Åka efter att liften stängt

Volcanoboy

Ny medlem
Tjena!

Snart bär det iväg till kläppen med familjen och vänner! Dock brukar det ju vara mycket folk och barn som inte kan åka alls och bara är i vägen i dom goa backarna.Men om man åker fram tills att sittliften stänger och försöker komma upp bland dom sista.Då borde man väl kunna stanna på resturangen/fiket/whatever där uppe ett tag för att sedan ha helt fritt från andra hela vägen ner till stugan?

Mvh ny medlem Adam

Det enda som kan störa dig är väl skidpatrullen? Dom var upp och sa till mig när jag var påväg ner på baksidan i lofsdalen efter liften hade stängt. Fast sura var dom inte, tvärtom ger de väldigt bra tips när man ska ta "det sista åket".

Var i Kläppen med min familj V.1. Kan säga att de har kvällsåkning varje kväll i backarna med belysning å då är mycket folk verkligen inget problem, stendött i backarna å allt för sig själv typ. De sätter upp staket till de andra nedfarterna när övriga liftar stänger så att du inte ska åka någonannanstans om du hajar. Pistmaskinerna dundrade in rätt tidigt i övriga systemet, så där vill/får man nog inte vara, kanske finns nån här som jobbar där som kan förklara bättre, men som sagt, du behöver inte sitta uppe i toppstugan å "vänta ut" alla andra för att få de belysta backarna för dej själv.

Toppstugan stänger kl 16.30, stolsliften stänger kl 18.00. Så mitt tips är att va ute kl 09.00 när liftarna öppnar :)

Vad bra att dom "spärrar av" dom obelysta backarna.Men det bryter inga regler att åka efter stängningsdags?
Man vill ju helst inte möta en pistmaskin full fart över ett krön :) Så det bästa är att vara ute tidigt på morgonen,åka i belysta backar på kvällen?Och dom brukar vara tomma på folK?

Normalt brukar en skidanläggning räknas som "byggarbetsplats" efter stängning och det är förbjudet för obehöriga att vistas i backarna efter stängning.
Vad som däremot räknas som efter stänging kan va svårt å avgöra.

Att gå upp i backarna på kvällen några timmar efter stäning får man normalt alltså inte göra.
Men att stanna kvar på toppen efter stängning en 10-20 min extra ska nog inte vara några problem.
Tänk dock på att pistörena åker igenom hela skidområdet av en anledning. Skulle du vara ensam kvar där uppe och köra in i ett träd på vägen ner så får du nog fint ligga där till dagen efter....

Man behöver antagligen inte vänta så länge på att dom flesta ska hinna ner efter att liften stängt.Det är ju fräckt att ha helt fritt och kunna åka så fort man känner för,utan att ha alla nybörjare omkring sig(inget illa menat).Vi är 5-10 stycken och håller alltid koll på varandra,så det är ingen fara att någon blir ensam kvar.Tackar för svaren,men fortsätt dela era tankar och ideér.

På de flesta orter börjar pistörerna kolla av så att folket är borta ungefär en halvtimme efter stängning.
Och det är som sagt stängt av en anledning.

Hej

skidområdet är att betrakta som arbetsplats pga. att det skörs pistmaskin och på
vissa platser i området använder man vinsch. Det är av säkerhets skäl som det är på detta
viset. Men kolla alltid med maskinförare eller patrullen vad som gäller på den
orten du är på. Det skiljer nästan alltid på rutiner från ort till ort.

Thomas T

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp