920 till 916, fungerar det verkligen?

jeffa sa:
Tycker hela DIN-hetsen är överskattad...

Såg nån intervju med Seth Morrison för några år sedan där han sa att han inte gick över 10 på din skalan såvida han inte skulle droppa typ 15 meter eller mera om jag inte minns fel.

Handen på hjärtat! Hur ofta gör ni det?

De bindningarna som jag har haft problem med har snarare berott på andra saker än DIN skalan. Kvalitet visst, men jag tror att många lägger för stor vikt på DIN skalan.

Har jag fel?
Det är ju lite det som den här diskussionen går ut på. Hållbarhet, kvalitet, tillgång och efterfrågan.

PNyberg sa:
jeffa sa:
Tycker hela DIN-hetsen är överskattad...

Såg nån intervju med Seth Morrison för några år sedan där han sa att han inte gick över 10 på din skalan såvida han inte skulle droppa typ 15 meter eller mera om jag inte minns fel.

Handen på hjärtat! Hur ofta gör ni det?

De bindningarna som jag har haft problem med har snarare berott på andra saker än DIN skalan. Kvalitet visst, men jag tror att många lägger för stor vikt på DIN skalan.

Har jag fel?
Det är ju lite det som den här diskussionen går ut på. Hållbarhet, kvalitet, tillgång och efterfrågan.
Eeeehhh???? Ja... Och jag bidrog med min åsikt.

Eller har jag missat något?

tycker jeffa har en bra poäng. det är sjukt mycket penisförlängarvärde på bindningar här på freeride. sannolikt att var och varannan åkare behöver 20-bindningar? eller kör så ruskigt hårt att bindningar som inte är gjorda helt i metall går sönder på en eftermiddag? nej, vi gör väl så att vi skaffar oss 30-bindningar som är gjorda i armeringsjärn, så att vi är på den säkra sidan. :)

Ligger ett par Marker comp 30 bredvid mig just nu.... Skapligt hàrda bindningar... Börjar pà 15.

Look P18 stàr när de andra faller ;)

//H

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
tycker jeffa har en bra poäng. det är sjukt mycket penisförlängarvärde på bindningar här på freeride. sannolikt att var och varannan åkare behöver 20-bindningar? eller kör så ruskigt hårt att bindningar som inte är gjorda helt i metall går sönder på en eftermiddag? nej, vi gör väl så att vi skaffar oss 30-bindningar som är gjorda i armeringsjärn, så att vi är på den säkra sidan. :)
Sj vill jag ha fks185/155/P18 eller 916/920 för att dom håller bättre. Ja menar...hur många par 977or ser man inte varje vinter? Tror inte att man kommer att se ett par STH16 när dom är så gamla, eller PX14 eller 914 för den delen.

Senast ändrad:
poängen med att alla vill ha 916 är väl enligt mig att alla bindningar som inte går längre än till 14 på dinskalan faktiskt glappar rejält efter lite åkning.
om man dessutom åker mkt puder så blir det ju mer tjuvsläpp... själv kör jag på 12 på både 9-16 o p18 o jag skulle aldrig sätta min fot i en "vanlig" bindning offpist, helt enkelt för dålig kvalitet efter lite smällar...

LawndartGustav sa:
poängen med att alla vill ha 916 är väl enligt mig att alla bindningar som inte går längre än till 14 på dinskalan faktiskt glappar rejält efter lite åkning.
om man dessutom åker mkt puder så blir det ju mer tjuvsläpp... själv kör jag på 12 på både 9-16 o p18 o jag skulle aldrig sätta min fot i en "vanlig" bindning offpist, helt enkelt för dålig kvalitet efter lite smällar...
Vad är en "vanlig" offpist bindning?

LawndartGustav sa:
om man dessutom åker mkt puder så blir det ju mer tjuvsläpp...
Det är sant. Dom allra flesta är inte primärt ute efter en bindning med högt din när det handlas 916/920 eller FKS155/185. Det är stabiliteten och hållbarheten man är ute efter. Alternativet är 914 Lab. Då får man en bindning som är nästan lika stabil som en 916, men med mer mänsklig dinskala.

Sen håller jag inte med dig angående tjuvsläppen. För min del är det precis tvärtom. Så länge jag håller mig i pudret kan jag köra nästan vilken bindning som helst och det tjuvsläpper princip aldrig. Jag har tex en S900 12:a ställd på 9 på mina Sanouk och det har aldrig varit några problem, men jag vill ha den lågt när jag kör i tät skog pga risken för lågfartsfall. Undantaget är förstås i landningar, men numera hoppar jag inte i någon större utsträckning. Däremot om man kör fort och drar på i allmänhet i en stökig och hård pist så behövs det rejäla doningar för att sitta kvar på i bindningarna. Jag skulle aldrig skruva dit en Salomon 12:a på mina GS-räsers tex.

PNyberg sa:
Lee-nus sa:
Sj vill jag ha fks185/155/P18 eller 916/920 för att dom håller bättre. Ja menar...hur många par 977or ser man inte varje vinter? Tror inte att man kommer att se ett par STH16 när dom är så gamla, eller PX14 eller 914 för den delen.
Mina STH 16 glappar redan...

Dessutom är det väl knappast alla som kan jämföra sig med seth alls eller? Kolla tex på Doug Coombs, han körde ju randobindningar hårdare än va de flesta av oss någonsin kommer åka... Handen op hjärtat, hur många här hade INTE tagit sönder en sån bindning?

920 Tycker jag är ett bra val på en chargingskida, vill jag åka skog/jibba/något annat som kräver låg DIN så kan jag ställa den lågt... Ska jag köra ett idiotåk i löjligt höga mach så kan jag det med, dessutom lämnar den utrymme till att utvecklas.

Som jag sa tidigare, så länge jag kan kliva ur bindningen med benkraft känner jag mig säker...

Jarle sa:
920 Tycker jag är ett bra val på en chargingskida, vill jag åka skog/jibba/något annat som kräver låg DIN så kan jag ställa den lågt... Ska jag köra ett idiotåk i löjligt höga mach så kan jag det med, dessutom lämnar den utrymme till att utvecklas.

Som jag sa tidigare, så länge jag kan kliva ur bindningen med benkraft känner jag mig säker...
Varför skall du dà göra om den till 916 dà?

//H

STH16 har vad jag förstått det mesta gemensamt med 914 Lab. Det är alltså en 914Lab med hårdare fjäder.

Lee-nus sa:
Är det så? Finns kanske någon mupp här som köper racebindningar för han tycker det är coolt, men det måste vara väldigt få fall. De som köper S916/P15/P18 etc vet väl vad och varför de vill ha det. De har provat 12- och 14-bindningar och finner att det inte håller kvar dem i skidorna.

Hasse sa:
Jarle sa:

Varför skall du dà göra om den till 916 dà?

//H
För att jag vill kunna åka långsamt. spänner ju knappast benen lika hårt vid mys-åkning i grytan som ett åk på storskarven... Tror nog att det blir lite småknepigt att kliva ur över 14 också men den kan ju garanterat lösa där utan att ta sönder benen....

Carled sa:
STH16 har vad jag förstått det mesta gemensamt med 914 Lab. Det är alltså en 914Lab med hårdare fjäder.
Den liknar dock mer en vanlig 914 med 16-fjäder! Av Jarles beskrivning och efter att ha läst lite på TGR verkar den uppföra sig så också. Dock har den en hel del metall i sig, samt den femte extraskruv i hälen som S916 och S920 har.

Tror för övrigt att STH16 är det som salomon vill sälja istället för S916. Sist jag ringde upp salomon och ville beställa två par S916 berättade de att administrationen för den bindningen var flyttat till deras "race department" och därför låg utpriset på 5000:- paret. Tio lök för två par bindningar. Tjena!

