ABS Varioline / ABS-system i andra ryggsäckar

Nojlas

Aktiv medlem
Någon som provat ABS nya vario-line? http://www.abs-lawinenairbag.de/var...=uk&sid=2e2de54fc50429b9bdbbcb02ff9a3b6c&m=17

Såg även att Millet gjort en ryggsäck som är ABS-kompatibel: http://www.millet.fr/catalogue/abs-protool-28-p-71.html?typo_prod=1:int&temp=1&cPath=20_22

I det senare fallet: är det bara "yttersäcken" som går att hänga på en ABS-standardenhet, eller är den på något sätt redan ingyggd i ryggsäcken?

Någon som testat eller sett?

Någon som i övrigt har sett/hört någonting oms ABS-system i andra ryggsäckar?
Min magkänsla säger mig att vi snart kommer få se skidryggor med ABS eller liknande inom snar framtid till priser under de 6000-7000kr som de idag kostar...
Vad tror ni?

Tror Hasse här på FR kör med/har testat ABS. Kolla med honom om han inte dyker upp här :)

Skaffade mig en ABS vario 30l ryggsäck inför denna säsongen. Har inte hunnit åka med den ännu dock. Har gjort "test-utlösningen" vilket fungerade kanon, ballongerna är fullt uppblåsta (hårda) på 2-3sek. Ompackningen är väldigt enkel. Tycker ryggsäcken känns oerhört genomtänkt och att den håller hög kvalitet i såväl ballongerna som själva ryggsäcksdelen. Finns 2 (ett inner/ytter) topplock, och en "avdelning" inne i det stora facket.
Sedan måste jag säga att snacket om att tyngden är en sån stor nackdel är överdrivet. Upplever inte ryggsäcken tung, klart den är ju 1-1.5kg tyngre än min gamla men det är det ju helt klart värt. Man får även 4års garanti på ryggsäcken efter "test-utlösningen", kanske är skitsamma egentligen om den nu inte skulle lösa ut när det behövs...

Nackdelara är ju givetvis priset. Jag fick betala runt 7000kr hos vår käre Conrad, vilket svider en del. Men står man över de nya laggen för säsongen så är det inte mkt pengar man behöver lägga till.
Sedan kostar den en del att fylla på/byta ut tuberna då de måste skickas in, och i dagsläget verkar det inte finnas någon återförsäljare än tyskland.

Visst, priset kommer högst troligt sjunka inom de närmsta åren. Men har ni råd att vänta? Detta är den enda lavinutrustning som jag faktiskt vet jag kommer att använda eftersom det är en grym ryggsäck.

Är bara yttersäcken som du sätter på abs-basen. Jag har kört med den ett par gånger i vinter. Kommer köra med mer. Har både 15 liters och 30 liters "säcken"

Finns något liknanden från Verbier. Kommer inte ihåg vad de heter nu. Men de blåses upp "framåt" Men de ligger i samma prisklass...

//H

Kör själv med ABS Vario 15L. Och tycker den sitter bättre än deras escape 15L. Sitter närmare mot kroppen. Nackdelarna med ABS skulle jag säga är deras skidfästen som jag inte är förtjust i, inget riktigt fack till cammelbacken och de 3kg väskan väger, men det kan jag leva med. Gillar att spade och sond har plats inne i väskan och inte som på freeride där sitter utanpå.

skulle man lösa ut den kostar ny fylld patron 50€ om du lämnar in den tomma, ingen stor kostnad i en nödsituation, men jobbit om polarna löser ut den på apre skin.

Har inte testat i en lavin och jag behöver förhoppningsvis inte göra det heller.

Priset tror jag inte kommer sjunka så mycket, det är ingen produkt som säljer jätte stora volymer och ABS har väll snart funnits på marknaden i 10 år. Dock har vi i butiken sålt mycket fler i år än innan, men det beror nog på mycket laviner förra året och mycket snö i år.

Sant där jesper. Sitter mycket bättre än Escapen.

Nä priset lär väl inte sjunka men kan väl vara värt pengarn att överleva??

//H

Skönt med bra svar. tackar och bockar!

Jesper nämnde dåliga skidfästen, vilka möjligheter finns det på den fronten? A-fäste? Diagonalt?

