Åka Skidors skidtest

arraksboll

Aktiv medlem
Åka Skidors skidtest
Antar att alla läst testet av offpistskidor ? Kul att det verkar komma fler hyfsat breda skidor med mycket skärning, för det är det (jag tror att) jag vill ha. Testade Seth Pistol några dagar förra vintern och dom ligger väldigt nära drömskidan för mig. Härligt kvicka i skogen, bra flyt i puder och relativt mycket sväng i pisten. Och inte så krävande. På minussidan noterade jag att dom var rätt nervösa i hög fart (körde på 169 cm, vilket är min kroppslängd) och att den där huggarns rejäla twintipen var ett gissel när man ska åka lift. Är ju ingen baklängesåkare, en liten uppböjning ala Rossignol Bandit eller nya Scott Santiago Mission är mitt ideal.

Nåväl, utgår man från omdömena i testet så skulle valet för mig stå mellan Scott Santiago och K2 Chief. Scotten väldigt allround, K2 en mer renodlad offpistskida som verkar vara riktigt kvick. Nå, jag tänker väl inte rusa ut och köpa skidor på momangen. Bättre då att avvakta, kolla in andra tester och kanske samla på sig lite åsikter från detta forum.

Noterade en sak i testet: De skidor som testas har väldigt olika längd. Känns ju inte helt rättvist. Rimligt att DB Surreal 195 cm med hårdaste flexet upplevs som hård och krävande när man jämför med 174 cm K2 Chief.

/Johan Z

Åka Skidors skidtest
Jag ska inte svära på detta men angående längden så tror ja dom har svårt att fixa skidor i samma längd av nån skum anledning. När dom testade twintips förra året fick dom bara tag i 165 eller va det nu va av Scott P3

Åka Skidors skidtest
Klart som korvspad man ska försöka testa skidorna själv, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till... Inte kan man väl kliva in på typ Alpingaraget och be att få låna en bunt skidor för att ta med till alperna en vecka? Känns mer som att jag tyvärr är hänvisad till att försöka samla in så mycket information som möjligt inför valet. Om någon kan berätta hur man får testa ett par DB Surreal 175 cm med mjuka flexen så är jag väldigt intresserad :-)
/Johan

Åka Skidors skidtest
Det positiva med årets test var att de hade med någon som vägde mer än de 70kg som har varit max i många års tester.

För att få ett statistiskt underlag som håller krävs det några fler åkare och kombinationer av skidor.

/R
0.095 ton tung. Lite väl tjock där ett tag. :)

Åka Skidors skidtest
Lima ko har helt rätt i att man bör ta testet med en stor nypa salt. Det är ju bara att kolla på testpatrullen. De är ju knappast några duvungar som släppts iväg. Vem liknar du mest? Den med 200 eller den med 170 åkdagar? I och för sig var inte detta test ämnat för Svensson som ska till Lindvallen på sportlovet, men det är samma sak varje gång. Att be Anja testa supermjuka nybörjarskidor känns lika rätt som att be William, 12 år från Hökarängen, testa 2 meters GS-lagg. En liten mer spridd skara av testare tror jag skulle göra susen för de flesta läsarna. För det är ju bla Åka Skidors test som säljarna på Stadium använder som argument när William kommer dit med mamma och pappa.

Och Arraksboll, du har helt rätt i att Alpingaraget kanske inte är bästa stället för att låna en bunt skidor. Men om du traskar iväg till en uthyrare med försäljning i fjällen eller alperna är det inga problem att plöja igenom deras sortiment och se vilka som passar bäst under dina fossingar.

Åka Skidors skidtest
Om du vill testa db Surreal så vet jag att de finns med på Tandådalens skidtestarhelg 26-28 november. Kanske inte världens bästa förutsättningar att testa offpist skidor, men dock.

Åka Skidors skidtest
Jag tycker premiärhelgen i Lindvallen är riktigt bra. Då brukar man få testa de flesta nya skidor. Det var där jag fastnade för teneigthy i november 2002. Ångrar bara att jag inte köpte längre...

