-

• Trådstartare Trådstartare FannySelmersson
  • Start datum Start datum
-
Hah okej
Joo. Här där jag bor är det bara jag som vill lära mig ( av tjejerna då ) Så de känns lite trist. försöker få dem andra att också bli intresserad av sånt ;P hehe...

-
Jag tror egentligen att du kan köpa vilka twintips som helst, och du kommer vara nöjd. Känns som att det är rätt svårt att hitta dåliga skidor idag. Särskilt när du är lite ny inom hoppandet så kan det ju vara svårt att veta exakt vad som är bra respektive dåligt med en skida eller överhuvudtaget känna det. Köp rätt längd bara och du är hemma!

-
Hehe okej!
jag gjorde ett sånt där "test" som finns här på sidan, och då skulle jag ha ca 152 cm långa twintips? Tror ni det blir bra?
skulle va jätte glad om jag fick lite svar... Har blivit besatt av backen! :D

-
Jag tycker generellt att man ska ha +-5 cm beroende på tycke. Om du tänker åka i skogen så är det en asymmetrisk skida du letar efter som du kan montera 1-3cm bakom skidans exakta mitt dvs 'skidans längd / 2'. Ett tips om du köper en skida är att markera var du vill ha monterat skidan själv med spritpenna så montören inte behöver gissa.

Om du fortfarande växer bör du ha ungefär din egna längd.

-
crunchy sa:
Hehe okej!
jag gjorde ett sånt där "test" som finns här på sidan, och då skulle jag ha ca 152 cm långa twintips? Tror ni det blir bra?
skulle va jätte glad om jag fick lite svar... Har blivit besatt av backen! :D
om du kör park så ja... det skulle nog bli bra... (mittmåntering)

-
Galet att en 13årig tjej slår 80% av alla 16+ killar i att skriva... Det är fantastiskt!

För övrigt tror jag inte på att du ska behöva gå in och måla skidor med spritpenna eller ha mittmonterat. Du kommer lära dig åka på det du har under fötterna, och vill du dessutom ha ett par skidor som du kan ha utanför hoppen så är inte mittmonterat att rekommendera.

-
Jag tror inte jag kommer växa speciellt mycket mer :/ Har rätt så korta föräldrar mamma är 153.. pappa vet jag inte. och jag inte vuxit nånting på ett halv år? så jag vet inte riktigt... Men vi får ju se! :D

Jag har snackat med två tjej kompisar nu. Så nu är vi tre som ska lära oss. Okej. dom åker snowboard.. Men det kommer bli as skoj nu i vinter! Det kan jag lova! ;D

-
Härligt att du fått blodad tand för twintip!
Jag började köra twintip när jag var ungefär i din ålder, började med ett par scott p1 bakmonterade och dom fungerade bra i många år så dem kan jag rekommendera!
Keep it up

-
kör lines nya "Monster Mash 22" rå bra lagg oh köp Marker "super stik" bindning bra å tålig bindning

-
Jag är tjej, 14 år och grym på bräda. Jag har åkt "vanliga" skidor sen jag var 1,5 år, men jag vill precis som crunchy även börja hoppa och raila med twintips. Men det känns så sjukt omotiverande på något sätt när det är så få jibbertjejer.. :/

-
Hej, lycka till med skidköpet men vad du än gör... MITTMONTERA INTE!!!

Det förstör skidans egenskap något så fruktansvärt, kanske inte just i luften men där spenderar du ändå bara typ 0,000009% av din åkning. En "rätt" monterad skida år så mycket roligare att åka med.

Jag skulle kolla på skidor mellan 155-160cm. Eftersom som du säger har du åkt skidor ända sedan du var tre år, jag tror du har tillräckligt med erfarenhet för att hantera ett par så långa skidor. Hade du varit nybörjare kanske 150-155 hade vart att föredra.

Hejdå

-
Okej! Tack så himla mke för svaren. Nu vet jag på ett ungefär vilka twintips som jag ska köpa ;)

-
felix sa:

Det förstör skidans egenskap något så fruktansvärt, kanske inte just i luften men där spenderar du ändå bara typ 0,000009% av din åkning. En "rätt" monterad skida år så mycket roligare att åka med.

