aj-kallt??

hhmmmm

Medlem
aj-kallt??
Det ryktas från vissa håll att det i Kanda är "salivet fryser innan du spottar"-kallt.
E det någon som kan säga hur kallt det egentligen brukar vara på skidorterna i januari-mars? Är det så man kör o pinas liksom??

aj-kallt??
Ojj, vad ballt. Men är det inte typ vid -50ºC som spottet fryser till is. Och då tror jag nog inte man har liftarna öppna. Så är det här i sverige iaf. Under -30ºC så är liftarna stängda eller nått sånt. =D

aj-kallt??
Det drog precis forbi en snostorm i Canada-omradet, da det var -17F, jag kan dock inte svara pa om liftarna var oppna, men kallt var det som in i tusan...

aj-kallt??
Minus 30 i Sverige skär ju i ansiktet men ni har kanske inte samma luftfuktighet eller hur känns det? Tar man av sig vantarna o pillar me bindningarna utan att förfrysa?

aj-kallt??
Det finns inga kalla väder, bara kalla kläder...!
En klyscha som faktiskt håller ganksa bra. (Förutsatt att det inte är "så kallt att salviet fryser till is innan man spottar"-kallt, vill säga. =))
Det är ju helt sant att det är mindre luftfuktigthet i de flesta Kanadaorter, borträknat kustorterna då vill säga.
När jag var i Åre för några år sedan var det -30 varje morgon i en hel vecka. Det gick att åka men man fick svårt att hålla fötter och framförallt fingar igång. Det är då det är bra med en kall sittlift. Finns inget bättre än att slå fingarna blåa mot säkerhetsbygeln när man sitter stilla i snålblåsten uppe vid Tusenmetern!
När jag var i Fernie blev jag faktiskt positivt överraskad. Det var inte alls så kallt som det har en tendens att bli i övriga inre delar av Kanada.
Var som mest -25 under säsongen.
Men det är klart, temperaturen kan ju variera ganska krafigt från ort till ort.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp