Jag känner att jag vill kliva in i diskussionen. Är lite rostig men blev smått inspirerad efter att ha fått prata lite prylar med
@Heddious igår
Tänker du inte landa baklänges och tänker att twinen gör det enklare att dra ur tailen i tajta situationer så är det en sanning med modifikation. Det är ju inte att den är twinnad som gör att tailen blir lösare (som jag gillar att beskriva den egenskapen som) utan själva lyftet i tailen samt flexet. Har en en tail som har twin, är inte rockad och är riktigt styv så är den svårare att dra lös än en platt med lätt rocker och mjukare. Det är med andra ord lite olika parametrar som styr. I dessa parametrar ingår även shapen på tailen och hur man har valt att slipa eller slöa till tailen.
Sj tycker jag att jag kommer in i samma segment av åkare som dig och har ett par kriterier som ser extra noga efter när jag testar skidor. Dessa kriterier är:
-Lös tail
-Runt flex
-Förutsägbar shape
Lös tail har jag redan benat ut vad jag menar med det, så vi går till runt flex.
Flex:
Efter många år av åkandes och testandes av olika skidor så har fått en preferens mot skidor som har ett s.k runt flex. Detta menas att det är ingen del av skidan som är signifikant mycket styvare än någon annan del och att böjkurvan blir relativt rund. Självklart så måste en skida vara relativt styv under foten för ett den ska kännas stabil i uppkört och inte bete sig som en "kåt ål". För att uppnå detta måste det antingen vara ett homogent flex genom hela skida eller väldigt progressivt flexmönster. Homogent flex funkar bättre på lekskidor där huvudsyftet inte är att bomba ner genom uppkört bröte, utan snarare leka runt med lite mer "finess".
Raka motsatsen till runt flex är vad jag kallar för ett "knäck-flex" där skidan drastiskt går från stenhårt till riktigt mjukt flex på bara någon cm...det blir ett knäck i flexet helt enkelt

. Som sagt är detta personlig preferens och vissa kanske ÄLSKAR knäck-flex då en av de skidor med mest knäck-flex i världen är en av forumets favoriter... Armada JJ serien. Nu har Armada valt att göra om JJ till i år och jag har inte känt på dem trots att jag såg dem på ISPO. Anyway, JJ är EXTREMT styv under foten och övergår sedan till ett ledsamt slött och mjukt flex i tip och tail. Vad JAG inte gillar med detta är att det känns som att man åker på en bred snowblade och tip och tail blir väldigt inaktivt i åkningen och fungerar mer som yta för att flyta i POWPOW...pooowpooow...EPIC powpow. Detta funkar säkert för många men för mig blir för dåligt med allroundegenskaper och därmed totalt ointressant för mig.
Exempel på skidor med runt flex är många och SFB som du nämner är en av dem.
Shape:
Förutsägbar shape är inte att den ska vara helt rak så att inget händer...så man vet att inget händer och att det är ju kanske så förutsägbart som det kan bli. Nej, det kan gott vara sväng på skiten och faktiskt rätt mycket sväng och fortfarande vara förutsägbart. Själv så tycker jag dock att när man kommer under 20m i radie så händer det något med proportionerna på skidan som gör att den gärna blir mindre förutsägbar än vad jag vill att skidan ska vara. Är inte skidan riktigt bra konstruerad i flex och rocker så kan skidan börja bete sig väldigt märkligt. Man kan ofta fixa till detta genom att slöa till kanterna på tip och tail för att dem inte ska hugga i tid och otid och detta är något jag gör på alla skidor (förutom räserlagg á la isiga pistdagar). Då kan man råda bot på många hugg, men detta recept funkar inte alltid.
Oj, detta blev långt....
Förutsägbar shape upplevde jag första gången på riktigt med mina gamla 4frnt CRJ188 09/10 som var löjligt mjuka, hade en montering på -5cm som på den tiden var "typ på mitten av skidan" för en puderallroundskida (dvs alldeles för långt fram då, men där vi alla monterar skidorna idag..mer eller mindre). Den hade en form som gjorde att den gled igenom det mesta utan att bli särskilt påverkad av underlaget sidledes och gick att kötta på rätt bra med trots att det var en överkokt nudel. Den hittade med andra ord inte på något som jag inte var med på. Den låg och väntade på input snarare än att den ville att jag skulle svänga hela tiden för att den skulle vara nöjd. Ända sedan dess letar jag efter skidor med liknande shape och har funnit rätt många skidor som passar in i detta men på pappret kanske ser ut som något helt annat.
Så...vad vill jag då säga med allt detta?
Till att börja med så tror jag att du inte ska blåstirra på twinnade skidor om du inte är ute efter att landa baklänges. Du kan få en lös tail på andra sätt.
Sedermera bör du tänka över om du vill småleka med skidorna eller om du vill ha något köttigt.
Därefter kan du få bättre förslag till vad du kanske kan trivas på