Damskida för att ge sig ut utanför pisten?

sofla786

Ny medlem
Hej!

Jag är en relativt lätt tjej på 53kg och 167 cm som hittills hållt mig i pisten Det är nu dags att införskaffa ett par nya skidor och denna gången är ambitionen att ta steget utanför pisten och utmana sig själv att åka opistat. Jag kommer främst åka i svenska fjällen(Åre, Riksgränsen mfl.)och vill därför ha ett par skidor som funkar på hela berget. Jag gillar att pressa i pisten och föredrar där ett par stabila men relativt kvicka skidor som jag kan lita på. Utmaningen är nu den klassiska, att hitta ett par skidor som jag kan lära mig på och utvecklas med utanför backen men som samtidigt besitter lite av de egenskaper som jag gillar i pisten. Alla tips mottages tacksamt!

//Sofia

Hmm..

Det som poppar upp först är nog ett par lagg från Hendryx..
Grymt stabila i pist, men även kanon offpist.

Kika på 917 i 164, alternativt VooDoo i 172.

Båda varianterna är kvicka och har ett enormt bett i pisten.
Utanför pist funkar de hur bra som helst. Perfekt som "enda skida" i Sverige.

Lycka till

Senast ändrad:
53 kg tjej + hendryx 917 känns som en bra kombo. skämt åsido
finns numera bra tjejskidor anpassade för tjejers fysik. völkl kiku
känns som En väldigt kompetent skida som jag hört mycket bra om. 107
midja kan kännas brett men är inget problem i pisten och kommer
underlätta off-pist åkningen väldigt om man är novis där

Project 100 W? Salomon 103 som jag inte kommer ihåg "tjej" namnet på. P100 W vet jag år grym efter min tjej har hårdtestat den i alperna..

är inte kvinnlig kompetens avskaffad ? som jag förstår det finns det kompetens ....eller ej.
Jag väger 52- 53 kg och alltid sökt en bra allroundskida. Har sedan 2005 åkt på Zag Big 168 cm , den går
i och på det mesta. Sedan ett år tillbaka har jag en Zag Big 2L 165 cm. 2L står för Ladies & Lighweight
och den är förståss ännu mjukare an Zag Big.
Provade häromdagen HEAD I.Supershape Magnum 163cm.
Den dagen var det stenhårt, konstsnö som det regnat på i 2 dagar och sedan frusit.
Då höll inte Zag Big 2L men det gjorde Head:en. Men jag vet inte hur Headskidan går utanför pisten.
Det lär finnas rocker fram, så det kan nog funka.

Skulle rekommendera antingen Völkl Aura, en bra allround skida som funkar som en storslalomskida i pisten och hjälpligt utanför, se till att ha den av senare modell med rocker, det är en stor skillnad i de utan och de med. Vill du köra mer utanför så är Kikun ett bättre val, riktigt allround den med, men är mer utanförpist anpassad än Auran.
Eftersom jag rekommenderar Völkl så tycker jag även att du borde kolla in One, de finns i 166cm längd och är fantastisk roliga skidor, och de tjejer som testat dem gillar dem skarpt...

Sen vet jag att extrem project100w är sjukt bra, och även Salomons breda serie är riktigt bra.

-apprentice: Head supershape magnum är en ren pistskida, rockern är till för att lättare komma in i sväng, och den hjälper givetvis till vid uppkörd pist, men det är allt annat än en bra offpistskida, den är gjord för att ligga hårt i pisten vilket är precis tvärtom mot vad ett par moderna offpistskidor är.
Nu funkar många av de breda skidorna bra även i pist, men rena pistskidor är bara för pist.
Så håll dig borta från dem om du vill ha en skida för hela berget.

..tack för synpunkten zerode. ska provåka dina förslag.
anledingen till att jag fastnade för zag var att den är mjuk och tillräckligt torsionsstyv .
Om man vill åka på kanten, så spelar åkarens vikt större roll än vad de flesta tro .

Hej!
Min fru åker på ett par LoveRide 167 från det svenska Lokomotiv Skis. Hon är riktigt nöjd med dom finns även i 177 längd oxå. Riktigt bra bett i pist samt grymt bra i offpisten. Dom bygger på beställning och jag tycker att finishen och kvalitén är riktigt bra.
Maximus

Men nu skall du få mitt bästa tips.

Försök att prova ett eller flera par skidor, det är absolut det bästa när det kommer till nyinköp utav skidor, alla kan rekommendera och tipsa hur mycket de vill, det är ändå dig det handlar om, vad du tycker.

De flesta bra skidbutiker har ett gäng skidor som du kan teståka innan du köper ett par. Det är perfekt att samtala med personalen som nästan alltid är kunnig på att få ut den skidan som är bäst just för dig.

Dessutom är det värt att köpa ett par skidor på det sättet, beställer du ett par skidor på nätet för 5000:- och du inte blir helt nöjd så är det dyra pengar, men köper du ett par som du testat ut och är nöjd med för en större summa så är det billiga pengar, så det är värt mycket att prova innan.

Även många skidtillverkare brukar köra skidtester vid skidanlägningar, speciellt nu vid sportlovstider, där är det oxå bra att testa skidor.

Sen är jag tvungen att varna lite för forum som detta, du har ingen aning om vem det är bakom nicknamnet, det kan vara någon som knappt stått på ett par skidor, men ändå ser sig som en kunnig skidåkare, till folk som faktiskt vet vad de talar om :)

Tillbaka
Topp