Liten Guide - montering binding

johanfp

Medlem
OBS! Jag tar inget ansvar för att isntruktionen fungerar på alla bindningar/skidmodeller. :cool:
Vanligt sunt bond förnuft gäller, dvs kontrollera dig själv inför varje moment. Kör hårt.

Sådär, då ska vi gå igenom hur man monterar en bindning på en skida, i detta fall en Marker Tour monteras på Scott crusade 10/11, verktyg som används:
- Borrmaskin
- Borr 3,5mm (rek borr 3,8mm, borrar du med borrmaskin blir det ca 3,8mm hål med en 3,5mm borr då dom kastar lite...) sätt en bit tejt som "borrstop"
- Maskeringstejp
- Kryss skruvmejsel - tajt fit
- Fuktbeständigt lim
- Frugans damsugare :P

1. Lägg på medföljande mall, lägg ut den enligt bootsole markering korrekt längsledes, sätt en maskeringstejp bit i varje ända. Du har nu märkt ut vart bidningen skall sitta på skidan.

2. För att lura ut center på skidan, kika om det finns angivelser, Scott crusade har droppar, linjera med en linjal och på så sätt får ut mitten på skidan, alt mät från varje kant.

3. forts ovan bild.

4. För att få en märkning i skidan vart du skall borra, ta en träskruv, syla alla hål med hjälp av en hammare. Ta sedan bort mallen för att vara säker på borrdjup.

5. Borra dina hål, ha en damsugare tillhands för att få ur spånorna, borra sekvensionellt för att undvika att spånor tar emot.

6. Montera bidningen, i detta fall bakre platta, använd ett fuktbeständigt lim för att täta hålen/låsa skruvarna. Viktigt! Använd en skruvmejsel med rätt fattning.

7. Montera resten av bidningen.

8. Sådär...då var arbetet gjort, tog ca 1h inkl framtagning av verktyg och städning. PS. Glöm inte att justera bindningen enligt tillverkarens specifikationer.

Hårt att säga, men MnO's guide är betydligt bättre och denna lämnar luckor för små misstag. Dock bra om man har pappersmall, men har man pappersmall kommer man ev. från TGR och i pappersmalltråden finns redan denna guide.

Carled sa:
Hårt att säga, men MnO's guide är betydligt bättre och denna lämnar luckor för små misstag. Dock bra om man har pappersmall, men har man pappersmall kommer man ev. från TGR och i pappersmalltråden finns redan denna guide.
Missat att det följer med pappers mallar i kartongen till bindningen Carled?

Observant...tösen som tyckte att hon skulle hjälpa till i början...därav dockvagnar osv...

Svar, användt en medföljande pappersmall, och ser man bara bekymren ska man nog lämna in grejerna...

Hasse_Lindborg sa:
Carled sa:
Missat att det följer med pappers mallar i kartongen till bindningen Carled?
jag vet mycket väl att det följer med pappersmallar till Markers turbindningar. Jag har själv använt en för att montera en Baron åt en polare. Det var därför jag la till eventuellt (förkortat ev.). Har man däremot en pappersmall som inte är från Marker är den med stor sannolikhet från TGR-tråden. Det jag menade var med andra ord att denna tråden har ett smalt användningsområde, dock skall insatsen premieras!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp