Aaah - Czar! Längdval!

MarkusO

Aktiv medlem
Aaah - Czar! Längdval!
Jag trodde aldrig att jag skulle ställa den mest slitna frågan på forumet efter "Vilken skida?", men jag har så saaatans svårt att komma till ett beslut.

Jag kan helt inte bestämma mig för vilken längd jag ska kitta med. Det är Czar det handlar om. Vi snackar med andra ord 182 eller 190. Det funkar inte att tjacka båda, det känns onödigt. Nästan sugen iofs.

Förutsättningar:
Man. 32 år. 72kg. Åker mycket, men är ändå rejält justerad av en massa knäskador. 2-4 alpsäsonger i benen beroende på hur St Antonigt man räknar. Medveten teknik, men helt klart kontroll före råbrall. Inget trickande. Inga luftfärder alls längre. Knäfraktur senast typ, därav den luftmässiga tveksamheten...

Hade för ett par år sen inte ens övervägt den kortare längden. Skidhistorik i modern tid (ungefärliga årtal):

2002 - Salomon Pocket Rocket 185 när den kom som late model. (Löjligt kort känsla.)
2004 - Salomon AK Rocket Pilot Hexagon 195 (all time favourite tror jag)
2005 - K2 AK Maiden 189
2005 - K2 Apache Chief 188 (late season change, men var ju apkass)
2006 - Atomic Big Daddy 193 (107mm)
2007 - Atomic Big Daddy 190 (125mm)
2009 - Völkl Kuro 185 med komplement Katana 183 (hade gått på 190 om det varit endaskidan)
2010 - Atomic Atlas 182 (waaay to short, sålde av. Back to Katana)
2011 - Bluehouse Maestro 189 + Czar i ? -ja just det. I vad då?

Känner aldrig att jag köpt en för lång skida, däremot har jag gjort bort mig nedåt några gånger som synes.

Vinterns plan: Runt 5 veckor alper. Några helger också kanske eftersom jag går på säsongskort. Åkande på hemmaplan också såklart, men primärt för Czaren blir alpmiljö.

Jag har testat 182:an som hastigast och gillade den som få andra skidor. Jag gillade känslan av spänst, att jag verkligen orkade driva skidan och hur den betedde sig. Körde dock bara två åk på den. Det var och är försäsong, vilket gör att man är lite rostig. IRL (alp) kan den möjligen kännas lite liten? MnO har kört den en del i Åre och hävdar iofs att den känns väldigt lagom stor, trots den mentalt jobbiga siffran 182.
192:an å andra sidan lär ju bjuda på mer stabilitet när det rullar iväg och fortfarande vara ganska lättjobbad, men offrar jag då de egenskaper som jag uppskattade med 182:an? Notera att 192:an även är 3 mm bredare med sina 114 mm. Rakare också. 44m radie på den korta, 50 nåt på den långa.

Är det nån som har kört båda och kan uttala som om hur mycket större 192:an känns? Har den kvar lekfullheten och inspirationen från 182:an, eller har den en mer "maffig" känsla?

Vad säger ni? 182 eller 190? Dagens dilemma.

Oh god. Help me please. Ska ut och ta några Losec tror jag.

/MSO

Senast ändrad:
Aaah - Czar! Längdval!
Till att börja med, jag har bara åkt 190 i Stryn på sommaren. 75kg. Kändes som mina Lotus 120, bara tyngre. Fetlike m.a.o!

På ett sätt förstår jag varför folk gillar 182, men samtidigt ändå inte... Den faktiskta längden (cm från golvet) är snarare 178.5-179. Det är KORT. 190 är typ 188 irl. Lägg sedan till twintip i ekvationen...

190 är fortfarande en mjuk och lättjobbad skida och med din bakgrund (syftar inte till skadorna) ska det mycket till för att du tycker att denna skidan blir jobbig. Över huvud taget!

Om du är en jibber som vill kunna slänga 540's eller vill ha en riktigt lättjobbad och smidig skida i Ramis snårigaste björkskog, då tar du 182. Om du bara har lätt häng på brallorna för att det faktiskt är skönt och kan driva skidorna mellan björkarna, ja då kör du 190.

Allting talar för 190!

Btw, du har skrivit 192 i nedre delen av inlägget, Rocker2'an har inte kommit än... ;-)

Aaah - Czar! Längdval!
Carled sa:
Btw, du har skrivit 192 i nedre delen av inlägget, Rocker2'an har inte kommit än... ;-)
Jag ändrade faktiskt innan du på pekade det.. :cool: .
Inte kommit och inte kommit. Svår att få tag på menar du... Det är naturligtvis lite psykiskt obekvämt att gå på Czar istf Rocker2:an i det här läget, men den indragna skärningen måste jag testa innan det kan bli aktuellt. Jag vill inte ha nån jäkla 5-point-känsla eller, bevare mig väl, Atlas 182-vibbar. Näe. Czar får det bli i år.

Naturligtvis känns 190 som det givna valet på pappret. Precis som du säger är den inte ens 190, utan snarare 187,5 standing height. 182:an är strax under 180. Det finns dock lite i bakgrunden som gör att jag sneglar lite på den kortare i alla fall. Förra vintern åkte jag, efter att ha dissat Atlasen, en hel del på Katana 183. Den är som bekant också stört kort, läs 179 eller så. Förutom att jag förstås blev hånad av alla jag mötte ("Jaså. Damlängden i år?" osv.) så måste jag erkänna att jag faktiskt gillade skidan. Inspirerande lättdriven på nåt vis. Jag fick känslan av att jag var starkare än skidan om man säger, snarare än liiiite lite åt andra hållet. Att jag laddade iväg med självförtroende istället för att hålla igen lite för att jag, knäskraj som jag är, kände att jag låg på gränsen mot vad jag pallade.

Många som testat 182:an säger ändå att den, trots måtten, inte känns liten. Om det var den jag körde på i helgen (inte riktigt säker på längden tyvärr) så är jag böjd att hålla med.

Aaah - Czar! Längdval!
Är det nån som vet vilken längd det egentligen var på Czaren som Salomon hade med sig till Tandådalen förresten?

Aaah - Czar! Längdval!
MarkusO sa:
Är det nån som vet vilken längd det egentligen var på Czaren som Salomon hade med sig till Tandådalen förresten?
Jag är inte hundra men det skulle förvåna mig om det var 190 eftersom jag tyckte den var lättåkt. Alldeles för stort footprint på sollys demobindningar så alla siffror täcks.

Senast ändrad:
Aaah - Czar! Längdval!
MarkusO sa:
de jag åkte på var 182:or men de kan t o m haft ett par 174 bredvid, du lär ha märkt om du bara höll i dem om det var 174 dock...

Aaah - Czar! Längdval!
JL76 sa:
de jag åkte på var 182:or men de kan t o m haft ett par 174 bredvid, du lär ha märkt om du bara höll i dem om det var 174 dock...
174 var det inte. Anders på Amer Sports hävdar att det var 182. MnO säger sig ha jämfört med en 184 Sentinel och kommit fram till att det borde ha varit 182:an. Tyckte själv att den kändes typ ... som 186, vilket ju råkar vara mitt emellan. Med säkerhet kan vi nog nu säga att det var just 182 de hade.

Att den kändes så bra är anledningen till att jag velar ovan.

Aaah - Czar! Längdval!
Ok, denna tråden måste jag få haka på, ni som åkt czar: hur uppför den sig på hårt? Man hoppas ju såklart alltid kunna åka mjukt men verkligheten är ju "hård".
Har läst att det verkar funka att få till skär trots radie på drygt 50 m (190:an)...!

Aaah - Czar! Längdval!
Bäste MarkusO!
Du har uppenbart postat din fråga på helt fel sajt. Prova HÄR !

Om du inte får hjälp där föreslår jag att du köper ett par 182 or från Tysken, kör dem några dagar, ångrar du ditt köp, annonserar du ut dem här på Freeride strax över ditt inköpspris och köp ett par 190 or. Alternativt köper du två par direkt och säljer av det par du gillar minst!

Lycka till!
MM

Aaah - Czar! Längdval!
Mountain_Man sa:
Bäste MarkusO!
Du har uppenbart postat din fråga på helt fel sajt. Prova HÄR !

Om du inte får hjälp där föreslår jag att du köper ett par 182 or från Tysken, kör dem några dagar, ångrar du ditt köp, annonserar du ut dem här på Freeride strax över ditt inköpspris och köp ett par 190 or. Alternativt köper du två par direkt och säljer av det par du gillar minst!

Lycka till!
MM
Den är billigare på Skidbutiken.com, 5095 med Griffon :)
Edit: Iofs så kanske Look PX 12 eller Rossignol Freeski 120 är bättre bindningar... (samma pris)

Senast ändrad:
Aaah - Czar! Längdval!
Mountain_Man sa:
Bäste MarkusO!
Alternativt köper du två par direkt och säljer av det par du gillar minst!
Lycka till!
MM
Bäste MM!
Du skulle bara veta hur rätt du har här. Jag gick på det enda alternativet i det här läget - båda paren.
Dock inte från nån smugglartysk inte, nänä. Vill ju inte att Hasse ska surna till eller nåt.

Men: Sälja av? Tror du jag har ont om plats i hyllan eller? ;)

Aaah - Czar! Längdval!
Rydellarn sa:
Den är billigare på Skidbutiken.com, 5095 med Griffon :)
Edit: Iofs så kanske Look PX 12 eller Rossignol Freeski 120 är bättre bindningar... (samma pris)
Det vetifan faktiskt. Griffonen är om inte annat snuskigt vridstyv. Åkprestanda vinner den i den nämnda ligan iaf. Griffon/Jester kan pigga upp många skidor tycker jag. Lite mindre elasticitet och sämre hållbarhet (iaf Griffon), men dålig är den då inte.

Inte för att det hamnar nån Griffon på Czaren då, utan i största allmänhet.

Tillbaka
Topp