oftast väldigt hög klass och är sällan ett dåligt köp. En dubbelt så dyr jacka är inte nödvändigtvis dubbelt så bra!

6500 för en jacka, wtf?
Ja nog vet jag att Sweet alltid varit ett dyrt märke liksom Norröna, Whiteout osv, men är det ingen som husker hvor mycket ni betalade för er jacka typ 2004? Hade varit kul att se lite priser istället för bara snack och tro... sen får man ju såklart se det till hur mycket en krona då och nu är värd, men det är ju självklart.

Jag köpte en supernautdress (byxa och jacka) för ca 4500 kanske 2006, kompispris då såklart men har nog inte tänkt på hur mycket billigare jag faktiskt kom undan än om jag hade köpt det i butik.

6500 för en jacka, wtf?
Min (fula) gore tex Tierra jacka kostade 2395 kr år '96, men de flesta jackorna i gore tex låg runt 3500-4000 då. Så 6500 är ju inte orimligt om man ser till hur mycket annat gått upp i pris. Det enda som verkar stå still prismässigt är väl bindningar?
Jag tycker att 6500 är alldeles för mkt pengar att lägga på en jacka dock.

Senast ändrad:
6500 för en jacka, wtf?
Mitt minne säger att en dyrare g-tex jacka av nått prestigemärke gick för runt 4000:- för 10 år sedan.
Personligen skulle jag aldrig lägga mer än 3k för en jacka idag, men då köper jag sällan nått till ordinarie listpris heller. Det mesta man vill ha reas ut om man bara gör sina inköp rätt tid på året. :) 5k eller mer för en jacka är bara löjligt!

6500 för en jacka, wtf?
Ett Sweet-ställ kostade runt 9000 år 2004.

Men, tänk vad skidorna blivit billiga. Vad kostade Sanouken när den kom? 10 000 utan bindning? Det är ju helt vansinnigt eg.

6500 för en jacka, wtf?
Dyrt! Frågan är om gemeneman/kvinna verkligen behöver alla super duper-finesser?
Ibland så känns det som med en SUV-bil: "Joråå vettu behöver fyrhjulsdrift när man åker runt i centrala stockholm"/"Jorrå vettu behöver trippelsuper goretex lager extra allt när det ska åkas skidor i....Hammarbybacken"

6500 för en jacka, wtf?
Vas tjänade ni för 10-15 år sen? Jag har iallafall ca 150% mer efter skatt än vad jag tjänade för 15 år sen. Jag minns hur jag sparade för att ha råd att köpa en Peak gore-tex jacka, jag betalade då 3700:- 95 köpte jag den.
I våras så köpte jag en ny Peak heli Ord pris 6000:- men fick den för 4200:- Jackan har varit billigare sen dess men inte i den färg och storlek som jag vill ha. jackan funkade klockrent då vi satt i stollsliften i -13 20 m/s Jag var hur varm som helst, och kompisarna frös jätte mycket. Visst mycket pengar men har en bra jacka som jag kommer att ha i några år. Att inte frysa gör skidåkningen mycket roligare. Dock ska tillägas att mellan segmentet av jackor där finns många fina fynd att hitta.

6500 för en jacka, wtf?
Det är väl inte meningen att alla ska ha de lite finare märkena.
Min Goldwin jacka har jag haft flera år , Kostade då 6500 kr,
Ordinarie pris idag 7500 kr.
Betänk då att materialen i jackorna har utvecklas enormt.
Det finns många framgångsrika människor som tycker 6500 är en skitsumma.
Den som röker eller dricker lägger den summan lätt på ett halvår.
Klart mycket bättre köpa en jacka av god kvalitet.

Senast ändrad:
6500 för en jacka, wtf?
felix sa:
Ja nog vet jag att Sweet alltid varit ett dyrt märke liksom Norröna, Whiteout osv, men är det ingen som husker hvor mycket ni betalade för er jacka typ 2004? Hade varit kul att se lite priser istället för bara snack och tro... sen får man ju såklart se det till hur mycket en krona då och nu är värd, men det är ju självklart.

Jag köpte en supernautdress (byxa och jacka) för ca 4500 kanske 2006, kompispris då såklart men har nog inte tänkt på hur mycket billigare jag faktiskt kom undan än om jag hade köpt det i butik.
Jeg husker da tiden var kommet for at jeg skulle kjöpe min aller förste ordentlige skijakke. RipCurl med 2-lags GTX performance shell. 3500kr var prisen den gangen, og året var 2004.

Så det jag menar är egentligen att priserna har blivit (som många redan sagt) lägre jämfört med övrig ekonomisk utveckling. Med tanke på att i 2004 så hade jag en månadsinkomst på 950kr.

6500 för en jacka, wtf?
Kan det inte vara så att de flesta priser pressats uppåt med ca 10% de senaste 3-4 åren...det känns som om företagen som troligtvis påverkas starkt av hur världsekonomin ser ut troligtvis höjer med en summa som kanske inte är avgörande för en kund som planerar att köpa en produkt eller inte, men kan var avgörande i om företaget hamnar i trubbel... t.ex. 500 spänn mer på en jacka som tidigare kostade 5000 och nu kostar 5500 kr gör kanske inte är en "deal-breaker" om man är ute efter en specifik jacka...

Kanske inte är så men det känns som om prisförändringen på vissa saker gått betydligt snabbare än den normala inflationen.

Insåg nu att det kanske redan skrivits...förlåt i sådana fall.

Senast ändrad:
6500 för en jacka, wtf?
PNyberg sa:
felix sa:

Jeg husker da tiden var kommet for at jeg skulle kjöpe min aller förste ordentlige skijakke. RipCurl med 2-lags GTX performance shell. 3500kr var prisen den gangen, og året var 2004.