Tänkte passa på att uppmärksamma en "bugg" eller om man ska kalla det "risk för handhavande fel" med ABSsäckarna.

Om bajonettfattningen och slangen är för långt intryckt i tyget kan fattningen fastna i tyget. Resultatet blir att man står med bara handtaget i handen när man tänkt sig rycka.
Inget som är särskilt svårt att förebygga, men en hemskt tråkig överraskning.

Ingen agentur i Sverige. De vill ha 20000 euro i order för att få agenturen..

//H

gnilk sa:
Ngn som testat denna: http://www.snowpulse.com/
Verkar påminna om ABS säckarna men verkar ha ett mer gediget skydd för nacken...
Har provat väskan i butik. Är än inte övertygad att väskan är bättre än ABS, Passformen tycker jag är sämre eftersom "luftkudden" ligger i axelremmarna. De använder en ny blixtlås som ska öppnas automatiskt, och är mer komplicerad att färdigställa för användning. Det finns bara en luft kudde och skulle den punkteras finns ingen funktion i väskan, man kan inte kunna åka skidor med väskan i uppblåst läge om men av misstag eller i en situation där man drar ryggan men själv kan skida ner.

Fördelarna är att gastuben i väskan är fylld med vanlig komprimerad luft och kan därför återfyllas utan att skickas iväg till tillverkaren. Och så ska den skydda nacken vilket har varit en utsatt punkt vid användandet av ABS systemet. Dessutom ska placeringen av kuddarna göra att man i en lavin hamnar med huvudet uppåt, med ABS hamnar många med ryggen uppåt eftersom kuddarna sitter där.

Det ska i vilket fall bli roligt att se utvecklingen av produkten.

Självuppblåsbara flytvästar för sjön funkar så att dom "sliter isär" dragkedjan. Så någon ny ide är det inte och några speciella dragkedjor behövs inte, skall dock vara plast. Alla har vi väl packat en väska för full så att dragkedjan spruckit upp. Det är samma princip..

Jag gillar hur den blåser upp sig runt huvudet.

Men jag gillar inte att det bara är en kudde. Kan mycke väl tänka mig att den är obekväm med remmarna.

Att det är komprimerad luft gör väl att den inte går lika långt ner i minusgraderna men det tycker jag är ok. Just att den är lätt att fylla på är bra för jag vill kunna testa den om jag köper den. Jag vill rycka för att veta hur jag exakt skall göra så att det inte blir något fippel om man nu står där en dag. 500 spänn och ivägskickande av flaska för ett "test" känns jäkla jobbigt.

Tex

Jag gillade den inte alls som jag skrev förrut...

//H

Om ni tänker på funktionen av ABS vs snowpulse kan ju snowpulse slänga sig i väggen enligt mig !
Sen så köpte jag en vario30 i vintras så e väl inte helt opartisk men skulle köpa en avalung istället för en snowpulse iaf...

ABS är utvecklad för att du ska hamna på toppen av lavinen och därmed inte kvävas och förhoppningsvis inte träffa alla stenar och skit under. Sen är det ju bara att hoppas på att du slipper att spolas utför klippor eller in i en skog =)

Snowpulse är utvecklad för att skydda dig, luftkudden kommer inte på något sätt hjälpa dig att komma högt upp i lavinen mer än genom ren volym vilket jag tvivlar på skulle fungera, sen så blir det istället att man man kvävs istället med så mkt kudde runtomkring sig, ungefär som en integralhjälm gör när du hamnar under snön...

Nån som vet någe annat ?
/G

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
Snowpulse är utvecklad för att skydda dig, luftkudden kommer inte på något sätt hjälpa dig att komma högt upp i lavinen mer än genom ren volym vilket jag tvivlar på skulle fungera, sen så blir det istället att man man kvävs istället med så mkt kudde runtomkring sig, ungefär som en integralhjälm gör när du hamnar under snön...

Nån som vet någe annat ?
/G
Som jag uppfattat det hela är snowpulse av samma princip som ABS (hålla dig ovanför snön när det brakar iväg) men _också_ med skydd för nacke (vilket ju kan vara en bra grej)...

