Åka ensam och säsonga

alexanderbjo

Ny medlem
Åka ensam och säsonga
Jag hade tänkt att åka ensam, utan vän eller vänner, till någon fransk skidort i vinter. Jag hade tänkt tillbringa hela säsongen där för att åka himla mycket skidor, bättra på franskan och så måste jag nog jobba en del.

Jag har lusläst den påklistrade tråden och tackar för alla tips där, men om det är någon som har erfarenheten av att ha åkt ner ensammen så skulle jag vara väldigt tacksam för tips vad jag bör tänka på, och inte bör tänka på.

Åka ensam och säsonga
Kan inte va så jättekul att åka och sesånga själv.. om man inte känner nån som bor där man ska.. för hur kul är det att åka skidor själv??.. handlar inte skidåkning om att va ute i backen me sina polare å ha skojj tillsammans:S det är iallafall så jag tänker.. men man får väl göra som man vill:S

kan tänka mej att de kan bli lite tråkigt och ensamt att åka nånstans där man inte känner nån..

Åka ensam och säsonga
nja, eller så blir det riktigt skönt, i alperna lär du ju ändå träffa på rätt många svenskar du kan chilla med!

Åka ensam och säsonga
Jag stack ner ensam förra året. Träffade massor av polare som jag hängde med hela tiden.
Bara stick ner, du träffar alltid nån!

Åka ensam och säsonga
Jag åkte ensam till nya zeeland förra sommaren. det var kalas bra faktist, man träffade mycket locals och pratade inte svenska i förstahand så om man vill bättra på språket så är det ju en mycket god idé och så som det ser ut så beger jag mig tillbaka till nya zeeland om en månad, ensam igen. =D

och folk att åka med hittar man alltid folk på kontinenten är mer öppna än svenskar oftast iaf. tack och hej.

Åka ensam och säsonga
Jag åkte ner själv till alperna förra säsongen och gick hur bra som hellst. Var väldig få dagar det blev att jag åkte skidor själv eftersom det alltid var någon av kompisarna man skaffat sig eller fanns några gäster på hotellet som ville man skulle åka med dom.

Folk på semester/säsongsarbetare i alperna är oftats mycket öppnare än folk man möter i dom svenska skidorterna enligt min erfarenhet. Kan inte komma på några saker man ska tänka på, det mesta löser sig.

Åka ensam och säsonga
Jag har kört tre säsonger helt själv, en av dom i eget rum och utan svenskar i närheten... Man blir sällan särskilt ensam på plats, det brukar lösa sig med folk att åka med. Annars får du väl köra solo och se till att inte ramla ner i en glaciärspricka eller hamna i en lavin.

Nackdelarna med att åka själv är att det blir oftast lite dyrare, man kan inte köpa storpack av prylar, man kan inte laga storkok för två dagar... Det blir väldigt små storkok, så det kan vara läge att bo med andra bara för den sakens skull. Det brukar också vara skönt att ha egen bil när man bränner ner själv så att man ha chans att röra lite på sig, men det är ju en ekofråga.

Sen kan det bli lite ensamt ibland, men en fernet och ragga lite på turister brukar lösa den ensamheten ganska snabbt ;o)

Förslagsvis så åker du till en ort där det inte är en massa andra svennar så du verkligen får möjlighet att jobba på franskan. Åker till till Sveriges sydligaste stad (Cham) så behöver du knappast kalla det att säsonga ensam... Men om du åker till Diablerets (i hej svejs) så lär ingen svensk höra dig skrika på glaciären...

Åka ensam och säsonga
Jag har också tänkt att sticka ner själv.... eller i alla fall utan folk ja känner sen tidigare. Men ja tänkte ragga lite folk här senare i höst som ska till samma ställe. Tänkte försöka hitta nåt boende för 4-5 pers, då blir man ju illa tvungen att lära känna lite folk!

Åka ensam och säsonga
måste hålla med easyD, doktor spenger är antagligen den tuffaste doktorn i alperna, att han dessutom är allas kompis är ju askalas.

satsa på att göra illa dig tidigt på säsongen, då blir du tvungen att supa o träffar många "kompisar" genom spriten. Har du tur kanske du träffar dr spenger i samma veva.

Åka ensam och säsonga
Tjena!
kul att läsa ditt inlägg.. hade själv funderat på att åka ner ensam till just franska alperna för att ja som du sa bättra på franskan, åka jäkligt mycket skidor, och träffa folk. ska du fortfarande åka ensam? fått några riktigt bra och nödvändiga tips du vill dela med dig av? kan väl skriva i min gästbok annars.. :) ha d bra!

Åka ensam och säsonga
hej!
jeg var på sæson i Val Thorens for 2 år siden og boede sammen med nogle svenskere - det var grymt :)
jeg rejste ensam men fik nogle kompisar gennem alpservice. de hjalp os også med at finde et job og jeg kom til at stå i en skidaffär og sälja klär...
terrænet dit er helt suverænt og super til både freeride og freestyle, så der er masser at göre!!!
jeg tænker at äke med alpservice igen, men denne gangen til Fernie. dom er bra om man er ensam, for da er man sikker på at bo sammen med nogle som er lige gamle og som også rejser ensam. Kolla ind på hemsidan - den er også på svensk nu... http://alpservice.com/swedish0607.asp

Lycke till alle och bra säsong!!!!

Åka ensam och säsonga
Tja! Åkte ensam ner till Chamonix förra säsongen, skulle iof plugga och träffade folk genom skolan.Men om du fixar boende men andra folk så är det ju inga problem. Jag hade en helt sinnessjukt sägsong, om du vill åka så åk! Man lär känna en massa folk på plats. Peace out!

Åka ensam och säsonga
jag hoppas du inte överväger att åka eller inte efter ha läst den här tråden. ÅK bara ÅK!!! du kommer inte ångra dig. Det finns folk där med samma intressen. Det är inte svårt att hitta nya kompisar, få prova på ett nytt sätt att leva och träna på språket. Sen är det ju bara äver en vinter. gu vad avensjuk jag är på er.

Åka ensam och säsonga
Lætt ensam!
Får gøra som man vill nær man vill, behøver inte tænka lika mycket på folket man åkte ner med... Jag kommer åka ensam næsta gång jag ska ivæg. LÆTT.

Åka ensam och säsonga
Lika barn leka bäst heter det väl? Du är ju ibland likasinnade människor som delar ett intresse, kan inte bli lättare att hitta vänner juh:) Jag har åkt både med kompisar och själv...det löser sej såfort du hamnar på stället.
Prata med folk i liften, uthyrningar, barerna...

När det kommer till nackdelarna så är det ju det med kostnaderna som kan bli lite dyra. Men om du har tur så hittar du folk på plats att dela boende med. Hyr in dej på nått nån vecka och kolla runt. Om du inte sitter med ett tjockt bankkonto förstås och har råd att betala för dig.
Man brukar kunna lifta med folk eller samåka till affärer och dyl.

Lycka till i vinter och hoppas att du kommer iväg...du kommer inte ångra dig, vart du än slutar så är jag övertygad om att du kommer ha minnen med dej hem sen iaf.
/K

Tillbaka
Topp