Åka Skidors skidtest
men varför hade dom inte med t.ex head Mojo och Scratch BC och pocket rocket, seth pistol m.m om dom nu hade med karma. eller har dom redan haft med dom i någon tidigare test?(läste nummret på en håltimme i skolan).

jag förstår inte riktigt heller hur man ska kunna testa skidor. för jag tänker då inte betala typ 300kr tåg till riksgränsen för att få testa lite skidor. då köper jag vad andra tycker är bra. jag hörde något att dom hade en testdag i måttsund nån gång men jag vet inte...

Åka Skidors skidtest
Tandadalen har gratis skidtest den 26-28 nov, Ski open. Lindvallen har ocksa nagot liknande nagon gang tror jag. I de flesta skishopar i fjallvarlden kan man ocksa testa skidor mot en mindre summa, valjer man sen att kopa dem dar drar de av hyrpriset fran ord. priset pa skidorna.

Men det ar sjalvklart valfritt, vill man hellre lyssna pa vad alla andra tycker om den och den skidan sa gor man det. Det kommer formodligen bli mycket samre eftersom alla skidakare ar olika och alla kraver olika saker av en skida och ar olika duktiga. Jag har sagt det tidigare och jag sager det igen, de flesta skidor ar bra, det galler bara att finna sin personliga favorit.

Åka Skidors skidtest
I fjol hade Äka skidor ett separat test av twintips, antar det kan bli något liknande i år. I nästa nummer ska en hel drös skidor testas. Flera av de skidor du nämner har redan testats, har de inte förändrats så lär de inte testas igen.

Får se om jag lyckas ta mig till Tandådalen. Lär inte vara idealiska förhållanden för den typ av skidor jag är ute efter, men man lär i alla fall få reda på hur pass besvärliga de är i hård pist...

/Johan(som nötte mycket puckel i Måttsund på den gamla goda tiden...)

Åka Skidors skidtest
sa har fungerar det,

skidforetagen skickar sjalv de skidor de vill ha med.
aka skidor har inget att gora med det, varfor vissa foretag inte har med en del av sina battre skidor ar for att saljarna bara har ett begransat antal att skicka och
bestammer sjalva vilka modeller och langder de vill ha med.

skidtest gor sig basst pa rutinerade skidakare som kanner mer skillnad an andra.

aka skidor redaktionen gor ett kanonjobb med skidtestet men
de kan bara anvanda de skidor och langder det far, sa argumentet borde lyda "varfor skickar saljarna fel skidor"

Fraga dem!

Reine, aka skidors test team

Åka Skidors skidtest
Reine, no offense, du ska ta åt dig ära eftersom du har varit med och testat tidigare. Det jag menar med testpatrullen är att den oftast består av väldigt duktiga åkare som åker mycket. Självklart är en sådan åkare mer lämpad att känna skillnad på skidorna så det är inget fel med det. Det jag tycker är löjligt är att ÅS alltid skriver att man ska hitta sin jämlike bland testarna genom att kolla vem man liknar mest. Jag tror inte de bästa åkarna bryr sig så mycket om ett skidtest för de kan själva hitta sin bästa skida om det nu inte är så att man har ett kontrakt med en tillverkare för då är det ju det som styr. Men när Svensson ska hitta sin drömskida och ska hitta sin jämlike i dig, Janne Tjärnström mfl så blir det lite fel anser jag. Just därför vore det kul att ha med någon som åker tex två veckor per år för att få dennes kommentar.

Åka Skidors skidtest
jag forstar din poang Rodelsmurfen, ligger mycket i det.
tanken aka skidor har ar att en svensson inte kanner stor skillnad pa skidor medans vi gor det, darfor har vi skrivit till vilka vi tror att skidorna passar.

men jag ska ta upp era forslag med redaktionen sa far vi se vad de tycker,
problemet kommer ju att bli att hitta en akare som bara aker 2 veckor om aret som kommer att vara i are en langre tid, det tar ett par manader att genomfora det. men intresset lar antagligen finnas.

nu ska jag ut och surfa
hare bra
Reine

Tillbaka
Topp