Jag skulle kolla på skidor mellan 155-160cm. Eftersom som du säger har du åkt skidor ända sedan du var tre år, jag tror du har tillräckligt med erfarenhet för att hantera ett par så långa skidor. Hade du varit nybörjare kanske 150-155 hade vart att föredra.

Hejdå
are you sure? Jag skulle nog rekommendera ungefär 2,5 cm bakom mitt mitt, blir ju ganska allround, och hur kul är det att lära sig hoppa på ett par bakmonterade skidor... njaaaaa
Billiga, bra, rätt längd 157-8-9 typ , billiga i paket med bindning.... Check it out!
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1486/2/1/5/446/8/160/6/4/i/
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1530
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1417
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1414

Senast ändrad:
-
felix sa:

Hejdå
Fast är skidan symmetrisk så ska den mittmonteras.

Skönt att du vet ungefär vilka du ska köpa utan att ens fått ett konkret tips :/

Ska du köpa nytt och kan tänka dig ge upp till 3000kr så är mitt tips
K2 Press 159cm långa med griffonbindningar monterade core-center alternativt standard (3000kr inkl frakt från Sport-conrad.de) alternativt Völkl Gem i 158cm med samma bindningar och monterade FS. (kostar 2900kr)

edit: anledningen till att jag tycker K2 Press istället för MissDeamoner är för att den är 5mm smalare i midjan samt fanns inne på lager och billigare.

Senast ändrad:
-
felix sa:

Hejdå
JAG tycker iaf hon ska mittmontera för de blir mycket lättare att hoppa å raila då... de va ju de hon ville lära sig inte direkt åka å svänga bättre? :D

-
crunchy sa:
Hmm... Jo, Svänga och sånt kan jag! Orkar inte lära mig sånt jag redan kan... :/

men är dom här ----> http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1530/2/1/5/446/8/126/6/4/i/
något att köpa?

Jo, de va nån som skrev länken osv.. Men nu undra ja va typ alla tycker om dom? xD Dom var bra pris. Jag måste nämligen köpa dom själv. Mamma har inte råd... Så ja? :)
låter super! Se till att välja PAKET med bindning, kan bli svinbilligt då, 270 euro(2407 kr) tillsammans med sth 12 driver... !

Senast ändrad:
-
Jag hoppas att mamma betalar allt annat. För jag har bara råd med skidorna. Men jag har försökt få henne att köpa ett par. ( 5000kr... hehe ) Men de gick hon INTE med på. Så jag tror det kommer gå bättre nu ;)

-
crunchy sa:
Jag hoppas att mamma betalar allt annat. För jag har bara råd med skidorna. Men jag har försökt få henne att köpa ett par. ( 5000kr... hehe ) Men de gick hon INTE med på. Så jag tror det kommer gå bättre nu ;)
5000? snarare 2,5 k

-
Satsa på kvalitet... Jag är i din storlek och har prövat mej runt i många år... men en twintip skida som jag skulle invistera i är en k2... har fallt för flera modeller från dom. Sen få med en bra binning så kan du bara byta ut skidan med åren.
Tar du en liten "fetare" modell så får du också mer ut av skidan utanför park och pist.
En liten midja på skidan gör att du får åkt i bakken också...

Se http://www.skistar.com/sv/Are/Event/Nikita-Chickita-Camp-/

finns massa bra event för tjejer som skistar har...

Lycka till du är i rätt ålder...

-
Okej! Men det blir nog så att jag köper dom orange/rosa, det var dom i bästa priset. rätt längd, osv. :)

Okej Tack! Vi får se om det är något för mig ;]

-
felix sa:

Hejdå
Jag hyrde ett par mittmonterade skidor i Schweiz och det gick bra att carva och köra puckel:D

-
Okej! Vi får se om det blir mittmonterade elr inte? Jag tror det kommer bli så. Men vi får som sagt se :D

-
en till grej..

Asså vet någon vad frakt grejse och allt sånt kostar på sport-conrad?
alltså... skulle bli glad ifall ni visste x) :$

Liknande trådar

D
Svar
8
Besök
2 K
D
Svar
22
Besök
3 K