extrem p100 längd, årets viktigaste beslut

teleperra

Medlem
I år blir det nya skidor, Extrem P100. Jag velar som vanligt över vilken längd som kommer att kännas bäst, 186 eller 193 cm.
Jag är 183 lång, 89 kilo, på fötterna sitter BD push och BD O1. Jag är en stabil åkare som tar mig ner överallt, men helst blir det liftburen offpist.
Är det någon här som har kört på P100 och har en åsikt om längden på skidorna så kan det säkert hjälpa mig i detta svåra beslut:)

Jag är 185 cm väger 95 pannor.
Testade 186 cm förra säsongen, gillade dom skarpt, skulle vara ett bra alternativ om jag skulle åkt på endast en skida. Personligen skulle jag ranka den som 60/40 Pist/ offpist skida, funkar nog i park också.
Carving är roligt med denna skida, bra is grepp som inte sviker. Sväljer eftermiddags pucklar i ett nafs.
Gillar att åka i långsväng och där funka den fint, funkar absolut i kortsväng med.
Har inte åkt 193 cm skidan och kan inte uttala mig om den men tror att den ger lite bättre flyt i offpisten.
Gillar du normalt långa skidor så kanske du ska a den långa varianten, personligen hade jag tagit 186 an.

Jag är 180cm lång och väger 76kg och jag kör på 186cm, vilket känns precis lagom för mig utifrån perspektivet att jag vill att skidan ska fungera skapligt utanför pisten också. Jag använder den till svensk offpist i huvudsak på resor där jag inte orkar släpa med mig många par skidor, men där det ändå finns chans till lite fluff. 179:an drar mer åt ren pistskida, om än en sådan med visst mått av bredlaggskänsla.

Vilken som helst av 193 och 186 fungerar för dig. Jag skulle säga 186cm om du vill ha en lite kompaktare känsla med lite mer pistfokus och 193 om du vill ha en skida som låter dig fälla ut vingarna lite mer i pisten och som flyter bättre utanför. Jag skulle gissa att du hade gillat 186:an bättre, men det är bara en känsla jag har. Det är trots allt dubbeltitanal och en rätt biffig konstruktion i P100, vilket ibland glöms bort i allt prat om allsidighet.

Jag hörde i Extremtältet på skidtestet i helgen att Åre Skidfabrik med CMD och Extrem kommer att ha en fast teststation i Åre under vintern förresten. Jag kommer inte ihåg exakt var det var, men förmodligen vid VM8:an eller VM6:an. Där kan du ju ta ett par åk och direkt känna efter själv.

Tack för alla genomtänkta råd och synpunkter! Nu blev det av olika anledningar istället Salomon Q105, 188 cm med en 7TM tourbindning, hoppas den combon ska funka för vinterns äventyr.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp