VILDMARKSOFFPISTSKIDA för SCHWEDEN alp ÅRE

kebacken

Aktiv medlem
hej!

hjaälp mig! (ja jag har läst å läst å läst å läst, i flera jävla år :))

Jag väge 90 kg när jag är naken.

Letar efter en offpist(puder)-skida. Med twintip.
Jag kommer använda den i ÅRE, mestadels.
Jag har andra skidor för park,bana,pist.
Kommer montera ett par DUKES el. motsvarande för att kunna göra några nybörjarturer.

Har åkt på ett par Czar som jag inte var så nöjd med, eftersom jag var för TJOCK för deras längd (182cm) och förmodligen var dem lite för frammonterade = ramla framåt :((

Vad tipsar ni om för skida?
(Got, JJ, BC, R2?)

Bibby Pro 190 eller den större som jag dock inte har testat. Jag gillade dom som fan iaf.

Jag är inte helt opartisk men Skilogik Depth Hoar är helt fantastisk och funkar dessutom i pist så länge det inte är is.

dr-telemark sa:
Jag är inte helt opartisk men Skilogik Depth Hoar är helt fantastisk och funkar dessutom i pist så länge det inte är is.
som sagt. skituer rätt mkt i pistegenskaper då jag har "riktiga skidor" till det. 145 under foten?! :/

Hasse_Lindborg sa:
kebacken sa:
dr-telemark sa:
som sagt. skituer rätt mkt i pistegenskaper då jag har "riktiga skidor" till det. 145 under foten?! :/
Låter som den perfekta svenska offpistskidan....
Haha. Kolla prylguiden här på freeride. Sök på mellan 100-125 mm. Förhållandevis lätta är en fördel om man vill gå på tur, men inte för lätta. (har gått med dukes på förra årets katana som väger lite mer. Man får slita mer, men det är det väl värt när man prioriterar liften framför ett par lätta turskidor.)
Välj därefter ut ett par alternativ som du lägger upp här, så kan vi hjälpa till mer.

Czar i 190, R2, bibby...du har fått en del kloka idéer. Om du inte ids testa så får du läsa ännu mer och hålla tummarna för att det blir bra :)

Vad vill du göra? Finns ju några par... Så du kan sålla bort några...

Landa switch? Långa/korta svängar? Droppa mycket? Ska du bara åka puder? Vikt?

Där har du några... Svara på dom så får du säkert mer hjälp!

För en åkare av din storlek går det åt rätt mycket skida. Sen är det svårt att säga något exakt utifrån din beskrivning, eftersom du inte berättar något om hur du åker, eller kanske framförallt hur du vill åka.

Åt det lekfulla hållet har du AKJJ, BC och R2 i 19x-längder. Gillar du inte frammonterat så tror jag dock att du kan stryka den typen av skida. De är jibbiga i stancen alla tre, och så är även övriga som har den geometrin.

Breddmässigt finns det ingen anledning att gå upp över 120mm, men jag skulle inte gå under 110mm heller. I Åre passar det bäst med skidor som man betecknar som allroundskidor med offfpistfokus. Moderna midfats helt enkelt, precis som du är inne på. I praktiken skulle du kunna välja en 100-110mm också, men då tycker i alla fall jag att man släpper lite väl mycket på offpistegenskaperna och släpper in pistprestanda. Även om det inte är höftdjupt speciellt ofta i Åre, så föredrar jag ändå att åka på lite större grejor, även i dålig snö. I Åre behöver du framförallt en skida som gör lite halvkass snö, som vindblåst och 7cm puder på hårt, till rolig snö. Det är där bredden behövs och inte för den promillen dagar med bottenlöst.

Jag hade istället valt en skida med mer traditionell balans, fast ändå med moderna attribut. Moment Bibby Pro som Utter är inne på är en riktigt fin skida. Lättkörd och välbalanserad, men ändå tämligen högpresterande. Samtidigt tar den ett steg mot en mer jibborienterad montering med alla fördelar som det ger, utan att för den skull bli för centerbalanserad. Det finns mycket tradtionell känsla kvar i Bibbyn. Völkl Shiro i 193 är också väldigt tänkbar, även om jag inte har testat den än. Offpist i kubik i rockerkurvan och fullkontaktskant ger (förmodligen) lite mer pondus på fast underlag än 5-points. Precis som Sist säger är även Down CD2 190 ett riktigt bra alternativ för dig som är lite tyngre. Samma grundbalans som Bibby, men med lite mer stuns. I det närmaste optimal rockerkurva och även där en mix mellan traditionell balans och mer framflyttad montering. Marknaden innehåller mängder med alternativ, men något i stil med dessa tre hade jag tagit.

