arraksboll
Aktiv medlem
Åka Skidors skidtest
Antar att alla läst testet av offpistskidor ? Kul att det verkar komma fler hyfsat breda skidor med mycket skärning, för det är det (jag tror att) jag vill ha. Testade Seth Pistol några dagar förra vintern och dom ligger väldigt nära drömskidan för mig. Härligt kvicka i skogen, bra flyt i puder och relativt mycket sväng i pisten. Och inte så krävande. På minussidan noterade jag att dom var rätt nervösa i hög fart (körde på 169 cm, vilket är min kroppslängd) och att den där huggarns rejäla twintipen var ett gissel när man ska åka lift. Är ju ingen baklängesåkare, en liten uppböjning ala Rossignol Bandit eller nya Scott Santiago Mission är mitt ideal.
Nåväl, utgår man från omdömena i testet så skulle valet för mig stå mellan Scott Santiago och K2 Chief. Scotten väldigt allround, K2 en mer renodlad offpistskida som verkar vara riktigt kvick. Nå, jag tänker väl inte rusa ut och köpa skidor på momangen. Bättre då att avvakta, kolla in andra tester och kanske samla på sig lite åsikter från detta forum.
Noterade en sak i testet: De skidor som testas har väldigt olika längd. Känns ju inte helt rättvist. Rimligt att DB Surreal 195 cm med hårdaste flexet upplevs som hård och krävande när man jämför med 174 cm K2 Chief.
/Johan Z
Nåväl, utgår man från omdömena i testet så skulle valet för mig stå mellan Scott Santiago och K2 Chief. Scotten väldigt allround, K2 en mer renodlad offpistskida som verkar vara riktigt kvick. Nå, jag tänker väl inte rusa ut och köpa skidor på momangen. Bättre då att avvakta, kolla in andra tester och kanske samla på sig lite åsikter från detta forum.
Noterade en sak i testet: De skidor som testas har väldigt olika längd. Känns ju inte helt rättvist. Rimligt att DB Surreal 195 cm med hårdaste flexet upplevs som hård och krävande när man jämför med 174 cm K2 Chief.
/Johan Z