åka switch, snowboard

• Trådstartare Trådstartare pSundberg
  • Start datum Start datum
P

pSundberg

Guest
åka switch, snowboard
Hur fan ska man lära sig det ? har åkte mer eller mindre i 5 år men har aldrig tränat switch .. och nu känns det helt omöjligt att lära sig. Har försökt nöta i lätta backar med det funkar inte.
Nån som har nå tips ?

åka switch, snowboard
Det är lite som att börja om från början. Kommer du ihåg vad du fokuserade på när du lärde dig åka/svänga från allra första början?

Senast ändrad:
åka switch, snowboard
Gör precis likadant som när du åker vanligt fast tvärtom. Det är det enda. Och öva öva öva, och luta dig för guds skull inte bakåt för då kan du inte svänga. Det är lättast attt svänga med vikten på främre foten.

åka switch, snowboard
okej.. det blir alltid att jag får ett konstigt skär direkt och flyger åt fan.. det känns sjukt att ha åkt i minst 5år (kan ha åkt längre) och inte kunna åka switch :P har bara inte brytt mig om att lära mig det tidigare :)

åka switch, snowboard
samma som de e för mig har åkt i typ 5-6 år, men inte tänkt på att åka switch. blir till att nöta in det i vinter...........

åka switch, snowboard
Ställ om till lite duckstance om du inte har det, jag kör ganska kraftig +25 -17, då blir det lite mer naturligt.

åka switch, snowboard
tips: Åk alltid switch i liften. det gjorde jag ända sen jag började åka, för att belasta båda benen mera jämt. Sen när jag ville åkja switch i backen också var det inga problem eftersom känslan hade infunnit sig efter allt switchande i liften.

åka switch, snowboard
Har åkt lite snowboard som mindre. Sen började jag köra wakeboard för några år sen. Det är grymt bra sätt att lära sig att åka switch på. Sen när jag lånade en polares snowboard gick det hur lätt som helst. Poängen med wakeboard är ju att du kan låta linan dra dig och få in känslan öven för switch. Sen kan man ta det i sin egen takt och åka hårdare och hårdare. På snowboard måste man ju ändå ha lite kontroll...

Slutsats: Öva på wakeboard för att bli bättre på att åka snowboard...:)

åka switch, snowboard
Pillard sa:
Har åkt lite snowboard som mindre. Sen började jag köra wakeboard för några år sen. Det är grymt bra sätt att lära sig att åka switch på. Sen när jag lånade en polares snowboard gick det hur lätt som helst. Poängen med wakeboard är ju att du kan låta linan dra dig och få in känslan öven för switch. Sen kan man ta det i sin egen takt och åka hårdare och hårdare. På snowboard måste man ju ändå ha lite kontroll...

Slutsats: Öva på wakeboard för att bli bättre på att åka snowboard....:)
fast de är ju inte så bra wakeboardsesong just nu..

åka switch, snowboard
Lagom gammal tråd men det är fan dags för mig att nöta in det oxå, kan ta mig ner switch i en enkel backe utan problem och göra lite 180's hit o dit men att åka fort och speedchecka och köra riktigt ordentligt går inte.

åka switch, snowboard
Dreven sa:
Lagom gammal tråd men det är fan dags för mig att nöta in det oxå, kan ta mig ner switch i en enkel backe utan problem och göra lite 180's hit o dit men att åka fort och speedchecka och köra riktigt ordentligt går inte.
Åk på skär och öka hastigheten succesivt. Rolig grej är att åka en backe på bara tå-skär, vilket betyder att när du går ut ur svängen använder du brädans spänst och gör en 180 och landar på tå i en ny sväng. Går med häl också. Men som mycket annat är det träning som gäller. Själv gillar jag att åka baklänges fort med stora skärande svängar, gör en 180 och fortsätter i samma takt, 180 igen osv. Skoj när man bränner om glinen och gör en 180 och fortsätter i samma takt.

