Ägare av franska liftsystem

red03

Medlem
Funderar lite på om de franska alpernas liftsystem ägs av privata bolag såsom de gör i Sverige och Norge, eller om de ägs av kommunerna resp staten.
Kanske bara jag som har missat att det är olika bolag men Frankrike är ju alltid speciellt.

Är det någon som vet hur det ligger till?

Det verkar vara nån hybrid med "PSD".

"The operation of the ski areas, ski slopes and ski lifts operated by Compagnie des Alpes is the result of public service delegations (PSD) awarded by the local authorities. The business model of Compagnie des Alpes' ski areas is therefore based on integration into mountain ecosystems, with the cooperation of all stakeholders to further develop and improve the range and quality of activities offered."

Funderar lite på om de franska alpernas liftsystem ägs av privata bolag såsom de gör i Sverige och Norge, eller om de ägs av kommunerna resp staten.
Kanske bara jag som har missat att det är olika bolag men Frankrike är ju alltid speciellt.

Är det någon som vet hur det ligger till?
Hej,
Jag är certifierad skidinstruktör i Frankrike och Sverige . Gillande din fråga du har rätt båda och...
Största är :
- Compagnie des Alpes (CDA)- Tignes, Val D'Isère, Les Menuires, Les Deux Alpes, Serre Chevalier, Les Arcs, etc
- Compagnie du Mont-Blanc
typ : Blas Familien är aktionner hos CDA
Jérôme Seydoux är actionner hos Compagnie du Mont-Blanc
men att veta hur många aktionär finns svårt att veta. Möjligtvis fransk staten är ägere för största del.
Mvh

Om jag inte missminner mig så ägs iaf La Grave-liften av kommunen, men det mesta andra är ju CDA

Om jag inte missminner mig så ägs iaf La Grave-liften av kommunen, men det mesta andra är ju CDA
Det stämde men sedan 2017 Alpes d'Huez SATA har tagit över! Fantastisk plats La Grave! Behövs bara ny liftsystem som är gammal från 70 talet (om jag kommer ihåg rätt) och det tar lång tid att komma up, väldigt långsamt. Bättre inte sitta i kabin när det finns vind....

Det stämde men sedan 2017 Alpes d'Huez SATA har tagit över! Fantastisk plats La Grave! Behövs bara ny liftsystem som är gammal från 70 talet (om jag kommer ihåg rätt) och det tar lång tid att komma up, väldigt långsamt. Bättre inte sitta i kabin när det finns vind....
Ja La Grave är onekligen en speciell plats. Liften är ju inget för höjdrädda iaf…

Tänk om Åre kommun inte hade sålt Åkab (Åreliftarna) till de där skånska fastighetsmogulerna…(som
Dessutom har HQ i Sälen)
Läs gärna boken "Åre by Pokke" Där står mycket läsvärt om hur utvecklingen i Åre varit. Det har inte varit en helt enkel resa för byn. Många har satsat och förlorat mycket, och några har kunnat köpa billigt o tjänat en del.

Tillbaka
Topp