Åka kollektivt till Norge från Göteborg

telemarkus

Aktiv medlem
Funderar på en långhelg i Norge och skulle helst vilja lämna bilen hemma. Till vilka norska skidorter tar man sig enklast kollektivt från Göteborg?

Har en kompis som har en stuga i Trysil. När han inte har tillgång till bil, så brukar han ta bussen från Nils Ericsson terminalen, GBG -> Trysil. Lite osäker på vilket bussbolag han använder, men som jag förstått det så funkar det smidigt. Byte i Oslo.
Sen kan man även ta tåg till Oslo och byta till buss där, men det brukar vara dyrare så...
//Johan

Har själv åkt Gbg-Geilo på den tiden när jag bodde i Gbg. Expressbuss Gbg-Oslo, byte till tåg Oslo-Bergen som passerar Geilo. Gångavstånd från stationen till backarna.

Alternativ som är smidigare: Om du har boendet fixat själv, köp en ledig bussplats på en av bussarna som kör helger till Norge. Geilo, Hemsedal ex. Brukar vara billigt då det bara är plus för dom att få in lite pengar på en ledig stol.
Gjorde så själv när jag bodde och jobbade på Geilo och ville åka hem till Gbg och parta lite med polarna.
Nu är det här en 25-30 år sen, men det borde väl funka idag med.
En kall efter åkningen på klassiska Dr Holms fjällhotell på Geilo är aldrig fel.

Lycka till, kör hårt

netbuss.no funkar bra till många ställen i Norge! Går från centralen till Hemsedal sentrum med ett byte i Oslo. Bra bussar med wifi :)

Tillbaka
Topp