Åka Skidor - "Steep and deep" i Monashees?

Lowe71

Aktiv medlem
I nya numret av Åka Skidor har gubbarna i redaktionen återigen åkt på bjudresa med
CMH med förevändningen att dom ska testa rockerskidor. Inte helt oväntat är det helt sjuka snöförhållanden och gubbarna får verkligen testa rockerskidorna i sitt rätta element. Bland annat fick dom köra det klassiska åket "Steep and deep" som är 1000 fallhöjd 45 grader i snitt och 60 grader som brantast!
Kolla in åket här:

Senast ändrad:
Ja du, om inte lårdjupt puder och 160 cm snöfall under en vecka är rätt element för att testa rockerskidor med 120-125 mm midja så vet inte jag vad som är det. Men det kanske du kan berätta för mig?

Angående Steep and Deep så har jag inte åkt det och kan inte uttala mig. Men det låter som att mannen bakom tangenbordet helt enkelt missat skillnaden mellan procentlutning och grader.

Nja, inga 45 grader i snitt där inte. Kanske 45% i snitt dock. Men det ser ut att vara ett skönt åk!

Edit: Tobbe hann före...

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Ja du, om inte lårdjupt puder och 160 cm snöfall under en vecka är rätt element för att testa rockerskidor med 120-125 mm midja så vet inte jag vad som är det. Men det kanske du kan berätta för mig?

Angående Steep and Deep så har jag inte åkt det och kan inte uttala mig. Men det låter som att mannen bakom tangenbordet helt enkelt missat skillnaden mellan procentlutning och grader.
Vem har påstått att lårdjupt puder är fel element att testa rockerskidor i, inte jag iaf...
Ser med spänning fram emot fler trevliga reportage från CMH helilodger, det är väl snart bara CMH Valemount kvar nu va? Kanske dags att börja marknadsföra Mike Wiegele i Blue River sen?
Behjärtansvärt att ni hjälper dom här små kämpande kanadensiska heliskiingföretagen med marknadsföringen! :D

Senast ändrad:
Lowe71 sa:
Glisseur sa:

Vem har påstått att lårdjupt puder är fel element att testa rockerskidor i, inte jag iaf...
Ser med spänning fram emot fler trevliga reportage från CMH helilodger, det är väl snart bara CMH Valemount kvar nu va? Kanske dags att börja marknadsföra Mike Wiegele i Blue River sen?
Behjärtansvärt att ni hjälper dom här små kämpande kanadensiska heliskiingföretagen med marknadsföringen! :D
Vaknat upp pa fel sida? Bjudresa eller inte det ar val anda upp till var och en om man vill boka sin heliskiing med just det bolaget eller gora sin egen research. Det ar val allmant kant att journalister far "rabatterade" priser och utan dessa kanske vi inte skulle fa nagra repotage alls eller fa betala det dubbla for tidningen.

Jag är helt enig med dig Josh Macahan! Det vore väldigt trist om vi inte fick läsa fler fina reportage om CMH:s helilodger. I värsta fall kanske dom bara skulle ha råd att köpa in artiklar skrivna av amerikanska journalister (dollarn är fortfarande låg) och så tvingas vi för femtielfte gången läsa om skidåkning i Kashmir eller en tripp med Glaciärexpressen....

Senast ändrad:
Lowe71 sa:
Jag är helt enig med dig Josh Machahan! Det vore väldigt trist om vi inte fick läsa fler fina reportage om CMH:s helilodger. I värsta fall kanske dom bara skulle ha råd att köpa in artiklar skrivna av amerikanska journalister (dollarn är fortfarande låg) och så tvingas vi för femtielfte gången läsa om skidåkning i Kashmir eller en tripp med Glaciärexpressen....
Sure Zebulon..Visst kan man klaga pa variationen i svenska och for den del aven utlandska magasin men det styrs ju som bestamt av utbud och efterfragan.. Vet inte hur upplagorna for skidmagisn sett ut de senaste aren men jag antar att det ar en markant okning jmf for 10 ar sedan? Vad vill du att dom ska skriva om i stallet?

Dags att ta morgonvaliumen snart? Kanske läge att skippa den sjätte sockerbiten i kaffet? Öppna fönstret och få in lite frisk luft i lungorna? Boka en skidresa till vintern? Vad är det här, andra, tredje, femtioelfte hattråden du startar om Åka Skidor? Alla gör vi våra egna val här i livet, men då är min fråga varför du gör valet att plocka upp och läsa en skidtidning som du uppenbarligen avskyr som pesten? Eller, vem tvingar dig att läsa om Kashmir? (Som för övrigt var med för första gången i ÅS i reportageform.) Dina argument är dessutom slitna och uttjatade, kanske läge att komma med lite nya grejer? Jag menar, du ogillar bevisligen skribenter som upprepar sig.

Glisseur sa:
Dags att ta morgonvaliumen snart? Kanske läge att skippa den sjätte sockerbiten i kaffet? Öppna fönstret och få in lite frisk luft i lungorna? Boka en skidresa till vintern? Vad är det här, andra, tredje, femtioelfte hattråden du startar om Åka Skidor? Alla gör vi våra egna val här i livet, men då är min fråga varför du gör valet att plocka upp och läsa en skidtidning som du uppenbarligen avskyr som pesten? Eller, vem tvingar dig att läsa om Kashmir? (Som för övrigt var med för första gången i ÅS i reportageform.) Dina argument är dessutom slitna och uttjatade, kanske läge att komma med lite nya grejer? Jag menar, du ogillar bevisligen skribenter som upprepar sig.
Fel! I Nr 3 1992 hade ni faktiskt ett tre sidor långt reportage om Kashmir. även då handlade det mer om militärer än skidåkning...

I samma nummer finns även en intressant artikel om skidåkning i Tjeckoslovakien, en sån artikel lär väl inte dyka upp igen iaf... :)

Jag skyr inte alls Åka Skidor som pesten. Tidningen bjuder ju på stor humor, ungefär på samma sätt som Landet Runt och Fråga Doktorn i SVT!

Senast ändrad:
Lowe71 sa:
Jag skyr inte alls Åka Skidor som pesten. Tidningen bjuder ju på stor humor, ungefär på samma sätt som Landet Runt och Fråga Doktorn i SVT!
Nu ställer jag mig opartisk i Åka Skidor-diskussionen, även om det finns en anledning till att den inte dyker ner i min brevlåda regelbundet. Men parallellen till Landet Runt måste jag bara hylla! Haha! Det är ett fantastiskt program, och dessutom verkar programledaren fullt medveten om humorn i varje inslag och poängterar detta genom någon härlig kommentar. Hahaha!

Tillbaka
Topp