a-kassa i utlandet

a-kassa i utlandet
Du måste vara medlem i 1 år för att kunna få A-kassa, du måste också ha jobbat 6månader inom loppet av 1år för att kunna få A-kassa.

Ingen A-kassa betalas ut ifrån Sverige om du är utomlands, då måste du gå med i A-kassan i respektive land du skall till, och då är det väl deras krav som gäller...

Tror med andra ord att du kan skippa den där drömmen om att få a-kassa medans du slappar och åker skidor. Vilket är helt rätt, vi skall ju inte betala för att du ska slappa utomlands

Mvh

a-kassa i utlandet
det stämmer inte som isberg skrev, du är med i samma akassa som innan det enda som krävs är tillstånd från din arbetsförmedling o det andra som jag skrev innan, o det är fortfarande sveriges krav som gäller, har varit kontakt med arbetsförmedlingen om detta pga av att jag är arbetslös över vintern (säsongs betonat jobb)

a-kassa i utlandet
Varför inte nyttja sveriges generösa system,
Alla kanske inte är födda med matjord i fickorna och kan fiska upp tusing efter tusing.
Det finns berydligt större bovar i bidragssystemet än en 22åring som ska åka skidor i alperna.
A-kassa och Fack är valfritt att gå med i och helt fritt att gå ur. Så de som lackar på att skattepengar går till anders som ska åka skidor, det vet jag inte om det stämmer.
Om man betalat till akassan den period som krävs och sedan blir "arbetslös" så är det väll inte helt orimligt att man vill använda sig av bidraget som finns.!!
som alla förhoppningsvis har läst så frågade inte anders hur idiotförklarad han skulle bli om han gick på akassa, utan om det va någon som visste hur man skulle gå till väga.

Då tycker jag att man kan svara om man har några tipps till inlägget annars kan man säkert på in på de rödas:s hemsidor och wajna i deras forum på alla snyltare på akasse och skattepengar..

a-kassa i utlandet
Ponera att någon sitter på kunskapen hur man fuskar till sig A-kassa för att åka på semester i några månader. Varför tror du denne någon skulle dela med sig av detta för att någon slö jävel ska kunna ta dennes skattepengar och fara till alperna? Det är ju just dessa som är värst i bidragssystemet, de som utnyttjar det för att slippa jobba.

Dessutom är detta ett öppet forum, ingen strikt Q&A. så varför skulle man inte kunna skriva sina åsikter här?

a-kassa i utlandet
A-kaasa och skatte penger är olika saker ingen som fattar det här?
A-kassa betalar du till om du vill och när du blir arbetslös får du tebax pegnar från den "kassan"
Skatt måste du betala om du jobbar men du får inte a-kassa för det, kasnke alfa-kassa dock är den mycket mer strikt gjord.
Du vet väll at du betalar skatt på a-kassa pengar om man får sånna.

Så man bidrar ju med mer skatt om du går på a-kassa än att tex inte gör nått medans du säsongar!!! :)

Sverige är ju så jävla bra än lever sosse myten om den solidariska människan oxå !

a-kassa i utlandet
Ska vi reda ut det hela lite?
A-kassa och skattepengar är INTE olika saker! Nix, not och inte en chans!
A-kasseavgiften går åt till administrera det hela, och det som betalas ut kommer från skattepengarna!
Yepp, det är så det är.
Sen är det upp till var och en att bedömma vad som är rätt och fel i den här frågan. Om det är bättre att Olle säger upp sig från jobbet och åker på skattefinansierad skidsemester en vinter eller att faster Agda får möjlighet att operera en höftled...

a-kassa i utlandet
Man börjar inse vilken looser man är - 8 av 9 kan inte ha fel:

1,5 milj svenskar är sjuka, förtidspensionerade eller arbetslösa
2 milj svenskar går på dagis, skola eller på universitet
2,5 milj svenskar spelar golf och dricker sherry alt. käkar kattmat på heltid (pensionärerna)
3 milj svenskar jobbar

I den sista kategorin är det som bekant bara ett fåtal som gör nån nytta. De flesta, säg 2 mill, sitter å duckar, springer på fel boll, fikar sönder sig, är på möten hela dagarna och snor grejer från arbetsgivaren. Om de inte håller på med kompetensutveckling i sådant som de antingen redan borde kunna eller som de ändå inte kommer fatta nåt av.

Återstår gör 1 mill. Hur kul är det att försöka tillhöra dem? Å hur begåvat är det?

/Panta Rei

a-kassa i utlandet
bäste herr Dave Spruces beakta frasen "Dags att premiera människor med ambition som kan driva det här landet framåt och sluta dalta med fuskarna." ur mitt tidigare inlägg. Tycker du fortfarande att du ställde en intelligent fråga?

Om jag inte uttryckte mig klart tidigare, låt mig då klargöra. Vad jag jag ville förmedla var att jag less på vart denna enparti stat har lämnat oss. Med ett bidragssystem som är helt ur proportion! Jag sympatiserar med grundtanken, att de som vill men inte kan (pga sjukdom eller har något annat legitimt skäl) ska kunna få hjälp. Tyvärr så är det inte längre bara dessa som får bidrag, en allt större andel slappa ambitionslösa individer fuskar till sig bidrag så de kan sitta på ett fik eller kolla på dokusåpor hela dagarna.

till Palmqvist>> upplysning: det är inte på de rödas hemsidor och forum man går in och "beklagar sig" på, om man är trött på dagens system. Dags för maktskifte!

till deza>> får jag rekommendera en bok som heter Vår Ekonomi skriven av SEB:s chefsekonom Klas Eklund tidigare professor på Handelshögskolan Stockholm.

/Tack för ordet!

a-kassa i utlandet
Tack för tipset
Maktskifte hur då? självklart får dom som ger mest bidrag flest röster då bidragstagarna är fler än dom hederliga arbetarna som inte lever i "sosseheaven".

a-kassa i utlandet
coq-au-vin-nick-the-dick det va bra skrivit.
men om du tolkar min mening rätt så förstår du nog att det är där man ska yttra sig för att höras sprida och ändra.

a-kassa i utlandet
Deza, frågan är i vilket cornflakespaket du har hittat de uppgifterna?

Och bidrag? vad ska man ha det till?
Jag menar, ett jobb det kan väl vem som helst få, bara man tar tag i det, hur svårt kan det va liksom. Alla startar ju på samma villkor! Live the American Dream!
Och varför ska de som tjänar mer pengar ha högre skatt?
Den som har mest när han dör vinner ju!
Och den fria sjukvården?
Så fan heller, varför ska man få pengar av staten för, man ska ju betala för sig! varenda krona!
Mer friskolor vill jag också ha!

Titta bara på USA hur bra det går för dom! Varför gör vi inte som dom för?!

a-kassa i utlandet
Arbetslöshetsförsäkringen finansieras genom avgifter från a-kassorna och från arbetsgivaravgifter. Den medlemsavgift medlemmarna betalar till a-kassan täcker a-kassornas administrationskostnader och de avgifter a-kassorna betalar till staten. A-kassorna får statsbidrag som helt täcker a-kassornas utbetalning av arbetslöshets-ersättning.

Så var det slut på snacket om vem som betalar vad till vem!

Tillbaka
Topp