Till att börja med, TACK FÖR ERA SVAR! Tack Mno!!

Anledningen till att jag inte kommer kunna testa några skidor är på grund av att det inte finns någon snö, och lika lite tid. En annan anledning är att jag heller inte testar race-skidor i lössnö.

Mer om mig:
90 kg.
186 cm.
325mm stora pjäxor.
Har åkt skidor i 20 år, tävlat, tränat, skidskolat. Sista åren har jag åkt nästan enbart park, gjrode dock smygcomeback i fartdräkten i vintras.

Mer om vad jag har för önskemål:
110+ i midja.
ca 190cm+
Twintip, för jag vill kunna åka åt alla håll.
Rocker.
Jag myser mest nu för tiden, men köttar väl när jag känner för det. Vill kunna studsa fram på snön, det är skoj! :)
OBS: Sorterar lätt bort mindre skidmärken då snacket och tyckandet kring dessa oftast är väldigt partiskt, om man nu hittar något över huvud taget. Därför ser jag hellre till mer etablerade märken.
Pistegenskaper är SKITSAMMA!
Oavsett om skidan är några gram tyngre/lättare hit elelr dit, så kommer jag tycka det är jobbigt att tura. Dock roligt! MYCKET roligare än att "tura" med ett par mittmonterade parkskidor :)

Varför vill ingen tipsa om Salomon Rocker 2, när jag tycker den verkar perfekt? Tycker det verkar som att 5-punkts är the shizzle?

"Varför vill ingen tipsa om Salomon Rocker 2, när jag tycker den verkar perfekt? Tycker det verkar som att 5-punkts är the shizzle?"

snej sa:
Czar i 190, R2, bibby...du har fått en del kloka idéer. Om du inte ids testa så får du läsa ännu mer och hålla tummarna för att det blir bra :)
kommer vara en bra skida om du tänker 5punkts, skojskida och har skidor för hårdare före... Väldigt välbalanserad i känslan.

Varför ska man hålla sig under 125 i midja? Depth Hoar är 143, hanterbar och lekfull. Lätt. Fartstabil men svänger på en femöring om du vill. Jag kör den telemark utan besvär så alpint borde ju vara busenkelt. Fördelen med en så fet skida är att det inte måste vara jättedjup snö för att du ska slippa gå igenom till underlaget. Det känns helt enkelt djupare än vad det är. Så ja, det är den roligaste skidan jag kört i Sverigepuder. Jag jobbar som backläkare i Sälen, inget pudermecka direkt, har 10 par skidor att välja mellan och så fort det kommer 5cm snö eller mer så är det DH:n jag sträcker mig efter, hellre än 110-120 i midja.
Här har vi ju en kille som bara ska köra lössnö eller gammal uppkörd lössnö så varför begränsa sig i bredd, så länge skidan är hanterbar? Jag säger minimum 135, du har ju andra skidor när det gäller annat före!

dr-telemark sa:
Varför ska man hålla sig under 125 i midja? Depth Hoar är 143, hanterbar och lekfull. Lätt. Fartstabil men svänger på en femöring om du vill. Jag kör den telemark utan besvär så alpint borde ju vara busenkelt. Fördelen med en så fet skida är att det inte måste vara jättedjup snö för att du ska slippa gå igenom till underlaget. Det känns helt enkelt djupare än vad det är. Så ja, det är den roligaste skidan jag kört i Sverigepuder. Jag jobbar som backläkare i Sälen, inget pudermecka direkt, har 10 par skidor att välja mellan och så fort det kommer 5cm snö eller mer så är det DH:n jag sträcker mig efter, hellre än 110-120 i midja.
Här har vi ju en kille som bara ska köra lössnö eller gammal uppkörd lössnö så varför begränsa sig i bredd, så länge skidan är hanterbar? Jag säger minimum 135, du har ju andra skidor när det gäller annat före!
Intressant resonemang, men jag håller inte med riktigt. Det känns som att det tankesättet är två-tre år gammalt. Breddhetsen var större för några år sedan då allt blev bredare för varje år. Personligen tycker jag att nackdelarna är fler än fördelarna med en så bred skida, men jag kan ha fel, för jag har inte testat speciellt många skidor i den breddklassen. Egentligen bara en faktiskt, i form av Nordica Jah Love, och det säger sig självt att det inte är bra att låta en enda skida stå som representant för ett helt breddsegment (som förvisso inte är speciellt stort numerärt när det gäller antal modeller).

Generellt sett tycker jag dock att när bredden går upp över 125mm någonstans så börjar skidorna bli lite väl tunga i reaktionerna, även utanför pisten. Jag gillar känslan när man låter skidan löpa fritt, men när det tightar till sig lite och man måste trycka till i ett par svängar och korta upp åkningen så blir det för mycket vridmoment i fötterna och jag tappar känslan av total kontroll. Det uppstår en fördröjning i den annars omedelbara kommunikationen mellan åkare, skida och underlag som stör mig. Det är i stor mån en teknik-, vane- och kraftfråga dock. Jag räcker väl helt enkelt inte till att driva en sådan skida när det börjar stöka till sig.

En 115-120mm-skida hanterar skräpsnö riktigt bra och flyter mer än tillräckligt i bottenlöst för att jag mycket sällan önskar mig något bredare. Det känns som att marknaden har mognat i den aspekten att man har hittat en lagom bredd för offpistskidor som används i blandade snöförhållanden. MEN, utvecklingen fortsätter ju som tur är ändå, så kanske rocker och flexkurvor kan göra att skidor upp mot 135-145mm kan upplevas som lätthanterliga och smidiga. Jag har aldrig testat Ski Logic, så dom kanske har tagit ett kliv framåt. Fördelen är ju som du säger att flytet förbättras ytterligare, vilket gör att gränsen för vad som upplevs som bottenlöst flyttas till ett 15cm-dump. Det är ju en klar fördel i Åre, och det var jag ju inne på innan, om än med en lite annan infallsvinkel.

Om du är i Tandådalen i helgen, så plocka gärna med Depth:en så kommer jag fram och anhåller om en provklämning om jag får syn på dig... (åkning på 140mm+ går utöver mina teliskunskaper med råge, så du behöver inte oroa dig för att jag ska fråga om en provtur).

Tidningen Outside har precis korat Rossignol Super 7 till Gear of the year. Enligt dem är det den mest solklara vinnaren någonsin.

Senast ändrad:
markush sa:
Tidningen Outside har precis korat Rossignol Super 7 till Gear of the year. Enligt dem är det den mest solklara vinnaren någonsin.
Og i Fri Flyt sier de: "Dette er og blir en spesiell ski, som du bør holde unna preparerte løyper, men som gjør jobben sin på store pudderdager." Flyt 8/10, sving 6/10, fart 7/10, lekenhet 6/10, totalt 7/10.

Smaken er som baken, og hele grunnen til at ski bør testes før man kjøper.

markush sa:
Och förra året så blev fick SKILOGIKs skidor högst poäng i freeskier testerna men fick inte en enda editors pick. Det var bara dem stora märkena som fick editors pick. Även deras reklam som pryder Freeskiers insida. Märkligt va? :P

Kvalar själv in på dina kriterier både storlek och skidåkande (nästan..) själv kör jag med 4frnt Turbo i vinter. Tror på den då den är relativt styv, 189 cm, lätt tiprocker. Perfekt skida då Åre visar snöns alla sidor.
Annars som de andra nämner tror jag att Bibby kan vara ett hett alternativt i 190+

har väl egnetligen utan några tunga anlednignar dragit ner det till sal rocker 2 vs bibby pro.

var in å fick klämma på ett rocker 2 idag faktiskt, och blev förvånad över att den var så pass mjuk. kändes mjukare än czar?! trodde de skulel vara tvärtom.

gillar gotamaflexet!

hur är bibby i hårdhet? och hur ser du dom ut i tip och tail? tänker på stålkanter osv, då jag kommer få lov att dra in över fyrkanterna med en sliptrissa om jag ska kunna gilla dom.

varje nytt skidpar jag köper sover jag med första natten, och jag vill inte ligga med 2 stycken shape-spadar :)

och nej, jag tänker nog inte köpa skilogick 145mm under foten pga: 1. vikt, 2. 360 + 145mm = dårligt för knäna :)

MnO - dra inga generella slutsatser baserade på Jah Love. Det är knappast en skida representativ för sin klass. Vad gäller Depth Hoar så tycker jag att den är mer förlåtande och lättkörd än BD Megawatt. Megawatt är annars en favorit. Fartstabil och går bra i pist också, men kräver mycket mer kraft än DH för att få runt den i kortare svängar. DH är väldigt lätt för storleken och rockern, den måttliga svängradien på 22 meter och gradvis mjukare flex i bägge ändar gör att man kan ha kul även i låg fart och korta svängar, till skillnad från många breda skidor. Visst krävs det mer kraft för att kanta en så bred skida, men inte så mycket som folk tror. Lika lite som alla 110-skidor eller 125-skidor uppför sig likadant, kan du avgöra hur en 140+skida beter sig, baserat på bara midjan.
DH är den skida jag körde mest på förra året, trots att jag hade fler dagar i Sverige än i perfekt puder. Det säger väl lite. Och med parallellsväng borde den vara löjligt lättkörd. Och ja, jag har köpt mina DH för surt förvärvade pengar.
Klart att man inte ska satsa på en så bred skida som enda skida, men om man ska komplettera sin garderob med ytterligare ett par för uteslutande puderbruk så ser jag inte någon vits i att hålla igen (särskilt inte av fel orsaker).

