Skidor sökes smala kriterier

Hej!
Söker skidor för vintern, fantastiskt kul men behöver lite hjälp då jag ej har 100% koll på utbudet. Tar en genväg och frågar er alla:
Söker en off-pistskida modell tuffare:

Kriterier:

* Längd > 190 cm
* Bredd > 110 cm
* karaktär, tåla tung åkare med högfart. Storslalomkaraktär på skidan. Tokbra kantgrepp efterlyses.
Gärna fullproppad med metall eller annat som styvar upp den.

Finns denna skida?

Backcountrybob sa:
Detta tror jag kan bli ett stort problem.

Skämt åsido så har ju både Dynastar och Blizzard alternativen cham 127 och Bodacious. Det är iaf de första som dyker upp i min skalle.

Lägg också till völkl Kuro, völkl Katana, moment governor och ON3P cease & decist på listan. Finns säkert en hel hög fler men dessa är de jag kommer på just nu

Senast ändrad:
110 cm Bred? :lol:
(Damn, En minut sen)

Senast ändrad:
Yes! Riktiga spett-skidor alltså, ett par sådana borde alla ha! :cool:

DPS Lotus 120 200cm kör jag själv. Snäll och beskedlig i 190cm, ett riktigt ånglok i 200cm. Styv tail, pintail, stor radie... Men jag är partisk då jag jobbar med detta skidmärke!

Black Diamond zealot verkar vara spettig och har fått en del bra kritik. Kan vara värd att kolla in! Har inte provat den dock - men det har säkert någon annan här på forumet?

Kästle BMX128 eller BMX118 bör nämnas här. De har finess... 128:an kanske är lite mjuk ändå...?

Solly El Dictator?

Bluehouse Shoots skulle funka fint också, iaf om du slipar på en bra sten dem efter köp, lägger egna vinklar och fixar _vass_ kant.

Stöckli Stormrider TT 110 i 192 perhaps?

Senast ändrad:
Blizzards största friåkningsskidor är rätt köttiga som jarle tipsa om.

Men hur vill du ha spannet/rockern?

Project 110 i 190cm og full ask-kjerne, ring eller mail Extrem og hør om de har noen igjen fra i fjor.

Done.

Jag ser direkt två alternativ som redan har nämnts:

Blizzard Bodaciuous, om du vill ha en offpistcharger/compski med stabilitet i överflöd. 196:an där lär vara en riktig utmaning att bemästra, med tanke på hur stor jag tyckte 186:an kändes (nu är jag iofs inte speciellt kraftfull och stor). Dubbla lager metall och biffighet så koppen rinner över. En typisk skida som man kan släppa efter en halv linje och bara åka med i överljudfart över typ vad som helst.

Vill du ha en skida som är mer åt pisthållet som bas, men som ändå funkar utanför tack vare en fin rocker, så är Extrem Project 110 från fjolåret svårslagen. 100% storslalomkaraktär och den känns verkligen som en racestockskida i konstruktionen. Den är lite stum för mig med mina 75kg, men om man vill ha nåt riktigt bitigt som ändå är rätt kul, så finns det nog få skidor som slår den. Den ska enligt hemsidan vara lite snällare i år med lättare kärna och jag ser personligen fram emot att testa den nya versionen, men för dig som vill ha nåt bastant så är förra årets ett bättre val.

Project X är helt åt fanders. Ett rent skrivfel förmodar jag. Det var ingen lyckad modell och dessutom var den tänkt som en turskida.

Senast ändrad:
MnO sa:
Vill du ha en skida som är mer åt pisthållet som bas, men som ändå funkar utanför tack vare en fin rocker, så är Extrem Project 110 från fjolåret svårslagen. 100% storslalomkaraktär och den känns verkligen som en racestockskida i konstruktionen. Den är lite stum för mig med mina 75kg, men om man vill ha nåt riktigt bitigt som ändå är rätt kul, så finns det nog få skidor som slår den. Den ska enligt hemsidan vara lite snällare i år med lättare kärna och jag ser personligen fram emot att testa den nya versionen, men för dig som vill ha nåt bastant så är förra årets ett bättre val.
Lyden av meg (183, 85kg) som tester fjorårets Project 110 i myk pist, huuuuguhgg, ny sving, huuuuuugrrrhhrg, ny sving haurrghhhhrguhg, ny sving, haerghughuaaaaaaah, etc.