Jarle sa:
Ska jag köra ett idiotåk i löjligt höga mach så kan jag det med, dessutom lämnar den utrymme till att utvecklas.

man skulle nästan kunna tro att du ÄR seth morrisson som du får det att låta. men visst. rock on! :)

Sick_Pete sa:
99,9% av åkarna här på Freeride lär inte ha behov av en bindning inställd på DIN 20... :)
Varför skulle man köra en 20 bindning på 20? Ganska korkat.. Likväl är det korkat att köra en 12-bindning på 12...

Jarle sa:
Sick_Pete sa:
99,9% av åkarna här på Freeride lär inte ha behov av en bindning inställd på DIN 20... :)
Varför skulle man köra en 20 bindning på 20? Ganska korkat.. Likväl är det korkat att köra en 12-bindning på 12...
Störtlopp - då är det inte så dumt, skönare att ett knä går än att skrota för att man klivit ur bindnigen :-)

Anders_Nilson sa:
Jarle sa:
Sick_Pete sa:
Störtlopp - då är det inte så dumt, skönare att ett knä går än att skrota för att man klivit ur bindnigen :-)
Ska du köra en bindning på 20 tar du förhoppningsvis inte en bindning som går max till 20... Troligen en som går till 22 eller högre...

Kör man på 20 är det nog M30 som gäller... Men en högt dragen P18 eller 920 anser jag borde göra samma nytta...

Lee-nus sa:
Håller med.. :)

dennatrollet sa:
jag efterlyser ett "vad hände sen"-inlägg... är det någon som kör med en "moddad" s920? hur funkar det för er?
Körde på det en säsong, inga bekymmer alls, ställde den lågt till att börja med och skruvade successivt uppåt.
Kände inte någon större skillnad mot vanliga 916, ställde dock moddade 920 lite lägre, om det var pga psyket eller att den faktiskt löste lite svårare låter jag vara osagt. Stora fjädern i 920 är dock identisk med fjädern i 916. Minns inte om de hade olika färgmarkeringar dock, var ett tag sedan.

Jag har också kompisar som har gjort samma sak med 920:or och de har också kört på aningen lägre DIN än skalan minus fyra. Om det är en enbart mental eller en konkret teknisk skillnad är inte utrett. Men börja med minus fem och öka sedan om du skulle känna att det behövs. Varken med 916 eller med en moddad 920 är tjuvsläpp något vanligt förekommande problem.

Men frågan i sig är fortfarande obesvarad, vilket stör mig rejält. Dessvärre har jag varken 916 eller 920 hemma i lådan, men man kanske kan reda lite i saken ändå.

Senast ändrad:
Som jag sa till Per nyligen, påminn mig runt julafton så kan jag kolla på nått par av mina 997:or. Alla är hemma hos föräldrarna för tillfället (mer plats där än på mina 27kvm i Sthlm...).

Jarle sa:
dennatrollet sa:
jag efterlyser ett "vad hände sen"-inlägg... är det någon som kör med en "moddad" s920? hur funkar det för er?
Körde på det en säsong, inga bekymmer alls, ställde den lågt till att börja med och skruvade successivt uppåt.
Kände inte någon större skillnad mot vanliga 916, ställde dock moddade 920 lite lägre, om det var pga psyket eller att den faktiskt löste lite svårare låter jag vara osagt. Stora fjädern i 920 är dock identisk med fjädern i 916. Minns inte om de hade olika färgmarkeringar dock, var ett tag sedan.
Även jag har testat då det var sjukt enkelt ett tag på TGR att köpa tokbilliga 920, och 916 var lika lätt att finna som slutet av regnbågen. Körde de, precis som Jarle, lågt till en början eftersom jag läst att de inte beter sig som 9-16 utan mer 11-17. Kom sedan upp på 16 i fönstret vilket borde motsvara 12 alt. 14 och skidan löste då den skulle och jag var happy-zappy. Gick aldrig högre än så då jag inte kände att det behövdes och för att de var monterade på det välkända chargemonstret Line EP Pro 07/08!!!!! :cool:

Jag har kört med moddade 920 två säsonger nu, nemas problemas. Löser ut när dom ska, det räcker för mig! ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp