Åka med DIN 10-20 bindningar el byta?

Monza

Ny medlem
Hej

Efter att följt denna sajt i åtskilliga år, är det nu dags för mitt första inlägg.

Jag är en gammal utförsåkare som vilat pga diverse omständigheter under många år. Ifjol var det dock dags igen.
Skoj var det, och mina minst 15 år gamla "Fischer RC4 SL Vacuum Technic" var helt ok ända tills jag fick pröva ett par Fischer World Cup GS som var "underbara". Jag köpte dom direkt men NU kommer vi till mina funderingar/problemet:

-På de köpta skidorna sitter ett par bindningar som heter Fischer FR17. Dom har en DIN som går mellan 10-20.
-Jag har två par oanvända bindningar liggande som heter Marker M51 Twincam Graphite med DIN 4-12.
-Jag väger 105 kg och är 197 lång. Nu åker jag lugnt och är mer skademedveten fast gillar att åka fort-kontrollerat nån gång emellanåt när pisten är i princip tom.

Frågan till er är: Funkar Fischer-bindningarna eller är dom för sträva för mig som är mycket rädd om knäna? Är Marker-bindningarna då ett vettigt val istället?

Mvh

Senast ändrad:
Om du väger 105 pannor är det inget snack om saken!

Fischer bindnnigarna är självklara. Du väger en del och åkstilen med ett par GS skidor kräver en del också. DIN 12 kanske är lagom då man aldrig ska ha bindningarna i botten. Jag väger 75 kg och körde DIN 14 på 12-18 bindningar då jag tävlade (har precis slutat) men då är det agresiv åkstil. Självklart ökar riske för knäskador men det kan gå fel om de tjuvlöser också.

Markern funkar väll men jag hade inte litat på den, och det är inge kul om man är tveksam på vad utrustningen pallar.

Senast ändrad:
Du är ju en stor kille och jag antar att din vikt är utan alltför mkt kläder, du får nog plussa på minst 8 kanske upp till 20 kg om du räknar in pjäxor, skidkläder, hjälm o ryggsäck. Som jämförelse ställde jag mig på en våg med full skidutrustning o ryggsäck innehållande vatten, videokamera o lavinutrustning, det blev ca 95 kg mot mina normala 75 kg...

Ingen tvekan om vilken bindning du ska ha, låt fischern sitta kvar. Jag har en fischer x17 ställd på 13-14 och den löser ut utan problem när den ska.

Under skidtestet i tandådalen provade jag ett par rossignol dc108 med din12 bindning, kändes inte bra när den löste ut mitt i en sväng pga ett slag, helt okontrollerad vurpa som höll på att sluta med en rejäl krock i hög fart när jag gled om en annan gubbe på sidan/ryggen

Ställ hellre ner DIN litegrann om du är rädd om knäna än att gå på en sämre bindning som du aldrig kan vrida upp om det behövs..

Håller med föregående talare. Man ska va rädd om knäna men Markerbindningen tror jag kommer tjuvsläppa i tid och otid. Markerbindningar med låga DIN har en tendens till att va jävligt opålitliga (iaf dom som var för några år sedan), speciellt vid hög fart i pist när man kör i nån knöl/puckel eller om man blir överraskad i nån puckelpist, då vill jag hellre ha kvar skidorna på fötterna för att ha möjligheten att rädda upp situationen. Släpper skidorna är man helt fucked (har skadat en axel och ett knä pga dåliga bindningar som släppte när dom absolut inte skulle göra det).

Själv väger jag 72 kg torrvikt och jag har mina Marker DIN 8-18 ställda på 13. Det är på gränsen till för mycket men dom släpper fortfarande vid stora crascher. Ska jag bara åka pist i Sverige så ställer jag ner dom mot 11-12.

En 8-18 (eller möjligtvis en rossignol/look DIN 15 eller 16) bindning hade nog varit optimalt men nu var ju inte det ett alternativ :P men med din vikt och åkstil skulle jag absolut hålla kvar vid Fischer FR17 och börja med lite lägre DIN, typ 11.

Det behövs inga ytterligare svar, du har fått "rätt" svar redan. Jag kan ju dock tillägga att det vore direkt hälsovådligt att åka på dina Marker-bindningar med tanke på hur mycket du väger. Iofs, du har säkert stora pjäxor, men det är fortfarande jäkla mycket krafter för en 12-dinare från Marker. Speciellt om det kommer pressas pist i landsvägsfart. Minsta stöt eller liknande så orkar inte Markerna hålla emot.

Vad alla bör betänka är att med en kroppslängd på 197cm och en vikt på 105 pannor, då gissar jag att även fötterna är större är på er som väger 30 kilo mindre (och förmodligen är ett huvud kortare)
Ju längre fötter, ju större kraft verkar bindningen på foten/kroppen.
Därtill bör man också tänka på att allt är inte bara siffror på DIN-skalan, utan en hel del ligger i HUR bindningen verkar. Racebindningar har en högre elasticitet, vilket bl.a. leder till att den inte löser ut så lätt vid långsamma vridande fall. Den har helt enkelt en konstruktion som inte är snäll mot ledband och korsband.

Vad vi andra heller inte vet, är om vi talar om 105kg muskelberg eller om det egentligen är lite dödkött här och var...
Vad som är essentiellt är hur mycket kraft du utvecklar i åkningen - vilket är väldigt svårt att uppskatta. (Ex, en dam på 55 bast och 90 kilo dödkött ska som vi alla förstår inte ha samma bindning som en vältränad 20-åring på 1,90 och 90kg)

(Monza: Med detta vill jag absolut inte antyda vare sig att du skulle vara överviktig eller åka som en kärring) ;)

I valet och kvalet mellan de här två alternativen hade jag nog gått på fischerbindningen - men var medveten om att en racebindning fungerar annorlunda. Markern är i det här fallet alldeles för klen.
Om jag däremot skulle rekommenderat en ny bindning, hade jag nog sagt Salomon STH 16. Den fungerar som en vanlig bindning, men går att skruva upp rätt högt. Ett bra alternativ för stora och starka män (eller kvinnor) som inte vill ha en riktig racebindning.

Senast ändrad:
Akta dig för freerides DIN hysteri.

Det finns riktiga hejare på bindingar här tillexempel MnO, honom skulle jag lyssna på över alla andra.

Det finns en tumregel och det är att Marker och Tyrolia bindningar bör ställas något (1-2) högre än Look och Salomon bindingar. Fischer bindningarna har jag för mig är Tyrolia.

Jag väger också 105 men är lite kortare 191. Nu så är det rätt svårt att jämnföra våra inställningar då jag åker i princip bara offpist. Körande i hård pist i hög fart resulterar i högre krafter än offpiståkning i djupsnö. Men jag kör inte på mer än 9-10 DIN på mina Look och Salomon bindingar.

Det finns en sak som i princip alltid glöms bort när det gäller bindingar. En person med små fötter har HÖGRE din inställning än en person med stora fötter.

En åkare som är 175cm lång, väger 75kg och har små fötter kan ha samma DIN inställning som en 190 lång, 100kg person med stora fötter.

Jag antar att du med din längd har rätt stora pjäxor. Så akta dig för tipsen i stil med "jag väger 70kg och kör på DIN 13 så du behöver minst din 18".

Om du kör lugnt i 90% av fallen och bara står på ibland då det är bra före och tomma pister så är det väl så att du snarare är en kategori 2 åkare än en kategori 3. Detta faktum sänker också DIN inställningen lite.

Tyvärr så är det nog så att varken Fisher eller Marker bindingen är optimal för dig. Jag vill inte säga vilken DIN inställning du skall köra på men är det så att det är...

*9 eller lägre så bör du nog plocka av Fischern
*10-11 så är nog Fischern för kraftfull och Markern pågränsen till för klen
*11-12 så är Markern för klen

Det absolut bästa för dig vore nog att köra på en Salomon eller Look DIN 14 bindning. Du kommer aldrig att behöva gå över 13-14 om du håller igen pga skada och dom går lågt nog för att kunna "fisåkas med".

Men som sagt hör med MnO han är den största auktoriteten här på bindingar.

TexMurphy sa:
Det finns en sak som i princip alltid glöms bort när det gäller bindingar. En person med små fötter har HÖGRE din inställning än en person med stora fötter.

En åkare som är 175cm lång, väger 75kg och har små fötter kan ha samma DIN inställning som en 190 lång, 100kg person med stora fötter.
Intressant, hur kommer sig detta? Kan det va därför jag kör på DIN 13 med mina 72kg? Har nämligen rätt små fötter i tajta pjäxor (24,5 har jag för mig).

Kolla in dinsetting.com, men ta infon med en nypa salt. Detta är ungefär vad man går efter när man monterar skidor i butik eller uthyrning, om inte kunden specifikt angett något annat.
->JockeSki: Kraften som krävs för att hålla pjäxan på plats ökar med minskande sullängd. Varör? Jo, pga hävstångseffekten. Jämför t.ex när du skall välta upp en sten med ett spett.

->Monza: Du är mycket rädd om knäna. Välj bort racebindningar eftersom dessa är konstruerade på ett annat sätt. En DIN 14 kommer troligtvis funka bra för dig.

En DIN 20-bindning skall kunna leverera perfekt kantgrepp och kontoll när du i 120 km/h tuggar dig igenom en slagig sväng eller landar med lätt bakvikt efter en 40 m luftfärd.
Racebindningar löser inte ut åt lika många håll som vanliga bindningar och upplevs därför som att de sitter hårdare än vanliga bindningar. Att ha en DIN 12-bindning ställd på 10 är inte samma sak som att ha en DIN 18-bindning på 10.

Skall du åka fort emellanåt i en jämn pist utan folk, så kommer du uppskatta mer att din DIN 14 bindning löser ut en gång för mycket än att din DIN 20 binding krampaktigt håller fast din pjäxa medan korsbandet långsamt slits av när du vrider runt skidan i slasksnö.

Alltför många här tror att de behöver racebindningar med högt DIN, men det är ganska få personer som verkligen fullt utnyttjar en DIN 18 eller 20-bindning.

Personligen skulle jag inte byta, men det är en viss skillnad om man är tränad och otränad. Tränad så håller leder och ligament för lite mer stryk innan de går sönder och då funkar det att åka med en race bindning.
Jag har både och, dx17 (samma fast Tyrolia) och Z13 FLOWFLEX (DIN 4-13) och de fungerar båda två, jag ligger på 196cm och 97kg utan kläder.
Är du orolig så kan du höra av dig så kan vi trada bindingar.

Ska du åka med barn etc, då ska du aldrig ha din på över 10,, för då när man ramlar har man inte farten som krävs för att lösa ur bidningarna och kan då bli rediga skador,

Ok, tack för alla svar. Lite klokare blev jag...

Lite förtydliganden:

Jag är rejält stark i ben då jag cyklar och åker längd/rullskidor mycket under alla säsonger samt kör Vättern o Vasan med jämna mellanrum. MEN, jag har opererad ena knät 24 ggr(!), så det är tyvärr ganska slut vad avser stabilitet när den skidan skär ut etc.
Jag närmar mig den första knä-plastikoperation med fasta steg ändå, oavsett vad jag gör eller inte gör...

-Mina 105 pannor är naken-vikt, så påklädd, skosize 46 o med utrustning så blir det rejält fler kilo.

Jag får lite känslan av att jag hamnar mittemellan med dessa bindningar: Bra de få gånger jag ångar på, men kanske för sträva för min normalåkning...

Hmmm.... Svårt detta... = /

Mvh

Monza sa:
Ok, tack för alla svar. Lite klokare blev jag...

Lite förtydliganden:

Jag är rejält stark i ben då jag cyklar och åker längd/rullskidor mycket under alla säsonger samt kör Vättern o Vasan med jämna mellanrum. MEN, jag har opererad ena knät 24 ggr(!), så det är tyvärr ganska slut vad avser stabilitet när den skidan skär ut etc.
Jag närmar mig den första knä-plastikoperation med fasta steg ändå, oavsett vad jag gör eller inte gör...

-Mina 105 pannor är naken-vikt, så påklädd, skosize 46 o med utrustning så blir det rejält fler kilo.

Jag får lite känslan av att jag hamnar mittemellan med dessa bindningar: Bra de få gånger jag ångar på, men kanske för sträva för min normalåkning...