SiSt sa:
MnO sa:
Lyden av meg (183, 85kg) som tester fjorårets Project 110 i myk pist, huuuuguhgg, ny sving, huuuuuugrrrhhrg, ny sving haurrghhhhrguhg, ny sving, haerghughuaaaaaaah, etc.
En intressant recension om än något otydlig, är "huuuuguhgg" jättebra eller något som är mindre bra. Jag gissar åtminstone att det inte är halvdant.

erik_lagg sa:
SiSt sa:
En intressant recension om än något otydlig, är "huuuuguhgg" jättebra eller något som är mindre bra. Jag gissar åtminstone att det inte är halvdant.
Med tanke på hur den skidan gick när jag testade den så är det nog snarare ett uttryck för dom enorma g-krafter som uppstår när man lägger den skidan på kant och gör sitt bästa för att hålla emot.

MnO sa:
erik_lagg sa:
SiSt sa:
Med tanke på hur den skidan gick när jag testade den så är det nog snarare ett uttryck för dom enorma g-krafter som uppstår när man lägger den skidan på kant och gör sitt bästa för att hålla emot.
låter spännande, man blir sugen att testa!

MnO sa:
erik_lagg sa:
SiSt sa:
MnO treffer perfekt.

Huuuurhhggggaggghu er sånn ca lyden av luft som presses ut av kroppen i hver sving når man tar i alt man eier og har for å unngå å kollapse.

Drøy ski. Lurer på hvordan den kan være med kraftig detuning.

Som du skriver så är det alltså något kortare än 190cm och smalare än 110mm du söker? Eller menar du 190> och 110>?

Är det bredare och längre som gäller så är Blizz Bodacious riktigt bra, kanske lite lite sväng?
Black Diamond Zealot är stenhårda och tål mycket fart. Dock mycket roligare än t ex gamla XXL (liknande skidor men Zealot svänger självmant och flyter i lössnö till skillnad från XXL).
Smalare alternativ är t ex Blizz Cochise eller Dynastar Cham 107.

supercross sa:
Kolla Nordica Girish 193 cm. Går att få tag på ganska billigt, utgående modell 2012.
Håller med, Girish är den mest underskattade chargerskidan senaste åren.

Dina kriterier.

tåla tung åkare med högfart CHECK. Storslalomkaraktär på skidan CHECK. Tokbra kantgrepp efterlyses CHECK.
Gärna fullproppad med metall eller annat som styvar upp den, CHECK .

Killarna på Blister gillade den, recension.

Annars tycker jag verkligen du överväga Blizzard Cochise 193, ok den är 2 mm smalare än du är ute efter men annars fyller den dina kriterier perfekt. Det var lätt den största possitiva överaskningen av alla skidor jag testade förra året. Extremt stabil, köttar igenom vad som helst men ändå väldigt lätt åkt, ovanlig kombination.

This thread is worthless without follow-up from creator... De "small kriterierna" är uppenbarligen inte smala nog, massvis med grymma förslag att ta ställning till!

Tja!
Jag är 197 cm lång och väger 93 kilo. Hittade ett intressant erbjudande på dessa skidor 6000kr. Vet dock inte om jag ska köpa så feta skidor eller om jag ska köpa ett par Volkl Kendo som jag provåkte förra årekt, tyckte att dessa var riktigt grymma men funderar på bredare skidor. Jag är duktig åkare och gillar att åka fort och framför allt stora svängar, håller mig mest i pisten men kör då och då utanför (skulle gärna köra mer utanför). Tror du att de är för stela för min vikt och blir det tråkigt i pisten med så bred midja? Har aldrig provat bredare skidor än Kendon som är 89mm i midjan.

MVH/Tobbe

Tillbaka
Topp