Budskap? Många som dissar riktigt breda skidor har inga själv och har inte tillräcklig erfarenhet att veta vad dom pratar om. Folk har garvat åt mina breda lagg i liftkön i över 10 år men jag har skrattat mest, på vägen ner.
Rocker2 ser skitkul ut. Den hade jag gärna kört. Jag ahr inte ägt en Salomon sedan jag köpte en av de första produktionsmodellerna av Pocket Rocket.

Senast ändrad:
kebacken sa:
och nej, jag tänker nog inte köpa skilogick 145mm under foten pga: 1. vikt, 2. 360 + 145mm = dårligt för knäna :)
Jag fattar att DH är extrem men apropå löjliga argument: Bibby Pro väger 4450gram i 188-längd. Specad vikt på DH är 4550gram. Mina väger under 4500. Rocker 2 har jag inte en aning om vad den väger. Har du?

Vad gäller knäna så finns det så många konstiga uppfattningar om vad som är farligt eller inte. Det är värt en egen tråd.
Jag är ortoped, telisåkare och kör breda skidor med duckstance. Sen får väl folk tolka in vad dom vill. Att dra åt bindningen några extra snäpp är nog mycket värre än att köra breda skidor if you ask me...

Senast ändrad:
Varför inte bara ett par BC Corvus, Völkl Katana, Nordica Girish eller Dynastar PR 105? Alla med midjor "bara" mellan 105-112 iofs. Men de är alla skidor som klarar utav din storlek bra och som mer en nog räcker till offpistkörning i Sverige och speciellt Åre. Allihopa passar även bra ihop med Duke.
Ovannämnda Bibby Pro är också en god kandidat.
Om du ändå "måste" ha en bredare midja så kan Völkl Shiro eller Ross SS7 vara alternativ.

Ett tipps är att prova Lib Tech Pow Nas i Åre. En skida med 117 midja som är helt underbar. Den går som en dröm i uppkört, vindblåst och skare. Denna skida kommer du bli supernöjd med om du ska ha den i Åre. Jag har kört den i allt från skräpsnö till midjedjupt och jag väger 90 kg ren kvalité. Tror den bär dig med då. Den fyller alla dina specar du skrev upp också.

Hyr och testa. Åre skidsport hyrde jag på.

Senast ändrad:
herer telesmark:
yes yes. men då førsvinner førmodligen någonting av vikt (dubbelt syftningsfel, kalla det vad du vill). jag tænker først på flex.

brodd: svårt å åka baklænges på dem. katana ær annars grym!

tack føra lal svar.

blev ett par bibby pro 190, duke på.

Både katana och corvus har twintip och att Skilogic skulle göra en lätt men ofungerande skida tvivlar jag på så vad menar du?

Grattis

Armada TST är mitt, något partiska, men välmenande tips.

Är det djupt (vilket det ju sällan är i Åre) så hanterar den rockade nosen (samma shape som JJ) det galant, men den traditionella tailen hjälper upp stabiliteten där JJ kommer kort. JJn har problem med att stompa större klippor och hopp om det inte är riktigt djup puder, TSTn slår ner lite djupare samtidigt som nosen hålls uppe med early risen. Alltså en ganska allround skida som du kan ha riktigt kul med. Jag kommer förmodligen åka på "the Norwalk", som kommer nästa år. Den har samma shape som TST men är breddad med 10mm hela vägen.

Kör hårt

JW

testade mina Bibby pro 190 i helgen och det var helt javla fantastiska. Grattis! Dock sa kanske man skulle haft ett par 196or ocksa da 190:an mater runt 187(?)

Köp mina Black Crows Sevun 191. Jag är för lätt för dom (73kg) så dom passar säkert dig bättre..

PNyberg sa:
markush sa:
Och förra året så blev fick SKILOGIKs skidor högst poäng i freeskier testerna men fick inte en enda editors pick. Det var bara dem stora märkena som fick editors pick. Även deras reklam som pryder Freeskiers insida. Märkligt va? :P
Håller med, är grymt nöjd med mina Howitzer, Sverige skidan nr 1.

Tillbaka
Topp