Armada TST

chrillelille

Aktiv medlem
Armada TST
Jag har tänkt lite på vad för skida jag ska till kommande säsong och jag har nog landat på en Armada TST (söker efter nåt mellan Line SFB och Project 100).

Hur har utvecklingen skett på denna skida, när man tittar på Evo så verkar det har varit samma skida i tre år?

Vilken längd ska man köra? Kör 186cm på mina Prophet (2011 utan early rise) idag och tycker att det funkar bra. Jag har sett att man bör gå upp i längd på TST'n, så 192cm blir väl rätt? Det känns långt.. (Jag är 75kg, 186cm).

Tack för svar!

Armada TST
Halloj igen!

Jag kan inte svära på det till 100 procent, men om jag fattat rätt är det ingen skillnad i bygget på de tre senaste (årets, förra och förrförra) upplagorna av TST iallafall. Mer än att de kommit i en damversion och lite fler längder. Och att årets grafik är svinsnygg, förra årets sådär och förrförra också svinsnygg.

Det som har hänt till i år är att de gjort en turvariant – Kufo (står f.ö. för keep up or fuck off om jag inte missminner mig) som är snarlik TST (typ samma bredder och profil, lite andra längder) men med platt tail, men eftersom samtliga tre lagg du nämner har twin antar jag att platt tail är ganska ointressant? :)

Edit: Lite längd-detaljsbabbel som jag också kom att tänka på – det borde vara så (rätta mig gärna om jag har fel) att längderna på Kufo (186, 177, 168) är en rätt schysst indikation på åkytan på TST (192, 183, 174) om man räknar bort det uppböjda på tailen på dem. Och sen gör ju nosrockern sitt för att korta ner känslan av dem också.

Armada TST

@heddious snygg längdjämförelse! Stämmer rätt bra med svängradie också.

Tack för svar, då handlar det mer om grafiken då. Jag hittade nämligen en beggad TST 192 här på freeride, så tänkte att man skulle kunna testa den OCH en SFB eller project/supernatural om jag hittar dem beggade (självklart inte SN).

Ja, jag har tänkt lite twintip, inte för att köra switch utan för att få loss den lättare när man vill svänga tight. Vad skulle Kufo ge för andra egenskaper med platt tail?

Armada TST
chrillelille sa:
@heddious snygg längdjämförelse! Stämmer rätt bra med svängradie också.

Tack för svar, då handlar det mer om grafiken då. Jag hittade nämligen en beggad TST 192 här på freeride, så tänkte att man skulle kunna testa den OCH en SFB eller project/supernatural om jag hittar dem beggade (självklart inte SN).

Ja, jag har tänkt lite twintip, inte för att köra switch utan för att få loss den lättare när man vill svänga tight. Vad skulle Kufo ge för andra egenskaper med platt tail?
Lättare att fästa vissa stighudar, antar jag.. och om man håller på med brantåkning på den nivån att man mer ofta än sällan har med sig rep och grejer och vill kunna använda skidorna som ankare är det bra med platt tail.
Tror dock stighudsproblemet är ganska litet, Armada själva gör ju färdigskurna hudar till TST.

Armada TST
Cool, då känns TST fortfarande rätt. Så länge modellen inte börjar bli föråldrad? Läste en kommentar om SFBs form som är densamma sen de smalnade av den och att andra börjar gå om?

Armada TST
Hmm.. föråldrad vet jag inte riktigt, det som hänt är väl att väldigt många företag gjort skidor snarlika TST de senaste åren och att utbudet blivit större så det finns mer och mer att jämföra mellan (och ha beslutsångest över). Kollar man i kategorin "skida med drygt 100 under foten, nosrocker, twintip men huvudsakligen gjord för att åkas framåt" finns det väldigt mycket att välja på. Dock tror jag ju inte att Armada skulle gjort Kufon så lik TST om de själva upplevde den som föråldrad, men det är som sagt bara en fundering..