Hmmm.... Svårt detta... = /

Mvh
Som andra tidigare har sagt, köp en bra DIN-14 bindning, förslagsvis 914 LAB eller nya FKS/P14, racebindningar med lite lägre skala, alternativt en STH 14 driver om du inte vill ha riktigt lika mycket elasticitet som i en racebindning men fortfarande bättre än en "turistbindning"... Ingen av dina nuvarande bindningar passar dig tyvärr

Jag tror personligen inte att du ska byta, efter mina rent empiriska undersökningar (läs egen åkning) så finner jag att de mjukare bindningarna (<14-15) inte fungerar som de ska. De löser helt enkelt ut alldeles för enkelt även vid "smöråkning". Har själv ett par M51 på ett par lagg, dock raceversionen med 8-18 DIN. Denna funkar helt perfekt som en bindning ska fungera, ställer du den löst så löser den lätt, hårdare och den löser när den verkligen ska det. Därför tror jag att din juniorversion (som det i grund och botten är när det handlar om Markers gamla M51 serie) är alldeles för klen. Jag väger runt 85 pannor naken och kör visserligen rätt hårt, men det viss dagar då även Utter åker i backarna som en vanlig man (för att citera ett gammalt djungelordspråk). :)

Fischern däremot är som andra har sagt en rebrandad Tyrolia, bra bindningar som du kan ställa aningens högre än motsvarande Salomon (920). Åker själv på Salomons 20 DINare inställda på runt 16+ men då vill jag verkligen inte att dom ska lösa heller.Därför skulle jag tro att Fischerbindningen ställd på moderata ~12 skulle funka bra för dig. Som några har sagt innan så "kräver" en riktig storslalomskida en hyffsat rejäl bindning för att inte skidan ska kicka ut så fort du kör på ett slag i hyffsad fart.

Men känner du att du vill sälja/byta den nuvarande och fixa några andra så satsa på en bindning som har maxDIN på runt 15-18, då får man oftast racekonstruktion men med lite mindre metall och en mycket mjukare fjäder. Tyrolia/Fischer/Head/etc har bindningar som slutar på 15,17 och 18 har jag för mig. Smidigt om du slipper borra om.

Lånar den här tråden lite om det är ok!

Jag har köpt ett par Head Jimi 110 191cm. Grejen är att det sitter en bindning på som jag tror kan vara lite för hård för mig, vad tycker ni?
Bindningarna är Head FreeFlex 20. Med din från 10-20.

Jag väger ca 70kg, 185cm lång och anser mig vara en bra skidåkare. Måste ändå byta skistoppers på skidorna så undrar, kan jag åka med dessa bindingarna och fortfarande ha knäna kvar i slutet av säsongen?

/Andreas

Jag hade nog letat efter en 16-bindning istället typ STH16. 10-20 känns lite overkill.

ps. du kan nog få en bra slant om du säljer bindningen.

Senast ändrad:
AnteeL sa:
(...)kan jag åka med dessa bindingarna och fortfarande ha knäna kvar i slutet av säsongen?

/Andreas
AnteeL:
Det beror helt och hållet på hur du åker.
Har du starka ben och ambitionen slakta stora berg, droppa höga klippor och/eller åker oftast i en hastighet som inte kan mätas på färre än tre siffror - behåll racebindningarna.
Annars - byt bindningar!

Grejen är att jag ligger precis på gränsen, har starka ben, tränat hela mitt liv. Har även åkt skidor hela mitt liv, ganska ny till offpist(åkt i 3 år). Nog åker jag stora berg, som sagt ganska ny till offpist men kommer nog utvecklas snabbt denna säsong. Men tycker inte det är värt att chansa ändå, kommer mest troligt byta till nya bindningar när jag kommer ner till Österrike. Förhoppningsvis så får jag ett bra pris på dem med tanke på att bindingarna inte ens släppts på marknaden än som jag förstår det och de är nästan oanvända.

Tack! / Andreas

AnteeL sa:
Grejen är att jag ligger precis på gränsen, har starka ben, tränat hela mitt liv. Har även åkt skidor hela mitt liv, ganska ny till offpist(åkt i 3 år). Nog åker jag stora berg, som sagt ganska ny till offpist men kommer nog utvecklas snabbt denna säsong. Men tycker inte det är värt att chansa ändå, kommer mest troligt byta till nya bindningar när jag kommer ner till Österrike. Förhoppningsvis så får jag ett bra pris på dem med tanke på att bindingarna inte ens släppts på marknaden än som jag förstår det och de är nästan oanvända.