Sen hurvida det fungerar sämre eller bättre har jag ingen som helst uppfattning om... En annan viktig sak (tycker jag iaf) är att ryggan sitter riktigt bra, samt som TexMurphy skriver att man kan testa och fylla på utan alltför mycket strul...

Men som sagt, har inte testat den själv..

Gustav:
Det är volymen som är grejen även i ABSen. Stora saker hamnar ovanpå små om man skakar dem tillsammans, prova med en skål med blandgodis får du se.
Flytförmågan har inte med tyngd att göra, till exempel så hamnar skotrar oftast ovanpå lavinkäglan när den stannar. Chansen att stanna ovanför snön ökar dramatiskt med ökad volym och det är det man utnyttjar i både ABS - säcken och snowpulsen.

Sen är det möjligt att det dyker upp någon bugg med snowpulsen, ABS har en allvarlig, som jag skrivit om högre upp. Den kan lätt åtgärdas genom att fixera slangen.

Annars är det väldigt lovande om utveckling och prispress kommer igång på det här området, och nu har även amerikanerna fått upp ögonen.
Gustav, varför skulle du köpa en avalung istället? Ok, priset är ett bra argument, och vikt kanske. Men när det kommer till funktion går det inte att jämföra. Flytväst är det självklara sättet att skydda sig på sjön.

Tänkte jag bumpar upp den här tråden. Är ju ganska intressant att priset har sjunkit så mycket sen den här tråden skapades. Skistore har nu Vario 30L för 1050kr!!! http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_21_313&products_id=3280 Funderar starkt på att skaffa en, särskilt som jag ändå är på jakt efter en ny rygga.

Edit. Såg nu att det priset var utan basenhet så man får lägga till 1000spänn till för att få hela kittet. Men det är ju ändå en redig prisskillnad.

Senast ändrad:
Blidee sa:
Tänkte jag bumpar upp den här tråden. Är ju ganska intressant att priset har sjunkit så mycket sen den här tråden skapades. Skistore har nu Vario 30L för 1050kr!!! http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_21_313&products_id=3280 Funderar starkt på att skaffa en, särskilt som jag ändå är på jakt efter en ny rygga.

Edit. Såg nu att det priset var utan basenhet så man får lägga till 1000spänn till för att få hela kittet. Men det är ju ändå en redig prisskillnad.
Hehe, kolla på sidan en gång till. Baskittet kostar 7000kr, säcken kostar en tusenlapp, och ett nytt releasekit kostar en tusenlapp. 9000kr om man vill ha en komplett uppsättning alltså, så priset har snarare gått upp...

oj då...Jag som tyckte att det såg så prisvärt ut ;) Aja, never mind då. Tyckte allt att det var en lite för stor prissänkning, speciellt som jag kollade på dom i våras och då kostade dom 7000kr.

Snowpulse vet jag ingenting om men ABS-ryggor är godkända av nån luftfartsstyrelse så man kan printa ut ett papper från deras hemsida med intyget ifall nån på flygplatsen skulle streta emot.
Ingen har dock frågat efter mitt någon gång.

Nojlas!

du får ett nytt releasekit när du köper den i butik, det kommer till basdelen för att man ska få prova att lösa ut den och sen packa ihop den =)

Blidee sa:
oj då...Jag som tyckte att det såg så prisvärt ut ;) Aja, never mind då. Tyckte allt att det var en lite för stor prissänkning, speciellt som jag kollade på dom i våras och då kostade dom 7000kr.
Jag tycker 7000:- är ganska billigt för att överleva. Man försäkrar ju glatt bilen för 7000:- utan att fundera. En bra setup med sond, spade o trajja går ju på en 4-5k. Men jämför man den mot kostnaden för en ryggsäck blir det ju såklart mycket dyrt.
Men allt beror ju på hur mycket man använder den, jag själv är dock lite förvånad över hur få skandinaver som upptäckt ABS systemet.

LawndartGustav sa:
Nojlas!

du får ett nytt releasekit när du köper den i butik, det kommer till basdelen för att man ska få prova att lösa ut den och sen packa ihop den =)
Hade de inte slutat med det? Som jag förstod så skickar de ut basenheterna utan något releasekit nu för tiden och att man måste köpa till ett sådant för att ha ett komplett system. De kör tydligen något test vid fabriken så att vi inte ska behöva stå och provdra dom i butikerna. Rätta mig om jag har fel men som jag tolkade den svenska agenturen så är det så i alla fall.