Armada TST
chrillelille sa:
Men är det då någon som gör samma jobb bättre, eller är det helt enkelt en preferensfråga?
Sett till din originalfråga så borde du vara ganska rätt ute på Salomon Q 105 som jag ser det... Med moderat tailrocker så du lätt får loss den, allmountain i modern tappning, 188 cm är väl smack mitt i för dig?! :)

Armada TST
Bra fråga.. jag är dock inte rätt person att svara på den eftersom jag tillbringat typ 60 dagar på TST och är mycket nöjd med dem utifrån det ändamål jag skaffade dem (allroundskida, klara sig på ett par vid resor i Sverige/Alperna osv). Men preferens, absolut. Hade jag velat landa baklänges i hyfsat stor utsträckning hade jag nog sneglat mot andra jibbigare lagg med liknande mått istället. Samma om jag hade velat ha en utpräglad charger.

Nån annan som tycker nåt?

Armada TST
Håller med
@heddious i allt hon har skrivit här.
Iochmed att jag fick äran att prova hennes TST i vt iår samt altinerade med ett par Rossi Soul 7 så tycker jag att TST:n är en jäkligt bra skida. (Valde dock att köpa Soulen)

Håller även med om det där med att det snarare är konkurrenter som kommit ikapp (Armada och Rossignol hade ju ändå en stämningshärva om deras nya, innovativa skidor) och inte att modellen har blivit förlegad.

Jag har tyvärr inte provat Line SFB, men precis som du skriver
@chrillelille så tror jag att det är en preferensfråga.

Armada TST
Tack hörrni! TST'n känns fortsatt som det bästa alternativet! Osäkert om man får möjlighet att testa så slår nog till med ett par barons, alt. Griffins.

Armada TST
Jag känner att jag vill kliva in i diskussionen. Är lite rostig men blev smått inspirerad efter att ha fått prata lite prylar med
@Heddious igår :)

Tänker du inte landa baklänges och tänker att twinen gör det enklare att dra ur tailen i tajta situationer så är det en sanning med modifikation. Det är ju inte att den är twinnad som gör att tailen blir lösare (som jag gillar att beskriva den egenskapen som) utan själva lyftet i tailen samt flexet. Har en en tail som har twin, är inte rockad och är riktigt styv så är den svårare att dra lös än en platt med lätt rocker och mjukare. Det är med andra ord lite olika parametrar som styr. I dessa parametrar ingår även shapen på tailen och hur man har valt att slipa eller slöa till tailen.
Sj tycker jag att jag kommer in i samma segment av åkare som dig och har ett par kriterier som ser extra noga efter när jag testar skidor. Dessa kriterier är:
-Lös tail
-Runt flex
-Förutsägbar shape

Lös tail har jag redan benat ut vad jag menar med det, så vi går till runt flex.

Flex:
Efter många år av åkandes och testandes av olika skidor så har fått en preferens mot skidor som har ett s.k runt flex. Detta menas att det är ingen del av skidan som är signifikant mycket styvare än någon annan del och att böjkurvan blir relativt rund. Självklart så måste en skida vara relativt styv under foten för ett den ska kännas stabil i uppkört och inte bete sig som en "kåt ål". För att uppnå detta måste det antingen vara ett homogent flex genom hela skida eller väldigt progressivt flexmönster. Homogent flex funkar bättre på lekskidor där huvudsyftet inte är att bomba ner genom uppkört bröte, utan snarare leka runt med lite mer "finess".

Raka motsatsen till runt flex är vad jag kallar för ett "knäck-flex" där skidan drastiskt går från stenhårt till riktigt mjukt flex på bara någon cm...det blir ett knäck i flexet helt enkelt ;). Som sagt är detta personlig preferens och vissa kanske ÄLSKAR knäck-flex då en av de skidor med mest knäck-flex i världen är en av forumets favoriter... Armada JJ serien. Nu har Armada valt att göra om JJ till i år och jag har inte känt på dem trots att jag såg dem på ISPO. Anyway, JJ är EXTREMT styv under foten och övergår sedan till ett ledsamt slött och mjukt flex i tip och tail. Vad JAG inte gillar med detta är att det känns som att man åker på en bred snowblade och tip och tail blir väldigt inaktivt i åkningen och fungerar mer som yta för att flyta i POWPOW...pooowpooow...EPIC powpow. Detta funkar säkert för många men för mig blir för dåligt med allroundegenskaper och därmed totalt ointressant för mig.
Exempel på skidor med runt flex är många och SFB som du nämner är en av dem.

Shape:
Förutsägbar shape är inte att den ska vara helt rak så att inget händer...så man vet att inget händer och att det är ju kanske så förutsägbart som det kan bli. Nej, det kan gott vara sväng på skiten och faktiskt rätt mycket sväng och fortfarande vara förutsägbart. Själv så tycker jag dock att när man kommer under 20m i radie så händer det något med proportionerna på skidan som gör att den gärna blir mindre förutsägbar än vad jag vill att skidan ska vara. Är inte skidan riktigt bra konstruerad i flex och rocker så kan skidan börja bete sig väldigt märkligt. Man kan ofta fixa till detta genom att slöa till kanterna på tip och tail för att dem inte ska hugga i tid och otid och detta är något jag gör på alla skidor (förutom räserlagg á la isiga pistdagar). Då kan man råda bot på många hugg, men detta recept funkar inte alltid.

Oj, detta blev långt....

Förutsägbar shape upplevde jag första gången på riktigt med mina gamla 4frnt CRJ188 09/10 som var löjligt mjuka, hade en montering på -5cm som på den tiden var "typ på mitten av skidan" för en puderallroundskida (dvs alldeles för långt fram då, men där vi alla monterar skidorna idag..mer eller mindre). Den hade en form som gjorde att den gled igenom det mesta utan att bli särskilt påverkad av underlaget sidledes och gick att kötta på rätt bra med trots att det var en överkokt nudel. Den hittade med andra ord inte på något som jag inte var med på. Den låg och väntade på input snarare än att den ville att jag skulle svänga hela tiden för att den skulle vara nöjd. Ända sedan dess letar jag efter skidor med liknande shape och har funnit rätt många skidor som passar in i detta men på pappret kanske ser ut som något helt annat.

Så...vad vill jag då säga med allt detta?

Till att börja med så tror jag att du inte ska blåstirra på twinnade skidor om du inte är ute efter att landa baklänges. Du kan få en lös tail på andra sätt.
Sedermera bör du tänka över om du vill småleka med skidorna eller om du vill ha något köttigt.

Därefter kan du få bättre förslag till vad du kanske kan trivas på :)

Armada TST

@pnyberg tack för otroligt utförligt inlägg! Jag har inte blåstirrat på twin tips, dock hade jag tanken på en twinnad skulle låta mig komma loss lättare så tack för förklaringen!

Min egentliga utmaning är att hitta en skida som är just mellan SFB:s lekfullhet och Project:s säkerhet. TST:n verkar vara en skida man kan stå på och carva ordentligt med (vet att den inte är en "crud buster", men verkar fartstabil pga sin styva tail) samtidigt som att den klarar djupare fören nästa lika bra som en bredare skida. Alltså en ultimat one ski quiver skida, om det nu finns nåt sånt. Självklart kommer det ner till preferenser, men den känns rätt för mig!

Tack igen för lektionen, kul!

Armada TST
PNyberg sa:
Om du har åkt en del och har bra teknik så kan dessa vara ett bra alternativ :)
Tack! Det verkar vara en grym skida, men lite för mycket för mig. Jag är ute efter nåt som ligger mellan project och SFB i lekfullhet och förmåga att stå på.

Devastator verkar vara snäppet tuffare än project 100..

Armada TST

@chrillelille
TST är som du redan kommit fram till en mycket bra one quiver. Efter att ha smiskat skidan under många varierande förhållanden så kan jag lova att den funkar mycket bra i pist och hårdare fören, samtidigt som den flyter på bra i puder pga rockernosen.
Skidan kommer göra sitt jobb varje dag och du kommer knappast bli besviken.

I högre farter och drop som börjar närma sig 10 m känns den stabil och trygg, sin relativt korta radie till trots. Någon utpräglad charger är det dock inte.

Välj 192 för att prioritera offpist och fart. 183 för att sätta prio på lekfullhet och kvickhet. Och undvik designen från 13/14...

@PNyberg: Intressanta ord om JJ... Jag måste fresta med frågan om du kört den i rätt före?
Skidtest i Sälen och JJ i pist, ja, då finns det ganska mycket övrigt att önska. Det är iaf inte rätt före.
JJ är en lekfull BC-jibbskida och åker man den i lite mjukare före så förstår man ganska snart varför den är mångas favorit. Vågar jag föreslå ett test av årets modell i rätt före för att ge dig en annan bild? Uppdateringen har gjort gott.

Och ja, gamla CRJ var en ganska förutsägbar historia. Ett supermjukt flex bjuder sällan på överraskningar. Trots detta (eller delvis pga) var det en kul skida som funkade riktigt bra, åtminstone till det den var avsedd för.

Armada TST
Daniel-LAB sa:
@chrillelille
TST är som du redan kommit fram till en mycket bra one quiver. Efter att ha smiskat skidan under många varierande förhållanden så kan jag lova att den funkar mycket bra i pist och hårdare fören, samtidigt som den flyter på bra i puder pga rockernosen.
Skidan kommer göra sitt jobb varje dag och du kommer knappast bli besviken.

I högre farter och drop som börjar närma sig 10 m känns den stabil och trygg, sin relativt korta radie till trots. Någon utpräglad charger är det dock inte.

Välj 192 för att prioritera offpist och fart. 183 för att sätta prio på lekfullhet och kvickhet. Och undvik designen från 13/14...

@PNyberg: Intressanta ord om JJ... Jag måste fresta med frågan om du kört den i rätt före?
Skidtest i Sälen och JJ i pist, ja, då finns det ganska mycket övrigt att önska. Det är iaf inte rätt före.
JJ är en lekfull BC-jibbskida och åker man den i lite mjukare före så förstår man ganska snart varför den är mångas favorit. Vågar jag föreslå ett test av årets modell i rätt före för att ge dig en annan bild? Uppdateringen har gjort gott.

Och ja, gamla CRJ var en ganska förutsägbar historia. Ett supermjukt flex bjuder sällan på överraskningar. Trots detta (eller delvis pga) var det en kul skida som funkade riktigt bra, åtminstone till det den var avsedd för.
Helt rätt där
@Daniel-LAB. Har testat den i pist och inte i mjukt. Klart är dem inte avsedda för detta men jag tycker att en skida som känns på det sättet på hårt underlag går helt bort för mig då jag uppskattar en skida som inte känns som en snowblade på hårt. Mig om det.

Ang mjuka skidor och CRJ så menar jag att mjuka skidor visst kan kännas oförutsägbara om man kör uppkört med dem och det var just där jag blev så imponerad av CRJ som kändes så lugn, trots flex och montering. Där tror jag att formen på skidan tillsammans med ett runt flex gjorde hela skillnaden.

Men ok. Jag lovar och svær att om jag har møjlighet att testa JJ i rætt førhållanden detta skidår så ska jag gøra det. :)

Armada TST
Det blev det fjolårets TST med Guardians från Åre Skidsport. De säljer ut en massa skidor och fick en bra deal, trots vad ni säger om 2014:s fula grafik :)

Får hoppas man blir nöjd, är sjukt peppad nu!

Tillbaka
Topp