Tack! / Andreas
Med lite mer kg så hade jag helt klart sagt behåll dom och börja på ~11 och utgå därifrån. Funktionen på en bindning är trots allt i regel bättre i början på skalan än på rödmarkeringen (oftast de två sista DINen).
Du kan säkert få byta rakt av hos Interski här i Sverige (Heads agentur) mot modellen under om du vill det.

Okej, det ska jag kolla upp, problemet är att jag inte är i Sverige utan Norge och kommer bara vara hemma cirka en vecka innan jag åker till Österrike.
Tack Igen!

Lånar också tråden..
Jag har precis köpt ett par rossignol S5or och fick ett par Axial Freeride 200XXL med (din 10-20) - Väger dock bara 65pannor å är 180lång. Åker stenhårt i pisten och kommer nog tyvärr inte åka jätte mkt puder i år. Ska börja hoppa lite dock..

Tror nog bindningarna är i "största" laget för mig även om jag kör hårt som sagt. Någon som har ett bra tips på alternativ om jag sålde XXL'sen?

Tack på förhand! /Harri

imminens sa:
Lånar också tråden..
Jag har precis köpt ett par rossignol S5or och fick ett par Axial Freeride 200XXL med (din 10-20) - Väger dock bara 65pannor å är 180lång. Åker stenhårt i pisten och kommer nog tyvärr inte åka jätte mkt puder i år. Ska börja hoppa lite dock..

Tror nog bindningarna är i "största" laget för mig även om jag kör hårt som sagt. Någon som har ett bra tips på alternativ om jag sålde XXL'sen?

Tack på förhand! /Harri
JockeSki; Finns ingen STH 916 bindning. Finns en STH 16 och en S916. STH 16 kan passa i det här fallet, OM "imminens" hade tänkt kötta på av bara f*n. S916 är extremt overkill och typ samma sak som han redan har.

Harri: En bindning som går till max 14 skulle räcka fint. Till och med en till 12.
Väljer du en till 14 så är du på den säkra sidan dock, den kommer täcka alla dina behov. Tips på lämpliga produkter är Salomon STH 14 eller Look PX14. Alternativt marker griffon (till DIN 12)
Vet folk i din storlek och som har samma användningsområde som väger 30kg mer än dig och kör på DIN 12-bindningar och är mkt nöjda...

Ok, tack så jätte mycket :)
Ska kika in dom lite då.. Kör på ett par Scott 14 bindningar till mina 190 gotamas uppstälda på 11 om jag inte minns fel, tycker dom löste ut "lagom ofta". Som sagt, kör rätt hårt :) Men funderade på att kör på runt 9-10 i pisten.

Lite smått OT, men vad har herrn gjort för att operera knät så många gånger?

Och varför väger sig folk näck? Ta på fillingar.

Nojlas sa:
JockeSki; Finns ingen STH 916 bindning. Finns en STH 16 och en S916. STH 16 kan passa i det här fallet, OM "imminens" hade tänkt kötta på av bara f*n. S916 är extremt overkill och typ samma sak som han redan har.
Ojdå, va lite trött när jag skrev det där. Menar självklart STH 16 men vid eftertanke så håller jag fullständigt med dig om att ett par 14-bindningar räcker gott och väl. Speciellt då Harri är nöjd med 11 på sina Scott 14-bindningar.

Satsa på ett par Salomon, Look, Rossignol 14-bindningar. Det räcker gott och väl.

Powdapowa sa:
Lite smått OT, men vad har herrn gjort för att operera knät så många gånger?

Och varför väger sig folk näck? Ta på fillingar.
Sry för sent svar.

Jag har åkt skidor... För hårt, vårdslöst o utan att lyssna på kroppen i allt för många år.
Så deet är en evig kamp att skjuta fram en "plastisk operation" av knäleden. Glad för varje år jag slipper det o kan hålla mig till att renovera ihop delarna i mitt orginalknä.

Tillbaka
Topp