Åka både skidor och snowboard

Dynamit

Ny medlem
hur vanligt är detta "fenomen"? ....jag funderar nämligen på att köpa ett par twintip-lagg till nästa säsong då jag ska till st Anton.... kan åka snowboard sedan länge men tänkte att man kanske kunde lära sig båda när man ändå har en hel säsong på sig.... tar jag mig vatten över huvet eller är det fler som behärskar "både och"?

skulle va kul att veta lite hur ni där ute gör.... ;)

chill..... // klinta

jag tänkte bara säga att jag åkt både snowboard och skidor sen flera år tillbaka och det funkar hur bra som hälst... Men om ud vill lära dig åka skidor också, är det svårt att inte glömma bort brädan... SÅ k0om ihåg att satsa lagom mycket...

Många av mina vänner som har kört snowboard i flera år, har nu börjat med telemark. Kopplingen ligger bortom min förmåga att se, men dom kör på och har faktiskt blivit rätt grymma på tele. Så de delar in sin åkning 50/50 och det funkar tydligen alldeles utmärkt... Så kör på, alltid shysst att vara mångskiftande.
Själv håller jag mig fast vid det jag tror att jag kan.

kör hårt.

Nej, det gar absolut bara att gora en sak, kombinera dem ar helt omojligt. Det skulle vara som att bade halla pa med rugby och amerikansk fotboll, det gar inte!

Eller tennis och pingis.

Varför skulle det ena utesluta det andra. Att bli bäst i världen på både skidor och bräda kan vara lite svårt men givetvis kan man ju bli bra på båda.

Det är säkert lättare att lära sig resp. om man åkt den ena innan. Dom vet man ju hur allting runtom fungerar.
Av egen erfarenhet är snowboard besvärligt de första timmarna och orsakar otrolig frustration när man vet att man kan ta sig ner för backen hur bra som helst (med skidor) men ändå envisas med att kana ner på arslet =)
Men det kan även ha och göra med att jag måste vara en av världens sämste snowboardtalanger.

Over and out

// Finnudin

Klart att det går att hålla på med både och. Dagarna blir så mycket roligare när man kan variera sig mellan utrustningarna, risken är ganska liten att man tröttnar på åkningen då. Själv så åker jag både alpint, bräda och telis och det är perfekt att kunna byta grejer från dag till dag, beroende på vilket humör man är på!

Jag har faktiskt aldrig sett någon åka både bräda och skidor. Det måste vara otroligt svårt eftersom man "normalt" monterar brädbindningen i förhållandevis stor vinkel mot färdriktningen och skidbindningen i skidans körriktning. Hur gör man? Kör man på ett ben i taget eller använder man skidan och brädan samtidigt... Men för den som vill väcka uppmärksamhet är det helt klar klockrent!

;-D / MM

jag åkte snowboard/skidor denna vinter. tänkte ta över denna vinter med mer skidåkning. eftersom det är roligare i vanliga backar iaf :P får se hur det blir om man ska ut å åka djupsnö något. då kommer jag få problem med valet för det tillfället. skidor måste vara ett helvete i djupsnö jämnfört med snowboard, har jag rätt? :s

jag har åkt båda men nu har jag slutat med snowboard tyv..
alla mina kompisar åker skidor men de e härligt med puder o snowboard som att surfa på snöö:P

brorsan körde ruggigt mkt bräda mellan 4:an och 9:an, Men då han började frilufts gym började han med lagg å nu är han bland nordens 30 bästa icke "proffsåkare" å han KAN åka bräda nu också :P

va fan, är man en riktig skidåkare så ska man fan hata brädåkare! Iaf de som håller sig till "inpisten".. :P

scotten: haha det var länge sen, tiderna har förändrat, och tänk på hur mycket de båda delarna har gett till varandra.

Om Ni inte forstod det sa jag var jag otroligt ironisk i mitt inlagg. Telemark ar ju alpint med los hal, snowboard ar en fet ouderskida med bindningarna pa snedden. Sjalvklart gar det att kombinera om man vill det.

Bra val! Bara kul att kunna valja nar man ska ge sig ut ju.. Aven om det kan kannas trakigt att traggla sig fram i borjan. Ha sa kul med skidorna!

Klart det går! Har ingen sett Candide? Han är ju grymm på både bräda och skidor. Själv har jag åkt skidor sen jag var typ 4. Provade bräda ett tag men tyckte inte det var något vidare.

jag åkte lagg fram tills 12-års ålder...innan twintip-skidan kom... hoppas man fortfarande kan åka..... för bräda har jag inga problem med..

peace

samma här...åkte tills ja va 10 ungefär, bräda sen dess. provade nu i vintras och det satt i!! åkte på en hel del olika skidor..va inga problem.

Tillbaka
Topp