Så det jag menar är egentligen att priserna har blivit (som många redan sagt) lägre jämfört med övrig ekonomisk utveckling. Med tanke på att i 2004 så hade jag en månadsinkomst på 950kr.
Hehehe

Men att du hade en månadsinkomst på 950kr 2004 och att Nitrogendykare har ökat sin inkomst med 150% på 15 år handlar ju egentligen inte om hur vår ekonomi förändrats utan snarare om var ni stod i livet just då. Andra kan ju haft det hur bra som helst och med glädje köpt flera sweet-jackor bara för att han inte kunde bestämma färg.

Men i vilket fall verkar många här tycka att priserna gått ned, men det kanske är för att era löner gått upp? Jag trodde verkligen att det var tvärt om men kanske inte är så då... det är nog helt enkelt jag som blivit snål! Eller smart om jag får säga det.

6500 för en jacka, wtf?
EmilRosenberg sa:
Det är bara fattigt folk som klagar på priser. Skaffa ett jobb eller billigare hobbys.
Heeehe, jag har tre jobb just nu, jobbar 12-13 timmar varje dag i veckan inkl. helg... går inte en dag utan huvudvärk :)

6500 för en jacka, wtf?
Visst, 6500:- är saftigt men om man som normal person använder den i säg minst 5 år( det kan man om man vill), så blir det inte så dyrt! Blir runt 100 spänn i månaden!. Skidåkning är och kommer alltid vara en material sport, vissa nöjer sig med billiga kläder som håller hela livet om man åker några dagar per år i lindvallen, vi andra som åker lite mer vill ha bättre kläder! då kostar det oxå!, om man som jag är en "märkesbög" blir det dyrt i längden men det är ett val jag gör! gillar senaste hela tiden :(. Så det jag vill säga är att det är 6500:- men så är även 100 after-ski öl i Sälen, vilket man mer än väl drar i sig innan jackan är utsliten!

6500 för en jacka, wtf?
felix sa:
PNyberg sa:
felix sa:

Hehehe

Men att du hade en månadsinkomst på 950kr 2004 och att Nitrogendykare har ökat sin inkomst med 150% på 15 år handlar ju egentligen inte om hur vår ekonomi förändrats utan snarare om var ni stod i livet just då. Andra kan ju haft det hur bra som helst och med glädje köpt flera sweet-jackor bara för att han inte kunde bestämma färg.

Men i vilket fall verkar många här tycka att priserna gått ned, men det kanske är för att era löner gått upp? Jag trodde verkligen att det var tvärt om men kanske inte är så då... det är nog helt enkelt jag som blivit snål! Eller smart om jag får säga det.
Glass har också blivit otroligt mycket dyrare än förr. Minns när en piggelin kostade 6kr, nu 12kr!!!! Ett par dyra Jeans kostade 800-1000kr ex. Diesel som nu börjar på 999kr upp till gud vet vad.

Sportklädesindustrin är den brasnchen som går går bäst inom detaljhandeln och har gjort de senaste 5 åren. Så jag tror inte att priserna är orimligare än förr. (Iofs statistik taget från sportbransjen.no så det handlar om norsk konsumtion. Inom den givna genren konsumerar norrmän för övrigt mest i världen med strax över 4000kr/person årligen).

6500 för en jacka, wtf?
felix sa:
EmilRosenberg sa:
Det är bara fattigt folk som klagar på priser. Skaffa ett jobb eller billigare hobbys.
Heeehe, jag har tre jobb just nu, jobbar 12-13 timmar varje dag i veckan inkl. helg... går inte en dag utan huvudvärk :)
Jag jobbar också från 07-20 4 dagar i veckan och sen extra på helger och jag har ingen huvudvärk. Du kanske borde ta att härda lite.

6500 för en jacka, wtf?
PNyberg sa:
Glass har också blivit otroligt mycket dyrare än förr. Minns när en piggelin kostade 6kr, nu 12kr!!!! Ett par dyra Jeans kostade 800-1000kr ex. Diesel som nu börjar på 999kr upp till gud vet vad.
Kom att tänka på mina Lee-jeans jag köpte innan studenten -04, dom kostade 800-900kr. Var de dyraste dom hade då, dom låg inte på bord med massa andra, utan var upphängda på väggen :-). Eller när jag köpte min parkasjacka -05 för 2000kr. Det va cash de..... Men men, angående skidkläder så köper jag aaaaallt på rea, tror inte ens jag har nått som jag inte köpt på rea. Å sen använder jag dom tills de är slutkörda.

6500 för en jacka, wtf?
crusaderjackan kostade inte 6500 för fem år sedan, den kostade 5000. nåt år senare gick den upp till 5500, förra året till 6000 tror jag, och nu alltså 6500? det är fan en bisarr prisutveckling, hur man än ser på det. ovärt!

6500 för en jacka, wtf?
Lee-nus sa:
crusaderjackan kostade inte 6500 för fem år sedan, den kostade 5000. nåt år senare gick den upp till 5500, förra året till 6000 tror jag, och nu alltså 6500? det är fan en bisarr prisutveckling, hur man än ser på det. ovärt!
Äntligen!!! Det var väl det jag trodde, och inte ens med kronans förändring är väl priset detsamma...

PNyberg sa:
felix sa:
PNyberg sa:

Hehehe

Sportklädesindustrin är den brasnchen som går går bäst inom detaljhandeln och har gjort de senaste 5 åren. Så jag tror inte att priserna är orimligare än förr. (Iofs statistik taget från sportbransjen.no så det handlar om norsk konsumtion. Inom den givna genren konsumerar norrmän för övrigt mest i världen med strax över 4000kr/person årligen).
GLASS!!! Det har blivit sinnessjukt dyrt faktiskt, tragiskt att det är min basföda också.

Tillbaka
Topp