åka switch, snowboard
Tricket är ... att man måste öva! Att lära sig progressivt, det går inte åka switch i svarta backar/hopp med en gång utan man måste börja någonstans. Så det lättaste är ju att svänga över till switch på transporterna, gå sen över till barnbackarna och försök att verkligen carva switch och inte bara åka rakt fram. Som allt annat är det bara att nöta.

åka switch, snowboard
linder sa:
Tricket är ... att man måste öva! Att lära sig progressivt, det går inte åka switch i svarta backar/hopp med en gång utan man måste börja någonstans. Så det lättaste är ju att svänga över till switch på transporterna, gå sen över till barnbackarna och försök att verkligen carva switch och inte bara åka rakt fram. Som allt annat är det bara att nöta.
Bra tips att börja på transporterna. Kom på att det gör jag ofta, snurrar runt och åker ett par skär baklänges och sedan framlänges. Eller om man är tvungen att skåra så är det skönt att ibland byta sida. Börja smått och öka.

När jag har lärt barn att åka snowboard har jag ibland åkt baklänges och hålt dem i händerna och "tvingat" runt dem i svängar.

åka switch, snowboard
åker inte så mycket snowboard men kände själv att longboardåkningen hjälpt mig mycket. då får man ju inte samma hugg om man får felskär, samma som wake e de ju inte säsong för de nu men att öva på skate tror jag är hemligheten ;)

åka switch, snowboard
Wakeboard? Det håller jag inte alls med om, där om något kan man ju få saftiga hugg som tar tvärstopp till skillnad från snowboard där det finns chans att fortsätta glida :D

Longboard däremot är precis som snowboard, man måste lära sig sakta men säkert och det är inget man plötsligt kan. Så där gäller det också att pusha och cruisa runt switch för att sen gå över till carve i lättare backar, lite slides och sen brantare.

åka switch, snowboard
Haha och longboardbiten håller inte jag med om :P

Som goofy åkare på longboard/skateboard känner jag fortfarande stor svårighet varje gång jag kör switch på snowboard (där jag kör regular!!!) Longboarden ger så mycket mer respons när man belastar främre foten och ska svänga än vad en snowboard gör vilket iaf jag tycker känns helknäppt!

Men det här med att stå switch i liften lät som en bra idé!

åka switch, snowboard
Svälj stoltheten och bit i äpplet.

Jag är ju skidåkare främst - köpte en snowboard för o åka lite saktare ihop med några kompisar som inte är så duktiga. Jag lärde mig switch på direkten för det gick helt ärligt jävligt fort att lära sig regular.

I början kändes det helt CP med switch men jag sket i det och körde på, gjorde exakt samma sak som när jag lärde mig regular bara att jag tog startade i en blå backe i stället för röd. Tänkte nogrannt på varje liten rörelse jag gjorde utifrån ett spegelperspektiv och försökte göra exakt samma sak.

Stora skillnaden kom ju såklart när jag flyttade bindningarna till duck för då var det inte bara tankarna som blev spegelvända utan brädan och kroppen svarade exakt spegelvänt.

Men den kanske största tricket var ju att - jag gav mig fan på det. Jag åkte ALLT switch. Lift, transport, backar...everything. Tvingade mig. Vägrade skämmas för att jag ramlade på plattmark och såg ut som en Jamaican som stog på snö för första gången. Not a single fuck was given that day. Till slut lärde jag mig.

TL;DR - Tror de flesta har problemet att ta sig förbi den psykologiska spärren/skräcken att gå tillbaks och bli helt grön nybörjare. Bara acceptera att du är en gröngöling och helt sämst i switch och det ser förjävligt ut när du åker - törs du så går det nog fint. :)

Senast ändrad:
åka switch, snowboard
Jag har åkt bräda sen jag var 7 bast 20 dagar om året, idag är jag 21. Jag kan inte åka switch, samtidigt är jag en jävel rättvänd.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp