Mycket vill ha mer - upp från TST

Om du är orolig för att SN115 är för biffigt så glöm Sevun på en gång. Nu tror jag inte det om SN115 men det är ju inte jagsom ska ha dom...

En sak jag snappat upp är dock att det är inte ovanligt att skidor som upplevs pigga/kvicka/roliga är de som har tajtast skärning, dvs kortast radie. Särskilt när man kör dem efter varandra. Efter en halvdag på Bodacious (som jag tycker är rolig) så tycker jag Hendryx 917 svänger galet mycket, men efter en halvdan på Race stock SL upplever jag samma 917 som döda de första åken... Alla är dock sjukt roliga fast på sitt eget sätt.

Alltså, om du söker exakt samma upplevelse som på tst fast på en större skida är risken stor att du blir besviken. Större skidor upplevs ofta lite sävligare i en jämförelse beroende bl.a. på vikt, svingvikt, midjebredd och radie...

Sammantaget; köp ett par Norwalk och åk in dig på dem samtidigt som du behåller dina tst. Oroa dig inte för två par lagg, snart vill du ändå ha ännu fler!! :)

Senast ändrad:
Daniel-LAB sa:
En skida som är mycket lik TST är just Norwalk, som flera konstaterat. Har kört ganska mycket på både TST, Norwalk och JJ (samt andra Armada) och JJ skall du undvika, då den har helt annan karaktär.
Vad skiljer Norwalk och JJ i op? Gillade verkligen JJ men tyckte den kunde ha varit lite styvare och trodde att det kunde vara en Norwalk jag skulle ha...

JJ har skön BC-jibb-karaktär och är riktigt trevlig att puffa runt i skogen med. Inte någon skida att landa stora drop eller gasa på när det är stökigt/uppkört/hårdare före.

Norwalk går som tåget alla dagar och är riktigt stabil. Lite långsammare runt träden i skogen, men för min del kan jag lätt leva med det.

Vill du ha något som är som JJ, men lite bättre på allt, då skall du testa Magic J. Kör du 185 cm JJ kan du gå ner till 180 cm Magic J och ändå få en stabilare skida. Bredden behöver du inte oroa dig för, de är styvare och går bättre i pist än JJ, trots sin bredd.

Skicka mig ett PM om du vill ha utförligare info.

Kapar Chrilles tråd istället för att skapa en helt ny.

Jag är likt Chrille ute efter ett par nya lagg och är även jag sugen på Norwalk. Jag är 175 och väger 77kg. Just nu står valet mellan Black Crows Atris 184, Norwalk 179/189? eller Hendryx Purple Haze 182.

Purple Haze gillar jag som fan men har inte provat i puder. Har heller inte hört om någon som kört dem i puder och hur de ev beter sig i djupare snö?

Vad har folk för åsikt om Atris och PH ni som kört dem?

Jonny_hardcore sa:

Jag är likt Chrille ute efter ett par nya lagg och är även jag sugen på Norwalk. Jag är 175 och väger 77kg. Just nu står valet mellan Black Crows Atris 184, Norwalk 179/189? eller Hendryx Purple Haze 182.

Purple Haze gillar jag som fan men har inte provat i puder. Har heller inte hört om någon som kört dem i puder och hur de ev beter sig i djupare snö?

Du kan få Norwalk jävligt billigt i alla fall om du går på 179 :)
https://www.sport-bittl.com/en/armada-norwalk-12-13::13492.html

Atris har jag provkört, påminner rätt mycket om PH i pist, inte riktigt lika "skarp" i skäret, offpistprestanda kan jag inte uttala mig om men är övertygad om att jag skulle kunna hantera dom bättre där än mina PH. Men väldigt bra och trevlig skida. Nu jämför jag med "gamla" PH
Ta en även en titt på SGN Rakkar, det blev min favorit på höstens testkörning. Mjuk livlig och ett fantastiskt bett, en skida som uppmanade, "kör mig, sluta inte"
Hade med mina egna TST och testade V-werks BMT 109, Atris och SGN Rakkar och 1184. Rakkar sist på dagen med trötta ben, men jäklar vad dom var trevliga och uppmanade till inspirerande åkning.

//GC

chrillelille sa:
Jonny_hardcore sa:

Funderar på om inte 179 blir lite kort ändå?

Jonny_hardcore sa:
chrillelille sa:
Jonny_hardcore sa:

Jag funderade på 179 för att få en mer lekfull skida (längre och tyngre än du), men landade på 189. Dock kanske den väldigt långa tip-rockern tvingar upp längden även för dig?

@daniel-lab vad säger du?

chrillelille sa:
Jonny_hardcore sa:
chrillelille sa:
Jag funderade på 179 för att få en mer lekfull skida (längre och tyngre än du), men landade på 189. Dock kanske den väldigt långa tip-rockern tvingar upp längden även för dig?

@daniel-lab vad säger du?
Ja, jag misstänkte det också. Men det verkar inte som om mängd skida i backen blir mindre (det skiljer 1 cm enligt Armadas info) problemet blir väl snarare att mindre längd ger mindre bärighet, risk för nosdyk?

Jag säger: Kör så det ryker! :-)

Har inte åkt på 179:an, så ska inte uttala mig alltför mycket om den, men när det däremot gäller 189:an, så skulle jag inte vilja ha den kortare. Till 175 cm och 77 kg åkare skulle jag utan att blinka rekommendera 189 cm baserat på mina egna erfarenheter med den längden. Visserligen då med min egna åkförmåga som referens, men jag förutsätter att ni som funderar på Norwalk inte är fullständiga noviser på offpist. Och btw, så är inte Norwalk svåråkt på något sätt.

Därmed inte sagt att det inte går att åka bra på 179:an, men vill man ha en skida som är stabil och flyter bra, så ser jag inte varför man skall köra på annat än 189.

Så, 189 cm. That's "da shit" :-)

Tillbaka
Topp