MikeMike, vad säger du? Du har fått hem en sändning med ABS:er. Ingår ett utlösningskit i basenheten eller?

centralbyrakraten sa:
LawndartGustav sa:
Nojlas!

Hade de inte slutat med det? Som jag förstod så skickar de ut basenheterna utan något releasekit nu för tiden och att man måste köpa till ett sådant för att ha ett komplett system. De kör tydligen något test vid fabriken så att vi inte ska behöva stå och provdra dom i butikerna. Rätta mig om jag har fel men som jag tolkade den svenska agenturen så är det så i alla fall.

MikeMike, vad säger du? Du har fått hem en sändning med ABS:er. Ingår ett utlösningskit i basenheten eller?
Den svenska agenten är lite otydlig, vi har fått hem både basenheter och utlösningskitter, men sen så fick vi reda på att så ska det inte vara så, just nu vet jag inte om man ska prov utlösa dom när man säljer dom eller inte. Man provutlöser inte uppblåsbara flytvästar när man köper dom så jag förstår faktiskt inte varför man ska göra det med en ABS säck. Men jag återkommer när jag vet mer!

Micke

Senast ändrad:
Så här ligger det till med ABS säcken och om man ska eller inte testa den när man köper. ABS säger att man inte behöver testutlösa den vid köpet, men vill man det så är det inget problem att göra det. Butiken har rätt att ta ut en kostand för detta, men vi kommer att bjuda på det i butiken. Vad det gäller gaspatronen så kan man ta med det på flyget, men man bör kolla med sitt flygbolag före så det inte blir något strul. Gasen i tuben är 390 gram Argon. Argon är inte en explosiv gas. Att byta ut en gas patron kostar ingenting, men butiken har rätt att ta en service avgift för detta för att täcka sina omkostnader (frakt mm). Vi byter ut den gratis i butike, men vi tar en fraktavgift (50:-) om vi måste skicka den.

Micke – Åre Äventyrsbutik

ville-vessla sa:
Tänkte passa på att uppmärksamma en "bugg" eller om man ska kalla det "risk för handhavande fel" med ABSsäckarna.

Om bajonettfattningen och slangen är för långt intryckt i tyget kan fattningen fastna i tyget. Resultatet blir att man står med bara handtaget i handen när man tänkt sig rycka.
Inget som är särskilt svårt att förebygga, men en hemskt tråkig överraskning.
Det här är väl åtgärdat med de nya modellerna där slangen sitter monterad i en plastklack på axelremmen?

inte för att jag tänker använda min säck men menar du att det inte kostar 500 få en ny/påfylld gastub.

som jag förstått det ska man utlösa säcken i början av varje säsong för att vara säker på att allt fungerar som det ska...

LawndartGustav sa:
inte för att jag tänker använda min säck men menar du att det inte kostar 500 få en ny/påfylld gastub.

som jag förstått det ska man utlösa säcken i början av varje säsong för att vara säker på att allt fungerar som det ska...
Stämmer, det kostar INGENTING att få den utbytt, där emot så kan butiken ta en service avgift för att täcka upp frakt mm. Men som sagt det ska inte kosta mer än en 50-lapp. Lämnar du in den till oss så får du en ny tub gratis!

Micke

ok, härligt =) testade inte förra året men tänkte göra det iår... var hittar man er då? bor i luleå nu men e i sthlm över jul...

@Mikke Jorå, den är på G. Jag tar upp den tråden lite mer privat.

@JohnAngren Siffrorna för ABS gäller för alperna. I Kanada och USA är dödsorsakerna vid lavinolyckor mycker mer relaterade till trauman. Antagligen på grund av att skidåkningen sker mycket mer i skogen. Det ska bli mycket intressant att se ABS statistiken för nordamerika, när och om den kommer.

Fundera över hur skidåkningen ser ut i Sverige. Är det mest åkning på kalfjället eller i skogen?

Tillbaka
Topp